SNODD eller INTE ?!

Sv: SNODD eller INTE ?!

Det är ju hästen som är 18år!
men hon slänger ju inte med huvudet längre (martingal) uatn det var förr (om du inte läser).. dessutom är väl inte en snodd gjord för att hästen slänger med huvudet ? men nästan alla andra säger att jag inte ska..

Vill bara höra från experter nu!

Okej missförstod hästens ålder. Är den 18 år tycker jag inte man ska hålla på att fibbla runt för mycket. Beror på vad den gjort tidigare.
Har hästen gått med huvudet högt i 18 år tycker jag faktiskt att den kan få fortsätta göra det. Som sagt, martingal är bra för det stör inte hästen på samma sätt som en snodd eventuellt skulle kunna göra om hästen inte är van.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

jo, det är det jag menar, men kan man inte försöka göra nått själv ? utan snodd och sånt ?
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Om du vill prova med snodd, varsågod! Men det är inget jag skulle rekomendera. Hästen jobbar inte rätt, och det du gör är att du tvingar ner den i någon slags form- Vilket inte innebär att det är rätt form. Hästen måste jobba med bakbenen för att orka lyfta upp sig själv och dig.

Visst kan du använda snodd men bara för att visa hästen vägen. Det kan vara en hjälp på traven, men det kan också vara tvärt om. Det är lätt att du blir lat och tror att den jobbar rätt.

Och som någon sa i ett tidigare inlägg hästen måste inte gå med "börjt huvud" för att gå iform.

Hur som helst önskar jag dig lycka till och ett tips- Be om hjälp.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

När min häst har en av sina stolliga perioder har jag ibland snodd ca tio minuter per ridpass, för att ge en påminnelse "hallå där, sluta tramsa"
Det funkar jättebra, efter det kan man rida i form utan snodden och utan slagsmål.
Skulle aldrig ha den hela ridpass då den verkar bakåt, men en liten stund på framridningen löst spänd tycker jag är helt ok.

Men smaken är som baken. Likaså buke ;)
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Okej, så dte blir tex inga rygg problem eller något ?
Hon har lite "obalanserad galopp" och dem som har böjd nacke har oftast bättre galopp en dem som inte har, å jag skulle vilja att hon böjde på nacken med egen vilja :crazy:
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Nej, att rida med snodd i tio minuter då och då tror jag inte ger några ryggproblem. För mig är det värre om han inte får sin påminnelse, för då måste vi gräla i en timme innan han ger med sig, och jag tror det sliter mer än att gå lätt bakom hand en kort stund (för det blir ju det de gör)

Men jag upprepar; jag skulle aldrig rida hela ridpass med snodd, utan enbart en kort stund!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

hej jag har en precis lika dan häst och jag binder tungan på henne då kan hon konsentrera sig mkt bättre. om hon drar upp huvet mkt så kanska du skall ha en martingall.
tror jag i alla fall:crazy:
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

hej jag har en precis lika dan häst och jag binder tungan på henne då kan hon konsentrera sig mkt bättre. om hon drar upp huvet mkt så kanska du skall ha en martingall.
tror jag i alla fall:crazy:

SOM SAGT, har jag martingal och SOM SAGT var det förut :p :devil: Läs helst alla inlägg innan ni svarar *börjar bli drygt*
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Nu säger jag inte att du rider så och så eller är en sån här person eftersom jag inte sett dig rida.

Men det här ser ju ut som just ett exempel på att okunniga ryttare får sina varmblodstravare och tror de jobbar med böjd nacke, även om de inte förstår själva att det är fel.
Jag känner till folk som egentligen vet vad rätt form skulle vara men orkar inte gå den svåra vägen utan tar den lätta..såga ner hästen, böja på nacken.

Jag frågade också om snodd eftersom jag vart tipsad om detta för ett år sedan, idag ryser jag bara jag tänker på det.
Herregud, jag var en sågare förr jag med, egentligen sågade jag inte så länge kanske några månader eller så eftersom jag tyckte synd om hästarna som gick med böjd nacke innan jag började själv, men sedan lärde jag mig av andra hästfolk att hästen jobbade då man sågade ner halsen.
Jaja.. det är en dålig nivå man måste gå förbi, helst hoppa över.

Sedan började jag fundera över vad korrekt ridning egentligen var och började ta hjälp av riktigt kunniga hästmänniskor och vart så förvånad och skämdes över mig själv då sanningen kom fram.
Från början förstod jag inte vad de menade då de pratade om korrekt form, jobba rätt.. vadå vikter och säte..jag sitter ju på hästen och försöker väl göra mig så tung som möjligt då.
Nej man måste få mkt hjälp!
Jag har kommit en bit på vägen men har så mkt mer att lära!

Bort med alla jävla snoddar! Jag vill ta den friaste vägen för hästen som möjligt, så lite med hjälptyglar som möjligt! Men sen rider jag ju western också;)
Från början tyckte jag western verkade skittrist, men idag är det, det bästa jag vet!!:love:
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag tycker du ska ta de tips du fått här med en nypa salt...det är ju trots allt ingen som sett vare sig din häst eller sett dig rida.

Jag tycker, som flera andra påpekat dock, att du ska ta hjälp av en duktig tränare som du rider enskilt för. Låt denne göra en bedömning av vad som ska göras!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Nu säger jag inte att du rider så och så eller är en sån här person eftersom jag inte sett dig rida.

Men det här ser ju ut som just ett exempel på att okunniga ryttare får sina varmblodstravare och tror de jobbar med böjd nacke, även om de inte förstår själva att det är fel.
Jag känner till folk som egentligen vet vad rätt form skulle vara men orkar inte gå den svåra vägen utan tar den lätta..såga ner hästen, böja på nacken.

Jag frågade också om snodd eftersom jag vart tipsad om detta för ett år sedan, idag ryser jag bara jag tänker på det.
Herregud, jag var en sågare förr jag med, egentligen sågade jag inte så länge kanske några månader eller så eftersom jag tyckte synd om hästarna som gick med böjd nacke innan jag började själv, men sedan lärde jag mig av andra hästfolk att hästen jobbade då man sågade ner halsen.
Jaja.. det är en dålig nivå man måste gå förbi, helst hoppa över.

Sedan började jag fundera över vad korrekt ridning egentligen var och började ta hjälp av riktigt kunniga hästmänniskor och vart så förvånad och skämdes över mig själv då sanningen kom fram.
Från början förstod jag inte vad de menade då de pratade om korrekt form, jobba rätt.. vadå vikter och säte..jag sitter ju på hästen och försöker väl göra mig så tung som möjligt då.
Nej man måste få mkt hjälp!
Jag har kommit en bit på vägen men har så mkt mer att lära!

Bort med alla jävla snoddar! Jag vill ta den friaste vägen för hästen som möjligt, så lite med hjälptyglar som möjligt! Men sen rider jag ju western också;)
Från början tyckte jag western verkade skittrist, men idag är det, det bästa jag vet!!:love:

nej,nej, nej, vad menar du med också ? Jag frågade om amn verkligen ska ha det eftersom alla säger att det är bätte att dom böjer på nacken än att gå med huvudet högt. Så du menar att man ska "såga" eller vad menar du ? :confused: :p Förklara hur du gick till väga..
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag har inte läst hela tråden.

Vi har travare och rekommenderar tömkörning.

Vi har tömkört mycket, ett suveränt sätt att få hästen att förbättra balansen, bära sig och sätta muskler utan att ryttaren stör. Så tömkörning är ett hett tips.

Norrland
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

okej, använder ni nå super speciella grejer när ni tömkör ?
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Okej, så dte blir tex inga rygg problem eller något ?
Hon har lite "obalanserad galopp" och dem som har böjd nacke har oftast bättre galopp en dem som inte har, å jag skulle vilja att hon böjde på nacken med egen vilja :crazy:

Nu hoppar jag på den här tråden igen. En häst böjer på nacken när den är lösgjord och eftergiven. Detta är egentligen sista steget i arbetet. Det börjar med att den går fram för skänkeln, sätter bakbenen under sig för att trycka kraft i stegen. Detta gör att ryggen höjs och hästen blir liksom kortare i kroppen. Detta gör att hals och nacken böjs och huvudet hamnar lägre.

Det jag skulle börja med är att hitta eftergiften i halten. Den skall ge efter (böja nacke och hals samt slappna av i överlinjen) för din skänkel i halt. När du har en stadigt eftergift i halt så fortsätt i skritt. Behöver du i början en inspänningstygel för förklara detta så är det inte hela världen. Men den skall vara vägledande, inte avgörande.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

nej,nej, nej, vad menar du med också ? Jag frågade om amn verkligen ska ha det eftersom alla säger att det är bätte att dom böjer på nacken än att gå med huvudet högt. Så du menar att man ska "såga" eller vad menar du ? :confused: :p Förklara hur du gick till väga..

Shit! Nej såga för guds skull inte, det är ju det jag sitter o skriver som många okunniga gör.
Men när folk skriver (han vill inte böja på nacken, eller hur gör jag för att kan ska böja på nacken) då känns det som denna person inte riktigt vet vad korrekt ridning är.
Fokucera på bakre partiet, huvud o hals kommer atomatiskt MEN visst ska de inte gå med huvudet i det blå, jag är ju så inne på western nu så jag kör ju "bumpa" dressyr o sånt är inte riktigt min grej och jag antar att det är detta du sysslar med?
Men som sagt så går inte hästen korrekt om bara halsen är böjt snyggt, det ska komma från känsla, vikter, ben och rumpa, drivning..ja tyglarna är bara som ett hjälpmedel.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Nu hoppar jag på den här tråden igen. En häst böjer på nacken när den är lösgjord och eftergiven. Detta är egentligen sista steget i arbetet. Det börjar med att den går fram för skänkeln, sätter bakbenen under sig för att trycka kraft i stegen. Detta gör att ryggen höjs och hästen blir liksom kortare i kroppen. Detta gör att hals och nacken böjs och huvudet hamnar lägre.


vill bara komplettera dig. (och förtydliga)
en häst går inte rätt bara för att den böjer på nacken. det är när hästen har sin fulla uppmärksamhet på dig, din röst, din sits, dina hjälper och när den är såpas mjuk och stark i kroppen att den kan slappna av och bära upp ekipaget, som det sänker huvudet och kröker nacken. ju starkare hästen blir i kroppner, besto mer kan den höja på huvudet, men samtidigt bibehålla formen.

om man arbetar för att ha en häst som helt och fullt lyssnar på dig och är liksidigt mjuk och smidig, får man en bra form på köpet.

börja lågt och långsamt och öka på allteftersom.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Tack för kompletteringen! Jag är hopplös på att förklara när jag inte får peka och visa vad jag menar!

Men här försöker jag mig på en målande beskrivning!

Idrus: Som vi har skrivit innan så skall hästen trampa under sig, höja ryggen osv. Jag brukar förklara det som en våg (vattenvåg alltså). Tänk dig att en våg går genom hästens kropp. Den börjar nere vid bakbenen där den har sin mesta kraft. Bågen på vågen är ryggen som höjs, den översta delen på bågen är hals och nacke som böjs och skummet på vågen är skummet i hästens mun. För att få en så kraftig våg som möjligt (= häst som arbetar i uppförsbacke) så måste kraften komma från bakbenen. Om du börjar din våg framifrån istället (genom felaktig användning av graman etc) så får du mycket kraft i munnen och halsen (en häst på bogarna, mycket i handen). Vågen hinner slå ner innan den kommer till ryggen som förblir inaktiv och bakbenen blir helt utan kraft. Kontentan av den ridningen blir att hästen hamnar på bogarna, i nedförsbacke och du får väldigt ont i armar och händer.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Jag förstår fortfarande inte vad ni menar på hur jag ska lära henne "gå i form" ?. Hon är ganska envis av sig.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Tack för kompletteringen! Jag är hopplös på att förklara när jag inte får peka och visa vad jag menar!

Men här försöker jag mig på en målande beskrivning!

Idrus: Som vi har skrivit innan så skall hästen trampa under sig, höja ryggen osv. Jag brukar förklara det som en våg (vattenvåg alltså). Tänk dig att en våg går genom hästens kropp. Den börjar nere vid bakbenen där den har sin mesta kraft. Bågen på vågen är ryggen som höjs, den översta delen på bågen är hals och nacke som böjs och skummet på vågen är skummet i hästens mun. För att få en så kraftig våg som möjligt (= häst som arbetar i uppförsbacke) så måste kraften komma från bakbenen. Om du börjar din våg framifrån istället (genom felaktig användning av graman etc) så får du mycket kraft i munnen och halsen (en häst på bogarna, mycket i handen). Vågen hinner slå ner innan den kommer till ryggen som förblir inaktiv och bakbenen blir helt utan kraft. Kontentan av den ridningen blir att hästen hamnar på bogarna, i nedförsbacke och du får väldigt ont i armar och händer.

Nu börjar jag förstå vad ni menar. Man måste ha ganska tydlig förklaring för att jag ska förtå :crazy: Så du menar att jag ska göra....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp