sommarexem

lovehorses

Trådstartare
Nu måste ni hjälpa mig.... :D

JAg har en finskhäst som kliar sig ovanligt mycket i svansroten...så fort hon hittar ett passligt ställe, gärna krubban så kliar hon sig. hon stönar ibland. Jag har ingen erfarenhet av exem så ni måste berätta.
- Kan alla hästraser få det.
- syns exemet?
- hur uppkommer det?

tack på förhand?

Nu måste ni hjälpa mig.... :D

JAg har en finskhäst som kliar sig ovanligt mycket i svansroten...så fort hon hittar ett passligt ställe, gärna krubban så kliar hon sig. hon stönar ibland. Jag har ingen erfarenhet av exem så ni måste berätta.
- Kan alla hästraser få det.
- syns exemet?
- hur uppkommer det?

tack på förhand?
Vad jag förstått är eksem något som kan drabba många raser, men är vanligast på kallblod och ponnyer. Importerade islandshästar (från Island) står för den största gruppen, men även inhemska russ, nordsvenskar, shettisar har det i viss utsträckning vad jag hört o sett.

Om eksemet syns? Hur menar du? Typiska tecken på sommareksem är att hästen kliar sig mycket, är känslig för insekter och ofta har mycket "mjäll" i man o svans (där eksemet ofta sitter. Det kan också sitta på miljoner andra ställen på kroppen. Min mors häst har värst eksem under magen, på skapet, huvudet, bogarna). När de kliar bort allt tagel så kan det bildas som "elefanthud" - det blir en förhårdnad hud som blir "bubblig" där. De får sår som kliar och som naturligtvis kan medföra infektioner om de är stora och det kommer in skit i dem.

Man forskar på uppkomsten. Själv tror jag mest på teorin att det är insektsöverkänslighet. En del talar om att hästar får det på proteinrikt foder, men det tycker jag inte stämmer på de eksemhästar jag träffat (som långa perioder gått utan bete och ändå har eksem). Även solen tror en del har del i saken.

Mina råd:
1. Köp ett eksemtäcke (eller två så du har ett i reserv)! En superbra investering som underlättar för hästen och dig
2. Var NOGA att smörja hästen mot insekter och kanske också stalla in när knotten är som mest intensiva (skyming o gryning). Ev låt hästen stå inne på nätter under sommaren.
3. Var noga med att behandla sår och eksem. Smörj med något av alla miljoner medel som finns. Se till att hästen är i gott skick vad gäller hull (alltså LAGOM hull) och att den har bra förutsättningar vad gäller immunförsvar. En nedsatt häst får nog större problem. Medel att använda kan vara:
Prob-produkterna (olja, salva mm)
Ökozon (salvor + invärtes behandling med örtpreparat)
Kortisonsalva (eller spruta) - finns på apoteket. Smörj när det är akut - tänk på att kortison också tunnar ut huden så använd inte detta JÄMT.
Mjukgörande lotion av något slag kan vara bra.

Sv: sommarexem

kan bara ge några tips som funkade på en isis vid vårat stall:

ge ensilage
inget havre!!!!!!!
inga äpplen!!!!!!!
sätt äppelcidervinäger i vattnet varje dag (ca i dl) --> på vinter behövs inte det då hästen inte får grönt gräs

KÖP ETT BRA EXEM TÄCKE!

:bump:

påstår inte att de hät tipsen funkar på alla hästar men det funkade på exemhästen vid vårat stall .. lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 096
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 114
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 054
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 661
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka