Som en ostkrok

E

Elliot

Min 1½-åriga unghingst viker sig in mot mig när jag leder honom, ungefär som att han skulle vilja gå i cirklar runt mig. Ibland går han till och med i sidled med huvudet mot mig. Jag håller på att bli galen på hans krångel, jag försöker få honom att hålla avstånd med änden på grimskaftet och det funkar i typ fem sekunder...
Detta sker naturligtvis inte hela tiden, men vissa dagar vi är ute så är det värre, som igår...
Vad gör man?

Sv: Som en ostkrok

Så går min häst om jag precis har gett honom något att äta ut ur fickan...

Fast jag har aldrig gett min häst någonting att äta ur handen och har aldrig godis i fickan.

Jag kanske tänker helfel, men går alltid med hästens huvud vid min höft, får inte gå mer framför mej, då blir det många bakåtsteg. Har visserligen inte varit med om en häst som viker sig så mkt, min mors förra häst travade på stället, viserligen hände det inte för honhade så mycket respekt för människor. Tur det annars skulle det kunna hända ganska många olyckor. Så mitt tips är att se till att han är uppmärksam på vad du gör, byt håll. backa. stanna tvärt. spring iväg. men samma avstånd med hästens hals och din höft. Hoppas att det kan vara till någon hjälp för dej. Lycka till med vad du än testar.

gott_vin Precis så jag försöker göra, stanna, trava återgå till skritt etc. Han är väldigt uppmärksam och lyder tvärt. Däremot så vill han hela tiden vända huvudet mot mig, stannar och vänder sig mot mig. Inte alltid som sagt, berömmer honom jättemycket när han ställer sig rakt men han fortsätter ändå gå in mot mig.
Jag har en känsla av att han gör så för att han tycker det är lite tråkigt. Men jag vet inte och jag har ingen aning om vad jag ska göra åt det. Öva mer i ridhuset med bommar och sånt, vad tror ni?

Min häst hade en sådan ovana när hon var unghäst, fast hon var nästan ohanterad när jag köpte henne så hon var inte särskillt lydig heller :angel:
Hon var påfrestande nära ens ansikte med huvudet, man såg inte vart man gick helt enkelt. Hon var väldigt överaktiv och man fick försöka aktivera henne så mycket som möjligt.
Vi gjorde så att jag tömkörde henne, och min pappa ledde henne, då kunde man "få bort" huvudet från den som ledde med yttertömmen, och sedan berömma när hon gick rak. Då lärde vi henne att ta undan huvudet för dressyrspöt. Man föste undan nosen med spöet (slog alltså inte!), och om hon inte tog bort det så korrigerade man med yttertömmen och berömde.
Idag kan hon fortfarande göra så någon enstaka gång, men tar direkt bort det för dressyrspö/hand/grimskaft.

testa att träna med dressyrspö i handen. Hästar ser oftast spöt som en förlängning av armen. ve tinte hur du ska gör amer än så, men fortsätta att jobba på så du se att det funkar. Annars kan du ta hjälp av en duktig tränare som kommer och ser på vad du gör. Inte för att du skulle göra fel utan att hon/han ser utefrån ett annat perspektiv. Lycka till

TYp så gör jag med. Använder knopen på spöet för att fösa bort hästens huvud. Höjer det mot ögat eller om de inte går undan så knackar jag lite på sidan av nosryggen. Lär dem även att vända när jag höjer vänster handen mot huvudet.

Annars är det så typsikt en unghäst med mkt enegi, kan trösta dig med att har man hyfsad koll på dem, som du verkar ha, så slutar de med alla sådana grejor när de aktiveras mer och rids senare. Det är typiska grejor som de gör pga att de inte lärt sig kontrollera sin överskottsenergi, men för den skull ska man ju klart inte försöka arbeta bort det ;)

Så gör hingsten i stallet också, jag tycker han är skitjobbig att leda, är van vid mina som går bakom eller bredvid mig med löst grimskaft.

Han är 5 år och jag blir så arg på honom för det känns som han ska gå ner mig!!! :crazy: Men han gör så med ägaren också, och hon låter honom hålla på så. Vore det min häst så skulle jag säga tydligt ifrån att man inte får gå så, jag brukar skjuta armbågan mot hans hals så han håller lite avstånd, eller stanna och gå fram igen tills han slutar...

Så tycker du ska plocka bort det där beteendet med det samma!

Tack för alla svar!
Jag ska börja lite med tömkörning nu, ska gå kurs för både tömkörning och NH, så förhoppningsvis får jag lite tips där. Smart tips iaf Lickety.
icon_biggrin.gif

the_connemara, kanske ska prova att ta med ett spö ut igen, han är dock totalt obrydd när man petar på honom med spöet... Men kanske blir det lite lättare att få honom ifrån sig. Lite irriterande med ett stort hästnylle framför ögonen.
icon_rolleyes.gif

Oj, är det så illa? Inte ska du ha ett hästnylle nära dig! BORT säger man bara, tillräckligt bestämt för att de inte ska göra om det. Du ska aldrig låta han gå för nära dig!

the_connemara skrev:
Oj, är det så illa? Inte ska du ha ett hästnylle nära dig! BORT säger man bara, tillräckligt bestämt för att de inte ska göra om det. Du ska aldrig låta han gå för nära dig!
Nu överdrev jag lite men han vill liksom in på mitt territorium, om du är med? Han går naturligtvis inte så hela tiden, men det är nog så irriterande ändå. Han har alltid varit väldigt närgången, tyvärr. Nyfiken i en strut!
Här är han, blöt och dan...
Elliot12.jpg

Centaur skrev:
Så gör hingsten i stallet också, jag tycker han är skitjobbig att leda, är van vid mina som går bakom eller bredvid mig med löst grimskaft.

Han är 5 år och jag blir så arg på honom för det känns som han ska gå ner mig!!! :crazy: Men han gör så med ägaren också, och hon låter honom hålla på så. Vore det min häst så skulle jag säga tydligt ifrån att man inte får gå så, jag brukar skjuta armbågan mot hans hals så han håller lite avstånd, eller stanna och gå fram igen tills han slutar...

Så tycker du ska plocka bort det där beteendet med det samma!

Jag tycker du ska markera hårt en gång så att han fattar och du slipper ha honom klivande på dej. Även om ägaren inte gör det så kan du ha dina umgängesregler när du hanterar honom.
I ett grannstall där jag hjälper till ibland finns en hingst som gör så med matte och släpar omkring henne, men jag tillåter det inte, strunt samma att det är hennes häst. När jag leder sätter jag reglerna. Gör det du också. Hästen kommer att fatta det även om matte gör annorlunda. LÅt honom klättra på henne men inte på dej.

Elliot skrev:
Nu överdrev jag lite men han vill liksom in på mitt territorium, om du är med? Han går naturligtvis inte så hela tiden, men det är nog så irriterande ändå. Han har alltid varit väldigt närgången, tyvärr. Nyfiken i en strut!
Här är han, blöt och dan...
Elliot12.jpg

Samma som i inlägget innan. Sätt dina regler. Och gör det nu när han är ung. Söt häst annars.

Vilken söt prick ;)

Jo, jag förstår bättre då ;) Men jag tycker ändå du ska visa det tydligt att du inte tycker om det. Och som oopsie sa så kan du sätta DINA regler för erat förhållande. Det gör jag alltid med hästarna jag hanterar som inte är mina och de accepterar alla bra hittills iaf :p

oopsie skrev:
Samma som i inlägget innan. Sätt dina regler. Och gör det nu när han är ung. Söt häst annars.
Saken är den att han lugnar sig och går fint efter en rejäl tillsägelse. Men så går det ett tag och han börjar på att böja sig in mot mig igen. Vissa dagar gör han det inte alls, andra ofta.

Han verkar som sagt "rastlös" eller "har myror i kroppen" eftersom då han "tvingas" att gå rakt efter en tillsägelse gärna börjar med höga knälyft eller gapar (något han gjort när han får tråkigt sedan han var en vecka gammal).

Lickety, han är lipizzaner efter Bana Siglavy. Växer i etapper nu så han ser lite rolig ut. ;)

Jag tänkte kastrera honom så fort jag får en ledig onsdag... :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 306
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 860
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar