Sommarföräldrar 2013

Sv: Sommarföräldrar 2013

Åh, jag hade inte ens gjort en gynundersökning sedan innan så för mig var det väldigt ovant och obekvämt men hon som gjorde VUL var så enormt bra och jag kände mig ändå bekväm med henne.

Jag undrar också om inte min moderkaka ligger i bakvägg eftersom jag känt så tidigt, jag har inte känt något definerat utan det har varit något som rört sig, men bara om jag varit still och det varit lugnt omkring mig. Har knappt varit säker på att det var eller är bebisen. Men nu har jag börjat känna allt mer tydliga buffar.

Känns dock för det allra mesta långt ut på sidorna, vilket verkar konstigt för livmodern ska ju inte vara 'där' nu
som jag förstått det när jag tittat på bilder? Utan mest bara i mitten.

Så då börjar jag tvivla, men jag vet egentligen att det är bebisen för jag har aldrig känt något liknande,
som små kittlingar innifrån.

Rörelserna som känns i magen borde inte påverkas så mkt av var moderkakan sitter. Det är mer hur man känner sparkar utåt på/ mot magen tror jag. Med första barnet då den satt i bakvägg kunde man i slutet liksom urskilja en hand eller en fot på utsidan av magen när den trycktes utåt. Sjukt fräckt. Så var det inte med tvåan då moderkakan var i vägen, då blev det mer att man såg att magen hoppade fast man kunde inte urskilja någon kroppsdel med bara ögat.

Det är säkert bebisen du känner! När det gäller storlek på livmodern och hur den ligger måste det ju vara rätt individuellt. Tycker inte alls att det är konstigt att du känner mot sidorna om du är i v 17. Överallt står det tex att livmodern inte ens ska ha kommit upp ur bäckenet förrän i v 12 ca. Jag såg och kände min tydligt på magen redan i v 8-9. Nu i v 11 är den två fingerbredder från naveln på morgonen när urinblåsan puttar upp den lite, och annars kanske tre-fyra fingrar från naveln. Klart och tydligt ovanför bäckenet!

kl

Här har vi haft sjukstuga i snart tre veckor. Ture (sonen) har haft över 40 graders feber sedan i fredags förra veckan men är något bättre idag.
Själv hostar jag så att jag nästan kräks, har fruktansvärd träningsvärk i revbenen och igår fick jag något som liknande kramp fast det satt uppe mot lungorna till. Det har hänt två ggr nu de senaste två dagarna och har varit otroligt obehagligt, igår hyperventilerade jag och hade så ont så jag grät.
Men efter en stund släppte det och nu mår jag som vanligt, så jag antar att det bara var kramp av något slag? Jag blir i alla fall nervös för bebisen där inne, men eftersom krampen satt så långt upp hade det nog med förkylningen att göra. Men hemska tanke om något skulle hända med bebisen så här sent i graviditeten :cry:

Vi har ultraljud 7/3, nästan så man börjar längta efter det mest för att se så att han/hon lever och mår bra därinne. Jag har inte känt några rörelser ännu, har fått lite mage men inte så att man tänker på det och känner mig överlag fortfarande väldigt inte-gravid. Går in i vecka 17 imorgon, önskar så att jag kunde få börja känna rörelser så att man inte behöver gå runt och vara orolig att bebisen har dött :cry: Såna här tankar hade jag verkligen inte när jag var gravid sist. Denna gången är jag mycket mer orolig att något ska hända med bebisen, att den ska få några skador eller sjukdomar osv. Kanske för att det ju är mycket mer verkligt den här gången, när man redan varit med om det en gång? Inte är det trevligt att gå runt och vara orolig i alla fall, det var mycket trevligare att vara gravid förra gången när man mest gick runt med ett löjligt leende på läpparna och var glad hela tiden..
Nu skrev jag av mig lite jag med här :P Hoppas det var okej.

kl

Här har vi haft sjukstuga i snart tre veckor. Ture (sonen) har haft över 40 graders feber sedan i fredags förra veckan men är något bättre idag.
Själv hostar jag så att jag nästan kräks, har fruktansvärd träningsvärk i revbenen och igår fick jag något som liknande kramp fast det satt uppe mot lungorna till. Det har hänt två ggr nu de senaste två dagarna och har varit otroligt obehagligt, igår hyperventilerade jag och hade så ont så jag grät.
Men efter en stund släppte det och nu mår jag som vanligt, så jag antar att det bara var kramp av något slag? Jag blir i alla fall nervös för bebisen där inne, men eftersom krampen satt så långt upp hade det nog med förkylningen att göra. Men hemska tanke om något skulle hända med bebisen så här sent i graviditeten :cry:

Vi har ultraljud 7/3, nästan så man börjar längta efter det mest för att se så att han/hon lever och mår bra därinne. Jag har inte känt några rörelser ännu, har fått lite mage men inte så att man tänker på det och känner mig överlag fortfarande väldigt inte-gravid. Går in i vecka 17 imorgon, önskar så att jag kunde få börja känna rörelser så att man inte behöver gå runt och vara orolig att bebisen har dött :cry: Såna här tankar hade jag verkligen inte när jag var gravid sist. Denna gången är jag mycket mer orolig att något ska hända med bebisen, att den ska få några skador eller sjukdomar osv. Kanske för att det ju är mycket mer verkligt den här gången, när man redan varit med om det en gång? Inte är det trevligt att gå runt och vara orolig i alla fall, det var mycket trevligare att vara gravid förra gången när man mest gick runt med ett löjligt leende på läpparna och var glad hela tiden..
Nu skrev jag av mig lite jag med här :P Hoppas det var okej.

Samma här, jag fattar inte vart dom tankarna kommer ifrån, så var det inte alls sist. Det fanns knappt en tanke på att något kunde vara fel..

Vår son har börjat dagis, och är numera giftig. Han har plockat med sig alla baciller han har kunnat hitta, och han är inte den som drabbas mest av dom.. Vi hade maginfluensa för 3 veckor sen, och då verkade det som illamåendet började.. kräks 2-3 dagar i veckan så det är inte så farligt, men det som kommer upp är blod... Var inne på vårdcentralen och dom tror att det är magsår.. Vi får väl se, jag har iaf inte ont. Är i v. 17 nu, ska göra Ul den 27 februari.

Åh, jag som trodde den dämpade på så vis att man själv inte kände heller. Kul! Då hoppas jag ändå att den sitter i bakvägg för det låter hur häftigt som helst att se en fot eller en hand :laugh:

*KL*

Hoppar in här trots att jag egentligen är en höstmamma med BF 6 september, men det finns ju som sagt ingen tråd för oss höstmammor än. :) Har varit djävulusiskt trött och lidit en del av illamåendet. Tröttheten börjar lätta känner jag, tack och lov!

Nu äntligen har jag sett att det finns ett "Förälder" på Buke, fast jag hänger här hela tiden :D. Har kollat andra forum men känner mig bara vilsen, så tack Buke - igen!

BP 130705 och det är mitt första barn. Går in i v 21 och har just fått foglossning tror jag, men lever ännu i förnekelse kring detta då jag har egen häst. Mår annars mycket bra, nästan som vanligt bara tjockare och flåsigare.

Kl

Var på RUL igår och fick se vår lilla Emmy. Sjukt bra BM som "rulade". Hon berättade mycket mer saker än förra gången. Och vi fick med oss sju bilder hem. Det var en livlig krabat där inne som "busade" runt och ville inte visa upp sig ordentligt. Jag fick byta ställning flera gånger för att alla delar skulle kunna mätas ordentligt..

Vi visste ju redan innan att det var en liten tjej men mysigt att få se det oxå :) blev flyttad en dag. Så nu hoppas sambo att han ska kunna gå på Iron Maiden på gamla bfdagen ;)

Vad roligt med massa bilder!

Kl
Måste bara få ösa ur mig lite.
Sambon är inte hemma då han jobbar utomlands, nu har hans mamma varit dålig så han har precis börjat ta sig hem. Men nu dog hon precis, usch vad jag lider med honom att han inte hann fram och sen kommer nog jag bli den som går meddela honom om detta tråkiga. Just nu önskar jag att jag inte visste något eftersom jag vet att han inte kan ta sig hem snabbare. Blä för den här alla hjärtans dagen :(

Det hjälper ju inte att man är gravid och extra blödig...

Sorry för mitt negativa inlägg men jag var tvungen att få ur mig det.

Hej
Hoppar in här. Väntar mitt 2a barn och är beräknad till 4/7. Har en son född 12/1-11 som redan nu pekar på min mage och frågar "bebisch tomma ut?" <3 Försöker förklara att den måste växa först och när den inte får plats i mammas mage då får den komma ut... inte lätt att förklara för en 2 åring ;)

nyistan: såg ditt inlägg (har inte läst hela tråden dock). Usch vad tråkigt att vara iväg och inte veta om det och för dig som måste berätta :(

Haha, vår blivande storasyster som är en knapp månad äldre brukar också fråga efter bebisen, "mamma åka jobbet först, sen hämta bebis?" är en stående fundering.
Hon har nobelt accepterat att bebisen kan få hennes gamla säng (dvs spjälsängen) mot att hon får en cykel. Men alla nya saker man köper är "bara till M, bebisen för liten", vilket vi förstås får hålla med om. Hon är ju viktigast.

12+0 börjar närma sig, snart fredag. Sen väntar KUB den 26:e.. Illamåendet är lite värre sen ett par dagar tillbaka, men sen känns det som om en förkylning är på gång också. Det är verkligen ingen höjdare med föreläsningar från 8:15-15. Strax innan 12 kan jag inte koncentrera mig längre hur mycket jag än försöker.. :grin:

Nu äntligen har jag sett att det finns ett "Förälder" på Buke, fast jag hänger här hela tiden :D. Har kollat andra forum men känner mig bara vilsen, så tack Buke - igen!

BP 130705 och det är mitt första barn. Går in i v 21 och har just fått foglossning tror jag, men lever ännu i förnekelse kring detta då jag har egen häst. Mår annars mycket bra, nästan som vanligt bara tjockare och flåsigare.

Var försiktig med fogarna, det blir inte bättre av rörelse, snarare tvärt om! Det finns de som blir sängliggande för att de inte taggar ner när bäckenet bråkar och då kan du inte ta dig till hästen alls. Dessutom kan läkningen ta längre tid efteråt.

/DS som höll igång för länge och går sönder av "småsaker".

Åh, tack! Min pappa tycker jag ska röra på mig mer för han inbillar sig att man kan promenera bort foglossning typ. Om blickar kunde döda..

kl eller nått
Imorgon ska vi på ultraljud och jag är jättenervös för att bebisen ska vara död, fast jag känner bök och sparkar varje dag men tänker att jag kanske önsketänker bara eller har en ovanligt bubblig mage.

Eller att det ska vara något allvarligt fel på bebisen.

Och så är jag orolig för att vi ska få en grinig barnmorska som kollar i typ två minuter utan att förklara något, och sen ba 'allt såg bra ut tackhej', något antiklimaktiskt, och så vill vi verkligen veta kön, OM bebisen vill visa det. Vilket jag hoppas väldigt väldigt mycket på, annars kommer jag krevera innan bebisen tittar ut av nyfikenhet.

Var försiktig med fogarna, det blir inte bättre av rörelse, snarare tvärt om! Det finns de som blir sängliggande för att de inte taggar ner när bäckenet bråkar och då kan du inte ta dig till hästen alls. Dessutom kan läkningen ta längre tid efteråt.

/DS som höll igång för länge och går sönder av "småsaker".

*smyger in från vårgruppen jag med*

Vill bara understryka detta och hålla med! Jag har flera egna hästar som sambon tar hand om mer eller mindre på heltid nu sedan månader tillbaka... :cry: Jag är ute och klappar och borstar lite men det är allt jag vågar göra utan att riskera att det blir ännu värre.

Vi ville också se könet förresten, och trots att BM som gjorde ultraljudet puffade och puttade så låg den bestämt med benen i kors hela tiden... så vi får fortsätta vara nyfikna hela tiden ut nu - även om vi båda pratar om kotten som en pojke... vi får väl se om vi har rätt :)

Senast ändrad:

Ja jag känner och har känt från dag ett att det är en pojk här i, en flicka är lika välkommen för vår del men jag hatar att ha fel. :o

Men jag har på känn att ungen kommer jäklas med mig och knipa ordentligt, eller så blir den som far sin och är inte blyg för fem öre.
Hoppas på det senare :)

Ungefär samma här men det är stallägare och medis som kommer till hjälp. Jag är glad om jag kan ta mig ner och upp för lutningen mot foderhäcken i hagen så jag kan ta in och pussa på hästarna :crazy: det har hänt att jag fått avstå när jag väl är på plats för det inte går.

Celija: gå lite om du känner att det känns okej men gå med mindre steg och halka inte ;) ofta känns det bra i psyket men lyssna på kroppen så du kan hålla dig på benen hela graviditeten :) jag har dagar som jag går lite halvlånga sträckor på någon halvtimme och dagar som jag i princip går runt huset med vovvan. Det är från dag till dag.

Håller med om det där med att det känns som bebisen är död! Alltså, är det vanligt att tänka/känna så? Nu har illamåendet för mig försvunnit nästan helt (förutom vid extremt äckliga lukter) och inget annat tecken på graviditet finns. Visst har kläderna blivit lite trängre men det kan ju lika gärna ha med vad man stoppat i sig att göra :angel:
Är i v. 15+6 och ska på UL först 25 mars så det känns ju som jättelång tid kvar för att få veta om bebisen lever :p Nå, nog tror jag det men det känns ändå lite läskigt!

Skulle vi ha samtidigt? Jag är också i v 15+6. Jag ska inte på RUL förrän den 14/3 men det är bara att hålla sig till tåls :)

Hej jag hoppar in här jag med väntar 4 barnet bf 22 augusti.

Jag kan redan känna pyret i magen :)

Har redan hemsk foglossning och ligamentssmärtor, vissa stunder kan jag knappt gå ex om jag setat lite länge och reser mig,vänder mig i sängen eller går för fort.

Jag har ju några barn tidigare så beror till viss del på det, men också för att jag inte tagit det lungt tidigare graviditeter.

Jag har jobbat med djur(tungt) och fixat allt i stallet själv(envis).

tyverr straffar det mig nu:( så ni som har problem lyssna på kroppen! försök få hjälp med det tunga sakerna :)!

Annars känns det bra ser fram emot RUL 20/3.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 895
Senast: ako
·
A
Gravid - 1år NU har jag (vi) satt oss ordentligt på pottkanten. Eller också är det bara jag som förstorar. Känner mig inte riktigt bekväm i...
Svar
13
· Visningar
2 665
Senast: havreflinga
·
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 370
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2