SNODD eller INTE ?!

Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag använder snodd på kallblodstravaren, gjort det i höst av inrådan av tränare. Använder den som en vägledning för hästen, att inte gå högt med huvudet utan att sänka sig. Sätter fast den i sidan på sadelgjorden.
I början hade jag den väldigt löst så att han skulle vänja sig vid den, sedan spände jag in den lite mer.
Nu har jag börjat att "vänja av den" eller vad man ska säga :p Den ska ju bort tillslut :devil:

Ta hjälp av en tränare! Vad säger han/hon? Vissa hästar accpeterar ju inte snodd och då stjälper det ju mer än hjälper. :smirk:
Har inte läst hela tråden, men har för mig att du köpt en martingal - det är ju bra om hästen kastar upp huvudet, inget kul att bli knockad :crazy:

Det här med hjälptyglar är alltid omdiskuterat, jag anser att man ska använda dem med sunt förnuft. Som många andra säger kan man inte stirra sig blind på hur mkt hästen böjer på nacken, det är ju i hela kroppen formen sitter.

Om hästen har gått med huvudet uppe så kommer det ju ta lång tid innan hästen finner balans i en annan huvudposition så att säga. Ta det lugnt och låt det ta tid!

Lycka till!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Ja! Jag tänkte precis svara att jag håller med dig också! Det är lättare att komma åt bakbenen om hästen inte går som en stjärnkikare.

Jag förstår inte heller hur något ska bli bättre om man inte aktivt försöker ändra något.

För mig: snodd (rätt använd) = hästen böjer på nacken = ryggmuskulaturen sträcks av halsböjningen = man sitter i alla fall inte längre på hästens ryggrad även om den kanske fortfarande har för stor del av tyngdpunkten på frambenen.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

tror jag inte kmr att få känna den faktist!

Om du sitter ner i traven och jobbar hästen så är det lättare att känna om hon jobbar rätt, särskillt om det är en travare, men tänk på att bara sitta ner korta stunder om hon är otränad. Du skumpar mkt mindre när hon går i rätt form, alltså jobbar med bakbenen och höjer ryggen. Du ska alltså träna på att få henne i rätt form, inte fokusera på att böja nacken. Jag rider min på rätt långa tyglar jobbar fram mot bettet för att så småningom böjja på nacken.
Lycka till!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Okej allihopa! Nu blir man ju helt förvirrad, ena säger att man ska ha snodd, den andra inte.

Men om man gör såhär: Har snodd på det lösaste i 10min dem första veckorna. sen kan man ha lite längre.. (?). För hon har även lite ostadig galopp, å vad jag har hört så har dem lättare att galoppera om dem går mer i form å böjer lite på nacken å så, jag vet att inte det är det viktigaste, men jag tror faktist det hade varit bättre än så hon går nu, alltså.. Jag ska inte ha något spänt isf. Jag kan ju höra lite med min tränare. Hur hon tycker att jag ska göra (dressyr ryttare). Jag kan ju fråga hur hon tycker å så eftersom hon vet hur speedan går å sånt.. Sen, när hon börjar gå i form å sånt, ska jag ju inte ha nån snodd, för den får bara vara som ett litet hjälp medel i början..

.. Låter det helt tokit eller någorlunda bra ?
MVH Ida!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

har inte läst hela tråden så förlåt om jag upprepar vad någon skrivit men...

Jag tycker du kan prova med en löst spänd snodd ett tag. Det handlar inte om att för evigt tvinga henne att gå med krökt nacke och inaktiva bakben. Alla hästar är olika och om hon i 18 år gått i stjärnkikareform så är det verkligen inte det lättaste att få henne att slappna av i nacken och låta dig komma åt henne. Snodden är en hjälptygel du kan använda den för att hjälpa henne att hitta neråt, mot ett stöd i bettet. Jag tror att om du får henne att lugna ner sig i huvudet, att acceptera snodden och följa med den franåt neråt kommer du få mycket enklare att få med bakbenen också! Och när du fått henne i en lugn, låg form på snodden, med aktiva bakben kan du plocka av den och fortsätta.

Jag tycker inte alla hjälptyglar är skräp, används de på rätt sätt är de faktiskt, ja just det, en bra hjälp.

Och fungerar hon över huvud taget inte på snodden, utan hon bara stretar emot eller "dör", då är det ju bara att ta av den, då har du iaf testat!

Och jag förstår inte riktigt hur en del menar att du ska komma åt problemet utan att ändra på någonting? "Du ska inte bry dig om huvudet utan bakbenen måst vara med först", självklart ska du inte bara bry dig om huvudet, det tror jag du vet! Men för att komma åt hennes bakben kanske man måste ha en häst som faktisk ligger hyfsat stadigt i handen och lyssnar på dina hjälper! Det är svårt att komma åt bakbenen på en häst som går med huvudet i vädret och vägrar ge efter:cool:

Och som sagt, du kan ju alltid prova!

En fråga bara; tror du verkligen det är att få hästen söka sig framåt/inåt med nosen hon vill? Det är den enda hjälp man kan få av en gummisnodd (och att få en häst som är tung i handen, men det är en annan femma). Kanske 95% av alla "formproblem" brukar ju vara just att hästen går med nosen inåt och spänner ihop ryggen. Låter i mina öron mest som att man befäster det felet med en gummisnodd.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Okej allihopa! Nu blir man ju helt förvirrad, ena säger att man ska ha snodd, den andra inte.

Men om man gör såhär: Har snodd på det lösaste i 10min dem första veckorna. sen kan man ha lite längre.. (?). För hon har även lite ostadig galopp, å vad jag har hört så har dem lättare att galoppera om dem går mer i form å böjer lite på nacken å så, jag vet att inte det är det viktigaste, men jag tror faktist det hade varit bättre än så hon går nu, alltså.. Jag ska inte ha något spänt isf. Jag kan ju höra lite med min tränare. Hur hon tycker att jag ska göra (dressyr ryttare). Jag kan ju fråga hur hon tycker å så eftersom hon vet hur speedan går å sånt.. Sen, när hon börjar gå i form å sånt, ska jag ju inte ha nån snodd, för den får bara vara som ett litet hjälp medel i början..

.. Låter det helt tokit eller någorlunda bra ?
MVH Ida!

Kan du inte rida hästen i form utan hjälptyglar kan du inte rida den i form med. Det är den gyllene regeln. Och om du nu är så duktig på att rida hästar i form att du kan rida den i form med hjälptyglar - visst! Men varför använda dom då?
Ditt problem är ett ridproblem/hästproblem. Hästen måste slappna av i sin rygg och lääänga ut den. En hjälptygel kommer uppmuntra hästen korta upp sin rygg och du kommer vara kvar på status quo även om det för dom inte så petiga SER bättre ut.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

JA, men förstår inte du att jag blir förvirrad ? jag har ju bett om hjälp eftersom jag inte har så mkt koll på hjälp tyglar å en travare som inte vill gå i form. å vissa säger hjälptyglar å andra säger inte, förstår inte du att jag blir förvirrad på hur jag ska göra då ? jag ska fråga min ridlärare eftersom hon vet ju hur jag rider osv...
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag har inte läst hela tråden...

1. Du får många svar här inne på forumet. Alla svarar utifrån sin egen övertygelse. Du bör plocka svaren som hjälper dig. Inte de som gör dig förvirrad. Om du känner att en hjälptygel kanske är nåt för er så lita då på din magkänsla.
2. Jag har en ridtravare som gick med huvudet mkt högt och sänkte ryggen.
Det enda som hjälpte på henne var en chambon. Den satt på både i longering och ridning. Den går från sadelgjord till nacken och vidare till bettet. Detta är den enda hjälptygel (ja jag anser detta vara en HJÄLP) som tillåter hästen att både sänka sig OCH länga sig samtidigt. En otränad häst måste få gå med huvudet lågt och långt fram ibland för att orka. Min häst gick ibland med mulen nästan i marken utan att chambon gick in och störde. Den stoppar bara hästen när den slår upp med huvudet, då blir ett tryck på nacken och hästen sänker sin nacke. Detta hjälpte oss och hon jobbar fint i form idag.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: SNODD eller INTE ?!

När du funderar så försök verkligen tänka hur hästen känner det med gummisnodd, ryttare och träns o hela alltet. Hur olika saker inverkar och påverkar hästen. Det brukar hjälpa mig när jag funderar på sånt där :)
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

försöker igen då.

vill du ha en häst som enbart böjer på nacken, sätt på en snodd, graman eller annat hjälpmedel som tvingar hästen från att gå med huvudet högt.

jag rider med snodd, men inte för att lära min häst att kröka snyggt på nacken, utan för att hjälpa mig själv...
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag har med en ridtravare och hon gick högt med huvudet när jag började ridträna henne (hon var helt grön på området). Jag provade lite löst med snodd och graman men kastade dem sen i ett skåp och började RIDA i stället. Det är inte speciellt viktigt VAR hästen har sitt huvud, den kan arbeta bra med ryggen ändå. Eftersom formen kommer bakifrån så är det inte huvudet som ska ner först utan baken som ska med först. Huvudet sitter ju fram = det kommer sist. Det kan alltså dröja braaaa länge innan du får den formen. Jag har först nu efter 4 års ridträning med min travare fått en trevlig och bra form i samtliga gångarter.
Angående galopp och snodd...hjälper inte då hästen blir förvirrad när den tvingas till en form som den inte är redo till så du får snarare omvänt resultat. Bättre du övar på fattningar bara och saktar av efter några steg. Det stärker hästen mer och att hoppa studs får hästen till en rundare galopp då travare gärna är väldigt markbundna, det är även bra för hästen koordination.
Det låter med som du kanske borde testa någon annan tränare, kanske någon som har erfarenhet av travare? Om hon inte tittar så mycket och ger dig den hjälp du behöver så är väl pengarna lite bortkastade? Du får ut mer av en tränare som bara ser dig, det blir som flera lektioner i en!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Det handlar helt enkelt om hur DU vill ha det.

Är du beredd att kämpa, att låta det ta den tid det tar och i slutet få fin avslappnad häst? Eller..

Du kanske känner att du inte har tid, ork eller kunskap att ge dig in på detta? Du kanske nöjer dig med en häst som inte är 100% avslappnad eller i form?

Om vi säger att du vill låta det ta tid och få ett jättebra resultat måste du verkligen anstränga dig och be om hjälp. För det första måste (måste och måste, men men :p ) du då låta t ex ET / massör, veterinär, tandläkare osv. undersöka hästen så att den är helt fri från besvär och mår bra. Om hästen är stel/har ont är det svårt att få den avslappnad. När du är försäkrad om att hästen är frisk, får du ta hjälp av en duktig person som kan hjälpa dig att arbeta hästen från marken. Få den att slappna av, söka sig framåt/nedåt och länga/vara avlappnad i sin överlinje. Först efter det, (kan ta väldigt lång tid) kan du sitta upp och börja träna hästen, få den i en avslappnad och fin form även när du sitter på. Självklart också där med hjälp av en kunnig person.

Om du nöjer dig med det lilla och inte har någon möjlighet till alternativ ett: Sätt på hästen en löst spänd gummisnodd (tror inte det gör mer skada med gummisnodd än utan). Hästen får då en mjuk jämn kontakt i munnen. Rid mjukt och stilla med lätt kontakt. Be din ridlärare hjälpa dig och gör det bästa av situationen. :)

Svarade jag dumt och konstigt nu? :crazy:

Iallafall, Lycka till!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

vill du ha råd från experter så tycker jag du ska vända dig till en istället för att skriva här...här vet du inte alls vilka som skulle kunna tänkas vara "experter" o vilka som bara skriver det dom tycker låter bra... ta hjälp av en tränare med erfarenhet av ridtravare, det är mitt råd!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag har med en ridtravare och hon gick högt med huvudet när jag började ridträna henne (hon var helt grön på området). Jag provade lite löst med snodd och graman men kastade dem sen i ett skåp och började RIDA i stället. Det är inte speciellt viktigt VAR hästen har sitt huvud, den kan arbeta bra med ryggen ändå. Eftersom formen kommer bakifrån så är det inte huvudet som ska ner först utan baken som ska med först. Huvudet sitter ju fram = det kommer sist. Det kan alltså dröja braaaa länge innan du får den formen. Jag har först nu efter 4 års ridträning med min travare fått en trevlig och bra form i samtliga gångarter.
Angående galopp och snodd...hjälper inte då hästen blir förvirrad när den tvingas till en form som den inte är redo till så du får snarare omvänt resultat. Bättre du övar på fattningar bara och saktar av efter några steg. Det stärker hästen mer och att hoppa studs får hästen till en rundare galopp då travare gärna är väldigt markbundna, det är även bra för hästen koordination.
Det låter med som du kanske borde testa någon annan tränare, kanske någon som har erfarenhet av travare? Om hon inte tittar så mycket och ger dig den hjälp du behöver så är väl pengarna lite bortkastade? Du får ut mer av en tränare som bara ser dig, det blir som flera lektioner i en!

Ja, har din häst haft nå svårt med galoppen ? min kan bara höger, håller på med vänster, men den gick inte lika bra som höger.. Ja, jag håller på att träna henne så mkt jag kan. Jo, men det finns ingen travartränare här inärheten :crazy: Det hade varit mer trevligt med en som förstår sig på travare å vet mer hur dem är å så..
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Det handlar helt enkelt om hur DU vill ha det.

Är du beredd att kämpa, att låta det ta den tid det tar och i slutet få fin avslappnad häst? Eller..

Du kanske känner att du inte har tid, ork eller kunskap att ge dig in på detta? Du kanske nöjer dig med en häst som inte är 100% avslappnad eller i form?

Om vi säger att du vill låta det ta tid och få ett jättebra resultat måste du verkligen anstränga dig och be om hjälp. För det första måste (måste och måste, men men :p ) du då låta t ex ET / massör, veterinär, tandläkare osv. undersöka hästen så att den är helt fri från besvär och mår bra. Om hästen är stel/har ont är det svårt att få den avslappnad. När du är försäkrad om att hästen är frisk, får du ta hjälp av en duktig person som kan hjälpa dig att arbeta hästen från marken. Få den att slappna av, söka sig framåt/nedåt och länga/vara avlappnad i sin överlinje. Först efter det, (kan ta väldigt lång tid) kan du sitta upp och börja träna hästen, få den i en avslappnad och fin form även när du sitter på. Självklart också där med hjälp av en kunnig person.

Om du nöjer dig med det lilla och inte har någon möjlighet till alternativ ett: Sätt på hästen en löst spänd gummisnodd (tror inte det gör mer skada med gummisnodd än utan). Hästen får då en mjuk jämn kontakt i munnen. Rid mjukt och stilla med lätt kontakt. Be din ridlärare hjälpa dig och gör det bästa av situationen. :)

Svarade jag dumt och konstigt nu? :crazy:

Iallafall, Lycka till!

En massör hade jag faktisskt tänkt ha dit ! :idea:
Men.. det finns som vanligt ingen i närheten, nån som vet någon i Dalarna ? Såklart få det ta dit.. som allt annat...
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Ja, har din häst haft nå svårt med galoppen ? min kan bara höger, håller på med vänster, men den gick inte lika bra som höger.. Ja, jag håller på att träna henne så mkt jag kan. Jo, men det finns ingen travartränare här inärheten :crazy: Det hade varit mer trevligt med en som förstår sig på travare å vet mer hur dem är å så..

De flesta travare har svårt med galoppen, de har den ju inte naturligt. Så ja, jag har haft en del jobb med den. Att den har svårare med ett varv är ju inte så konstigt eftersom travare är starkare i ena sidan, de går ju mest i vänster varv. Det som du ska tänka på är att du får till lugna fattningar och sen saktar av ganska snart. Hästen ska få veta när den gör rätt, klappa vid en bra fattning och prata med hästen. Sakta av och beröm. Det hjälper inte att galoppera långa sträckor som sen slutar med slängtrav. Man säger ofta; Sådan fattning sådan galopp.
Det säger en del om hur viktig fattningen är! :)
Tränaren behöver inte vara en travartränare som du skriver, men tränaren SKA ha förståelse för hur din häst är och vad det är du jobbar med. Jag brukar slänga upp mina tränare på hästen och låta den rida några varv i alla gångarter, efter det brukar man få otroligt mycket bättre hjälp för de har då en annan förståelse. :idea:
Det ÄR mycket jobb med travare men man får så otroligt mycket tillbaka från dom och de vill så gärna göra rätt, så kämpa på!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Det som du ska tänka på är att du får till lugna fattningar och sen saktar av ganska snart. Hästen ska få veta när den gör rätt, klappa vid en bra fattning och prata med hästen. Sakta av och beröm. Det hjälper inte att galoppera långa sträckor som sen slutar med slängtrav. Man säger ofta; Sådan fattning sådan galopp.
Det säger en del om hur viktig fattningen är! :)

Jag bygger lite vidare på det där. Brukar inte galoppera upsuttet med min travare och i lina har hon svårt att balansera upp sig så galoppen blir flack och väldigt snabb. Så jag löslongerar! :idea: Har ett dressyrspö i handen som är närmast bakbenen som jag kan förstärka lite med om det behövs. Börjar hästen gå i travartrav så gå ner i skritt och börja om igen. Bara man är konsekvent så greppar hästen förvånansvärt fort vad man vill. Men det viktiga är ju då Fattningarna och inte själva galoppen. Hästen ska väl max få galoppera en halv volt. Självklart för att detta ska funka måste hästen svara på kommandona skritt, trav, galopp och stopp. Helst omedelbart.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp