Sv: snubblar

Jag har nu lite att berätta här! Veterinären var här för en stund sen och vaccinerade båda mina hästar och raspade tänder på unghästen. Hon sa om hästens hälta, skador i benen att hon är 21 år gammal, man kan inget göra. Att betäcka henne tyckte hon inte var några som helst problem, det var bara att försöka och se om hon blir dräktig.

Veterinärer har inte alltid rätt.

Det är på ren svenska IDIOTISKT att ta en häst med onda ben och se till att den får bära en massa extravikt.

Och du tar risken att du står där med ett högdräktigt sto som har svåra smärtor bara av att stå och gå.

Det är ditt sto, du gör som du vill - men jag anser att det är rakt av GRYMT mot ditt sto om du ens försöker betäcka henne!

Alla dom människor jag pratat med har inte tyckt att det skulle vara några problem att betäcka min häst inte heller veterinären.

Det är bara människorna i den här tråden som är absolut mot det, undrar varför?

Jag vet absolut INTE vad jag ska tro men erkänner att jag inte vet hur en dräktighet skulle påverka stoet.:confused::crazy:

Hon går inte helt rent men har aldrig haltat, verkar inte må dåligt heller men känner av sina skador lite.

Kan inte låta bli att undra över alla dessa oridbara eller inte helt friska hästar. Varför betäcks dom som i bästa fall duger till promenadridning om det är så tungt att gå dräktig. Borde dom inte då även klara ridning för att kunna vara avelsston.

Beror ju på typ av skada också, men det är alltid en risk. Saker kan förvärras när de blir tunga, och då står man i en väldigt otrevlig situation, där man kan tvingas välja vem man ska prioritera - fölet eller stoet..

När det gäller artros så både vad gäller människor och hundar som exempel så en av de första råd, och de mest allmängiltiga råd som ges är att se till att minimera ev övervikt. Stor del av den lindrande behandlingen går ut på att minska ev övervikt, och hålla vikten nere. Både för att inte belasta lederna med extravikt, och att behålla så stor rörlighet som möjligt, då visst mått av rörelse är av godo.

Har man sett ett högdräktigt friskt sto sista månaden eller två, inser man hur pass stor 'påfrestning' det ändå är och hur det påverkar inte bara vikt utan också rörlighet, cirkulation. Nu klarar de flesta hästar det galant, precis som människor blir orörligare, får cirkulationsproblem, besväras av att vara tunga och otympliga i slutet av graviditeten etc.

Men att MEDVETET utsätta ett 21-årigt sto som INTE har unika kvaliteer som verkligen, verkligen är värda att tillföra aveln för det, med vetskapen om att hon har artros - det anser jag är grymt.

Det finns andra skador där det är mindre risk, där skadan påverkar mer om hästen anstränger sig för mycket etc, men där det inte i normalfallet innebär någon risk för förvärrning av skadan pga extra tyngd och otymplighet. Även dessa fall är en risk dock, det är det alltid.

Och även en sådan skada som inte bedöms påverkas, som t ex den skada på långa tåsträckaren ett sto jag hade fick, riskerar att akutiseras av ANDRA orsaker under dräktigheten, och en dräktighet innebär restriktioner i hur man tryggt och säkert kan behandla och med vad. Och att stå med ett dräktigt sto som har ont och behöver behandling och smärtlindring, och där den bästa behandlingen innebär risker för fostret, är inte kul. Vad väljer man, att riskera fostret genom att ge stoet den behandling det behöver, eller låta stoet 'lida' genom att behandla mer fostervänligt?

Jag betäckte ett ungsto, efter noga övervägande (hon var opererad för birkelandsfraktur, och hade haft en del ledkänningar efter en hagvurpa som yngre) och diskussion med veterinären. Det ansågs som helt riskfritt att betäcka då hon var friskförklarad.

Nu blev det dessvärre så att hon fick tillbaka sina ledinflammationer. Hon hade (av annan anledning) kastat sitt föl dock, och var odräktig. Och jag kan lova dig att när jag stod där, samma månad som hon hade varit högdräktig om hon inte kastat, och såg henne resa sig vid böjprovet (hon var OHALT initialt i både skritt, trav och galopp) så var jag LÄTTAD att stackars saten inte var dräktig med. FÖr fatta vilken jävla sits jag suttit i, med ett högdräktigt sto som hade ONT. Och där jag hade fått välja - förlora båda två, VECKOR innan beräknad fölning, eller låta stoet ha ONT, tills fölet fötts, och sen få avliva stoet och nappa/amma fölet. (Alt pina stoet med att gå och ha ont tills man kunnat avvänja).

Vill du verkligen riskera det? Om inte - betäckt INTE det stoet. Det är för stor risk. Hur gärna du än vill ha en avkomma efter henna.

Om det är så dålig ide så förstår jag verkligen inte varför veterinären inte ser några problem med dräktighet. Hon vet vad den har för problem, hon har gjort hältutredning sett den springa. Hon säger att hästen har ont men det finns inget man kan göra då hästen är 21 år gammal.

Men hon tyckte den kunde bli dräktig, att stoet inte är för gammalt för en dräktighet då hon fick föl 2007. Hon frågade om stoet har tydliga brunster, om det var lätt att få henne dräktig om fölningen gick bra osv.

Hon tyckte jag fick försöka och se om stoet blir dräktigt.

Blir min veterinär alltså av er IDIOTFÖRKLARAD?;)

Blir min veterinär alltså av er IDIOTFÖRKLARAD?;)

JA, om din version är sann, och veterinären sagt att det är ingen fara/risk hälsomässigt att betäcka ett 21 år gammalt artrossto som har ont redan odräktig.

Har du däremot frågat om det pga åldern är någon fara och veterinären sagt nej, så är det en annan sak. De frågor du säger veterinären ställde tyder nämligen på att frågan var om åldern var några problem och om veterinären trodde stoet skulle ta sig. De saknar HELT relevans för artrosdelen.

Och min fråga kvarstår - är du villig att stå med ett högdräktigt sto som har ONT, och tvingas välja mellan sto eller det ofödda fölet?

Jag frågade veterinären om det går bra att betäcka stoet hon vet ju om dess skada och borde sagt nej om det finns risk att stoet inte skulle klara det, det var ju en veterinär.

Jag tycker inte man kan betäcka en häst som blir sjuk av dräktigheten nej men vet inte vad jag ska tro.

Om det är så dålig ide så förstår jag verkligen inte varför veterinären inte ser några problem med dräktighet. Hon vet vad den har för problem, hon har gjort hältutredning sett den springa. Hon säger att hästen har ont men det finns inget man kan göra då hästen är 21 år gammal.
Jag frågade veterinären om det går bra att betäcka stoet hon vet ju om dess skada och borde sagt nej om det finns risk att stoet inte skulle klara det, det var ju en veterinär.

Det förstår jag.. Veterinären är där för att vaccinera och raspa inte sant? Du har inte tagit dit henne = betalat för att utreda om hästens obotliga skador lämpar sig för en full dräktighet.
Är det verkligen samma veterinär som har gjort en grundlig hältutredning på klinik och ställt diagnosen artros? Hon konstaterar att den står utom bot & bättring, att den redan nu har ont utan föl i magen men tycker det är ok att utsätta stoet för den påfrestning en full dräktighet innebär, ja då måste man nog ifrågasätta dennes kompetens.

Du frågade om du kunde betäcka och tog för givet att att veterinären borde sagt något om slutet av dräktigheten utifrån hästens skador. Riskerna mellan det ena och det andra är väl ändå i det här fallet två helt skilda saker?

Om du känner dig så villrådig, varför inte se till att få en "second opinion"?
Håller med Alexandra_W, vill du verkligen riskera att tvingas välja om/när det går snett? :crazy:

//Cinnamon

Måste uppdatera lite. Hästen rör sig nu bra i trav på böjda spår, galoppen på volt är mkt bättre men inte helt ok. Hon är snubblig fram endast i skritt och kan tappa bakdelen mera sällan. Hon kunde förr slå om till korsgalopp på raka spår men efter ett år bara försvann det och hon galopperar nu normalt. :confused::laugh: Men hon har börjat vila bakbenen jättemkt i hagen. Avlastning??:cry: Inte bra.

tja, tack för uppdatering, tyvärr var vi en del härinne som inte tyckte att detta sto skulle behöva bära fram ett föl. Hon kommer väl att lägga på sig en sisådär 100 kg till på sina onda leder. Hade glömt att den här tråden fanns (ryser).

Måste bara säga att jag har börjat ge min häst glukosamin + msm och det har verkligen gjort en enorm skillnad:love: Hon är mycket mindre stel och känns bättre att rida, hon promenadrids nu utan problem. Otroligt att lite pulver kan göra sådan skillnad.:bump::bump::bump:

Jag är fodervärd på en ponny på 15 år som blev behandlad för atros i Juli och jag började sätta igång honom för 5 veckor sedan. Än har han inte blivit helt bra utan bara går och spänner sig när man försöker börja jobba med honom, han har tidigare haft ryggproblem. Borde jag fortsätta jobba med honom eller ha honom som en promenadhäst?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 814
Senast: Willys
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka