Sommarföräldrar 2015 del 2

Då stämde min känsla. Hon är ju så medveten ändå. "Sorry, T, spagetti och köttfärssås idag. Du får klara dig med en spagetti och kanske en bit grönsak" möts av rätt stort missnöje ibland :angel: men då är det bara någon månad kvar då. Hon överlever men hon känns så himla medveten, mycket mer med än stora tjejen var som bebis. Vet inte om bebisar kan jämföra sig med sina äldre syskon, alltså koppla att båda är barn?

Jag tror i och för sig att jag har sett en burk med barnmat som det är kött i märkt 5 månader. Så jag tror inte att hon avlider av lite köttfärssås :)
 
Då stämde min känsla. Hon är ju så medveten ändå. "Sorry, T, spagetti och köttfärssås idag. Du får klara dig med en spagetti och kanske en bit grönsak" möts av rätt stort missnöje ibland :angel: men då är det bara någon månad kvar då. Hon överlever men hon känns så himla medveten, mycket mer med än stora tjejen var som bebis. Vet inte om bebisar kan jämföra sig med sina äldre syskon, alltså koppla att båda är barn?
jag tror absolut barn kopplar att båda är barn! Dottern är alltid grymt mycket mer intresserad av andra barn än av främmande vuxna, dessutom aldrig rädd för andra barn men ibland för vuxna ;)

Angående ätandet så tror jag det är värre om hon tröttnar och tappar lusten för mat än om hon får en liten smakbit av något som egentligen skulle väntat en månad. Jag är lite så där att så länge de inte sätter i sig för mycket salt, nitritgrönsaker och kanske är det något mer som jag håller koll på, så är det rätt så lugnt! Rekommendationerna är ju just rekommendationer i alla fall!
 
jag tror absolut barn kopplar att båda är barn! Dottern är alltid grymt mycket mer intresserad av andra barn än av främmande vuxna, dessutom aldrig rädd för andra barn men ibland för vuxna ;)

Angående ätandet så tror jag det är värre om hon tröttnar och tappar lusten för mat än om hon får en liten smakbit av något som egentligen skulle väntat en månad. Jag är lite så där att så länge de inte sätter i sig för mycket salt, nitritgrönsaker och kanske är det något mer som jag håller koll på, så är det rätt så lugnt! Rekommendationerna är ju just rekommendationer i alla fall!
Nitriten har jag inte ens tänkt på. Enligt barnakuten-bloggen ska det vara skitsamma med allt utom honung för honung kan vara farligt även tillagad. Det lät rimligt. Som du säger vore det värre om hon tappade intresse. Vi är inte särskilt försiktiga med salt heller så det mesta slinker ner här. Däremot tycker jag att kött egentligen är ett rätt kass livsmedel men det behöver ju inte nödvändigtvis innebära nolltolerans som du säger.
 
Enl barnrådg här (Finland) får man börja med kött vid 5mån så W har ätit det i snart 1mån. Nöt och kyckling har han smakat och det är väldigt populärt. Iof äter han allt. Kör ibl på vegetariska dagar med röda linser ist för kött,går lika bra det. Fisk var ok också men väntar med det.
 
Nitriten har jag inte ens tänkt på. Enligt barnakuten-bloggen ska det vara skitsamma med allt utom honung för honung kan vara farligt även tillagad. Det lät rimligt. Som du säger vore det värre om hon tappade intresse. Vi är inte särskilt försiktiga med salt heller så det mesta slinker ner här. Däremot tycker jag att kött egentligen är ett rätt kass livsmedel men det behöver ju inte nödvändigtvis innebära nolltolerans som du säger.
Jag tror det är rätt lugnt, till mig sa dietisten att man inte behövde fundera särskilt mycket på exakt vad de mindre smakportionerna innehåller för de får i sig så lite ändå
Enl barnrådg här (Finland) får man börja med kött vid 5mån så W har ätit det i snart 1mån. Nöt och kyckling har han smakat och det är väldigt populärt. Iof äter han allt. Kör ibl på vegetariska dagar med röda linser ist för kött,går lika bra det. Fisk var ok också men väntar med det.
Min dotter verkar hittills föredra röda linser framför både nöt, kyckling och fisk, visst hopp om framtiden har jag :-)
 
Vabruari är här! Och det med ord och inga visor..
Vi har haft smått kaos här hemma. T blev förkyld under helgen. Sambon toppade det med magsjuka. I måndags kväll blev jag magsjuk..
I tisdags kväll började t hosta jätte mycket, skällande och började skippa efter andan. sambon åkte till akuten, jag fick vara kvar hemma, fortfarande dålig i magsjukan.
T hade fått falsk krupp och fick inhalera kortision.
Han är så himla förkyld stackarn!
Jag mår bättre men inte helt ok än..:meh:
 
Vabruari är här! Och det med ord och inga visor..
Vi har haft smått kaos här hemma. T blev förkyld under helgen. Sambon toppade det med magsjuka. I måndags kväll blev jag magsjuk..
I tisdags kväll började t hosta jätte mycket, skällande och började skippa efter andan. sambon åkte till akuten, jag fick vara kvar hemma, fortfarande dålig i magsjukan.
T hade fått falsk krupp och fick inhalera kortision.
Han är så himla förkyld stackarn!
Jag mår bättre men inte helt ok än..:meh:
Usch! Det märks lite på förskolan med men peppar peppar brukar stora tjejen inte bli sjuk och minstingen har heller inte varit drabbad av något. Tydligen går det något fruktansvärt elakt virus här som däckade vår granne (vuxen kvinna) i 3 veckor! Efter det gick hon tillbaka till jobbet men på halvtid då hon inte är helt hundra än. Hoppas att vi slipper det.
 
Usch! Det märks lite på förskolan med men peppar peppar brukar stora tjejen inte bli sjuk och minstingen har heller inte varit drabbad av något. Tydligen går det något fruktansvärt elakt virus här som däckade vår granne (vuxen kvinna) i 3 veckor! Efter det gick hon tillbaka till jobbet men på halvtid då hon inte är helt hundra än. Hoppas att vi slipper det.

Nää usch.. Nåt sånt virus vill man verkligen inte ha hem.. :yuck:
 
Peppar peppar har vi hållt oss friska ett tag nu!

Igår var BVC här på hembesök, tydligen nytt att de gör det även vid 8 månader för att prata säkerhet i hemmet osv.
Edith vägde 7730 gram och var 67 cm lång. Fortfarande ganska liten alltså.
(Sen klart man jämför lite med minsta kusinen som är 4 månader och väger 7100 gram... :eek:)

Hon kryper inte ännu, står bara i startposition och juckar... :D Tveksam till om hon kommer krypa alls, det känns som hon är närmare att börja gå.
Och tänderna lyser med sin frånvaro.. ;) Kan iofs vara skönt då jag fortfarande ammar morgon, kväll och natt.

Annars knallar allt på. Vi har börjat på babysim vilket hon verkligen älskar. Så skönt att bara glida ner i det varma vattnet när det är världens ruskväder utanför!

Hur går det för er andra, nån som kryper/ålar/står/går ännu?
 
Peppar peppar har vi hållt oss friska ett tag nu!

Igår var BVC här på hembesök, tydligen nytt att de gör det även vid 8 månader för att prata säkerhet i hemmet osv.
Edith vägde 7730 gram och var 67 cm lång. Fortfarande ganska liten alltså.
(Sen klart man jämför lite med minsta kusinen som är 4 månader och väger 7100 gram... :eek:)

Hon kryper inte ännu, står bara i startposition och juckar... :D Tveksam till om hon kommer krypa alls, det känns som hon är närmare att börja gå.
Och tänderna lyser med sin frånvaro.. ;) Kan iofs vara skönt då jag fortfarande ammar morgon, kväll och natt.

Annars knallar allt på. Vi har börjat på babysim vilket hon verkligen älskar. Så skönt att bara glida ner i det varma vattnet när det är världens ruskväder utanför!

Hur går det för er andra, nån som kryper/ålar/står/går ännu?

Truls ålar, har ålat ordentligt 1 vecka ungefär. Innan kom han fram nån ynka cm och var jätte frustrerad.
Känns som det går fort nu när han väl förståt tekniken. Nu börjar han använda knäna också, jädrar vad fort fram det går då, han är överallt och jag får äta upp mina ord om att jag ville att han skulle börja krypa för att få slut på gnället :D
Jag får jaga honom i alla möjliga små skrymslen som han letar sig in i. Med ålandet kom en ny sorts nyfikenhet.

Det där med att stå och jucka gjorde han också ett tag innan själva ålandet kom..
 
@Thera A ålar men inte fort eller långt, förutom i sängen. Vi har hans säng kvar mot vår med sidan borttagen, men det börjar bli lite farligt nu. För att när han vaknar ålar han rätt kvickt över vår säng om han skulle vilja och han stannar inte vid kanten, ingen självbevarelsedrift här inte :nailbiting:

Favoritsysselsättningen är annars att promenera runt när vi håller honom i händerna. Tur att han är lång och jag kort, jag behöver inte luta mig så mycket framåt.
Kommer han väl på tekniken att krypa så kommer det nog inte dröja länge innan han går känns det som.

Idag gick vi till lekplatsen i byn och Anton fick gunga för första gången. Jag tror nog att jag var mer entusiastisk än honom men det smittade av sig så han skrattade större delen av tiden :D
 
Vabruari är här! Och det med ord och inga visor..
Vi har haft smått kaos här hemma. T blev förkyld under helgen. Sambon toppade det med magsjuka. I måndags kväll blev jag magsjuk..
I tisdags kväll började t hosta jätte mycket, skällande och började skippa efter andan. sambon åkte till akuten, jag fick vara kvar hemma, fortfarande dålig i magsjukan.
T hade fått falsk krupp och fick inhalera kortision.
Han är så himla förkyld stackarn!
Jag mår bättre men inte helt ok än..:meh:

Det låter som att T fått något liknande det som A hade för två veckor sedan. Det var jättejobbigt några dagar. Vi var ju och inhalerade luftrörsvidgande på vårdcentralen några kvällar så att han skullle sova bättre på nätterna. Det gjorde underverk! Så fråga om ni kan göra det med om nätterna är jobbiga.
 
Det låter som att T fått något liknande det som A hade för två veckor sedan. Det var jättejobbigt några dagar. Vi var ju och inhalerade luftrörsvidgande på vårdcentralen några kvällar så att han skullle sova bättre på nätterna. Det gjorde underverk! Så fråga om ni kan göra det med om nätterna är jobbiga.

Bra tips, ska tänka på det. Natten var ganska okej, kortisionet är långtidsverkande upp till 48h så det höll antagligen i sig under natten. Men nu hostar han som en tok igen.
 
Idag har bebis fått vara på sin första vigsel. Det var föräldrarna som kom på under förmiddagen att man kunde fara och gifta sig sådär hastigt och lustigt, bara vi och barnen :love: precis lagom. Firas med hembakad pizza och kanske lite gott vid tv:n ikväll. Oss upp i dagen :rofl:
 
Idag har bebis fått vara på sin första vigsel. Det var föräldrarna som kom på under förmiddagen att man kunde fara och gifta sig sådär hastigt och lustigt, bara vi och barnen :love: precis lagom. Firas med hembakad pizza och kanske lite gott vid tv:n ikväll. Oss upp i dagen :rofl:

Grattis :heart:heart:heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 942
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 408
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 432
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp