Liza Alexandrova-Zorina, Imperiets barn. ett reportage, någon grillar
Om det ryska (eller egentligen postsovjetiska) skuggsamhället i Sverige. Med hjälp av sin egen bakgrund så kommer hon åt att göra långa och öppenhjärtliga intervjuer med både de högsta och de lägsta inom de informella sociala nätverken. Här finns utnyttjade och hjälplösa människor, men också en form av skyddsnät för den som inte kan vänta sig hjälp någon annanstans. Och de som tjänar pengar. Mycket välgjord research och en presentation där både personliga människoöden och större sammanhang ryms.
(Hon går vid ett tillfälle förbi ett gäng som grillar och dricker öl, förmodligen mer av det senare, men iaf tillräckligt för att kryssa.)
Tove Alsterdal, Djuphamn, read on location
Tredje delen i serien om Ådalen. Lika bara som väntat, önskar hon skulle skriva fler. Några marinarkeologer finner kvarlevor bland skeppsvraken i älven. Spåren leder till den hårda politiska situationen på 60-talet, både i den norrländska arbetarmiljön och internationellt i spåren av Vietnamkriget. Samt till polisen Eiras egen familj, både hennes dementa mamma och hennes ofödda barn spelar roller i historien.
Om det ryska (eller egentligen postsovjetiska) skuggsamhället i Sverige. Med hjälp av sin egen bakgrund så kommer hon åt att göra långa och öppenhjärtliga intervjuer med både de högsta och de lägsta inom de informella sociala nätverken. Här finns utnyttjade och hjälplösa människor, men också en form av skyddsnät för den som inte kan vänta sig hjälp någon annanstans. Och de som tjänar pengar. Mycket välgjord research och en presentation där både personliga människoöden och större sammanhang ryms.
(Hon går vid ett tillfälle förbi ett gäng som grillar och dricker öl, förmodligen mer av det senare, men iaf tillräckligt för att kryssa.)
Tove Alsterdal, Djuphamn, read on location
Tredje delen i serien om Ådalen. Lika bara som väntat, önskar hon skulle skriva fler. Några marinarkeologer finner kvarlevor bland skeppsvraken i älven. Spåren leder till den hårda politiska situationen på 60-talet, både i den norrländska arbetarmiljön och internationellt i spåren av Vietnamkriget. Samt till polisen Eiras egen familj, både hennes dementa mamma och hennes ofödda barn spelar roller i historien.