Sommarföräldrar 2015 del 3

Det här är också en liten förskola. Alla barn 1-5 år är ute samtidigt delar av utetiden. Det är nog bra egentligen, men har nästan blivit lite för mkt för mina som är nya och inte vana. De stora (tjejerna) är jättenyfikna och står nästan i en ring runt dem. Mina små tycker det är lite otäckt. Men det kommer ju ändra sig, de äldre kommer ju inte tycka att glina är roliga så länge :D
Flyttar inte personalen på de äldre om dina barn tycker att det är otäckt?

Jodå, men de är snabbt tillbaka och ska hjälpa till om de trillar eller så. Men det blir lite överväldigande att bli hjälpt av fyra stora barn....
Aha, ja det är inte lätt att vilja vara hjälpsam. Det är nog inte så lätt att förstå. Jag kan se sådant på vår fsk med mellan små och stora barn. När äldsta tjejen började där som 2.5-åring såg jag liknande att barn flockades runt henne men de verkade inte veta hur de skulle göra så det blev bara jättekonstigt. Det gick över ganska fort.

@Elli_J Ja ny människa var ordet, känner mig nästan hög. Härligt! En ytterligare dröm vore ju att hon sov hela natten i egen säng, nu är det i våran, men det är det värt. 8 timmar i sträck... Kan knappt fatta det :D

Min sover ungefär 20.30-8.30 varje natt. Dock lyfter vi över henne till oss nån gång under natten när hon tappat nappen och gnyr lite, men hon är inte vaken eller så.

Här rullar allt på. Har jobbat sen 15/8, så sambon är hemma till januari då vi skolar in Edith. Får se hur vi löser det iom att jag jobbar på avdelningen bredvid den hon kommer gå på och vi har gemensam utegård. (Så blir det i småhålor när det bara finns en förskola.. ;)) Hoppas dock jag kan följa med våra äldsta när de byter avdelning sen, blir nog lugnast för både mor och dotter... :cool:

Tanken var att sambon skulle vara föräldraledig 1 dag i veckan under våren när Edith börjat, men nu blev han chef och då är det inte optimalt att vara borta varje vecka, så det blir jag som får gå ner i tid. Jättesynd! :angel::D

Har alltid jobbat heltid, men jösses vilken skillnad det är att göra det med två små hemma. Sen blir man ju inte yngre heller precis. :meh:

Vet ni vad jag gör? Sitter på stan, dricker en Frappe och kollar på folk. K sover i vagnen bredvid. Sånt uppskattar jag verkligen nu för tiden. Har umgåtts två dygn med 3 före detta kursare och våra sammanlagt 6 barn mellan 6 månader och 4 år. Full fart vore en underdrift :p Men det har varit så mysigt och barnen har skött sig så bra. Min närmaste vänner av dessa har en dotter som är bara en månad äldre än K och de har så kul ihop.

Trevlig helg!

Jag måste ha världens sötaste 1-åring :D Hon har ändå sedan hon gått att leka med drillats hårt av storasyster. Hon ska lära sig att laga mat på låtsas, äta på låtsas (inklusive smaskande), leka kurragömma, tafatt osv osv. Hon har snällt gjort vad storasyster önskat att hon ska göra även om hon inte riktigt förstod det där med smaskandet och äta på tomma skedar. Nu sedan en tid tillbaka börjat leka mer sådana lekar på eget initiativ även när storasyster inte är hemma och det är så himla roligt att se på. Lilla älskade gullunge.

I övrigt så.. ja, hon är väldigt stadig men vågar fortfarande inte gå riktigt men efter de få stegen hon tar ibland ser man hur hon verkligen svämmar över av stolthet. Jag blir lite nervös när hon står på en pall som är runt 50cm i alla fall och hoppar utan att hålla i sig :eek: men gör vad jag kan för att inte föra över oron på henne. Hon dansar till all möjlig musik. Modern gillar punk och storasyster gillar mora träsk så det är mest åt det hållet det går. Hon håller på för fullt att försöka lära sig att knäppa med fingrarna så hon ska hänga med. Jag tänkte försöka ta med mig barnen till spelning med bandet i fråga så vi får se om minstingen är lika road av det som sin syrra. Jag missade när de var i sthlm så det blir Uppsala eller Norrtälje vi får söka oss till. Förmodligen var de här förra månaden.

Här är vi mitt i inskolningen till förskolan. Förra veckan när As pappa var med så gick allt jättebra och han blev inte ens ledsen när pappa lämnade honom där själv de två sista dagarna. Idag när det var min tur så kom A på efter en stund att jag skulle gå, då kom tårarna. Jag stannade kvar och tänkte att han kanske skulle komma igång igen, men han var bara ledsen och klängde på mig. Det slutade med att jag fick lämna honom stor gråtandes till personalen och gå iväg. Det kändes inget kul alls. Men jag fick ett mms sen med en glad unge i sandlådan och då kändes det rätt okej ändå. Tur ändå att jag har hunnit komma igång på jobbet medan sambon varit hemma så att jag slipper ha det samtidigt.

@Amha vilken duktig liten tjej du har som påbörjar lekar själv! Kanske behövs det en storasyster för att lyckas så bra :)

@Honungshumlan vi är där om en månad, jag bävar lite faktiskt. Men hon är inte alls mammig vad jag märkt, utom när hon är trött på kvällen. Hopas det går bättre för dig om några dagar!

Generell fråga. Nu har vi typ aldrig body för hon vägrar att ligga på rygg på skötbordet så det är byxblöjor och tröja som gäller. Har ni något under tröjan då? Linnebody går bort för då är det ju lik förbaskat knappar i grenen. Har ni T-shirt under tröjan eller bara tröja? Tänker på mig själv så har jag alltid linne underst. Men hittar inte linnen till 1åring.

Jobbigt med tuff inskolning. Här blev det pappan som tog hela då han är så himla stabil och säker på att personalen är proffs medan jag tycker att det känns jobbigt och ingen är lika bra som oss.

Angående lekarna så ja, det behövs nog en storasyster/-bror. Jag kan inte minnas att äldsta barnet var åtminstone här. Den här lilla skitungen körde vid ganska precis 1 års ålder runt med bilar på golvet med tillhörande brum-ljud. Jag blir helt tagen. Hon är inte alls ett såndär typiskt småbarn i mina ögon :o Hon är så mycket nöjdare än syrran var och jag lägger berömmet helt på storasyster som har behandlat minstingen som en nära på jämnårig och lärt henne jättebra lekar och de leker även tillsammans och inte bara bredvid. På gott och ont såklart, ibland blir hon frustrerad när minstingen inte förstår någon lek eller vad hon säger men det vägs helt upp av att minstingen får leka med henne. Jag hade inte kommit på det själv men trots åldern är hon så medveten den där lilla. Det är ganska skönt att kunna be äldsta ta med sig sin syster till vardagsrummet och leka medan jag lagar mat och båda är nöjda! Sen förekommer det naturligtvis bråk och äldsta vill vara ifred men hon har lite pyssel på sitt rum som hon får sitta med när hon är trött eller så. Efter någon timme kommer hon ner och leker vidare.

Angående knappar osv, vi använder också up and go och kombinerar med body ibland. Jag ser inte problemet faktiskt. När barnet står letat jag upp knapparna och knäpper en eller två beroende på hur man får tag på dem. Ofta blir det snett men det har jag aldrig brytt mig om.

@Amha vilken duktig liten tjej du har som påbörjar lekar själv! Kanske behövs det en storasyster för att lyckas så bra :)

@Honungshumlan vi är där om en månad, jag bävar lite faktiskt. Men hon är inte alls mammig vad jag märkt, utom när hon är trött på kvällen. Hopas det går bättre för dig om några dagar!

Generell fråga. Nu har vi typ aldrig body för hon vägrar att ligga på rygg på skötbordet så det är byxblöjor och tröja som gäller. Har ni något under tröjan då? Linnebody går bort för då är det ju lik förbaskat knappar i grenen. Har ni T-shirt under tröjan eller bara tröja? Tänker på mig själv så har jag alltid linne underst. Men hittar inte linnen till 1åring.

Idag gick det bättre att lämna honom, men jag gick nästan med en gång så han hann inte med att bli ledsen på samma sätt. Får köra på den taktiken. Han är inte ledsen under dagen enligt personalen utan väldigt nöjd och glad. Skönt att höra!
Han är annars väldigt pappig just nu, jag duger om han inte är hemma bara :cautious:

Vi har inte använt bodys sen han lärde sig att sitta, jag tycker mest att de är krångliga. Vi har t-tröja under långärmat oftast. På förskolan har de rätt varmt inne så där har han bara kortärmat.
Snoozy har linnen med lite bredare axelband från stl 74/80. Villervalla från stl 86/92 :)

Har Tshirt till min 1åring.

Jag hade en period när jag körde mest tröja på tösen, var nog i somras när det var varmt och det var smidigt med leggings och tunn tröja, men nu har jag oftast body igen. Jag bär ju henne mycket och jag tycker att det blir mycket mer knöligt med tröja som åker upp... Dessutom. Blir det så lätt glipa i ryggen. Så antingen långärmad body eller linne-body med tröja över. Men jag kanske tycker annorlunda i morrn :cool:

Jag växlar mellan body och t-shirt/långärmad t-shirt..

Jag är hemma min sista vecka som föräldraledig, fick äran att vara hemma hela veckan ustället förmmina vanliga mpmdsg och tisdag. Sambon är på utbildning i Holland så jag fick rycka in och vara hemma med T. Det tackar man ju inte nej till.
På måndag skolas T in på fsk med pappa och jag börjar jobba 100%..

Verkar va blandade skurar här på buke.
Får väl se om jag går tillbaka till body när det blir kallare.. Köpte idag en ny söt tröja med rävar och igelkottar, på lind*, den gick längre ner bak, över rumpan. Såg praktiskt ut :) får prova linnebody under om det känns som det blir kallt ändå! Men är rätt less på alla knappar som tar tid och hon är inte ens glad när man tar på byxor ståendes förrän man är helt klar :p

Här fick man leta länge efter vår tråd, vi har väl fullt upp med annat:)

Efter två veckors inskolning så skulle jag börjat jobba i måndags. Men Linnea åkte på en förkylning förra veckan och jag blev störtsjuk så det första jag fick göra, i måndags, var att ringa och säga att jag var sjuk:down: Linnea blev frisk i helgen och var på dagis måndag och tisdag men när jag hämtade henne igår så sa dom att hon hade feber så hon blir nog hemma resten av veckan så tar vi nya tag nästa vecka istället.

Jag ska jobba 75% och börjar kl 5.30 så hon kommer bara vara på dagis mellan 6.45 och 12.15. Känns rätt lagom långa dagar att börja med trots att hon trivs väldigt bra på sitt dagis. Det är en nödlösning (baracker) så det går inte så många barn på det dagiset:)

Ja vi har nog fullt upp allihopa.
Jobbigt med förkylningar, men det är oundvikligt. Vi har hittills klarat oss ifrån vab, T har gått 4 veckor snart. Vet inte om det beror på att de har så bra rutiner på hans fsk för att undvika sjukdomar eller om det är för att han varit så mycket sjuk under sitt första år så att han skapat sig lite mer motståndskraft?
Men tydligen är det väldigt få barn och pedagoger som är sjuka på hans förskola så nåt gör de ju som funkar.

Här rullar livet på i 145km/h. Jobba 100%, renovera nya huset, packa inför flytt i slutet av månaden. Packa med en 16månadersr inte det lättaste :rofl: jag lägger i, han drar ur.
T trivs på förskolan, lämningarna har hittills gott bra, men han har de senaste 2 dagarna blivit ledsen. Fast det har gått över så fort jag eller pappa lämnat avdelningen. Han blir utmanad och han lär sig nåt nytt varje dag.

Lite mer än en månad har A gått på förskolan. Allt fungerar bra och han verkar trivas, jätteskönt! Dock har vi hunnit med två förkylningar och en magsjuka nu förra veckan, fy :yuck: säger jag bara. Jag och sambon klarade oss med lite illamående, men A kräktes en hel del, stackaren!

Utvecklingsmässigt har det hänt massor, flera nya ord och han förstår så mycket. Han har börjat träna på att hoppa och det är ju bara så gulligt :love:
Humör utan dess like har han med när han inte får som han vill. Skriker och slänger sig på golvet och slår sig såklart då så han blir ledsen för det också. Inte lätt att vara liten :)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar