Sommarföräldrar 2015 del 2

Nej det var en privat öppen förskola. Samma företag som jag jobbar för, ligger ganska långt från där jag boren har en kompis som bor där så passade på att kolla in hur det var när jag ändå var på den sidan av stan.

Ska kolla in kyrkans här där jag bor nästa vecka tänkte jag.
Jag har nog bara varit på kyrkans och har varit helnöjd alla gånger. Den i Solna är underbar om du skulle få för dig att gå på äventyr. Dock måste man vara där i god tid för annars blir det fullt och de får låsa dörren av utrymningsskäl. De som är häromkring har mycket större lokaler :) den närmast mig har en ganska rejält stor "sal" där det finns plats för massa spännande leksaker och spring.

Min kropp har fått någon slags hormonchock tror jag efter flera månader av bra psykiskt mående trots graviditet. Sambon har börjat förbereda sig på att han kommer behöva dra in mig i någon slags vårdkarusell med samtalskontakter efter det här. Känns lite udda att han har en krisplan för mig men det känns samtidigt bra att han uppfattar mina signaler. Då har jag ett litet nät på hemmaplan som kan fånga upp mig och lotsa mig rätt :) själv hoppas jag på att det lägger sig när jag får vara ensam i min kropp igen och kan falla in i lite bättre rutiner så småningom men jag inser ju samtidigt att risken är större för kaos om det är jobbigt innan.
 
Jag har nog bara varit på kyrkans och har varit helnöjd alla gånger. Den i Solna är underbar om du skulle få för dig att gå på äventyr. Dock måste man vara där i god tid för annars blir det fullt och de får låsa dörren av utrymningsskäl. De som är häromkring har mycket större lokaler :) den närmast mig har en ganska rejält stor "sal" där det finns plats för massa spännande leksaker och spring.

Min kropp har fått någon slags hormonchock tror jag efter flera månader av bra psykiskt mående trots graviditet. Sambon har börjat förbereda sig på att han kommer behöva dra in mig i någon slags vårdkarusell med samtalskontakter efter det här. Känns lite udda att han har en krisplan för mig men det känns samtidigt bra att han uppfattar mina signaler. Då har jag ett litet nät på hemmaplan som kan fånga upp mig och lotsa mig rätt :) själv hoppas jag på att det lägger sig när jag får vara ensam i min kropp igen och kan falla in i lite bättre rutiner så småningom men jag inser ju samtidigt att risken är större för kaos om det är jobbigt innan.

Ja den kanske man skulle prova, får kanske ta mig en tur till andra sidan stan igen :)

Stackare.. Hoppas verkligen bebis tittar ut snart, annars är det ju inte många dagar kvar till vräkning...

Vi har gett ersättning idag första gången :cry: inser att jag inte kan fortsätta amma som det är nu..
Svampen försvinner inte och såren blir bara värre och värre. Trots att dom säger att han tar bra tag och gapar tillräckligt. Känns som det gått för långt... :cry:
Så nu fasar vi in ersättning och hoppas det går att delamma och att brösten får avlastning!
 
Ja den kanske man skulle prova, får kanske ta mig en tur till andra sidan stan igen :)

Stackare.. Hoppas verkligen bebis tittar ut snart, annars är det ju inte många dagar kvar till vräkning...

Vi har gett ersättning idag första gången :cry: inser att jag inte kan fortsätta amma som det är nu..
Svampen försvinner inte och såren blir bara värre och värre. Trots att dom säger att han tar bra tag och gapar tillräckligt. Känns som det gått för långt... :cry:
Så nu fasar vi in ersättning och hoppas det går att delamma och att brösten får avlastning!
Men va tråkigt, eftersom det låter som att du vill amma! Vad sa de på amningsmottagningen? Har du kontaktat någon hjälpmamma från amningshjälpen? Det kan ju vara så att du kan delamma ett tag så brösten får läka och sen gå tillbaka till helamning. Går det att pumpa ur? I så fall kan du ju hålla produktionen uppe.
 
Men va tråkigt, eftersom det låter som att du vill amma! Vad sa de på amningsmottagningen? Har du kontaktat någon hjälpmamma från amningshjälpen? Det kan ju vara så att du kan delamma ett tag så brösten får läka och sen gå tillbaka till helamning. Går det att pumpa ur? I så fall kan du ju hålla produktionen uppe.

På amnkngsmottagningen säger de att det är svamp och att han tar ett bra tag och gapar tillräckligt bara det att jag gått så länge med svampen så såren får aldrig en chans att vila. Han får behandling och jag får behandling. Det har helt enskilt gått så långt att brösten behöver avlastning. Pumpa har jag försökt, gör lika ont.
Men förhoppningen är att delamma och hoppas att det går att få igång helamning igen sen när såren fått läka lite...
 
Här kommer min förlossningsberättelse:

Vaknade snortidigt i vanlig ordning och kunde inte somna om, bitter över sömnlöshet och över att dagen D hade kommit utan minsta tecken på att förlossningen var på g.
Framåt morgonen började dock värkarna smyga sig på, vid 10 började jag klocka för skojs skull (har man varit vaken sedan kl 3 har man lätt börjat få lite tråkigt vid 10), korta och oregelbundna. På två timmar varierade de mellan 30-50 s långa och 4,5-14 min emellan. Gick ut någon timme och fixade med djuren, åt lunch och lite sådant. Värkarna höll i men var fortfarande väldigt oregelbundna.
Bänkade mig för EM-finalen och upptäckte efter en stund att värkarna avtagit och att jag inte haft någon på ca en halvtimme, blev besviken och ungefär samtidigt kom de igång igen vid 17, dock glesare än förut, 12-20 min emellan. Vid 18.30 gick de från som minst 8 min emellan till 2,5 min, vi bestämde att maken skulle köra ettan och hunden till mina föräldrar just in case för att slippa göra det mitt i natten, fortfarande var dock ingen av oss, min BM-mamma inkluderad, säkra på om det ens skulle bli av. Maken var borta ca en timme, värkarna pendlade mellan 3-12 min ungefär. Jag började bli rätt så sömnig och försökte få sova men hölls vaken av värkarna.
21.30 gjorde jag paus i klockandet för att duscha och packa det sista för att ha allt klart om vi behövde köra, började klocka 22.10 för jag tyckte att de började komma tätt. Jodå, från 3,5 min till strax över 2 min tickade det ner på en halvtimme, men fortfarande höll de sig bara runt 40-50 s och jag andades igenom dem. Vi ringde förlossningen vid 23 ändå med tanke på att det gick snabbt förra gången och att vi har 45 min att köra, de tyckte vi kunde komma in på kontroll åtminstone.
Inne på rummet och kopplad till CTG ca 00.10, andas fortfarande igenom värkarna som ännu är ganska ordentligt oregelbundna i både frekvens, tid och intensitet, jag kan andas mig igenom dem.
00.30 kommer BM in och presenterar sig samt kollar hur öppen jag är. Jag ber en tyst bön om att jag iaf ska vara öppen en 5-6 cm och att vi inte blir hemskickade. Öppen 8 och BM känner huvudet, tjoho! Hon börjar prata om att ta vattnet för att snabba på lite eftersom jag var så sömnig eller låta det vara och ta lite längre tid, jag får aldrig svarat pga värkar och hon ägnar sig istället åt att försöka få rätt på någon registrering i datorn.
Värkarna kommer tätt och här någonstans ber jag om lustgas, maken reagerar med "Så pass? :confused:" eftersom jag fortfarande bara blir tyst och andas när de kommer. Lustgasen gör noll och ingenting, testar ett par värkar men tycker bara att det är drygt för att jag inte kan ta djupa andetag.
00.45 Ber maken om vatten, får första krystvärkarna och vattnet går :D
BM håller fortfarande på med datorn, på andra krystvärkarna lyfter hon på filten för att se hur det går, då är huvudet synligt. Två värkar senare, 00.55, är han ute. Jag kan själv ta emot honom och lyfta upp på bröstet :love: Maken frågar om jag fortfarande vill ha vatten.
BM och USK tackade för showen, eftersom jag var tyst genom värkarna hela tiden hade ingen av dem fattat hur nära det var haha. Vi sa ju att jag föder snabbt ;)

En liten rispa till bristning som inte behövde sys, ingen tyngdkänsla neråt, inga problem att gå på toaletten, knappt något avslag. Jag som minns tiden efteråt som rätt ordentligt plågsam med ettan undrar om kroppen fattat att ungen är ute än? Eftervärkarna var förstås :wtf::cry: men de höll ju bara i sig ett par dygn.
 
Jag har nog bara varit på kyrkans och har varit helnöjd alla gånger. Den i Solna är underbar om du skulle få för dig att gå på äventyr. Dock måste man vara där i god tid för annars blir det fullt och de får låsa dörren av utrymningsskäl. De som är häromkring har mycket större lokaler :) den närmast mig har en ganska rejält stor "sal" där det finns plats för massa spännande leksaker och spring.

Min kropp har fått någon slags hormonchock tror jag efter flera månader av bra psykiskt mående trots graviditet. Sambon har börjat förbereda sig på att han kommer behöva dra in mig i någon slags vårdkarusell med samtalskontakter efter det här. Känns lite udda att han har en krisplan för mig men det känns samtidigt bra att han uppfattar mina signaler. Då har jag ett litet nät på hemmaplan som kan fånga upp mig och lotsa mig rätt :) själv hoppas jag på att det lägger sig när jag får vara ensam i min kropp igen och kan falla in i lite bättre rutiner så småningom men jag inser ju samtidigt att risken är större för kaos om det är jobbigt innan.

När vi klämt ut dem får vi ta en buketräff där, bor i krokarna :)
 
När vi klämt ut dem får vi ta en buketräff där, bor i krokarna :)
Jag är utflyttad därifrån för 1.5 år sedan snart. Vi köpte ju hus en bit söder om stan i stället men såklart kan vi ju ordna buketräff ändå. Slår man ihop sommar och höst är vi väl några stockholmsbor?
 
I morgon är det dags. Har ägnat hela dagen åt att städa och snygga till så vi inte behöver bekymra oss om det närmsta dagarna. Mycket välbehövligt :p packade även väskor till oss och dottern och nu har jag nyss slagit in paket. Nödgåvor ifall folk glömmer bort sig och köper paket åt bebisen utan att ge något till dottern (herregud vad jag hoppas folk respekterar att vi inte önskar kläder till barnet...).

Jag har varit rätt cool hela tiden och tänkt lite att "vad tusan, det löser sig!" men nu har man ju närmat sig och då kommer tankarna på "hur i hela friden tänkte vi nu? Vi har det ju bra som vi har det egentligen (även om jag saknat ett barn till) och vi kan ge dottern all vår lediga tid så skaffar vi ett barn till, hur ska hon ta det?". Nu är jag helt plötsligt jätterädd att vi väntar oss ett kaos. Och dessutom ska vi låna ut henne över förmodligen minst en natt till hennes farfar och jag är egentligen rätt obekväm med det där. Hon ska bo på annan plats än hemma och med en person som aldrig haft henne över natten. Hon har ju knappt haft barnvakt öht innan :o någon timme här och där vi har varit ute och käkat ett par gånger, en övernattning och så men hela grejen barnpassning är rätt främmande för både oss och henne.

Ser fram emot en sömnlös natt med andra ord ;) hoppas kroppen svarar bra på igångsättningen så jag får tillbaka min tös snabbt. Jag är dessutom otroligt osocial så jag hoppas mest att jag kan pussla dottern hejdå utan att behöva träffa svärfar och att sambon står på sig så jag, om jag önskar, slipper några jäkla grattiskramar eller annat trams ;) Kanske kan skicka iväg sambon att hämta innan vi checkar ut från sjukhuset :p minns att jag var lika "folkilsken" innan dottern kom men att det gick över ganska snabbt när man fick hem bebisen och hade några timmar/dagar att landa.
 
Massa pepp till dig @Amha för snart är din bebis här :bump::banana::bump:

Hoppas allt går smidigt imorgon och mini anländer snabbt och enkelt och att allt går bra med tösen hos sin barnvakt!

Sommarens sista bebis ska äntligen ut i stora världen :bump:
 
Massa pepp till dig @Amha för snart är din bebis här :bump::banana::bump:

Hoppas allt går smidigt imorgon och mini anländer snabbt och enkelt och att allt går bra med tösen hos sin barnvakt!

Sommarens sista bebis ska äntligen ut i stora världen :bump:
Ja, äntligen :p det kommer nog lösa sig. Åh vad jag önskar att de ringer i morgon bitti och säger välkommen in och att bebisen är ute innan klockan är läggdags för dottern. Då önskar jag mig ett rum på bb-hotellet där hela familjen kan sova tillsammans så jag får läsa Alfons för henne, som rutinen brukar se ut på kvällarna. Nya favoriten handlar om spöken så nu ska hon ha en spökpuss och spökkram i stället för godnattpuss och godnattkram :love: men, min kropp är rätt kass på förlossningar verkar det som så min vilja sitter nog i en grantopp, förbereder jag mig på i alla fall. Då blir jag åtminstone inte besviken ;)
 
Jag håller tummarna för dig @Amha att allt går smidigt och bra och att du har båda dina barn hos dig innan det är dags att sova i morgonkväll. Att man får kalla fötter är helt normalt. Du kommer vara en lika suverän tvåbarnsmamma som du var enbarnsmamma (finns ens det ordet?) förut.

Pepp pepp pepp :banana::bump::banana::bump::banana:
 
Jag håller tummarna för dig @Amha att allt går smidigt och bra och att du har båda dina barn hos dig innan det är dags att sova i morgonkväll. Att man får kalla fötter är helt normalt. Du kommer vara en lika suverän tvåbarnsmamma som du var enbarnsmamma (finns ens det ordet?) förut.

Pepp pepp pepp :banana::bump::banana::bump::banana:
Jag hoppas det :) enligt min BM kommer man se över journalen från förra gången och börja diskutera snitt tidigare iom att jag svarade så dåligt på dropp den gången. Hoppas det finns gott om tid att diskutera igenom det i morgon så man kan förbereda sig på vad som väntar och kanske få andra alternativ än dropp åtminstone till en start. I så fall bör det inte bli mer än något dygn med värkar utan effekt om jag inte vill gissar jag.
 
@Amha jag håller tummar och tår!
Min igångsättning gick smidigt och din kommer säkert gå ännu smidigare eftersom du väntat så länge nu :D

:bump::banana::bump::banana:
 
@Amha jag håller tummar och tår!
Min igångsättning gick smidigt och din kommer säkert gå ännu smidigare eftersom du väntat så länge nu :D

:bump::banana::bump::banana:
Till skillnad från förra gången har jag haft sabla massa förvärkar sedan över en månad tillbaka så kroppen har förhoppningsvis gjort mycket mer själv nu :)
 
Var sattes du igång förresten? Sös?

Japp, på Sös.
Har inget direkt att klaga på mer än att jag fick en barnmorska som glömde att jag måste kissa också..
Såfort dom hade tappat mig på 600ml urin så gled ungen ner fint och krystvärkarna startade :cautious::D

Min svägerska har fött sammanlagt 4 (sista va tvillingar) barn där vid tre tillfällen och hon är nöjd.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 958
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 107
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 439
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 448
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp