Snösulor eller?

Shaggy

Trådstartare
Just nu känns dett med snösulor ganska löjligt. Snön har man ju sett några gånger men den har inte legat kvar några längre stunder.
Idag är det dags att åka till hovslagaren och jag funderar nu på ifall man ska tro på någon vinter. Hon har snösulor nu men det fastnar ju så mycket lera och klegg under dem om det inte är snö.
Någon som är bra på att sia väder blir det någon snö i år?
/Shaggy som liksom alla andra här hatar lera

Sv: Snösulor eller?

Min skoddes i fredags, vi skippade snösulor, för de förstör hoven mer än de gör nytta, och när det ändå inte är någon snö...

Får konstruera av glasslock om det skulle behövas. ;D

Jag har snösulor bak på fbl (helsula fram, dock av snömodell). Ponnyn har hel sula fram, oskodd bak (han har dock plockat av sig skorna på egen hand).

Jag har skoning 31/1, och har snön inte kommit då kommer jag att byta hela snösulan fram mot vanlig hel sula, samt ta bort snösulorna bak på fblherren. (Då borde snön komma om inte annat).

Ponnyn har jag inte bestämt än, han klarar sig fint utan sko nu, men fryser det på är jag inte lika säker. Han har en tid för tappskopåslagning i slutet av veckan, men fortsätter det här vädret avbokar jag den och han får larva barfota tills ord skoning, och då får vädret och ffa hur hans sulor mår bestämma.

Vädersiande: Tar du av snösulorna kommer snön. Låter du de sitta blir det ingen snö i år :devil:

Jag har fortfarande snösulor, mest för att jag inte vill ha snö och då kommer den inte :p.
Skulle jag ta av dem, då blir det garanterat snö.

Den lilla snö som kom under nyår kom garanterat bara för att min ena fick på en tappsko utan snösula. ;)

Sitter med samma dilemma, skall sko idag och vet inte om jag skall låta dem sitta kvar eller ej :confused:

Tycker inte om de där jkla snösulorna, men vet att om det kommer snö så är det en gudagåva! Jobbigt :cool:

Var precis och skodde idag och hade samma undran men valde att behålla snösulorna tills nästa skoning. Hade jag tagit bort dom så hade det blivit världens snöoväder nästa vecka. Garanterat!

På tal om det, någon mer än jag här i Linköping som har snöväder just nu?
Skulle inte skrivit mitt inlägg. :rofl:

Vädersiande: Tar du av snösulorna kommer snön. Låter du de sitta blir det ingen snö i år :devil:
Jo det är det jag tror också.
Problem 1 är att hovarna blir så äckliga av snösulor (vanliga sulor går bätte). Eftersom hon går med sulor under sommaren så känns det som om det vore skönt att hon slapp sulor under en del av året.
Problem 2 är att hon måste gå varje dag (ok med enstaka vilodag) pga hosta och jag vet precis hur fort en stylta byggs upp i snö.
väderleksrapporterna ger ju inte direkt någon vägledning. Det ska snöa idag sen bli kallt och sen kommer mer snö coh sedan regn. Blir det 2 dm snö nu då behövs sulorna men jag gissar snarare på 2 mm (det har fallit några korn för ett par timmar sedan).

Han fick ha sina snösulor en omgång till, så får vi väl se om det kommer någon snö. Hur gjorde du?

Jag ska sko om min russing imorrn .. här uppe i Sundsvall har vi is, is och åter is .. har fallit ca 1 cm snö .. men de känns som att det är bättre utan sulor ..

Får se vad hovis säger med :) Hästen står med nu också föresten, så jag kommer inte köra på ca 1 månad till så de kvittar känns de som.

Det blev sulor. Jag vågade inte ta av dem ifall snön kommer. Här har vi 3 mm snö nu.

Min pålla skoddes idag, slängde snösulorna, om de kommer snö får de bli glasslock som snösulor så länge :) :bump:

hade samma problem när hovis var i måndags.....strunta i snösulorna eller ha dom till nästa skoning?!

Min kompis som bor på gården var med när tjejan skoddes och hovis hade upprepade ggr frågan OM VI VERKLIGEN skulle ha sulorna kvar, hon hade ringt mig 3 ggr på mobilen som jag glömt hemma för att fråga om vi var säkra *s*

Så de blev sulor för jag är övertygad om att de kommer mera snö..:)

I måndags snöade det faktisk liiite, några mm och idag ligger de ca 3 mm snö på backen så liite rätt hade jag ju *ler*

Skodde stoet i förrgår och valde då att sätta på snösulor. Hade jag inte gjort det hade det säkert varit masor av snö nu! :angel:

Jag har snödulorna på än. Min häst har tidigare fått en liten början till hovböld pga snösulor i kombination med lerig vinter men han är aldeles för snubblig för att kunna gå utan sulor i snön - ffa när det är snö - och efter som att han går ute dygnet runt känns det dumt att ta av dem. Här fryser det på till och från så att hovarna får vila från leran regelbundet och vi gör noga rent under sulorna när det väl är lerigt.

Han får ha dem till nästa skoning, eller ev. nästnästa, sen åker de nog av. Då räknar jag inte med nå mer snö.

Ett tips till er som inte har snösulor ..
kleta på hovfett eller vanlig matolja under hovarna innan ni sticker ut, beprövat av mig ett x antal gånger och fungerar utmärkt då det stöter bort vatten och ingen snö har någonsin fastnat..det blir inte halkigt :smirk:

Jag har snösulor på och visst behövs de. Det är slask stup i kvarten tycker jag. Jag har haft nytta av dem hittills och de får allt sitta kvar nästa skoning också. Det kan mycket väl bli snö i mars.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 767
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
4 419
Senast: kem
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 938
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 622
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38