Sockerhalt i hö

Lindon

Trådstartare
Har två hästar som insjuknat i fång, är på tredje boxvilaveckan nu. Har inte fattat varifrån det kommit, men fick analysen i förrgår:cry: Helt åt skogen!!:cry:

ts 85,2, smbrp 37 g/kg ts, 8,4 MJ, sockerhalt 25,8%. Har räknat som en tok på hippocampus åt en fet fjording på 500 kg och en bukig finnhäst på 500 kg. Jag kommer fram till att fjordisen kan få 5kg hö+2 kg halm, men måste isåfall komplettera med 0,7 kg lucern+ 0,1 kg soja. ger jag bara lucern (inge soja) blir mj för högt. Är det då skillnad på lucern med melass eller inte?

Lucern utan melass 8,5mj 100 g smbrp. Lucern med melass 8,5 mj 105 smbrp. Finns det ändå mer socker i den melasserade lucernen? borde inte energimängden vara högre då eller tänker jag fel? stoet mitt äter nämligen inte melassfritt lucern och det skulle vara enklare att bara ha en sort lucern. med tanke på mitt sockerhaltiga hö är det väl korkat att ge melasserat lucern.. vågar jag då ge henne sojamjöl? för att få upp prot halten? och fjordisen omelasserat lucern.

Sockerhalten då är ju SKYHÖG. Har läst att över 250 g socker/kg ts ger i de flesta fall diarre hos häst. Mina har inte diarre men har fått fång ist. Om jag blötlägger höet, hur mycket försvinner då? har sett siffran 40 %. Källor nån? Har väldigt svårt att få tag på nytt hö, dessutom har jag redan köpt en del. :crazy: Annars då jag matar in mina värden på hippocampus, kommer sockerhalten fram då på nåt sätt? eller kan olika hö ha samma mj men olika sockerhalt? förstår nån vad jag mernar?:cool:

Sv: Sockerhalt i hö

Angående blötläggning av hö.. mina hästar står ju i uteboxar. Fryser inte höet då väldigt snabbt om det är minusgrader ute? är det skadligt? blir en j*a massa arbete att blötlägga 12 kg hö åt hästarna i flera omgångar varje dag.. Men vad gör man inte för sina älsklingar?:crazy:

Hur får du fram sockerhalten?
Jag har aldrig sett en höanalys där sockerhalten är specifierad. Går det att få det?

Lucern utan melass 8,5mj 100 g smbrp. Lucern med melass 8,5 mj 105 smbrp. Finns det ändå mer socker i den melasserade lucernen? borde inte energimängden vara högre då eller tänker jag fel? stoet mitt äter nämligen inte melassfritt lucern och det skulle vara enklare att bara ha en sort lucern. med tanke på mitt sockerhaltiga hö är det väl korkat att ge melasserat lucern.. vågar jag då ge henne sojamjöl? för att få upp prot halten? och fjordisen omelasserat lucern.

tråkigt med dina hästar.

Det borde vara mer socker i lusern med melass än utan och då energimängden högre. Lusern innehåller inte så mkt socker. Nu kan det ju vara olika lusern i de olika fodren alltså med olika värden. Eller också är det bara en pytteliten del melass tillsatt. Jag vet inte hur mkt man tillsätter. Sojamjöl är snällt foder till fånghästar. Maxgivan är 100g per 100 kg häst och måste vänjas in.
Sockerhalten då är ju SKYHÖG. Har läst att över 250 g socker/kg ts ger i de flesta fall diarre hos häst. Mina har inte diarre men har fått fång ist. Om jag blötlägger höet, hur mycket försvinner då? har sett siffran 40 %. Källor nån?

Jag tror att det är lite olika hur mkt av de lättlösliga kolhydraterna som försvinner. Jag har sett lite olika siffror. Men man kan nog räkna med att en del försvinner. Men 25 % är ganska mkt.

Har väldigt svårt att få tag på nytt hö, dessutom har jag redan köpt en del. :crazy: Annars då jag matar in mina värden på hippocampus, kommer sockerhalten fram då på nåt sätt? eller kan olika hö ha samma mj men olika sockerhalt? förstår nån vad jag mernar?:cool:

Jag brukar inte använda hippocampus men undrar om sockerhalten finns med. Detta med socker i foder är inte det lättaste för man mäter lite olika kolhydrater med olika analyser. Dessutom är det ju inte säkert att det finns med i programmet.

Olika hö kan ha samma MJ men med olika sockerhalt. Det är endast en del av enrgin i höet som kommer från socker och andra lättlösliga kolhydrater. En stor del av energin kommer från cellulosan i fibrerna. Den energin är inte farlig för en fånghäst annat än att den ger energi som kan omvandlas till fett. Ju grövre hö desto mer fibrer och då mindre socker. Ju finare hö desto mindre fibrer, mer blad och mer socker.

Jag har gjort analysen på viljavuuspalvelu i finland där jag bor.. Jag beställde en hästanalys där sockeranalys ingår+analys för mögel/jäst/bakterier. Sockeranalys finns också skillt. Kostar 25 €. Hela kalaset kostade 250€...

Har tänkt söka nytt hö och göra en analys. Men den stora frågan är då hur göra med fjordingen. Han fick maskmedel i onsdags=i går VARMA hovar+ordentlig puls.. :cry: Alltså är vi tillbaka på noll igen! 3v efter anfall ett.

Om jag köper nytt hö måste jag alltså vänja in det (såklart). Klarar han en sån invänjning om han är så känslig? även om sockerhalten är lägre. Ska försöka blötlägga det mesta höet nu, har semerster nästa vecka så jag har ju dagarna räddade:cool:

Kanske jag vänjer in sojamjöl åt stoet som vägrar äta lucern utan melass. Skulle gärna ge henne också eftersom hon får lite hö 7kg av sockerhöet. Sen så SMÅNINGOM kanske jag kan ge vanligt lucern åt fjordisen.

Denna HH som lär vara expert, har hon några kunskaper/åsikter??:angel:

Hur länge har de ätit av höet med mkt socker i? Har de fått lika mkt hela tiden?
Om han har blivit sämre igen så kan det bero på att det som satte igång fången fortfarande finns kvar. Avmaskning vet jag inte precis om det kan orsaka ngt anfall. Men det kan ju vara höet som är olämpligt. Om det är det så tror i alla fall jag att det är bättre att byta snabbt till ett annat om man vet att det nya är bättre. Det gäller ju att få bort det som leder till fång.
Ett annat alternativ är att ge mer "säkert" foder som lusern och halm.

Har två hästar som insjuknat i fång, är på tredje boxvilaveckan nu. Har inte fattat varifrån det kommit, men fick analysen i förrgår:cry: Helt åt skogen!!:cry:

Först en fråga: Fick dina hästar fång när dom gick på bete eller fick dom fång på en foderstat av endast hö?

ts 85,2, smbrp 37 g/kg ts, 8,4 MJ, sockerhalt 25,8%.

Sockerhalten då är ju SKYHÖG. Har läst att över 250 g socker/kg ts ger i de flesta fall diarre hos häst. Mina har inte diarre men har fått fång ist. Om jag blötlägger höet, hur mycket försvinner då? har sett siffran 40 %. Källor nån? Har väldigt svårt att få tag på nytt hö, dessutom har jag redan köpt en del. :crazy:

Ditt hö är inte lämpligt för hästar. Det är alldeles för energirikt. Har du dessutom fånghästar är detta hö direkt olämpligt! Det bästa du kan göra är att försöka hitta ett annat hö med lägre energiinnehåll och lägre sockerhalt.

Som en tumregel kan man säga att summan av socker och stärkelse i höet bör inte överstiga 10% för en insulinresistent häst. Nu är det inte säkert att dina hästar är IR (en “fet fjording” låter dock som misstänkt IR) och varje IR-häst har dessutom sitt individuella tröskelvärde men 10% kan ändå tas som riktvärde för en fånghäst. 25,8% socker är naturligtvis på tok för högt för en fånghäst. Men detta vet du ju redan.

Om du blötlägger höet ca. 1 tim i kallt vatten eller 30 min. i varmt vatten kan du räkna med att ca. 30 – 40% av sockret försvinner.

Kvoten smRp/OE är 4,4 och ska vara 6 så du måste ge proteintillskott. Lusern är inget bra alternativ för dig eftersom det innehåller en relativt hög halt energi. Sojamjöl är bättre men jag avråder dig från att ge stora mängder soja. 100 g per 100 kg häst som någon föreslog är på tok för mycket. Jag skulle aldrig ge mer än 200 g totalt för en häst som väger 500 kg. Dessutom skulle jag ge extra jod för att undvika problem med sköldkörteln.

Lusern är i princip ett grovfoder och kan liksom hö innehålla olika mängd energi beroende på växtförhållanden. Melass är i princip socker och ska naturligtvis undvikas.

Vad är kalcium-, fosfor- och magnesiumhalterna i höet?

Har du analys på mikromineralerna?

Lusern är inget bra alternativ för dig eftersom det innehåller en relativt hög halt energi. Sojamjöl är bättre men jag avråder dig från att ge stora mängder soja. 100 g per 100 kg häst som någon föreslog är på tok för mycket. Jag skulle aldrig ge mer än 200 g totalt för en häst som väger 500 kg. Dessutom skulle jag ge extra jod för att undvika problem med sköldkörteln.

Lusern är i princip ett grovfoder och kan liksom hö innehålla olika mängd energi beroende på växtförhållanden.

Har du analys på mikromineralerna?

Om man byter ut annat grovfoder mot lusern så minskar energimängden så jag är inte alls med på hur du tänker.

Dessutom så ska man se på vilken sorts energi man ger hästen speciellt om den är akut sjuk i fånganfall. Du skriver ju det med sockret själv. Lucern innehåller endast lite socker, lite stärkelse och inte ngn fruktan. Dvs bra mat till en fånghäst.

Vad det är för fel på soja förstår jag inte heller.

Men jag antar att ts redan har upptäckt det "trevliga" med att ha en fånghäst. Om du ställer en fråga till fem personer så kan du vara säker på att få minst tio olika svar.

De har ätit höet sedan slutet på augusti då jag tyckte att gräset började ta slut. Då fick de bara nån tuss. Fjordisen har ätit höet lika mycket ungefär sedan han blev sjuk, ca 5-6kg. Innan åt han ganska rejält,kanske 8-9kg? Då motionerades han ju förståss, men var blev rejält överviktig snabbt. Borde ha fattat att det var höet! Men tyvärr blir man så "blind" att man märker inte att kilona smyger på innan det är för sent :( När den första frosten kom så blev stoet sjuk - fick alltså alldeles för mycket hö+frostgräs=sockerchock.

Kan mycket väl fortfarande vara höet som spökar på fjordisen. Att avmaskningen bara var det som fick bägaren att rinna över. Stot äter nu 8 kg - inga problem. ÄN! Minskar jag tynar hon bort. Men att i detta skede börja experimentera med soja eller nåt utan nytt hös analys är farligt.

Blötläggde höet åt honom igår och idag, ska göra det åt henne också. Sen börja jakten efter ett nytt hö. Men då måste jag vänta på analys först innan jag vågar köpa - så jag inte köper grisen i säcken igen! invänjning, analys... åtminstone några veckor med skithöet!!

Vågar man ge halm då? är det inte bara energi i det också?? vad finns det för sockerhalt i det? nada proteiner men...

Kalcium 2,2g/kg ts, fosfor 1,3, magnesium 1,1. Mikromineraler? menar du k - 14, na 0,9, cu <5, fe 31.

Hästarna fick alltså fång av att äta gräs + hö. har inte varit på dygnet runt bete utan endast 4 h på grönare gräs, sen gått dygnet runt på "naturbete" och plockat i sig det de har hittat. Hö fick dom från slutet av aug då främst stoet såg tunnare ut.

Men vågar jag i detta akut skede ge honom lucern? för att sen byta till bättre hö, blir det inte en fodervänjning med lucernen då också. Iof mindre socker, men iaf en ändring. Borde jag byta ut 1 kg av höet mot halm - alltså 4kg BLÖTLAGGT hö + 2 kg halm??

Fång är ruskigt otäckt! Jag kan ge dig ett råd och så kan hästen ändå bli sjukare. Men eftersom jag vet hur hemskt det är så väljer jag att svara dig ändå. Jag har läst en del dvs massor av forskningsrapporter om fång de flesta på engelska. Men jag har inte ngn veterinär eller agronomutb utan en annan naturvetenskaplig utbildning som gör att jag förstår en del av det jag läser.

Så här tror jag

När det gäller en häst med akut fånganfall så gäller det att ta bort det som utlöser fånganfallet och att se till att mage/grovtarm klarar sig utan störningar. Om den sedan råkar få i sig lite extra energi under ett par veckor så tror inte jag att det är så farligt så länge det är energi i "ofarlig" form. det enda som händer är att hästen blir fetare vilket på sikt kan framkalla ett fånganfall. Men ett par kg mer eller mindre är nog inte så farligt jfr med en utslagen grovtarm.

Därför vågar jag ge halm. Det innehåller inte socker utan bara fibrer till bakterierna i grovtarmen. Hästen får ngt ganska ofarligt att tugga på.Lusern är bra till fånghästar. Dels innehåller det mkt proteiner vilket en sjuk häst behöver och dels innehåller det kalk som neutraliserar i tarmen.

Jag tror alltså egentligen att det kan vara farligare att fortsätta att ge höet än att byta. Men det beror naturligtvis på hur mkt du lyckas skölja bort, vilka sockerarter ditt hö innehåller (antagligen omöjligt att veta) och vad du byter till.

Om jag får för mig att min fångponny är ens i närheten av en fångframkallande faktor så minskar jag höet och ökar lusern och halm. Hon får dessutom ett halvt pkt bakjäst varje dag.

Lycka till med dina häst!

tack för svaret:bow: blir att jaga hö som ett tok. Men hur mycket lucern vågar man ge i början? säg om jag börjar imorgon. Vågar man ge en halv liter från början? några dl?

tack för svaret:bow: blir att jaga hö som ett tok. Men hur mycket lucern vågar man ge i början? säg om jag börjar imorgon. Vågar man ge en halv liter från början? några dl?

Om hästen har ätit lusern tidigare så behöver man inte vara så försiktig. Jag har inte ngn säker uppfattning egentligen men ett halvt kg per utfodringstillfälle kan du säkert ge dvs ca 4 liter hack eller en liter pellets.

(Det finns hästar som reagerar på lusern även om det säkert är mkt ovanligt och antagligen beror på ngn speciell anledning. Men för att vara på den säkra sidan så har den aldrig ätit lusern och har fång så hade jag gett halva mängden ovan ett par ggr om dagen i ett par dagar.)

Men vågar jag i detta akut skede ge honom lucern? för att sen byta till bättre hö, blir det inte en fodervänjning med lucernen då också. Iof mindre socker, men iaf en ändring. Borde jag byta ut 1 kg av höet mot halm - alltså 4kg BLÖTLAGGT hö + 2 kg halm??

Lusern är ett grovfoder och sockerhalten varierar med växtbetingelsena på samma sätt som för ett gräshö. Sockerhalten i lusern kan mycket väl vara större än 10%. Det finns heller ingen analys av sockerhalten i den lusern du köper så du köper “grisen i säcken” här också.

Visst kan du förmodligen ge 0,5 kg melassfri lusern utan större risk men du lär inte täcka din hästs proteinbehov med detta. Dessutom innehåller lusern en ganska stor mängd kalcium vilket gör att kalsium : magnesium kvoten försämras. Magnesium är ett speciellt viktigt mineral för IR-hästar vilket jag misstänker att du har. Kvoten Ca : Mg bör inte överstiga 2 för en IR-häst. Ditt hö har kvoten 2 vilket är OK men ger du lusern så ökar kvoten vilket betyder att du bör ge extra magnesiumtillskott. Dessutom tål vissa IR-hästar inte lusern. Man vet dock inte riktigt varför. Så det innebär alltid en risk även om risken förmodligen är ganska liten.

Ett bra proteintillskottet är potatisproteinkoncentrat. Råproteinhalten är ca. 74% (jämför detta med lusern som innehåller ca. 15% råprotein). Kan du inte få tag i detta så pröva med en kombination av lusern och soja eller linfrökaka men ge inte stora mängder soja.

Det är viktigt att du inte svälter hästen. Hästen ska ha den energi den behöver (underhållsbehov) annars kan du förvärra situationen. Räkna på energibehovet eller ge 1,5% av kroppsvikten.

Du kan även ge melassfri betfor om du vill. Tvärtemot vad många tror är sockerhalten låg i betfor. En stor del av energin i betforn består av pektin.

Skaffa nytt hö med lägre socker- och stärkelsehalt så fort som möjligt och tills dess blötlägg allt hö innan du fodrar och låt så mycket av vattnet som möjligt rinna av. Hönät (finmaskigt) är bra att använda.

Ja, du kan ge halm för att tillfredsställa tuggbehovet. Är dock personligen inte så förtjust i halm. Man vet aldrig riktigt vad det innehåller.

Hästarna har ätit lite linfrökaka, just för att blanda i vitaminer, jäst och medicinerna i. Drog ner till 3 kg blötlaggt hö+3kg halm åt fjordisen. Har gett 0,5 l lucern idag. Vänjer in honom med lite i början fast man egentligen inte borde göra det. Känns hemskt nämligen att bara ge 3kg hö med superlite proteiner i, bättre med lite lucern iaf. Får räkna ny foderstat sen då jag har nytt hö. Stoet får nu 6kg hö+2kg halm+0,5l lucern. Hon är tydligen inte lika känslig.

Har försökt hitta siffror på hur mycket energi halmen innehåller men det varierar tydligen. Ska skicka in sockeranalys på både halmen och det nya höet sen. Tänkte nämligen ha halm som strö i boxen sen. Vågar inte ge fri tillgång på halmen eftersom fjordisen skulle i detta skede gnaga i sig allt då han får så lite hö. 6kg grovfoder är även det lite:crazy: Har dock kunnat mata hästarna fleera gånger idag och fortfarande nästa vecka då jag är ledig, vilket känns bättre så har de nåt att tugga så gott som hela tiden även om det är små mängder i gången.

Lusern är ett grovfoder och sockerhalten varierar med växtbetingelsena på samma sätt som för ett gräshö.Sockerhalten i lusern kan mycket väl vara större än 10%. Det finns heller ingen analys av sockerhalten i den lusern du köper så du köper “grisen i säcken” här också.

Lusern innehåller oftast mindre mängd socker än vanligt gräs. Dessutom är det ofta så med sockeranalyser att man även får ett mått på de kortare fruktanerna. Lusern lagrar inte socker som fruktaner. Därför är det nog mest sannolikt att lusern innehåller mindre socker än vad hö gör. Dessutom rekommenderas lusern ofta till fånghästar.

Dessutom innehåller lusern en ganska stor mängd kalcium vilket gör att kalsium : magnesium kvoten försämras. Magnesium är ett speciellt viktigt mineral för IR-hästar vilket jag misstänker att du har. Kvoten Ca : Mg bör inte överstiga 2 för en IR-häst.
Vad har du för källa till detta påstående. I NRCs senaste upplaga av Nutrient Requirements of horses står det att det som kan påverka magnesiumupptag negativt är ett överskott av fosfor. Lusern ökar däremot smältbarheten för magnesium. Magnesiumbrist kan snabbt testas genom blodprov.

Dessutom tål vissa IR-hästar inte lusern. Man vet dock inte riktigt varför. Så det innebär alltid en risk även om risken förmodligen är ganska liten.

Källa till detta?

Ett bra proteintillskottet är potatisproteinkoncentrat. Råproteinhalten är ca. 74%
Soja går lika bra. Det rekommenderas också till fånghästar tillsammans med lusern.

Skaffa nytt hö med lägre socker- och stärkelsehalt så fort som möjlig

Ett hö med låg stärkelsehalt är nog lätt att hitta. Våra svenska gräs lagrar inte socker som stärkelse utan som fruktan. Det är bara fröerna som kan innehålla lite stärkelse.

OK jag kom nu på att det nog är du som absolut inte tror att fång kan sättas igång av stort intag av fruktan utan att alla fånghästar är IR.

Man vet aldrig riktigt vad det innehåller
Om man ska ge halm till en fånghäst elelr ngn annan häst så ska den naturligtvis vara av bra kvalite. Och utan några korn kvar ngt annat är inte skadligt för fånghästar. Men det är kanske inte det du menar?

Senast ändrad:

Jag har fått uppfattningen av att potatisprotein INTE är något bra, speciellt inte till fånghästar.
Vad jag hört så råder det väldigt skilda meningar om stärkelsens påverkan på fång, men många säger ju att man ska undvika stärkelse. Och potatisproteiner är väl väldigt rikt på stärkelse.

TS: 8 kg låter ganska mycket, tynar hon verkligen bort om hon får mindre? Om hon är överviktig så är det ju bra att hon går ner i vikt, så länge TS är uppfyllt och hon får i sig den näring hon behöver så är det ju bara bra om du kan gå ner så lågt som möjligt och få bort övervikten som såklart är farligt för fånghästarna.

Såg att du skrev att du funderade på att ge 4 kg blötlagt hö och halm till, det tycker jag låter mycket bättre. Nu vet jag ju inget om hästarna, så du har ju mycket bättre uppfattning om det. Men hade den feta fjordningen i stallet fått så mycket hade han rullat fram. När han var sjuk i fång fick han 2 kg hö, lite tillskott med mineraler bla, anpassat för fånghästar, och halm upptill. Lite väl lite kanske, men han fick i sig det han behövde och gick ner i vikt.

Jag tror absolut att avmaskningen kan påverka, det är ju starka grejer som troligtvis kan påverka en redan känslig fångmage. Vi blev iaf avrådda av vet att inte avmaska förrän de var helt friska.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18