Jag kan också tycka att det är lite taskigt att verkligen alla försvinner från bordet samtidigt, vad än de nu ska göra (röka, beställa i baren, kissa etc.). Självfallet beror detta kanske på storleken på sällskapet, är man tre personer ute och två röker, ja men då kanske man får stå ut med att bli lämnad vid bordet.
Personligen går jag i 9 fall av 10 aldrig med ut när mina vänner ska röka, detta gäller även om vi är två vänner ute, då får den personen gå ut själv för jag har inget intresse av att frivilligt få i mig massa rök.
Självfallet är det TS val att sitta kvar eller följa med ut när de andra röker, men jag tror inte att det är det det hela handlar om utan att ingen sitter kvar och håller sällskap. Att gå på och förminska TS känslor på det sättet många i tråden gör gillar jag inte. Nej, TS kan inte tvinga de andra att inte röka och jag tror att TS mycket väl medveten att det bara är att följa med om TS vill.
Sen tror jag det också är skillnad på hur de andra hanterar situationen. Märker de att jag inte börjar "röra på mig" och ska följa med ut och ingen frågar något i stil med om jag vill följa med ut eller om det är okej att jag sitter kvar, ja då skulle jag bli lite ledsen, medan om jag skulle få frågan så har jag ju blivit "sedd" och kan därför hantera situationen på ett annat sätt.
Ett annat perspektiv som jag ser det är att när man sitter ned och har ett socialt sammanhang med en grupp så bryts detta om alla utom en försvinner och det sociala sammanhanget fortsätter på en annan plats. När man sitter ned i ett större sällskap och en eller två försvinner för att (kissa, beställa mer..) så påverkas inte gruppdynamiken på samma sätt.. Därför är det skillnad på att alla försvinner från bordet som i TS post, än om alla tar en paus från sina respektive arbetsuppgifter för att fika/röka som några andra här pratar om, en skillnad på "bas-situationen" liksom.
Det här sista var väll mer *provtänk* från min sida, kanske inte välformulerat men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.