Snart UL, ta reda på kön eller inte?

Nisse

Trådstartare
Ska på ultraljud på fredag och har så svårt att bestämma mig om jag ska ta reda på kön eller inte. Självklart spelar det ingen roll vad det blir, men jag är ju så nyfiken att jag håller på att spricka! Samtidigt kan det ju vara kul att få det som en överraskning när man väl får bebisen på bröstet.

Hur gjorde ni eller hur tänker ni göra?
Skulle vara kul att veta hur andra ser på saken :)

Sv: Snart UL, ta reda på kön eller inte?

Vi valde att ta reda på könet, vi bokade ett könsul i v.25 eftersom tillförlitligheten är mycket större då än vid rutinul i v.18 .

Könet spelar egentligen ingen roll alls för oss, men vi var nyfikna och kunde inte hålla oss ända fram till förlossningen. :D

Har inte ångrat vårat val och ja, barnmorskan som utförde könsul:et hade rätt ;)

Jag har inte gjort det. Jag skulle heller inte vilja göra det. Det känns fel för mig.

Jag tycker att det är lite för hysteriskt med köns-UL och 3D och allt möjligt. Det är som om det naturliga skall suddas ut av information. Nej, jag gillar det inte.

Jag fick göra ett tillväxtUL i v.32 och valde då att ta reda på vad det blev för kön. Eller ja, BM såg ju direkt och frågade om jag ville veta :D Då blir man ju inte lite nyfiken så jag sa JA!

Och visst var det en liten tjej:love:

kl

Vi fick veta på rutin UL att vi väntade en tjej, och ut kom lilla My! Vi ville att BM skulle tala om för oss vilket kön bebisen hade om det syntes tydligt, men vi bokade inte in något köns ul för att ta reda på det. Därför var det ändå lite spännande under förlossningen... =)

Är i vecka 19 nu (18+6 på fredag då jag ska på UL) och de bör kanske kunna se könet då, eller?

Börjar få sådan beslutsångest så att det känns jobbigt! :crazy:
Jag vill veta könet samtidigt som jag vill få det som en överraskning.

Äta kakan och samtidigt ha den kvar alltså...

Jag är i vecka 29 och vi har valt att inte ta reda på vilket kön det är.

Det är en sån oerhörd spänning att inte veta!! Ibland vill jag bara veta, men jag får ju veta tids nog ändå ;)

Jag roar mig med diverse test och skrönor för att försöka lista ut vem det kan vara där inne :D

Efter besök hos BM läkaren idag, fick jag veta att jag ska på ett tillväxt ultraljud, och visst kommer jag stirra mig blind på skärmen för att se om jag ser ett kön :o
Men kommer inte att be att få veta. :bump:

Lite svårt att fundera över när man inte varit där än, men den dagen det blir aktuellt hoppas jag att jag kan förmå mig att vänta. Det känns som om den största tjusningen är att man inte vet vem man får eller vad man får, eller hur jag ska försöka förklara det. Utan att man tror sig veta, och sen får man svaret svart på vitt.

Jag tvekade, därför tog vi inte reda på könet. Kände att vill vi efter runtin UL veta så bokar vi tid för ett köns-ul längre fram när det är enklare att se! 2-3 dagar efter UL kände vi båda två att vi vill ta reda på könet själva, när bebisen föds.

Det känns som om den största tjusningen är att man inte vet vem man får eller vad man får

Tro mig, det är inte den största tjusningen när man precis fött sitt barn ( åtminstone inte för mig m.f ) ;):love:

Allmänt:

Var och en gör som den vill, jag lägger ingen åsikt i hur andra väljer att göra

Vi valde att ta reda på det, hur andra gör bryr jag mig inte om..

:)

Innan jag blev gravid hade jag bestämt mig för att ta reda på könet.
Sambon ville inte så vi gjorde aldrig det. Däremot var jag så stensäker på att det var en pojke under hela graviditeten.
Under förlossningen kände jag att jag var så glad att jag aldrig tog reda på det. Vissheten om att jag skulle visa sambon att jag haft rätt gjorde att jag orkade pusha lite till.
Självklart gör man precis som man vill men jag kommer aldrig ta reda på syskonens kön.

Innan ultraljudet så var vi jättesäkra på att vi ville veta så vi tänkte boka ett könsul nu i vår. Men när man på rul fick veta att allt var normalt och som det skulle så försvann lite av det viktiga med att veta kön. (och på vår mvc så talar de inte om kön så det var liksom ingen idé att fråga på rul..)
Nu har jag ca 7 veckor kvar och ibland så är jag så nyfiken så jag tror jag dör men vissa dagar så känns det inte viktigt alls. Lite spännande är det ändå. Jag har en liten känsla men jag har inte talat om det för någon så det ska bli kul att se om jag hade rätt. :D

Vi fick en liten Elias för 8 dagar sen, valde att inte ta reda på det innan. Det var grymt spännande måste jag säga!! Däremot när han var ute var inte det första jag tänkte "vad blev det?" men innan när man låg och hade värkar så gick snacket mellan mig och sambon :D "Gu vad spännande snart får vi se vem som gömmer sig där inne!!".

För oss har det varit självklart att ta reda på det både första gången och även denna andra (bf i sommar).

Jag tycker det är så extremt mycket konkretare att vänta barn när jag vet VAD det blir - VEM det blir är ju lika stor överraskning för alla!

Nu är ju detta tabu att tala om men min man skulle ha tyckt det varit väldigt roligt med en son (har en dotter och ännu en på väg) och det har varit bra för honom att smälta beskedet i förväg så han enbart kan glädjas när stora dagen är inne (annars finns ju alltid hoppet där). I vårt fall är säkerheten på könet i det närmaste 100% då vi gjort moderkaksprov.
För att få det sagt så är ju kön inte alls viktigt i förhållande till att få ett skadat barn - men man hoppas ju på både friskt och kan även ha önskemål om ett kön. För min del spelar det ingen roll, dock.

Till TS: Jag tror inte du ångrar dig om du tar reda på könet!

Jag hade inte alls vågat lita på någon könsangivelse i v18-RUL:et. Alldeles för stor risk att se fel, och då tror jag man kan bli rejält förvirrad vid förlossningen. Jag har hört talas om folk som behövt flera dar på sig att landa i upptäckten att deras lilla tjej i själva verket var en kille, och vice versa såklart. Hellre då betala för ett köns-UL längre fram i graviditeten. Eller leva i ovisshet, som vi gör :D

Tack allihopa för en massa bra svar!
Känner mig fortfarande kluven och vet inte hur jag ska göra, men det är bara 2 dagar kvar nu och när jag väl ligger där och ser om bebis mår bra kanske jag bestämmer mig. Just nu lutar det åt att jag inte tar reda på könet och får det som en överraskning senare istället :love:

Men sjukt nyfiken är jag ju förstås och det är jättesvårt att gissa. Egentligen tror jag att jag kommer att föda ut en kattunge eller en hundvalp, det låter liksom mer logiskt för mig :crazy::D

Jag ville jattegarna ta reda pa det innan, men Sam valde att ligga med rumpan till vid varje ul sa tji fick jag! Och nej, jag var for snal for ett 3D, det spelade ju ingen roll mer an att jag var otroligt nyfiken!

Om jag blir gravid igen kommer jag nog vilja ta reda pa konet, om det blir en pojke till vill jag veta det innan sa jag hinner forbereda mig.

(forresten kande jag pa mig hela tiden att det var en Sam, sa det har han hetat anda sen han blev till!)

Vi kollade inte. Det spelade bara igen roll. Kommer inte kolla nästa gång heller, om det blir fler.

vi tog reda på könet sista graviditeten. Känns som att det inte bara är könet som "överraskar" vid förlossningen utan det är ju mer personligheten, vem som kommer ut ur magen än just vilket kön bebisen har.

Vi var iväg på ett 3-ultraljud :)

Om du känner dig kluven tycker jag inte du ska ta reda på det. Förr eller senare får ni ju reda på det ändå, det är inte som om detta är enda chansen! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka