sojaflingor

Molin

Trådstartare
Hej..

Jag har hört att sojaflingor ska vara riktigt bra för hästar som har
svårt med hullet, på hästar som går upp och ner samt har svårt att hålla kvar hullet så ska detta vara bra.

Är det någon som använder det här inne, vad tycker ni, funkar det bra?
Mitt vbl har inget problem med att äta och hon går upp men helt plötsligt så kan hon hullet börja försvinna. Men sen går hon upp igen och ja ser ut som vanligt. Hon är inte orolig och trivs där hon står, vad tror ni?

Hon har alltid varit en dam som går upp och ner, innan hon kom till mej var hon skin och ben och då gick hon fint upp i vikt och knappt höftena syntes på henne från att ha sett ut som gud vet vad, ryggrad stack upp och revben syntes å såg helt enkelt olycklig ut.

Nu är det annan färg och hon skiner mer så jag tror inte det har något med stallet lr trivseln och göra. Jag vet hur hon är om hon inte trivs för det var hon med om för några månader sen :(

Sojaflingor ja, ska jag testa det? Vart finns det och köpa?

Kan tillägga att Tösen är 4år gammal (5 i juni)

Tacksam för alla svar som fås.. =)
//Malin

Senast ändrad:
Sv: sojaflingor

Jag använder soja för att proteinet i höt är dåligt. För att de inte ska falla ur i överlinjen. Hullmässigt är de alltid fina :D

Tjena.

Du kan köpa soja hos granngården, kom bara ihåg att var försiktig med givan i början, tex med 0,5 dl / dag, öka sedan succesivt till du kommer upp till den giva du vill ge din häst.

kram

Eftersom soja är så pass "starkt" proteinpreparat vill jag inte fodra med det ö h t. Om en analys visar så pass dåligt protein byter jag hellre grovfoder.

Lucern föredrar jag som proteinkälla om hästen behöver ytterligare protein.

Men jag hade defintivt inte provat soja på vinst och förlust utan en grovfoderanalys. Kanske är jag feg...

Okey, jag vet inte.. Ni pratar om rinnade soja va?
Min kompis tipsa mej om sojaflingor, hennes kompis använder nämligen det till hennes häst och den har stora problem hullet så hon tyckte att det skulle ju aldrig skada att prova.

Hon tyckte att jag skulle köra med sojaflingor, korn och Mustang protein+. Nu är jag liiite orolig över den där mustangen då jag testade Dynavena förut i mitt gamla stall och då fick hon proteinknölar men enbart för att hösilaget var riktigt bra. Sluta därför med det och gick över till Fibergin igen vilket hon funkar bra på.

Kanske kan jag tänka mej att köra med fibergi, korn och sojaflingor?
Eller Mustang musli original samt sojaflingor? Jag vet inte alls..

Har oxå kollat upp hestekraft men det ska man dela med havren och havre blir hon rätt pigg av :P Så jag blir bara förvirrad över vilket foder jag ska ge.

Nu har hon gått på korn, betfor och mineraler hos min kompis (Fodervärd) och hon åkte på förstoppningskolik, veterinären är osäker men sa att det kan ha varit fodret lr så har hon fått i sig något i hagen, man vet inte helt enkelt. Jag vill bara att hon ska må bra och ha fint hull och former, jag kan tänka mej att köpa Dynavena nu med och köra med korn för jag kommer nog inte ha sådant bra hö efter sommaren eftersom att jag inte står kvar i det stalle.

Klurigt detta med foder, hehe

Nej, vi pratar om sojatillskott för djur. Det är i flingor.

Soja är något man äter till kinamat, inte trattar i hästarna.

Om din häst tidigare visat reaktion på protein hade jag INTE valt soja i förstahand. Jag hade tagit en grovfoderanalys för att konstatera vilket kraftfoder som bäst kompletterar grovfodret.

Vi använder inte soja och är tveksam till att använda det på grund av rent etiska problem (GMO och andra miljöaspekter). Finns många andra mindre kontroversiella proteinkällor att tillgå. Visserligen är jag inte djurrättsaktivist eller trädkramare men soja känns litet onödigt eftersom det oftast finns alternativ.

Ah, du hade ännu en anledning att inte använda soja.

Den kan jag "låna" så slipper jag tillstå att jag är feg :D

Hmm ja alltså jag frågar här inne enbart för att jag själv inte vet så mkt om tillskott och skit.

Hade jag bott i Falun fortfarande så hade jag haft henne i stallet där dom har sådan otroligt fint hösilage, tillräckligt för att slippa kraft över huvudtaget, men alla ger kraft och tillskott iaf för dom tror att hästarna inte klarar sig på enbart hö/hösilage.

Jag ska och kolla på ett stall på torsdag och därför kollar jag runt nu vad jag ska köpa hem osv. Min tös står i Falun nu för att stallet jag hade förut var skit och tösen mådde skit så därför står hon nu hos min kompis i Falun.

Jag vill ju ha hösilage, dels för att det är bättre än hö och för att jag alltid gett det. Men nu är det så att det kanske bara är min tös som kommer äta hösilage så då lär jag väl få köpa hö, om jag inte hittar små balar med hösilage, dom borde hålla tills slutet. Hon går på fri tillgång så.

Analys kommer jag att ta om inte själva säljaren redan gjort det,
jag får helt enkelt avvakta.

Tack!!

Din häst verkar hyfsat känslig, förstoppningskolik är inte att leka med och proteinöverkänslighet är också jobbigt.

Avvakta med foderbesluten till du vet vilket grovfoder du ska utgå från. Fibergi kräver ett bra grovfoder eftersom kvoten ligger på jämna 6 över sortimentet. Personligen tycker jag inte det är ett prisvärt foder, då det till huvudsak består av halm och melass med tillsatt havre. Billiga beståndsdelar som i deras säck blir dyrt. Men det är en smaksak för ägarens plånbok.

Lycka till med stallvalet.

Ja alltså fibergin har alltid funkat bäst på henne, hon har blivit runt och fin men sen kan hon falla någon gång intill vintern jäämt vilket många hästar gör.

Men, ja.. Jag funderar skarpt på Dynavena..
Sen förstoppningskolik det är hennes första sjukdom och ja, det kom strax efter att dom byte fodret från fibergi, korn och mineraler till betfor, korn och mineraler. Så jag vet inte.

Jag vet inte hur deras hö är heller.

Gud vad det är svårt med matval, suck..

Tack!!

Det är inte acceptabelt att hästen faller ur framåt vintern. Det beror ofta på ett måttligt proteinunderskott som gnager på hästen under hösten och när vintern sedan kommer börjar det synas, och då relativt snabbt.

När det börjar synas på hästen tycker jag själv att jag varit för sen att reagera, då börjar det påverka min träning med hästen. Om kroppen börjar tära på muskelmassa, då är man fel ute.

Visst hon faller ibland mot vinter men inte så att revben syns osv, utan man ser att hon blir magrare men hennes träning osv påverkas inte så stort. Jag har ökat på divan lite då men som sagt hon går upp och sen kan hon gå ner men gå upp lika fort...

Det är inte acceptabelt att hästen faller ur framåt vintern. Det beror ofta på ett måttligt proteinunderskott som gnager på hästen under hösten och när vintern sedan kommer börjar det synas, och då relativt snabbt.

När det börjar synas på hästen tycker jag själv att jag varit för sen att reagera, då börjar det påverka min träning med hästen. Om kroppen börjar tära på muskelmassa, då är man fel ute.

Det är ju inte heller bra, att jojoköra hästens vikt. Den ska vara konstant och lagom tycker jag. Ett underskott belastar kroppen på sitt sätt, ett överskott på ett annat.

Hej!

Jag har, efer 2 års matande med massor av luzern, i år gett upp och gett häst soja istället, eftersom det är så pass mycket billigare. Pållan som tidigare år, trots en 2 kg luzern/dag och snudd på fri tillgång på hösilage, alltid tappat överlinje och gålust vintertid har i år blivit bara finare och finare,med massa trevliga muskler jag inte sett nåt år innan.

Nu ger jag inte så mycket och funderar nu på att sluta ge eftersom man inte längre kan köpa det i lösvikt och jag har ingen möjlighet att frakta 30 kg hästmat på bussen.

Luzern är tyvärr ingen vits att ge min, då hon bara äter ca hälften, om ens det, av det..

/ Lavinia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 254
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar