Många olika bud på hur man ska göra efter behandling här...
Veterinärer, ET, massörer, tränare, bukefolk...
Själv tycker jag det är bra att jämföra med sin egna kropp.
Jag går själv regelbundet till osteopat
och var sned sist jag var där. Nu jobbar hon mest med djupmassage och jag har grymt mkt spänningar efter en nackskada, men en häst som varit sned i många år måste ju också ha stora spänningar i ena sidans muskler där den är sned. De muskler som kortats ihop (åt det hållet den är sned) är ju korta och spända och när de mjukas upp och sträcks ut igen blir det en massa blodcirkulation (äntligen, tycker musklerna!) där.
Själv är jag
helt slut efteråt och resten av dagen, och då menar jag HELT slut. Skulle inte ens orka mocka, vill bara vila och sova. När jag varit sned i bäckenet har jag haft "träningsvärk" och varit trött i muskler och kropp på de mest skiftande och oväntade sätt i uppåt en vecka. Hästens kropp fungerar ju inte så olikt, den måste också bli väldigt trött efter en sådan här behandling.
Att sätta sig och rida sin häst lika hårt om inte hårdare efter en rejäl genomgång och speciellt efter tillrättning av snedhet skulle jag aldrig göra
Däremot att fortsätta sned bara för att man varit det i många år håller jag inte med om är så vettigt. När jag var hos kiropraktor första gången var jag så satans sned i ryggen att jag var skruvad som en korkskruv...
Första gången min häst blev behandlad var hon fruktansvärt sned. Men jag lovar dig, det är aldrig för sent!
Musklerna kan alltid hjälpas, men jag tror att ju längre kroppen (häst eller människa) varit sned ju mer hjälp behöver musklerna runt skelettet för att återhämta sig.
Så både ET och grymt bra massör är mitt tips.
Lycka till!