Jag födde med akut snitt, själva snittet var en mycket bra upplevelse efter två dygn av sånt där dropp för att få igång värkar och förlossning men jag öppnade mig aldrig. Olika BM så de var inte överens om hur mycket jag öppnade mig, livmodertappen var KANSKE utplånad, men troligen inte. Dessutom fick jag en infektion under förlossningen så jag hade hög feber.
I mitt fall är jag helt säker på att min tidsuppfattning suger. Jag trodde att det tog kanske en halvtimma från att vi fick reda på att vi skulle göra snitt tills ungen var ute, men om jag tittar på tiden när hon föddes handlade det nog snarare om 1.15 - 1.30
I mitt fall gick allt väldigt effektivt, men lugnt, till. Hade världens bästa narkosläkare! Han var rolig, trevlig och duktig. Satt bakom mitt huvud hela tiden och berättade vad de gjorde, jag var synnerligen omtöcknad av feber och att inte ha sovit. Bedövningen tog bra, jag kände att de var där och grävde men det gjorde inte ont. Väldigt märklig känsla. Om du kommer ihåg de där barbiedockorna som var gravida som man kunde ta av magen på och sen bara plocka ut en bebis? Så kändes det. Väldigt märklig känsla när bebisen liksom ploppar ut!
Efter en stund hör jag hur de säger "Vad stor den är" och sen var hon ute. De la barnet på mitt bröst, liksom framför skynket som de sätter upp för att jag skulle slippa se själva operationen. Jag vet inte om jag kunde röra henne då, under själva operationen fick jag ju ligga med armarna utåt men jag antar att de hade släppt då så jag fick klappa på henne men jag minns inte. Det både jag och min sambo tänkte mest då var "Oj var det en flicka, vi var helt övertygade om att det var en pojke".
Sen gick sambon och barnmorskan (bästa barnmorskan jag träffade, och jag hann med ett par stycken under mina dygn på förlossningen) iväg med dottern och jag fick åka ut till uppvaket. Det här vet jag att många tycker är traumatiskt, jag tyckte att det var helt underbart att få vila.
Redan innan det blev klart att jag skulle snittas var min plan att sambon skulle ha barnet hos sig de första minutrarna, jag vet inte riktigt varför jag tänkte så men jag kände att jag skulle ha ett behov av att vila upp mig, så jag hade varit inställd i flera månader på att sambon skulle ha barnet den tiden även om jag hade trott att vi skulle vara tillsammans.
På uppvaket var min enda fråga "Får jag sova nu?" och det fick jag. Här träffad jag världens gulligaste sjukskötare som såg till att jag blev uppvätskad och sov. Efter en timma eller två kom sambon och dottern och så satt de med mig tills vi kunde åka till BB.
Det värsta med förlossningen var helt klart infarterna i handen! De gjorde helt stört ont på mig och de fick sätta om dem flera gånger för de ramlade av och höll på. När jag kom till BB gav de upp och satte infarterna i armvecket i stället.
Jag mådde skit efter snittet och kunde inte ställa mig upp på ett dygn, ont gjorde det också, men jag vet inte hur mycket som var infektionen och hur mycket som var förlossningen. Ärret har inte varit några problem och jag läkte bra när de hittade en antibiotika som bet på infektionen.
Räknar med att jag hade mått mycket bättre efter planerat snitt men det går ju inte att veta.