Snart kommer deklarationen.

Jag väntar och väntar, men händer ingenting. 😅 Jag hoppas jag får lite tillbaka iallafall, men är osäker. Har fått lite minus och lite plus om vartannat efter jag blev ensam ägare till huset, så det är alltid lite nervöst. Jag får min groteska bilskatt i april så får jag tillbaka så går pengarna dit.

Den som är betalningsansvarig enligt bolånets villkor får göra ränteavdrag så står ni på halva lånet var får ni också dela på ränteavdraget. Det sköts automatiskt utifrån de uppgifter Skatteverket får från banken. Spelar ingen roll vem som står på kontot pengarna dras ifrån.

Men för att få avdraget måste man ha betalat skatt så det finns något att göra avdraget mot och dessutom måste man ha underskott i kapital för att det ska ge något tillbaka, så olika förutsättningar ger olika möjligheter att nyttja avdraget.
Jag har inte betalat tillräckligt med skatt för att få avdrag men hur får man underskott av kapital?

Det är din sambo/bank som isf ska fördela räntan så ni får göra avdrag bägge två, annars så är det bara din sambo som kan göra avdragen.

Tack för svar! :)

Jag väntar och väntar, men händer ingenting. 😅 Jag hoppas jag får lite tillbaka iallafall, men är osäker. Har fått lite minus och lite plus om vartannat efter jag blev ensam ägare till huset, så det är alltid lite nervöst. Jag får min groteska bilskatt i april så får jag tillbaka så går pengarna dit.
Åh bilskatten 🙈🙈🙈

Jag har inte betalat tillräckligt med skatt för att få avdrag men hur får man underskott av kapital?

Tack för svar! :)
Har du inte betalat tillräckligt med skatt för att få avdrag så har du ju svaret där, men uppgift om ränteutgifter bör Skatteverket ändå ha. :)

Underskott i kapital får man genom att ha större kapitalavdrag än kapitalinkomster, där räntan för många blir det största kapitalavdraget.

Enklast är om du tittar på deklarationen där ska ränteutgiften vara förtryckt och slutsumman är ett plus och minus utifrån de olika kategorierna. :)

Ja, jag visste ju att räntorna ökat, men alltså, jag får tillbaka dubbelt så mycket mot vad jag fått senaste åren, nästan exakt så mycket ränta jag betalat. 44 000...

Har inte fått min deklaration ännu. Mycket har hänt förra året. Bytt jobb, sålt och köpt hus.
Tidigare låg jag oftast på +-0, ibland lite rest, ibland lite tillbaka. Typ runt tusenlappen max.
I år har jag noll koll.
Vad jag inte visste var att isk påverkar. På vilket sätt? Om jag tar ut? Eller även om det ligger och puttrar?

Har inte fått min deklaration ännu. Mycket har hänt förra året. Bytt jobb, sålt och köpt hus.
Tidigare låg jag oftast på +-0, ibland lite rest, ibland lite tillbaka. Typ runt tusenlappen max.
I år har jag noll koll.
Vad jag inte visste var att isk påverkar. På vilket sätt? Om jag tar ut? Eller även om det ligger och puttrar?

Investeringssparkonto (ISK) är en sparform där du kan spara till exempel aktier och fonder. Du betalar inte någon skatt för de vinster du gör. I stället betalar du en årlig skatt som baseras på det sammanlagda värdet av dina tillgångar, oavsett om du gör vinst eller förlust. Du ska inte deklarera de vinster eller förluster du gör på ditt investeringssparkonto.

https://skatteverket.se/privat/skat...rkontoisk.4.5fc8c94513259a4ba1d800037851.html

Hade räknat med att få lite mer tillbaka pga att räntorna ökat fyrfalt (hade tidigare bunden ränta på mycket låg nivå) men inte att det skulle bli så mycket tillbaka (17k). Brukar lägga dom på resekontot inför semestern men nu kanske en del ska få gå in i ISK.

Jag är så besviken. :cry:

Brukar alltid få tillbaka några tusenlappar, inte mycket men ett trevligt tillskott. Nu går det typ plus minus noll (ska betala lite) och jag vet att det egentligen är bra men ändå besviken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 661
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 863
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?
  • Skadade hästar och konvalescenter