Sv: snubblar

jag tror att ts försökte vara ironisk...:grin: Faktum är ju ändå att hästen har värk om den har artros som hon faktiskt har skrivit själv att hästen har!

Jag hoppas verkligen det var ironi. Annars kan man ifrågasätta om människor verkligen kommer från samma planet:p

Ja, artros lär ge värk. Och det lär inte bli bättre av ständig ökad belastning...

Att hästen har artros betyder inte att det värker hela tiden. Det betyder heller inte att den måste avlivas såsom vissa tror, det betyder inte att man inte kan rida och det behöver inte betyda att den inte kan gå dräktig. :idea:

Som någon sa att om en häst verkligen är i så dåligt skick att den inte klarar av att gå dräktig bör man inte ha den kvar alls!!:bow:

Jag kan bara hoppas att du själv inte får artros...fast och andra sidan så hade det kanske inte skadat så du vet hur hästen har det..

De människor jag känner med artros känner av det hela tiden. Mer eller mindre. Det innebär även att de inte bör vara överviktiga, dvs det blir värre om man är tung...

Men hästar kanske drabbas av en sorts artros som är mkt lindrigare, en artros som går över i perioder? Eller så är det för att hästar i egenskap av bytesdjur inte visar så mkt av sina krämpor, av överlevnadsskäl? :idea:

Whatever. Jag hoppas din häst har lindrigare problem än vad man kan tro av att läsa tråden. Inte minst för att matte verkar tycka att det är de sämsta exemplen man skall ha framför sig.

"Hellre än bra" är den värsta inställningen jag vet när det gäller djurskötsel. Synd att människans dumhet sällan drabbar henne själv hårdast, jag tror det skulle hjälpa en del faktiskt. :cool:

Om du tror att människor och hästar som har artros har värk hela tiden så tror du fel, det brukar komma och gå i perioder.

Och hur vet du hur länge dessa perioder varar i så fall??? :grin: Hon har kanske ont 5 dagar av sju i veckan och det tycker inte jag är schyst...

Och då menar du att hon kanske har lust att bli värkfri i 11 månader just då du känner för att betäcka henne?

Och människor som har artros och dessutom är/blir överviktiga - de har värk mestadels, ja.

Hon är inte tjock i 11 månader för att hon blir dräktig :D
Om hon skulle ha värk mycket skulle hon inte må så pass bra som hon gör ;)

hur vet du att hon mår bra?? Min häst hade kotledsinflammation och visade inte någonting... Hur visar din häst att hon har värk?? Det är ju bara om de har riktigt ont de inte vill röra sig...

Hej, red sälv en häst som snubblade, tänkte att det går nog bra, trodde att han var otränad, tills vi gick omkull ordentligt. hade ute vet. som konstaterde hjärtfel, och att han snubblade av syrebrist. Även om din häst ej lider av det, tycker jag inte att du ska rida kan hända fruktansvärda olyckor pga omkullridningar, dumt att vänta på.

hur vet du att hon mår bra?? Min häst hade kotledsinflammation och visade inte någonting... Hur visar din häst att hon har värk?? Det är ju bara om de har riktigt ont de inte vill röra sig...

Min hästs ledskada märks bara genom att hon inte kan galoppera på volter så bra. Om hon skulle ha värk så att hon lider skulle hon garanterat inte må bra psykiskt vilket hon skulle visa på ett eller annat sätt.

Hej, red sälv en häst som snubblade, tänkte att det går nog bra, trodde att han var otränad, tills vi gick omkull ordentligt. hade ute vet. som konstaterde hjärtfel, och att han snubblade av syrebrist. Även om din häst ej lider av det, tycker jag inte att du ska rida kan hända fruktansvärda olyckor pga omkullridningar, dumt att vänta på.

Om du har läst tråden vet du också att hästen inte snubblar mer!!:idea:

Som redan sagts tidigare betäcks ingen häst utan att veterinären tycker det är okej, men såklart är ju veterinären inkompetent och dum och sånt som sägs på bukefalos mycket vettigare!!:devil:

men såklart är ju veterinären inkompetent och dum och sånt som sägs på bukefalos mycket vettigare!!:devil:

Nej, det vet jag inte om jag håller med om. Får stå för dig isåfall. Men jag tycker ditt resonemang grundas på en hel del okunskap och dumdristig våghalsighet som mest verkar gå ut på att få din vilja fram och inte på att göra ett gott avelsarbete.

Nog om detta. Jag hoppas det går bra för din häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 814
Senast: Willys
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka