Sockerhalt i hö

Sv: Sockerhalt i hö

Efter lite letande har jag hittat en bonde inom rimligt avstånd som säljer småbalar 40kg höensilage. Småbalarna kommer från samma ställe - variationen borde vara relativt liten. Sockerhalten var 13,5 % dvs lite högre än vad den borde vara. Smbrp var låg, runt 9 så det blir att komplettera med lucern/soja.

Ett annat alternativ jag har är stora balar utan analys, men det kommer att blir dåligt innan jag hinner använda upp det till båda hästarna. I detta fall kommer alla balarna från olika skiften, bonden vet alltså inte vilka som kommer från vilka.

Vad gör man? köper småbalarna? Stoet klarar sig det vet jag, för hon har ätit 8 kg 25% hö, men fjordisen då? I detta skede äter de ju bara halm vilket är ohållbart i längden.

De går inte alltid att gå efter foderanalys o foderprogram. En häst med fång bör endast äta hö/halm. De är bara bra om de är proteinfattigt. Har haft fång hästar som jag endast gett äldre hö och bra halm. dom har varit ridbara efter en månad. Sen kan man tillföra " normalt " hö försiktigt. Dom kan ha fått fång av en köldknäpp då gräset frysit på natten då ökar " sockerhalten " i gräset. Och sen är de bara en myt att fång hästar alldrig kan äta gräs igen. Ge probemin som finns att köpa hos veterinären för magen. Lycka Till!

De går inte alltid att gå efter foderanalys o foderprogram. En häst med fång bör endast äta hö/halm. De är bara bra om de är proteinfattigt. Har haft fång hästar som jag endast gett äldre hö och bra halm. dom har varit ridbara efter en månad. Sen kan man tillföra " normalt " hö försiktigt. Dom kan ha fått fång av en köldknäpp då gräset frysit på natten då ökar " sockerhalten " i gräset. Och sen är de bara en myt att fång hästar alldrig kan äta gräs igen. Ge probemin som finns att köpa hos veterinären för magen. Lycka Till!

En sjuk häst behöver få de proteiner som den behöver. Annars får kroppen svårt att läka.Däremot ska man se upp med sockret i höet.

Kan ju bara hålla med lagboda, är det under en kortare tillfrisknings period så kan man "strunta" foderanalysen, nu inte sagt att hästen ska gå på för lite proteiner i all evighet. Har själv hört vet ge det rådet till stallkamrater med fånghästar och det har fungerat. Hästarna har blivit bra snabbt och dom har inte fått några men av att äta proteinfattigt under en kortare period!

Liten undran bara, räknar foderprogrammen på sjuk häst, häst i vila eller arbetande häst?

Kan ju bara hålla med lagboda, är det under en kortare tillfrisknings period så kan man "strunta" foderanalysen, nu inte sagt att hästen ska gå på för lite proteiner i all evighet. Har själv hört vet ge det rådet till stallkamrater med fånghästar och det har fungerat. Hästarna har blivit bra snabbt och dom har inte fått några men av att äta proteinfattigt under en kortare period!

Liten undran bara, räknar foderprogrammen på sjuk häst, häst i vila eller arbetande häst?

Hur vet du att det var just bristen på protein som gjorde att hästarna blev bra?
Det kan lika gärna vara ngt annat som tex att ett proteinfattigt hö oftast är slaget senare under gräsets växtperiod. Då består gräsen mer av stjälkar och mindre av gröna blad alltså mer av fibrer och mindre av de kolhydrater som är olämpliga för en fånghäst.

Foderprogrammen räknar på olika grad av sysselsättning för hästen.
Däremot finns säkert inte sjuk häst med i ngt program. Hur skulle det gå till? Det måste kunna bli helt olika beroende på vad det är för fel på hästen. Det är ju just när det gäller dessa hästar som har speciella behov av olika anledningar som det är så viktigt att den som ska räkna en foderstat är väl insatt i hur detta med utfodring fungerar.

Jag kan inte säga att jag vet att det är bristen på protein som gör att det blir bra, jag vet bara att jag träffat ett antal hästar som det fungerat på.

Delvis KL

Min L blev ju reptilsnabbt bättre när jag bytte till silaget, med en för låg proteinkvot. Så om man inte kollat längre än så hade jag ju kunnat skriva under på att det hjälper med för lågt med protein.

MEN.. höet hade en ännu lägre kvot. Och en mycket högre sockerhalt. Så den - onekligen jättestora - skillnaden på hästen var pga just sockerhalten. Men om man inte 'grävt' i det hade det varit lätt att missa.

Han står på halm och lucern nu just. Har ätit medicin i 5 dagar efter avmaskningen som (säkert tillsammans med höet)slog ut magen. Idag var första dagen utan, än så länge pulsfri och normal värme :D

Tänkte köra på endast halm och lucernet nu en tid FAST jag idag får hem mitt nya hösilage. Känns för ostabilt ännu att börja vänja in nytt silage. Han har stått nu 4 v på fredag, går snabbt. Tänkte att han aldrig skulle vänja sig att stå instängd, men det går riktigt bra. Han är överlycklig bara han får mat. Har börjat klicka honom med uppblött lucern också. Ända sättet att få honom uppmärksam. :p

Stoet har veckopremiär på hagvistelse imorgon, utan varken puls eller värme. Trots att hon galopperar och sparkar bakut! Men det är jättemjukt i hagen. Hon är så sööt då hon står i hagen med luggen full av halm:love: Såna gånger då båda hästarna är nöjda är det verkligen värt allt slit och pengar då dom varit sjuka.

Sen har ju bonden yrat i nattmössan. Smbp var 53, inte 9...:angel: alltså mycket bättre än mitt hö! Men smakar det så kostar det.... kommer att kosta mig 400€/3 mån i jmf med höet som var 135€/3 mån.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar