Sv: snubblar

...du bör inte rida när hästen får smärtlindring....då kan du omöjligt märka om det blir värre.....kunde inte din vet ge råd bör du konsultera en annan.
Men det stämmer faktiskt att artros-drabbade mår bättre av att röra sig - under ordnade former främst promenader....
(ordentliga-inte en kvart runt stallet utan helst minst 30 min & till största delen i rask takt - värma upp & skritta av i promenad programmet)
...gärna dagligen till & med flera gånger om dagen.
(beror lite på hur den har det i hagen - rör den sig lite el. mycket el. inte alls) om du ska rida el. ej måste din vet kunna hjälpa dig med & om du ska änvända snabbare gångarter el. inte, åter till smärtlindring...djävulsklo är nog inte svaret då hästen & du kan tro att den är frisk men inte är det - det kan förvärra situationen då tror jag mer på Glukosaminet & Litozin/Litovet.
Ta reda på så mycket du kan om själva sjukdomen så du vet vad du har att göra med. Lycka till:)

Vem är det som är elak här?

Du beskriver hur du ger din häst Finadyne och planerar att ge djävulsklo, två smärtstillande preparat, och hoppas att kunna rida mer på din häst som uppvisar problem och har en diagnostiserad artrit.
Ledsen om det inte passar dig att jag inte tycker att du ska rida din häst.

Jag ger min häst finadyne och ska ge djävulsklo för att hon ska kunna bli så symtomfri som möjligt, vet inte om du menar det skulle vara elakt.:confused: Sen får jag ju se om några veckor eller någon månad hur det verkar och hur mycket ridning hästen klarar, tror säkert hon kan gå som promenadhäst.:grin:

Jag kan faktiskt inte förstå att du startar tråd efter tråd med frågor om din halta 20-åriga häst och vad du skall göra med den! I förra tråden fick du massor av bra svar och råd om att åka in till klinik och hältutreda ev röntga om den och ev behandla hästen för att avhjälpa delar av dennes problem.

Men du svarar att du inte har råd att göra detta pga din ekonomi...

Som djurägare MÅSTE man TA sitt ANSVAR om hästen har ont och lider och konsultera veterinär så att den fär adekvat behandling.

Om du inte har råd att göra detta så föreslår jag att antingen slutar du att rida på hästen och bara låter den gå i hagen, hästar skall inte snubbla omkring med en ryttare på ryggen!

Eller så avlivar du den och köper en häst som du kan rida på.

Skulle vara väldigt tveksam till att rida, min förra häst hade pålagringar (är ävl typ samma sak som artros ?) i ena kotan, och på böjt spår visade han hälta men inte på rakt spår, men han hade säkert ont på rakt spår oxå även fast han kanske inte visade det så tydligt som på volt... Tror många hästar går fast de har lite ont och inte protesterar, tror min förra häst gjorde det :crazy: Tog bort han sen för att han inte höll för ridning :(
Och om du skriver att han har ledvärk så antar jag att du menar att den har ont, då skulle jag absolut inte rida :eek: Kunde inte ens skritta på min förra häst efter att han fått behandlingen, men vi hade bestämt oss för att ta bort han, så förstår verkligen inte de som kan rida sina hästar fast de vet att den har ont ... :crazy:

Har du tänkt att rida på djävulsklo ? vet inte vad det andra är, men djävulsklo är ju lika starkt som butta... :crazy:

Hästen fick faktiskt veterinärvård så sent som i torsdags då veterinären var hit och gjorde böjprov. Veterinären tyckte det var mer farligt för mig att rida om hästen snubblar än att det gjorde nånting för hästen. Jag frågade om jag skulle rida eller ha hästen bara i hagen och hon tyckte det var bra att jag red promenader med hästen så hon får röra på sig. För övrigt har hästen artros som är en förslitningsskada som veterinären inte kan fixa oberoende om jag har råd eller inte. Om inte finadynet hjälper finns nog inget mer att göra, veterinärens ord. Tråden handlar om ifall du tycker det går bra att rida en snubblig häst lite försiktigt eller ej, ingenting annat.

Om det skulle vara mer farligt för dej, måste man ju tolka det som att den snubblar så att den går ner på knä lr liknande, och det är väl knappast bra för hästen... :crazy:

*kl (kände att det var onödigt att starta en ny tråd när denna finns)

Jag rider en arab på 18 år (nästan 19 mao). Hästen har ingen diagnos, är ohalt och positiv till arbete. Enligt ET är den stel i sina leder men väldigt smidig i förhållande till ålder och träningsnivå (vid behandlingstillfället hade den stått i två veckor samt innan dess ridits 1-3 ggr vecka i ett par månader). Nu försöker vi hålla igång den dagligen, och även om man inte hinner/har lust med ett ordentligt pass så iaf en skrittsväng... det är siktet.

Vad jag märkt är att den oförklarligt snubblar till ibland i skritt (skittar iofs mestadels så kan ju vara därför:angel: har dock aldrig suttit på när den snubblar i trav). Inte så mkt att balansen tappas, men tillräckligt för att man ska tro att den klivit på en sten... Jag har frågat ägaren om detta men har inte fått något bra svar, ägaren är iofs ganska ouppmärksam så det kan hända att det inte tänkts på innan jag gjorde det.

Nu undrar jag, ni som har hästar med artros, som är ämnet i denna tråd, hur har de yttrat sig på era hästar? Hur kom ni på det?

Självklart undrar jag vad detta kan vara. Hästen snubblar lika mkt i ridhuset som utomhus, så stenar är det knappast. Bäst vore ju såklart att filma den, men jag har sällan någon medhjälpare, och innan det gjorts så spekulerar man ju... Jag tycker ibland att hästen ser tåtrång ut när den rör sig, men är det inte när den står stilla. Det kan vara en synvilla, jag är inte van på att bedömma sådant... Men några skrykskador att nämna har den inte.

Har du tänkt att rida på djävulsklo ? vet inte vad det andra är, men djävulsklo är ju lika starkt som butta... :crazy:

Var kanske lite otydlig, använda djävulsklo några veckor och se hur mycket ridning hästen verkar klara efter att man slutar ge det. Man bör inte rida på smärtstillande.

Om det skulle vara mer farligt för dej, måste man ju tolka det som att den snubblar så att den går ner på knä lr liknande, och det är väl knappast bra för hästen... :crazy:

Den har aldrig gått ner på knä men veterinären trodde väl att hon kan göra det.

försök att handla förnuftigt bara....är du osäker på om du bör rida eller ej
ska du prata med vet. som jag nämnde tidigare...gärna någon med erfarenhet av artros.
Bra att du inte ska rida med smärtstillande i kroppen...men tänk på att det kan ta ett par dagar innan allt är borta från kroppen efter sista dosen.

Hästen fick faktiskt veterinärvård så sent som i torsdags då veterinären var hit och gjorde böjprov. Veterinären tyckte det var mer farligt för mig att rida om hästen snubblar än att det gjorde nånting för hästen. Jag frågade om jag skulle rida eller ha hästen bara i hagen och hon tyckte det var bra att jag red promenader med hästen så hon får röra på sig. För övrigt har hästen artros som är en förslitningsskada som veterinären inte kan fixa oberoende om jag har råd eller inte. Om inte finadynet hjälper finns nog inget mer att göra, veterinärens ord.

Jag tycker att du fått RÅD av både veterinärer och andra kunniga här inne på Buke, men att du inte vill ta till dig dom råden du har fått!

Jag vet mkt väl vad artros är samt konsekvenserna av ett skadat ledbrosk.
Därför gav jag dig råd i den andra tråden om IRAP behandling.
Men jag lägger ner diskussionen nu för det leder ingen vart.:grin:

Jag tycker fortfarande inte att man rider på en halt och snubblig häst det är min starkaste åsikt! Det finns ju en anledning till att den snubblar...

Finadyne är smärtstillande och antiinflammmatoriskt så det lär inte hjälpa mer än under de dagar som hästen äter kuren samt ev ett par dagar efter avslutat kur.

Senast ändrad:

Jag skulle absolut inte rida.

Jag fick ta bort en mkt älskad häst p.g.a. att han nästan inte hade något brosk kvar. Har hästen ont och det inte går att bota så är det mest barmhärtigt att låta den sluta sina dagar.
Jag kunde tycligt se även i hagen att han "tappat stinget".

Har själv en häst med artros, pålagring vä carpal. Veterinärerna (2 st) på kliniken har sagt att det bara är att rida, att hon ska hålla för promenadridning. Har inte ridit henne på länge förut, så nu under igångsättningen vill min häst både trava, galoppera och gör en massa glädjeskutt:-)! När de hoppar i ridhuset blir hon sitt gamla pigga jag (älskar att hoppa), och tar glädjeskutt m.m. och jag får säga åt henne att vi ska ta det LUGNT;-) Red lektion igår ca 40 min i blandade gångarter för första gången på mkt länge och ridläraren tyckte hon gick fint! Hon har ett så härligt steg min lilla älskling:-) Visst hon nickar till med benet ibland, snubblar till, men hon är inte halt nu och älskar verligen att vara igång! Efter passet igår lös ögonen av lycka och öronen stod framåt. En 19-åring med en 10-årings blick:-)

Glömde skriva att hon är behandlad av massör och kiropraktor. Hon hade nackspärr på båda sidor, vilket gjort henne halt. Efter att ha behandlad först benet med tre sprutor, och sedan hittat den troliga orsaken till förslitningen, i nacken, så känns hon fin igen, endast lite stel, men det var bara något som skulle ridas igång sa min ridlärare. Har du kollat upp med ET el. dylikt? Jag red inte min häst trots veterinärernas medgivande förrän jag fått i ordning på muskelspänningar och nackspärren. Hästen har inte ont av sin artros, så länge hästen är ok för övrigt rider jag gärna, och det är ju bättre för hästen både mentalt och fysiskt... Gud vilken underbar häst jag har:love: så härligt att få känna hennes underbara steg under mig igen!!:love: ps. kör med biopromin också, det har verkligen gjort underverk för min hästs spända och ömma muskler!! Har nu gelerumpa:love:

Vad kul att din häst mår bra trots sin artros:laugh: Klarar hon även att gå på volter och böjda spår, det brukar ju ofta vara slitsamt för en artroshäst?!

Vad kul att din häst mår bra trots sin artros:laugh: Klarar hon även att gå på volter och böjda spår, det brukar ju ofta vara slitsamt för en artroshäst?!

Jag kommer vara lite försiktig med voltarbetet. I skritt gör jag små volter vilket går mkt bra, men i trav ska jag börja med halvcirklar först så att det inte sliter så mkt på henne, sen kan man öka efter hand tyckte min ridlärare. Hon måste bli mer balanserad i traven först tror jag, eftersom hon gärna springer på i början...:D

Om jag var du skulle jag lita mer på veterinären som undersökt hästen än okända människor på ett internetforum.
Om jag var tveksam till veterinärens utlåtande skulle jag fråga en annan veterinär.

Det finns massor av kompetens här, så det är inte alls fel att utbyta erfarenheter med andra hästägare som kanske är i liknande situation. Dock har ju ingen av dem sett din häst och i vilket skick den är!

Nej, det har jag också tänkt på. Om man skriver på bukefalos att hästen har nån liten förslitning i nåt ben får man till svar av vissa att hästen måste genast avlivas.:crazy: Då förstår man ju att man misslyckats med att förklara hur hästen mår:grin: Jag får nog lita på veterinären i alla fall och sätta i gång hästen lite smått. Sen ska hon även antagligen betäckas så får hon en uppgift nu då hon ändå inte kan tränas mera.:banana:

Valde att fortsätta i denna tråd i stället för att starta nån ny. Om en häst har röntgenförändringar eller skadat brosk finns det då nån chans att få den friskare genom att låta den gå i hagen t. ex ett halvår då den inte vill svara på behandling. Själva skadan går ju såklart aldrig bort men symtomen?! Jag vet ju att det kan funka på inflammationer som inte vill ge sig men när det gäller förändringar i leder, finns det ens en liten chans?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 814
Senast: Willys
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur