Sommarföräldrar 2015 del 2

Ja alltså för mig gick det inte heller snabbt förrän det gick riktigt snabbt :p Vattenavgång konstaterades och då blev jag inlagd med sängläge eftersom han inte var fixerad. Efter två dygn skulle jag sättas igång om det inte startade av sig själv. Efter att i två dygn haft värkar (svaga men tillräckligt för att inte kunna sova) blev jag igångsatt. Från att de satte igång mig tog det 10 timmar tills han var ute. Från det att jag var öppen 5 cm tog det 2,5 h..
De satte igång mig rätt omgående. Kom in runt 2-3 på natten och på morgonen rullades jag ner och samma dag sattes dropp så mer än ett dygn gick det och bitvis på väldigt höga doser, över vad de brukar använda. 5 cm kom jag till varav 3 cm med ballong ;) på slutet var det bara pinvärkar med någon minuts mellanrum och Eda hade hamnat snett så den tog ingenting vid det läget. Den ångesten när man såg hur siffrorna ökade kraftigt på skärmen och man visste att ja, nu när som helst kommer det att göra k*k-ont var inte så himla härlig. Tror dottern föddes 23:30 ca kanske 1.5 dygn efter droppet sattes. Nu är tanken att vi kommer bryta betydligt tidigare om det verkar bli samma förlopp. Jag var envis då eftersom att snitt kändes läskigt men ser det likadant ut igen så känns det bara korkat att ge sig på. Jag tror inte att droppet fick riktigt rätt effekt på mig och jag tänkte försöka be dem att undvika det så länge det går så jag kan få se om kroppen klarar av det själv till slut ändå.
 
Låter likt vår pojk. Förhoppningsvis bättrar det sig om en månad då....
Tycker det är svårt att säga till tex svärmor att hon inte får hålla. Hon kommer garanterat ta illa upp.
Jag tyckte det blev bättre i takt med att gossen blev mer och mer medveten om omvärlden. Han praktiskt taget bodde i bärsjalen de två första månaderna men nu går det att distrahera honom med annat när han är gnällig och han har absolut inga perioder längre då han bara skriker. Nu vet vi oftast varför han börjar gnälla och kan tillfredställa honom direkt.

Även om det inte känns så när ungen har sina värsta perioder så brulade jag trösta mig med att det faktiskt går över en vacker dag. Det är ju trots allt sällan man träffar på barn över 4-5 månader som är helt otröstliga :).

Hoppas att det blir bättre snart för jag förstår att det är jobbigt i perioder, och ni har ju en till som ska tas hans om.
 
De satte igång mig rätt omgående. Kom in runt 2-3 på natten och på morgonen rullades jag ner och samma dag sattes dropp så mer än ett dygn gick det och bitvis på väldigt höga doser, över vad de brukar använda. 5 cm kom jag till varav 3 cm med ballong ;) på slutet var det bara pinvärkar med någon minuts mellanrum och Eda hade hamnat snett så den tog ingenting vid det läget. Den ångesten när man såg hur siffrorna ökade kraftigt på skärmen och man visste att ja, nu när som helst kommer det att göra k*k-ont var inte så himla härlig. Tror dottern föddes 23:30 ca kanske 1.5 dygn efter droppet sattes. Nu är tanken att vi kommer bryta betydligt tidigare om det verkar bli samma förlopp. Jag var envis då eftersom att snitt kändes läskigt men ser det likadant ut igen så känns det bara korkat att ge sig på. Jag tror inte att droppet fick riktigt rätt effekt på mig och jag tänkte försöka be dem att undvika det så länge det går så jag kan få se om kroppen klarar av det själv till slut ändå.

Intressant hur man kan reagera så olika på precis samma sak. På mig fungerade snarare droppet lite för bra. När jag bara hade fått cytotec tog det 7,5 timme att gå från 3,5 (som jag har var öppen när de startade) till 5 cm. När jag fick dropp tog det 2 timmar från 5 cm till helt öppen...
 
@superstar Konstaterades det att bebisen var fixerad där när vattenavgången konstaterades?
Mitt förlopp var något liknande nämligen och då var han inte fixerad. Det blev sängläge direkt. Jag förstod det som att det var att framför allt navelsträngen inte skulle komma ut först som ville undvikas, men även exempelvis en hand.

(Förlossningsläkaren konstaterade att sonen var fixerad 23.30 på kvällen, han är född 01:07. Så det var som att han hade väldigt svårt att bestämma sig men när han gjort det så var det snabba puckar! Han är som sagt född 01:07, krystvärkarna började 01:00 O_o

Ja, jag tror det :o Grejen var att egentligen var hon nog i princip fixerad... Jag fick höra i v 32 att hon var fixerad så sen kände nog min ordinarie barnmorska lite slarvigt efter det. Sen fick jag en annan barnmorska i slutet som sa att hon var ruckbar men nästan fixerad och att jag skulle säga ruckbar till förlossningen just ifall vattnet gick eftersom man får komma in på kontroll fortare då. Och det var jag ju väldigt glad för eftersom det blev precis så och eftersom det gick såpass fort ;) När jag ringde gjorde dem ingen större grej av det och när jag kom in verkade de nöjda bara av att huvudet var nedåt, så det verkar vara lite olika bud på olika ställen.
 
Vi testar minifomdroppar nu, tror inte de hjälper. Men vågar inte sluta. Kanske ska prova sempers istället? Har precis börjat med magmassage, verkar han gilla. Akupunktur ska kollas, men känns svårt att komma iväg på. Måste ju släpa med mig båda då... Ja, en självgungande babtsitter får det nog bli.

Tack för att du engagerar dig!

Det du beskriver låter precis som min äldsta son. Han är mjölkproteinallergiker. Att du inte ser något samband kan vara att han äter så ofta och därför aldrig hinner ifrån mjölken. Mjölkprotein stannar dessutom i kroppen i upp till 14 dagar, så det är ju inget konstigt att man inte hittar som samband. Jag trodde alla BVC rekommenderade att prova mjölkfri kost till kolikbebisar eftersom det är vanligt idag.

Med det sagt så säger jag förstås inte att det är det, men jag tyckte att det var så värt att prova i alla fall och för oss var det ju en lyckträff.
 
Ja, jag tror det :o Grejen var att egentligen var hon nog i princip fixerad... Jag fick höra i v 32 att hon var fixerad så sen kände nog min ordinarie barnmorska lite slarvigt efter det. Sen fick jag en annan barnmorska i slutet som sa att hon var ruckbar men nästan fixerad och att jag skulle säga ruckbar till förlossningen just ifall vattnet gick eftersom man får komma in på kontroll fortare då. Och det var jag ju väldigt glad för eftersom det blev precis så och eftersom det gick såpass fort ;) När jag ringde gjorde dem ingen större grej av det och när jag kom in verkade de nöjda bara av att huvudet var nedåt, så det verkar vara lite olika bud på olika ställen.
Man säger ju att det finns 3 lägen. Rörlig, ruckbar och fixerad. Här, då på Danderyd, var ruckbar "okej" och det gäller även på Sös tydligen. Däremot är rörlig inte "okej" då navelsträngen kan klämmas. I vissa fall kan förlossningen då säga att man ska komma in med liggande transport.
 
Ja, jag tror det :o Grejen var att egentligen var hon nog i princip fixerad... Jag fick höra i v 32 att hon var fixerad så sen kände nog min ordinarie barnmorska lite slarvigt efter det. Sen fick jag en annan barnmorska i slutet som sa att hon var ruckbar men nästan fixerad och att jag skulle säga ruckbar till förlossningen just ifall vattnet gick eftersom man får komma in på kontroll fortare då. Och det var jag ju väldigt glad för eftersom det blev precis så och eftersom det gick såpass fort ;) När jag ringde gjorde dem ingen större grej av det och när jag kom in verkade de nöjda bara av att huvudet var nedåt, så det verkar vara lite olika bud på olika ställen.

Ja verkligen olika! Här var det stor sak om han var fixerad eller ej. Totalt var det 3 läkare och 4 barnmorskor som kände på magen under de 2,5 dygnen vi var där innan han föddes och resultatet var 4-3 i om huruvida han var fixerad eller ej :p

Det jobbiga var ju som sagt sängläget, så fort jag varit uppe på toa var de tvungna att lyssna på hjärtljuden för att se om allt var normalt osv.. Och jag fick inte ens sitta upp under förlossningen förrän de konstaterade att han var fixerad, och då var han ju nästan ute :p
 
Vi testar minifomdroppar nu, tror inte de hjälper. Men vågar inte sluta. Kanske ska prova sempers istället? Har precis börjat med magmassage, verkar han gilla. Akupunktur ska kollas, men känns svårt att komma iväg på. Måste ju släpa med mig båda då... Ja, en självgungande babtsitter får det nog bli.

Tack för att du engagerar dig!

Vår BVC sköterska sa att vi kunde kombinera både miniform och Sempers magdroppar. Pluttis var också skrikig och gnällig på kvällarna. Nu efter tre veckor mjölkproteinfritt, droppar och mag (kolik) massage är han en mycket nöjdare bebis!
 
Ja verkligen olika! Här var det stor sak om han var fixerad eller ej. Totalt var det 3 läkare och 4 barnmorskor som kände på magen under de 2,5 dygnen vi var där innan han föddes och resultatet var 4-3 i om huruvida han var fixerad eller ej :p

Det jobbiga var ju som sagt sängläget, så fort jag varit uppe på toa var de tvungna att lyssna på hjärtljuden för att se om allt var normalt osv.. Och jag fick inte ens sitta upp under förlossningen förrän de konstaterade att han var fixerad, och då var han ju nästan ute :p
Va lustigt, mig skickade de ju ut på promenad.
 
Idag börjar sambon jobba igen, så det känns som att det är idag min föräldraledighet börjar på riktigt, fram till idag känns det mer som att vi haft nån gemensam semester :D Känns helt lugnt faktiskt, vi har ju haft fyra lyxiga veckor att lära oss det här och vår tjej är rätt lätt att ha med att göra. Största utmaningen den här veckan blir att jag kommer behöva köra hästarna till kliniken minst en gång och det kräver ju lite mer logistik när en bebis ska med :p Men behöver ju ändå ha lasthjälp så samma person (oftast min mamma, så hon lär inte klaga) får väl vara bebisvakt.

En annan utmaning med att vara föräldraledig blir att inte sova bort hela dagarna :o Kommer väl ändras när K blir äldre, men så länge hon sover så här mycket borde jag passa på att få lite gjort. Mycket promenader hoppas jag på att gå, har 8 kg kvar till startvikt och den vill jag gärna bli av med 10 till... Alla bebisar i vår föräldragrupp har kommit nu och vi har en del kontakt så jag hoppas att det finns promenadsugna mammor bland dem.
 
@Amha Vi e påväg hem från sjukhuset nu. Tydligen är det så i Finland att man nån dag före igångs är på kontroll för att skickas hem. Sååå ny tid på ons morgon,DÅ först igångs. För det kan man ju inte göra förrän exakt i v42. Lite surt...speciellt med min sjukdom som kräver extra. Så blir kanske som jag befarar att jag får åka in mitt i natten. Eller så håller han sig till ons! Haft förvärkar,sammandr i flera v och inget har ändå hänt!
 
@superstar jag sov också första tiden :p hopplöst att inte få nåt gjort men kroppen behövde vila och tröttheten släppte. Jag är mest rädd att jag behöver den vilan med nr2 men jag får vila september ut i alla fall :p

@Lindon men vad besvärligt! Tänk om de kunde bestämma sig lite bättre för vad de vill göra :/
 
@superstar jag sov också första tiden :p hopplöst att inte få nåt gjort men kroppen behövde vila och tröttheten släppte. Jag är mest rädd att jag behöver den vilan med nr2 men jag får vila september ut i alla fall :p

@Lindon men vad besvärligt! Tänk om de kunde bestämma sig lite bättre för vad de vill göra :/
Men jag är inte trött :p och kroppen känns återställd, det är bara latmasken som behöver skrämmas bort :p
 
Här har sambon jobbat 2 veckor redan och vi börjar komma in lite i det.
Jag önskar så att jag kunde ta en tupplur nån gång, men det är i princip omöjligt när man har en 3,5-åring också.

Dessutom har vi fått en kopia av storebror, hon sover 10 minuter i stöten hela dagarna, precis som han gjorde.
Man får bestämma för varje gång vad man ska hinna göra under den 10-minutaren. På den senaste var jag på toa, och den innan dess hann jag precis få fram frukost. :down:

Resten av tiden är det amning, magknip och gnäll.

Tänk vilken lycka om hon kunde sova i alla fall en timme, då hade jag lekt med storebror i solen. Har så fruktansvärt dåligt samvete för honom! :cry:

Tack och lov sover hon rätt ok på nätterna, annars hade jag sagt upp mig tror jag. :banghead:
 
@Amha Ja,det blir många turer av och an. Men lillen mådde bra iaf,det är ju huvudsaken. Uppskattat 3,5kg,VILD och dessutom envis. Vet inte vem han brås på?:D
 
Det du beskriver låter precis som min äldsta son. Han är mjölkproteinallergiker. Att du inte ser något samband kan vara att han äter så ofta och därför aldrig hinner ifrån mjölken. Mjölkprotein stannar dessutom i kroppen i upp till 14 dagar, så det är ju inget konstigt att man inte hittar som samband. Jag trodde alla BVC rekommenderade att prova mjölkfri kost till kolikbebisar eftersom det är vanligt idag.

Med det sagt så säger jag förstås inte att det är det, men jag tyckte att det var så värt att prova i alla fall och för oss var det ju en lyckträff.
BVC anser inte att han har kolik... Men allt är värt att pröva.
 
@Amha Ja,det blir många turer av och an. Men lillen mådde bra iaf,det är ju huvudsaken. Uppskattat 3,5kg,VILD och dessutom envis. Vet inte vem han brås på?:D
Jaa, vissa barn levereras med så konstiga egenskaper. Min dotter t.ex. vem i hela friden är envis, surskallig (:D) och känslig för lågt blodsocker i vår familj? Var kanndet ha kommit ifrån?

;)
 
Jag har bakat bröd! :o boar jag? :o

Håller för övrigt fortfarande på med bärförrådet. I förmiddags var jag och dottern ute och plockade mer blåbär. Tänk om jag hade orkat göra nåt vettigt av energin. Typ städa... Men, det får vara. Jag tänker att det kommer en dag när jag eller sambon tar tag i det med.
 
Gnäll gnäll gnäll mina bihålor är ett helvete gnäll gnäll gnäll. Ungefär så låter jag varje kväll numera.
Usch, det låter verkligen drygt :/ men visst hade du "alltid" problem med dem? Kan man inte åtgärda det på något mer permanent sätt efter graviditeten?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 946
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 415
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 436
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp