Som en ostkrok

Sv: Som en ostkrok

Elliot skrev:
Saken är den att han lugnar sig och går fint efter en rejäl tillsägelse. Men så går det ett tag och han börjar på att böja sig in mot mig igen. Vissa dagar gör han det inte alls, andra ofta.

Han verkar som sagt "rastlös" eller "har myror i kroppen" eftersom då han "tvingas" att gå rakt efter en tillsägelse gärna börjar med höga knälyft eller gapar (något han gjort när han får tråkigt sedan han var en vecka gammal).

Lickety, han är lipizzaner efter Bana Siglavy. Växer i etapper nu så han ser lite rolig ut. ;)

Det är ju en ung häst så lite otålig och intresserad av livet måste han få vara, bara han håller sig ifrån dina tår och sköter sig i övrigt så. :smirk: De kan ju göra både och. Han får inte bli så intresserad av annat att han går över dej för att nå dit tex. Eller så intresserad av dej att han blir för närgången och busar med dej.

Att leda hästen på Båda sidorna, har man nytta av om man sen vill kunna longera den. Jag tror att de flesta har märkt att det är mycket svårare att long. i hö. varv. eller?

Ja, det där med att leda på "fel" sida är inte helt lätt... Ska skärpa mig på den punkten! :angel:
Det är något jag brukar tänka oftare än göra... :o
Tack för alla bra svar!

Har du börjat med att använda träns på hästen?
Isåfall kunde du kanske prova att hålla mer i den tygeln som på hästens högersida när du leder. Då får du ett "mothåll" på den sidan så att han inte kan börja "gå runt" dig.

Nu vet inte jag om det fungerar på unga och outbildade hästar men har fungerat på äldre hästar jag mött.

Mendet är inte så svårt att lära sig. Noga med att ha hästen framför dig bara. Jag lärde om mig på bara ngra veckor (enbart helger jag hanterar hästar) o hade skitsvårt för det i början!!

Jag testade att trixa mer, fler kommandon sist jag var ute, plus att jag bytte sida och ledde från "fel" sida. Han hade väldigt mycket svårare med kommandona där så det blir till att öva mer på det...
Men han kändes mer koncentrerad och inte alls lika otålig och strulig med ostkroks-beteendet! :banana:
Tack för alla svar!

ha ha...våra hästar verkar va rätt lika i psyket. Min e likadan. För det mesta går det bra men sen "låtsas" han bli rädd och kastar sig runt. Leda från bägge sidor funkar inte för mig för han gör likadant ändå men självklart så är det ju jättebra att träna ändå av många andra anledningar. Det som funkar bäst för mig är att hålla honom bakom mig och vara helkonsekvens med det. Men när han börjar med att explodera och sen svänger runt så runt så är det inte lika enkelt. Håller helt med dig om orsaken. Det spritter i kroppen på dem och det är ett sätt att få ut energin på. Min har stått konvalescent i ett och ett halvt år så han är sprängfylls av energi. Mitt största problem är att han bits när han bli uttråkad. Absolut inte för att han är arg utan för att han vill ha ngt att göra. Han vill få igång mig helt enkelt. Han gjorde likadant på de andra hästarna förut när han va uttråkad fast han va mycket ranglägre än dem och de blev asförbannade. Nu när han går själv är det jag som får ta smällarna. Vet inte hur jag ska få bort det beteendet. Suck.
Lycka till:banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 306
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 860
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar