SNODD eller INTE ?!

Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag bygger lite vidare på det där. Brukar inte galoppera upsuttet med min travare och i lina har hon svårt att balansera upp sig så galoppen blir flack och väldigt snabb. Så jag löslongerar! :idea: Har ett dressyrspö i handen som är närmast bakbenen som jag kan förstärka lite med om det behövs. Börjar hästen gå i travartrav så gå ner i skritt och börja om igen. Bara man är konsekvent så greppar hästen förvånansvärt fort vad man vill. Men det viktiga är ju då Fattningarna och inte själva galoppen. Hästen ska väl max få galoppera en halv volt. Självklart för att detta ska funka måste hästen svara på kommandona skritt, trav, galopp och stopp. Helst omedelbart.

:bow: Mkt bra skrivet!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Oh tackar :o :D Gissa om jag blev lycklig när hästen gör övergång efter övergång mellan lugn trav och lugn galopp! Tyvär utåtställd, men huvudsaken är att resten av kroppen gör rätt :)
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Okej, löslongera ? Det är en häst som går i paddocken nu (hoppar över trådar, har ner stolparna osv annars) så han går i paddocken. men ska träna direkt han flyttar på sig.. vilket e ganska snart tror jag.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Hur ska jag egentligen göra för att min häst ska "böja på nacken" och gå i form mer ? Hon är en travare och är väldigt pigg av sig och när man ska försöka så drar hon bara upp huvudet å slänger med det. Många tycker att jag ska ha snodd på henne, men jag vet inte :confused: jag tycker inte om snodd och sånt.. Men hur tycker ni ? Hon har ju gått med huvudet ganska högt i 18 år nu.

Nått bra tips från er experter ?

Det sista jag skulle göra är att sätta på henne en snodd. Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst. Hon kanske har ont någonstans, det tycker jag du ska kolla upp först och främst. När det är fastställt att hon inte har ont kan du börja rida lösgörande övningar. Ha inte som mål varenda ridtur att hon ska böja på nacken utan låt henne komma av sig själv.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Oh tackar :o :D Gissa om jag blev lycklig när hästen gör övergång efter övergång mellan lugn trav och lugn galopp! Tyvär utåtställd, men huvudsaken är att resten av kroppen gör rätt :)

Ja det är ju toppen!
Min är lite svårare vid longering då hon gärna stressar upp sig, men då tömkör jag från mitten i stället och då går det bättre. Men det är kul att jobba med dom och se alla små framsteg! :)
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Det sista jag skulle göra är att sätta på henne en snodd. Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst. Hon kanske har ont någonstans, det tycker jag du ska kolla upp först och främst. När det är fastställt att hon inte har ont kan du börja rida lösgörande övningar. Ha inte som mål varenda ridtur att hon ska böja på nacken utan låt henne komma av sig själv.

du verkar inte har läst från början ? vilket jag tycker man ska innan man svarar på nån tråd. SOM SAGT så har flera stycken sagt att jag borde använda snodd på henne, INTE jag, så därför frågar jag här om jag ska använda. förstår du ?
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Va lustigt, min är tvärtom! Skritt och trav funkar i lina eller tömmar, men ber man om galopp blir hon helvimsig :crazy: Löst går mkt bättre, tillochmed dåliga varvet funkar ibland:) Ja, små framsteg blir ju oproportionerligt stora på nåt sätt. Jag kan vara glad i en månad för hon gjorde en korrekt öppna och några bra halvhalter :angel:
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

*kl*
har inte läst igenom hela tråden men här kommer lite.
börjda spår se till att hästen är rätt stäld och mjuk i kroppen , serpentiner kanske skulle vara bra?
Övergångar, funkade utmärkt på min sommar häst över gångarna ska ske när du ber hästen om det och hästen ska vara uppmäkssam.
skänkelvikningar
med mera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SNODD eller INTE ?!

du verkar inte har läst från början ? vilket jag tycker man ska innan man svarar på nån tråd. SOM SAGT så har flera stycken sagt att jag borde använda snodd på henne, INTE jag, så därför frågar jag här om jag ska använda. förstår du ?

Ja jag har läst igenom tråden och förstår precis. Du sa att du ville ha tips och här fick du ett, vilket inte verkar uppskattas!? Om du frågar frågan om du ska använda snodd eller inte så förmodar jag att du tänkt tanken.. Annars skulle du inte ha ställt frågan.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jaha, det verkade då inte så.
Du skrev "Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst" Jo, som jag skrev eftersom ALLA sa att jag skulle, det var då jag började tänka om man verkligen skulle det ? :crazy: Så då fråga jag här..
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jaha, det verkade då inte så.
Du skrev "Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst" Jo, som jag skrev eftersom ALLA sa att jag skulle, det var då jag började tänka om man verkligen skulle det ? :crazy: Så då fråga jag här..

Ja det är bra av dig att du frågar innan du börjar använda. Vi missuppfattade varandra. Men hur som helst så ska du nog inte använda snodden utan försök istället med mjukgörande övningar.
Lycka till!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Ja precis! Ibland är min som en dröm och då är det bara att åka med och njuta...dagen efter kan hon vara ett monster! Men med tiden har hon blivit jämnare och jag bättre på att lyssna av vad vi behöver jobba med för dagen. Man kan inte alltid göra det man planerat, så flexibel får man vara med. Såvida man inte bokat en lektion...då är det ju bara att rida den oavsett och hoppas att dagsformen ska vara riktigt fin! :p
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Exakt! Det är väl det som är fördelen med travare när man kan lite mer, Som nybörjarhäst/förstahäst är de väl inte ideala men kanske som andra. För man blir ju tvungen att lära sig tålamod och flexibilitet, utrustning, god hästhantering osv för annars funkar det inte. Man kommer nog lättare undan med en ras som inte har alla ditbyggda klurigheter. Jag har fördelen med min underbara tränare att hon kan pejla in dagsformen på en halvsekund och undervisar utifrån den!
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Speedan var min fösta häst! Det har gott jätte bra med oss förutom nu då.. haha.. Galoppen e lite som en travare brukar galoppera å sen e det ju formen, men den kommer den också..
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Hejsan.

För det första, varför är alla här på buke så emot snodd?
Jag har skrivit förr om att ha snodd och alla blev som galna:confused:
Men iaf, jag har snodd på mig D-ponny, hon funkar utbra med det:)
Testa dig fram lite grann, och prova med en snodd tycker jag , det tar hästen ingen skada av :)

Lycka till / Sofia
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

tror inte det, det verkar som om inte speedan ska ha snodd! Tror mer att hon ska lära sig gå i form.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

jag använder snodd på min häst. Fast det är för att hon blir så stark för mig. Min tränare tycker inte jag ska ta bort den.
Gör som du själv vill. Men varken du eller hästen dör inte av att prova det. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SNODD eller INTE ?!

Men jag tror ändå inte det. Du är ju förresten ett barn :smirk: :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp