Jag tror att dom allra flesta här inne förstår. Din fråga i första inlägget var ju om någon annan känner sig utfryst när ens umgänge går ut och röker och en blir sittandes själv. Och den frågan är ju väldigt enkel att svara på. Jag känner mig inte utfryst när folk jag umgås med går ut och röker. Däremot är jag ju såklart alltid välkommen att följa med dom ut om jag vill det. Det är inte alltid folk frågar om jag vill med, även om det allt som oftast händer. Ibland följer jag med och ibland inte. När det kommer till folk jag inte känner så bra så brukar jag bara säga typ "Vänta på mig, jag hänger också med ut". Ibland sitter jag kvar själv och visst, det kan vara tråkigt att sitta kvar själv. Men det är ju något jag själv har valt.
Däremot förstår jag att du känner som du gör. Om en har blivit utsatt för mobbing och utfrysning så är det såklart att minnen och känslor finns kvar. Vissa bearbetar det snabbare än andra. Jag har själv blivit utsatt för grov mobbing under flera års tid och även om det är runt 15 år sen så mår jag såklart dåligt över det fortfarande. Det tog oerhört lång tid för mig att bearbeta det och att inse att allt inte kretsar kring mig. Vissa tankar sen mobbingtiden sitter fortfarande,. men jag försöker tänka att det är mina hjärnspöken bara.
Alla människor vill mig inte något illa hela tiden. Att en person är lite sur och tvär en dag behöver inte alls ha att göra med att hen inte tycker om mig eller vill mig illa. Allt kretsar som sagt inte kring mig. Allt kretsar inte kring dig heller, eller någon annan. Och att tänka så har hjälpt mig mycket i bearbetningen kring det jag varit utsatt för. Jag måste helt enkelt tänka så för att kunna gå vidare och leva mitt liv så som jag vill leva det. Det har inte varit lätt, verkligen inte. Men med hjälp av psykologer och fina personer omkring mig så har jag lyckats ta mig dit. Det kanske inte är rätt sätt för alla, men att bearbeta det en varit med om tror jag är viktigt.
Rökare är inte automatiskt dumma i huvudet. Det är som att generalisera alla olika typer av grupperingar i samhället, vilket är helt fel. Det finns fantastiska människor och så finns det idioter. Att en person röker har verkligen ingenting med hens personlighet att göra.
En ska inte behöva känna sig utfryst av sina vänner. Om det verkligen är dina vänner så kanske du kan försöka prata med dom? Och som flera har sagt, en relation handlar om att ge och ta. Inte enbart ta för givet att andra ska vara en till lags.