Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
och så är det helt ok att känna. Men då får man sköta sitt barn själv, inte räkna med släktens stöd.
Låter jättetrevligtFast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
Lördagsgodis var en liten påse med stycksaker och på kalas fick man saft och tårta, normala portioner.
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.
Nä, här blir det mjölk och riktig mat som gäller och följer man inte det får man umgås med barnen under uppsikt som sagt, en chans gäller.
Jo men exakt. Men då kommer ju dina släktingar inte att göra något annat än så antagligen? Så de behöver inga regler liksom. Vi ger inte våra några tex utan låter dem ha egna.Fast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
Lördagsgodis var en liten påse med stycksaker och på kalas fick man saft och tårta, normala portioner.
Det handlar ju om att man vill sitt barns bästa och att ge godis, glass osv innan dom är 5 (möjligtvis osötad tårta med grädde utan socker på 1 års dagen och på kalasen) är horribelt.
Nä, här blir det mjölk och riktig mat som gäller och följer man inte det får man umgås med barnen under uppsikt som sagt, en chans gäller.
Låter jättetrevligt
Jo men exakt. Men då kommer ju dina släktingar inte att göra något annat än så antagligen?
Mina är helt normala nu (som ovan) men när jag var liten var min mamma under tio år eller så fetthysterisk och undrans om det inte tillkom ett par extra kilo på mig från det. Frukost typ 2 dl lättmjölk med cornflakes och russin.
Nej känns som att modet driver på för att göra dem till små vuxna så snabbt som möjligt. Åter till tiden innan barndomen hade uppfunnitsAbsolut! Det är inte heller bra, jag är för att man äter ordentligt och bra och givetvis röd mjölk och så "äkta" som möjligt. Lättprodukter tror jag att barn blir hungrigare av om dom rör sig och leker.
Men det är klart, idag blir lek töntigt snabbt och det är nog inga barn idag som leker som vi gjorde..
Nej känns som att modet driver på för att göra dem till små vuxna så snabbt som möjligt. Åter till tiden innan barndomen hade uppfunnits
Fast våra släktingar har normalt vett och jag själv är uppvuxen på riktigt smör och visste väl knappt var Coca Cola var tills jag var 10 nånting och man gick på "disco" och var överlycklig för ett glas.
I denna tråden är det väl snarare vi som ger socker som får försvara oss?
Jag tror inte diskussionen leder nånstans, ni ser socker som nåt otroligt farligt som barnet ska skyddas emot. Jag ser det som en ickefråga, det är en ingrediens i mat liksom andra.
Där skulle jag säga att det sannolikt är en stor skillnad på om du lagat maten själv och om du köpt den färdig. För så mycket socker tror jag inte en privatperson häller i vanlig mat och jag tror inte att hembakade pajer och kakor (på mjöl, mjölk, bär, socker) äts lika ofta som smågodis och köpta kakor med transfetter och glukossirap.Det blir snarare en väldigt märklig diskussion om du ställer frågor och sen när du får svar inte tycker att diskussionen leder någonstans.
Jag har aldrig skrivit att jag anser socker vara otroligt farligt. Däremot otroligt onödigt till en ettåring som inte efterfrågar det.
Att (tillsatt vitt) socker skulle vara en "ingrediens i mat liksom andra" håller jag absolut inte med om, om man menar likställd andra. Men som jag skrev från allra första början är det inte heller sockret som är problemet i TS frågeställning.
Det stod att den var jättesöt.Vi pratar alltså om en bit paj, vi vet inte ens om den var sötad. Den kanske var gluten och laktosfri gjord på mandelmjöl och pofiber. Ändå drar alla liknelser till cocacola och smågodis.
Min son äter inte smågodis, inte pga sockret utan övriga ingredienser och ffa för att vi e rädda att han ska sätta en seg bit i halsen.
Jag tror inte diskussionen leder nånstans, ni ser socker som nåt otroligt farligt som barnet ska skyddas emot. Jag ser det som en ickefråga, det är en ingrediens i mat liksom andra.
Ändå har människa överlevt i miljoner år. Klart att de åt söta saker från naturen redan från början.
Socker är glukos oavsett ursprung. Du har en annan övertygelse så vi kommer inte komma överens.
jag vill inte ha feta och sockerskadade barn som inte orkar gå i skolan eller träffa vänner för att dom är orkeslösa av ett skenande blodsocker.
Men det hade varit helt okej om andra gav honom smågodis?
Eller vad är logiken i ditt resonemang? Att det är du och ingen annan som bestämmer vad som är lämpligt att ge (alla) små barn? Borde det inte vara upp till föräldrarna till varje barn?