Sv: snubblar
KL.Jag har en sådan häst som ts efterfrågar.I mitt fall så har jag relativt god kunskap om rehabilitering och medicinska problem,tid,pengar och jag jobbad eihop med inte bara en av sveriges dutigast eveterinärer utan fick öven hjälp av en av USAs bästa veterinärer.
Själv har jag trauma artros,förslitningsartros och kronisk värk.
Den häst jag har som har artros fick traumaartros 03.
Han är dessutom kraftigt överrrölig.
I korthet kan man säga att skadan har påverkat alla tre lederna i hasen,men han fick ven gonit 3 ggr på båda bak,vrickade saam bakben 2 ggr,samt inflammation på v f.
Dett avar dock under första rehabperioden.
Min häst kommer -aldrig-att bli frisk!
Men han har uppnått 19 år,och har et bra liv enligt honom själv.
Ett par saker upptäckte jag dock,och dte är dte här du ska funder a-mycket-noga över:
en artroshäst bör röra på sina leder mer eller mindre hela tiden,men utan att anstränga sig.
När min blev skadad fick de alla gå på lösdrift,med ett rejält vidnskydd,mer som ett stall där de kan gå som de behagar.
jag har också optimala förutsättningar med väder(inte så mkt fukt,nordvind som stallet helt skyler)och mark(sandjord som inte blir gropig eller lerig,som fryser mkt långsamt)
och det ärnog det enskilt bästa somkan ha hänt honom.
Hanhade -inte-levat idag om han stått på stall o blivit riden!
Nu sitter hans skada i ena bakbenet,vilket inte tar så mkt vikt som en framdelsskada.
Han kan avlasta diagnonalt,och -har-gjort det.Inte nu.
din häst skada sitter fram,som ändå bär 65% av henen skroppsvikt.Hon kommer att avlasta till andra frambenet som ev kan utveckla hälta och sedan ve bak,som då gör att hon får ont i ffa ländryggen.musklespänningarna sätter igång en större smärtcirkel som tyvär räven kan påverka beröringsnerverna.
En artrospatient skall hållas smal,gäller båd edjur o människor,för att leden ska orka.
De ska dessuotm gärna ha så mkt muskler som möjligt runt skadan för at avlasta.
vilka muskler kan din häst sätta runt sin skada?
Att ta ett föl inne bär ju dels att hon inte kan gå på smärtstllande,dels att hon blir allt tjockare.Även mammor som är friska kan tex drabbas av fång pga belastningen.
När dte gäller smärtnivån så är min upplevelse(och jag har -mycket-erfarenhet)att hästar inte säger så mkt.
Det som mian visar har varit att bli "tysta",vila mer,inte vilja komma in,inte vilja kela.
Kommer hästen springand emot dig när du vill rida?
Det är en indikering på att hon tycker det är roligt,men hon kan fortfarande ha mkt ont.
Jag har en vän som har RA i sina leder,dvs ungefär som din häst har.Hon har inget brosk mellan tålederna och jag har aldirg hr enmänniska skrika så i smärta närman nuddar hennes fötter tex.nu sitter hon i rullstol(o slipper gå på dessa leder tack o lov) menman kan alltså inte ens torka henen står eller massera dem utan att vara -ytterst-försiktig,minsta lilla man får leden aningens sned så skrks det i smärta.
Jag kan sjäv skriva under på smärtan,har artrosaxlar,knän(sitter gudskelov också i rullstol så jag slipper gå på skiten)och nu ett pekfinger som saktar stelnar.
när det värkte initialt så vardet som rejäl tandvärk i leden.Det gör -skitont-!
Jag tror att djur med högre hjärnfunktioner kan känna samma slags smärta som vi,och -ävem-om det inte är så så chansar jag inte,jag behandlar dem för att få absolut bästa smärtlindring.
Det innebär tex att närngn säger att den är "lite stel"så tar jag reda på vad det innebär för hästen.
I mitt eget fall så existerar inte "lite stel"utan at jag känner smärtaoch det kan ta mig 3 timmar o morfinderivat för att komma igång på mprgonen,ihop med massage och värme.
Lite stel innebär i de fall jag sett hos djur smärta,punkt slut.Det kan vara led eller muskelsmärta,men det har aldirg varit "lite stel" utan orsak eller "lite stel o bråkar".
När man skall gradera ett djurs smärta så skal man ta in helheten,från rynkor runt ögonen o nosen,hr den ser på en,om den flyttar sig mot en eller från en vid massage,rörelseomfång,om dne kommer springand emot en o vill ha kul,om den användre aktivitet som disktarktion från smärtan,slår den med svansen,rycker det i huden,vill den kela som innan,tar dne initiativ,förösker den få dig att göra saker den vill?
Det som mn -måste-komma ihåg är att inet titta efter det uppenbara,tex hälta.du ska titta efter det-som inte syns-!
tex kan det vara rytmstörning i gången,något den brukar göra men inte vill göra osv.Och titta efter -ytterst-små signaler,för de viskar oftast..
Smrtlindring är absolut nädvändigt för att kuna behplla ett djur som har en kronisk sjukdom med smärtpåverkan.
det innebär i en dle fall en låg dos smärtstillande(tex djävulsklo eller andra mediciner),massage,kyla eller värme,tryck,aktivitet osv.
När min var under rehabilitering så lade jag 1,5 timme extra /dag bara på de saker som var i stallet,dvs massage,värme osv.Sedan var det också ett noggrannt träningsprogram,kontakt med vetrinärerna varje vecka,filmning för tat se skillnader,dagbok osv.
Min häst fick ett återfall förra året.Han skodde s av en av sveriges bästa hovisar o sattes på ringskor bak då det är vad han kan behöva för tat stödja upp rörelsen o benet.Detta är en beprövad metod som oftast innebär en förbättrng.Jag hade tidigare lagt bak skon utan tåkappa o tyckt det funkad ebra,men allt kan ju bli bättre.
Inom en månad blev han stelare,kortare i steget(vilket de ska bli för att skydd aleden,men som han aldirg blivit,han är inte ett dugg stel i leden annars) ,snubblade mkt och ffa frambenshalt,men även fylld i leden och ont bak så småningom försvan musklerna bak o han mådde inte bra.
tog av skorna o 14 dgr senare var han ok,syns inet på hasen att han har artros då jhan inte är fylld.
Små signaler indikerar ofta smärta!
Men som idag så visste jag att han hade ont,jagkänd eigenom hasen o han slog med svansen.Då får han värme,massage o ett hasskydd.
Min häst kommer rusand ei hagen när han ser att vi kommerhan vill väldigt grna göra saker o förösker alltid visa sina fina trick han har lärt sig.Ute får man lugna honom då han är lite för mt i gasen.
Men han har fortfarand eiont i bland vid väderomslag tex.Han blir -inte-frisk!
Och då kan han ändå avlasta -till-framdelen vid behov,vikan tömköra ,trickträna o kör ahonm,han behöver inte ha någon på ryggen,han har ingen skada fram.
Jaghar inte stet din häst s jag kan inte uttala mig,men jag ber dig -noga-iaktta hästen o hellre smärtlindra för mkt än för lite.Hellre se veterinären nästan varannan månad som jag gör,med akupunkturbehandlingar o annars avrapportering via telefon,än att tro att dte nog inte är så farligt.
Jag gjord det misstaget med en hund när jg var ung,en hund med en tarmsjukdom,och veterinärerna vill ebehandla o behandla..Jag-förstod-inte att han hade -fruktansvärda-smärtor!Nu kan jag på ett ögonblick se på ett djur om dne har ont,mina egna kan jag tom se i hagen fårn bilen hur läget är ,eller höra på andningen.
kan man inte det så ska man hellre behandla dem som om de har mer ont än de har,än att chansa.
Det finns en plats i helvetet för de som plågar djur,även om det är ofrivilligt pga dumhet, o jag kan fortfarande må dåligt över det jag aldirg såg hos min hund,för jag var för oerfaren,jag visste inet bättre,jag litad epå de jag trodde visste bättre.Var jag hamnar pga den hunden är väl fortfarand eoklart-jaghar aldrig tyckt om värme..