Tre kryss till klara nu under midsommar.
En författare som fått pris för tidigare böcker -
In the Lives of Puppets av T.J. Klune. En återberättelse av Pinocchio i sci-fi tappning med hbtq fokus, där Vic, en mänsklig pojke, växer upp i skogen tillsammans med sin pappa Gio som är en android och två andra robotar - en robotdammsugare och en sadistisk sjuksköterskerobot. Han har aldrig träffat några andra människor, eller några andra robotar. En dag hittar de dock en till robot på skrotupplag, och när Vic lagat honom börjar hans värld att ändras. Jag tyckte den var bra.
Utomhuskonsert -
Trinkets, Treasures and Other Bloody Magic av Meghan Ciana Doidge. Andra delen i en paranormal-serie, där huvudpersonen nu försöker att lära sig sina nya krafter samtidigt som det verkar finnas en del andra människor/varelser runt om henne som konspirerar mot henne. Jag läste första boken för en del år sedan, men det är först nu jag lyssnade på andra delen. Okej bok, jag får se om jag läser de andra i serien.
Bok med brev/dagboksanteckningar -
What the Wind Knows av Amy Harmon. Anne växte upp med sin morfar som enda familjemedlem och de var väldigt nära varandra. När han går bort kommer det dock fram att han verkar ha haft lite hemligheter för henne, och hans sista önskan är att hon ska åka till Irland, där han växte upp, och sprida ut hans aska i en sjö. Hon gör det, men dimman sveper in över sjön så att hon inte ser någon - tills hon plötsligt ser en man som skjuter henne, och när hon vaknar upp igen är det på 1920-talet, när morfadern bara var en föräldralös liten pojke, och alla misstar henne för morfaderns försvunna mamma.
Jag har alltid en lista på många hundra böcker som jag vill läsa, och eftersom jag läser många böcker samtidigt beslutade jag förra året att en av böckerna ska vara en bok som slumpats fram från listan. Det här var en sådan bok - jag hade lagt in den på listan för något år sedan, och nu slumpades den fram. Jag hade helt glömt bort varför jag lade in den, och hade ingen koll på vad den handlade om och hade inga förväntningar på den. Men den var jättebra! Jag tyckte verkligen om den. För de som är historieintresserade tar den upp Irland och det som hände där under tiden landet kämpade för att bli självständigt från UK, vilket jag hade väldigt dålig koll på. För mig som gillar trevliga böcker med lite romantisk handling passade den också perfekt. Och allmänt tyckte jag, efter de första 30-40 sidorna, att den var väldigt fängslande. 5/5 från mig