Sommarföräldrar 2013

Sv: Sommarföräldrar 2013

Har hört många lovprisa Purelansalva när det kommer till trasiga bröstvårtor! (den är dessutom inte farlig för barnet att få i sig)

Usch vad trist. Min kompis hade amningsnappar när hon fick sår i början (men kanske det du menar med amningsskydd?). Det bästa att smörja såriga bröstvårtor med ska visst vara själva bröstmjölken och gå runt topless så att såren får en chans att läka. Mamma tipsar om citron faktiskt - gör såklart dj-vligt ont men ska hjälpa läkningen på traven.

Jag hade så ont de första dagarna efter att mjölken runnit till att jag typ grät när jag ammade. Brösten var så spända att Alve bara fick tag om själva bröstvårtan och det var ju outhärdligt. Som tur var gick det över men ligger han för länge (vilket han gör då han vill ligga där jämt..) speciellt vid ena tutten gör det ont men det blir bättre och bättre för var dag. Hoppas det ordnar sig för dig med.

Tack för alla tips!
mm de var de ja menade med ammningskydd...
Jag har prövat allt, toppledare med bröstmjölk smorda tuttar mm. Men de funkar inte. Hade ont i början med stora tjejen med, men inte på långa vägar som nu. Nu har brösten lugnat sig ned mjölk o liten får flaska. Funkar bra.

KL

Fick en liten tjej den 18 juli :) Allt gick bra med förlossningen förutom då att jag fick klara mig med bedövningsgel och lite lokal bedövning under själva förlossningen. De gjorde två försök med att lägga bäckenbottenbedövning men mina ridmuskler satte sig på tvären :(
I öppningsfasen så hann jag med att få sterila kvaddlar 4 gånger i ryggen och 2 gånger i magen. Gjorde så ont att få men det var så bra så det var det värt.

Vi har fortfarande inte kommit på något namn men det är en snäll tjej hittills som bara äter och sover ungefär. Svårast har väl varit att få henne att sova själv och jag har inte kunnat slappna av och sova med henne i sängen så jag har varit jättetrött. Men nu börjar det gå bättre :)

Grattis till den lilla! Skönt att höra att det gick bra :)

Kl
Nu har jag bara en vecka kvar om allt går som det ska :) idag blev det bestämt att hästen hämtas av tjejen som ska rida honom nu på måndag. Lite sorgligt men det var iaf bra att det kunde bli innan tisdag få bebis ska ut, gör efter det lär jag vara lite mör i några dagar ;) och det är skönt att slippa stressen över att jag inte kan rida på ett tag.

Så den här sista veckan blir det väl till att städa och pyssla och mysa med hästen :)

Tack!
Skönt att få iväg hästen innan. Jag lämnade tillbaka min sällskapsponny och skickade iväg min på bete en och en halv vecka innan, väldigt skönt att slippa tänka på hästarna också.

Grattis!:)

Här blev det kontroll igår efter två sömnlösa nätter samt 20 timmar med värkar var sjätte minut. Knappt två ynka centimeter var betalningen för dessa 20 timmar!Förvånad Så, jag fick välja om jag ville sova kvar där på nåt starkare, eller åka hem med citodon och bricanyl. Jag valde det senare. Sov till ca tre inatt när värkarna satte igång igen. Hoppas att det händer mer idag!

Ja, det hoppas jag också... Det är inte bra att sitta och läsa om folk som har haft veckolånga latensfaser utan att fått igångsättning:eek:

Hm, var kom "förvånad" ifrån?! Har inget minne av att jag har skrivit det. Buke spökar:p

Här blev det kontroll igår efter två sömnlösa nätter samt 20 timmar med värkar var sjätte minut. Knappt två ynka centimeter var betalningen för dessa 20 timmar!Förvånad Så, jag fick välja om jag ville sova kvar där på nåt starkare, eller åka hem med citodon och bricanyl. Jag valde det senare. Sov till ca tre inatt när värkarna satte igång igen. Hoppas att det händer mer idag!

Lillen blir tre veckor idag och nu har jag börjat få mer och mer hästabstinens. Sedan han kom har jag bara haft möjlighet att åka och pyssla med hästen på riktigt en gång. bara åkt ut för att snabbvisitera och kolla vatten och så annars. Som tur är går han ju på bete och ena medryttaren(hon som inte valt att ta semester från hästen nu) rider och pysslar med honom tre dagar i veckan så han får ju omvårdnad.

Jag slutade rida i v 27-28 med båda barnen pga foglossning men var uppe på hästen igen ca fem v efter fl. Nu mår jag bättre fysiskt än förra gången så nu är det väl bara bebisen som bestämmer när det är dags... En dag när han sover gott i vagnen så ska jag upp på hästryggen :D

Annars känner jag mig rätt låst just nu, börjar bli trött för nattamningarna har blivit tätare och tätare. Han snuttar ju typ konstant hela dagen utom ett sovpass på kanske 3h under dagen. Innan har det varit räddningen att han sovit 4h pass på natten mellan amningarna men nu har han sovit oroligt de senaste nätterna. Inatt ett 3h pass sedan har han snuttat i stort sett konstant. Har somnat till själv undertiden och vaknat av att han letar tutte igen. Så jag vet inte riktigt hur länge han varit utan bara att jag sovit max en halvtimme åt gången... Kämpar med nappen men den är bara sååå äcklig så jag börjar ge upp :(

Gjorde visst fel denna gången med. Skulle ha en bebis som sov i sin säng och tog nappen och ammade sig mätt var tredje timme eller nåt sånt. Men Vidar försökte vi inte med napp förrän han var två veckor för vi var rädda att förstöra amningen, det resulterade i att han inte tog den förrän vid tre mån. Den här gången började vi ge Alve napp redan på bb men det har ju inte gått bättre :( och han sover inte i sin säng alls typ kanske nån timme på dagen om vi lyckas smussla er honom där utan att han vaknar...

Gahhh är så låst så jag funderar på att börja med flaska även om jag har mjölk. Pumpa gjorde jag sist så pappa kunde mata och jag kunde lämna huset ibland men nu har jag ju inte ens en chans att hinna med och pumpa mellan amningarna...

Jag tänker att bebisen mår bättre om mamman mår bra :). Min dotter är en månad och precis som med vårt andra barn så började jag bli rastlös en dag efter förlossningen eller så.. :) Efter att ha varit gravid och fysiskt förhindrad att göra allt jag brukar fixar jag inte mentalt att sitta still och amma dygnet runt utan jag vill ut och röra på mig och ha en eller ett par barnfria timmar så vi kör med att maken ger ersättning och jag pumpar ut om det behövs när jag kommer hem. Min häst är visserligen på "träningsläger" hos min tränare nu över sommaren men jag tycker att det är skönt att bara åka dit, kolla på när hon rider och pyssla lite. Vi tycker också att det är skönt för oss att inte bara gå och nöta på varandra hela dagarna så vi turas om att sticka ut och träffa annat folk efter att stora dottern har somnat.

Med andra ord, känner du dig låst och frustrerad så tycker jag att du ska köra på och ge ersättning och ge dig ut en sväng. I alla fall jag upplever att jag orkar med alla ändlösa amningar och blöjbyten mycket bättre då. Och min man tycker att det är mysigt att också vara den som matar :). Vi är alla olika. Min syster tyckte t ex att det var mysigt att sitta med bebis i soffan hela dagarna medan jag får spel framåt kvällen.

Jag förstår dig precis.
De är fördelen med flaska. Jag kan ge mig iväg själv eller med dottern o så kan mannen ha Gabriel.
De viktigaste är faktiskt att mamman mår bra för då är man en bättre förälder... Så tänker ja i alla fall!!

Gabriel är nu 6 1/2 vecka. En riktigt stor kille! Va på BVC idag, 6890 väger han o är 61 cm lång!!
Sedan vi börja med flaskan så äter han en gång per natt o verkar inte ha så ont i magen! Skönt!!

Jag börjar känna mig galet ridsugen nu! Har två unghingstar som väntar på inridning o två fyra åringar! Men satans magmusklerna har inte gått ihop än å få vill ja inte rida än... Sen behöver ja komma I form också!
Kör 7km varje kväll nu (promenad) i raskt tempo! Har gått ner 20 kg sedan förlossningen!!!! 15 kvar till min inskrivningsvikt på 56 kg! Heja mig!!!! :)

Tack!

Jag blev rastlös tredje dagen när jag vaknade någorlunda utvilad. Provade att pumpa ur och det gick bra med flaskan så då pumpade jag ur mer och kunde åka ut till hästen pyssla lite så fick sambon vara hemma med bebis. Jättesvårt att bara sitta hemma när man är van att aldrig sitta still!
Men det borde väl gå bra att ge ersättning nått mål ibland så att du kan komma ifrån :)

Någon som vet vad jag gör för fel när jag liggammar? Jag täpper typ till näsan på henne så jag måste trycka bort bröstet med ett finger så att hon ska få luft. Har jag henne för långt ner kanske?

Stackars Victor får näsan igentäppt hur han än ligger de första minuterna. Sen när bröstet inte är så spänt längre så kan jag ta bort fingret, inget konstigt med det tyckte de på BB iaf...

Förresten... Jag tänkte nog också börja försöka ge Victor flaska snart, mest för att storasyster tycker det är jobbigt att jag och pappan alltid måste byta barn när Victor är hungrig, om jag leker med henne just då. Ja, jag tycker förstås också det är jobbigt. Storasyster är ju (ofrivilligt) flaskmatad sedan dag 1, så det har tagit emot lite mentalt att börja med flaska på honom men nu när han passerat en månad så tänker jag mig att han ska klara av att växla. Han har ju haft ett bra grepp hela tiden.

Senast ändrad:

Kl

Vad behöver man ha med sig till BB egentligen. Jag har börjat packa här och funderar på om jag tar med mig för mycket ;)

Kläder till bebis- bodies, byxor , mössa strumpor
Kläder till dig
Kamera!!!
Ammningskydd
Toalettartiklar
Frukt/godis eller annat du vill ha under förlossningen
Ja hade med mig druvsocker dextrosol :)

Kommer inte på mer....

Det funkade ju bra för mannen att mata vidar med flaska. Nu känner jag att jag inte riktigt kan lämna honom med två barn när jag inte ens känner mig säker med det. Han sköter ju typ allt annat just nu med som matlagning och städning.Jag hjälper till så fort jag får händerna fria eller iaf med en arm och bebis på den andra.
Mannen börjar jobba om två veckor vilket jag har lite ångest över... men när vi får in rutin och så då tänkte jag prova lite med flaska och försöka pumpa när jag får en chans så att han kan vara hemma själv med kidsen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 895
Senast: ako
·
A
Gravid - 1år NU har jag (vi) satt oss ordentligt på pottkanten. Eller också är det bara jag som förstorar. Känner mig inte riktigt bekväm i...
Svar
13
· Visningar
2 665
Senast: havreflinga
·
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 370
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar