Sockerhalt i hö

Sv: Sockerhalt i hö

*KL*

JAg är inne på samma linje som Forest Autumn. Stryk höet, ge en blandning av halm + melassfri lucern som grovfoder, toppa med soja om det krävs för proteinet.

Skulle ta bort höet helt alltså. Mest för det för min herre inte hjälpte att blötlägga höet, det var uppenbarligen för mycket socker ändå. Det finns dessutom inget säkert sätt att veta hur mkt socker du lakar ut.

Så, skulle tveklöst se halm + melassfri lucern som ett säkrare alt, trots de nackdelar som finns med det.

Halm utan gräs eller korninblandning ligger på ungefär 5 - 5.5 MJ/kg, ingen större variation där.

Lusern innehåller oftast mindre mängd socker än vanligt gräs. Dessutom är det ofta så med sockeranalyser att man även får ett mått på de kortare fruktanerna. Lusern lagrar inte socker som fruktaner. Därför är det nog mest sannolikt att lusern innehåller mindre socker än vad hö gör. Dessutom rekommenderas lusern ofta till fånghästar.

Glöm fruktaner! Fruktan är inte ett socker utan en polysackarid. Fruktan består av fruktos och inte glukos. Huruvida enstaka kortkedjiga fruktaner kan ingå i en sockeranalys eller inte är en helt annan fråga. Det är en fråga om analysmetodens tillförlitlighet. Du blandar ihop äpplen och päron. Tror du på fullt allvar att det är fruktan som är orsaken till fånganfallet hos Lindons hästar?

Sen är jag inte här för att debatera med dig. Om du vill ha referenser till olika forskningsrapporter så får du leta på nätet själv.

Glöm fruktaner! Fruktan är inte ett socker utan en polysackarid. Fruktan består av fruktos och inte glukos. Huruvida enstaka kortkedjiga fruktaner kan ingå i en sockeranalys eller inte är en helt annan fråga. Det är en fråga om analysmetodens tillförlitlighet. Du blandar ihop äpplen och päron. Tror du på fullt allvar att det är fruktan som är orsaken till fånganfallet hos Lindons hästar?

Sen är jag inte här för att debatera med dig. Om du vill ha referenser till olika forskningsrapporter så får du leta på nätet själv.

Fruktan är ett samlingsnamn på oligo- och polysackarider som alltså består av kedjor av fruktosmolekyler med en glukosring i ena änden. De kortare av dessa kommer med i vissa sockeranalyser. Jag snackar inte om äpplen och päron utan om olika typer av socker. Men du vet kanske vilken analysmetod som har använts i ts fall?
Det handlar i och för sig inte om hur pass tiilförlitlig analysmetod är utan om vilken typ av kolhydrater som man vill analysera. Det är enklast att analysera alla vattenlösliga kolhydraterna i provet.

Vad som har orsakat ts hästs fånganfall har jag ingen aning om. Jag känner inte till alla omständigheter så jag kan inte ens gissa.

Detta är ett diskussionsforum. Du ger råd till en hästägare som har en häst som är sjuk i en allvarlig hästsjukdom. Jag ifrågasätter dina råd eftersom de inte stämmer med det som jag har lärt mig om denna sjukdom. Det är självklart att jag vill veta var du har fått dina påståenden ifrån. Tänk om ngn väljer att följa dina råd och de är helt felaktiga.:crazy:

Det är stoet som får alltsom allt 8kg grovfoder (6kg hö+2 kg halm).Hon är inte fet, utan bukig pga proteinbrist. Hon fick fång av att äta hö+gräs, inte för att hon är överviktig. Nu ligger hon snarare i undervikt.

Fjordisen ligger på 6kg grovfoder nu varav 3kg blötlaggt hö.

Till alla: Jag har ett ensilage som jag kan få tag på nu imorgon, bonden är villig att betala analys. Men det tar en vecka än innan svaret kommer om vi skickar imorgon. Ska jag fortsätta på mitt gamla hö eller vågar man chansa och vänja in dom med det na silaget? tänkte om jag helt plockar bort höet åt fjordisen och bara ger x antal kg halm + lucern. Har inget sojamjöl så jag ids inte köpa innan analysen kommer OM det är bra värden på det. Fjordis har bara ätit 0,5 l lucern nu då igår+idag. Inte vågar man väl ösa på flera liter åt honom hux flux. Men om jag ökar på lite varje dag. Det BORDE ju blir lägre sockerhalt i lucernen + halm.

Åt stoet kan jag ännu minska i hömängden ÄVEN om hon inte verkar vara känslig. Hon går i liten hage nu och *peppar peppar* ingen puls, smärta eller varma hovar. Är det smart att göra så, öka lucernen nu, för att kanske om en vecka börja med nytt silage? minskar jag sen lucernen då (beroende på värden) och ökar sakta med silage. Blir en massa foderändringar... SVårt det här! :crazy:

OT: Har ni någo linje i sverige där man kan studera om hästars foder?alltså bli någon sorts rådgivare? borde man kanske skola om sig??:grin:

Yeps gör så.Tur att det finns folk här om är mer insatta än jag. Är VÄLDIGT glad att jag litade på min intuation och analyserade höet eftersom jag misstänkte det. Alla är omkring sa bara :näää hö är ofarligt, inte behöver du analysera. Snacka om okunskap!:crazy:

Det BORDE ju blir lägre sockerhalt i lucernen + halm.

Ditt hö har en extremt hög sockerhalt så både lusern och annat hö/hösilage/ensilage BORDE ha lägre sockerhalt. Problemet är att man inte vet med säkerhet om man inte har en analys!

Min erfarenhet är att en andra skörd vanligtvis BRUKAR ha både högre proteinhalt och lägre sockerhalt. Men återigen det beror på väderleken och när det är slaget så man vet inte utan analys. Själv skulle jag dock försöka få tag på en andra skörd av hösilage och analysera detta.

Beträffande lusern och kalcium- magnesiumhalten så har du fått olika besked från mig och någon annan här.

Kalcium och magnesium har gemensamma receptorer, dvs. de konkurerar med varandra om att tas upp i kroppen. Innehåller fodret mycket kalcium så kan hästen få en brist på magnesium.

Magnesium har en rad viktiga funktioner i kroppen. När det gäller laminitis/fång så motverkar det bl.a. “vascular spasm and clotting” dvs. magnesium aktiverar enzymer som löser upp täppta blodkärl och dessutom har det en anti-inflammatorisk effekt och stimulerar immunförsvaret.

Det finns hur många forskningsrapporter som hellst som beskriver sambandet mellan magnesium och insulinresistens. Här har du några:

“Magnesium transport induced ex vivo by a pharmacological dose of
insulin is impaired in non-insulin-dependent diabetes mellitus.”
Hua H, Gonzales J, Rude RK.
Department of Medicine, University of Southern California School of
Medicine, Los Angeles, CA 90033, USA.

“Maternal and perinatal magnesium restriction predisposes rat pups to
insulin resistance and glucose intolerance.”
Venu L, Kishore YD, Raghunath M.
Division of Endocrinology and Metabolism, National Institute of
Nutrition, Hyderabad 500 007 India.

“Magnesium deficiency is associated with insulin resistance in obese
children.”
Huerta MG, Roemmich JN, Kington ML, Bovbjerg VE, Weltman AL, Holmes
VF, Patrie JT, Rogol AD, Nadler JL.
University of Virginia, Department of Pediatrics, Box 800386,
Charlottesville, VA 22908, USA

“Studies on the development of an insulin resistant rat model by
chronic feeding of low magnesium high sucrose diet.”
Chaudhary DP, Boparai RK, Sharma R, Bansal DD.
Department of Biochemistry, Panjab University, Chandigarh, India-1
60014.

“Oral magnesium supplementation improves insulin sensitivity in non-
diabetic subjects with insulin resistance. A double-blind placebo-
controlled randomized trial.”
Guerrero-Romero F, Tamez-Perez HE, Gonzalez-Gonzalez G, Salinas-
Martinez AM, Montes-Villarreal J, Trevino-Ortiz JH, Rodriguez-Moran
M.
Medical Research Unit in Clinical Epidemiology of the Mexican Social
Security Institute, and Research Group on Diabetes and Chronic
Illnesses, FACP Siqueiros 225 esq./Castaneda, 34000 Durango, Dgo.,
Mexico

“Oral magnesium supplementation improves insulin sensitivity and
metabolic control in type 2 diabetic subjects: a randomized double-
blind controlled trial.”

Pratade just med en bekant med häst. De har ensilage. Eftersom jag har 2 hästar har jag bara siktat in mej på torrhö. Men hon ska skicka in ensilage (som var andra skörden). Är det bra så tar jag därifrån. Får fara och hämta mellan varven eller om vi delar en stor bal mitt i tu. Löser sig!

Till nästa år bokar jag färdigt analyserat torrhö, finns tydligen företag också här omkring som har bra hästhö. Synd att man måste få sjuka hästar innan man sätter sig in i hur det funkar med utfodring och dyl. Alla jag känner med häst har ju bara matat på högt och det har alltid funkat utan problem. Därför trodde alla att jag inbillar/överdriver när jag plötsligt har 2 fångisar!:mad:

I hästanalysen íngår socker. Beror på var man gör analysen. Gäller alltså finland.

I hästanalysen íngår socker. Beror på var man gör analysen. Gäller alltså finland.

Vet du vilka kolhydrater som ingår i sockeranalysen?
Inte för att det spelar ngn större roll egentligen eftersom man bör akta sig för alla lättlösliga kolhydrater.

Jag hoppas att du får rätt på dina hästar så de blir bra snart!

Senast ändrad:

Jag tror att deras analyser är dyrare - eller?

Till AW vi diskuterade detta med socker tidigare
När det gäller vad de analyserar så försökte jag fråga ett av analysföretagen om det. Men jag blev inte så mkt klokare. Till sist fick jag filer med vilka analyser de gjorde (mkt vänligt av den jag hade kontakt med) men jag har faktiskt inte lyckats reda ut ens mhja dem om fruktanerna är med eller ej. Det företaget gjorde två helt olika analyser på socker. Den ena analysen gällde bara de kortaste sockerarterna men den andra får antagligen med en del fruktaner också. klokare än så blev jag inte - inte än i alla fall.

Ah, du redde inte ut det ändå alltså? Att det ska vara så svårt =/ Jag frågade (tror jag sa det?) ju om det där inredos var WSC och fick ju svaret 'i princip' :crazy:

Funderar på om jag ska skicka ett sockerprov till england på nya silaget eller strunta i det, får se. Börjar med en 'svensk' analys få se.

Det föll nog på att mina ganska så uråldriga kemikunskaper när det gäller olika sockerarter och analyser av dem behöver dammas av lite.:angel:

Min gamla (urtråkiga bok) i organisk kemi är aldrig på rätt plats när jag behöver den. Om jag är på jobb är den hemma och tvärtom. Men jag hittade mailet från företaget när jag "städade" min inkorg häromdagen och nu vet jag var boken är så jag ska göra ett nytt försök att försöka lista ut vad de gör för ngt.

Det föll nog på att mina ganska så uråldriga kemikunskaper när det gäller olika sockerarter och analyser av dem behöver dammas av lite.:angel:

Min gamla (urtråkiga bok) i organisk kemi är aldrig på rätt plats när jag behöver den. Om jag är på jobb är den hemma och tvärtom. Men jag hittade mailet från företaget när jag "städade" min inkorg häromdagen och nu vet jag var boken är så jag ska göra ett nytt försök att försöka lista ut vad de gör för ngt.

Fast jag tycker nog ändå att de borde kunna svara på begriplig svenska på frågan ändå jag :devil:

Fast jag tycker nog ändå att de borde kunna svara på begriplig svenska på frågan ändå jag :devil:

Jag håller med dig. Men jag fick nog den uppfattningen att han inte visste vad han skulle svara. Det verkade kanske inte som om han visste vad de egentligen mätte. (Det är väl OK att skriva så. Jag vill inte lämna ut namnet på företaget eftersom han faktiskt försökte hjälpa mig) Men du vet nog vilket det är.

Jag fick ju samma känsla, men NÅGON på företaget borde väl kunna svara liksom, så man kan få ett svar på ren svenska så att säga? Sen, de är ju jättevänliga och trevliga och försöker verkligen hjälpa, så ingen kritik så - håller helt med dig där. Men det borde gå att be att få återkomma, ta reda på svaret och sen kunna leverera det på 'vanlig svenska'. Men, du kanske kan avkoda det och ge oss det svaret =)

Jag tror att jag fick tre mail därifrån och att det tog ett tag för honom att svara så jag hade mest känslan av att han gav upp.

Ja vi får väl se. Jag berättar om jag lyckas. Egentligen är det pinsamt om jag inte klarar det, har ändå en kemistutb med inriktning på biokemi och analytisk kemi.

Nej. Kanske står på hemsidan men då man är usel på finska så...:angel: Finns två större företag här. Det jag skickade in mitt hö till skulle vara bättre - noggrannare mätmetod. Men det kostade ju också 85 € mot den andras 13,40€. Borde kolla upp det där faktiskt! Nån gång ska det lönsas att bo i finland. Menar då kunskapen om hästsjukdomar på vissa ställen suger:cool:

Fortsättning på mitt utfodrande (ändras ju stup i kvarten). Räknade ut att för att få mj uppfylld behöver de 8 kg halm. Men häst:devil: gillar ju alltså inte halm, grisar mest runt. Fjordisen äter jo men inte hon så mycket. Det innebär alltså att hästarna är VRÅL hungriga nu. Har kommit upp till mängden 9dl lucern på stoet och 6dl på fjordisen då jag tar det långsamt. Får sen 1,5dl linfrökaka med jästen+vit. Proteinvärdet är ju som ni förstår åt skogen. typ nåt på 20 då det ska vara närmare 300..:eek:

MEN! löns det att vänja in sojamjöl nu + mer lucern då jag får mata i dom ensilaget (som bara MÅSTE vara ok) nästa vecka? För sen om jag får höet så måste jag igen minska med lucernet - blir så mycket ändringar. "Dör" de av akut proteinbrist i en vecka till?? Hoppas ju på att prot. värdet ska vara bättre så att jag slipper komplettera med så mycket lucern då det är liite dyrt. Sojamjöl verkar förmånligare och mer prot. rikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar