Snälla hjälp mig, måste få svar! anmälan?

Sv: Snälla hjälp mig, måste få svar! anmälan?

:bump:Jag håller med denna talaren..:bump:o flytta hästen nuu.:bump:
Visst låter det som om du råkat ut för en riktig skojare, men då måste du ta ansvar för din hästs hälsa och flytta därifrån. Om stallägaren missköter sina hästar eller ej bedöms av djurskyddsinspektör, ofta tillsammans med veterinär, vid ett besök efter att kommunen fått in din anmälan. Om hästarna serveras mögligt hösilage tycker jag att du kan göra en anmälan med gott samvete.

Däremot kommer naturligtvis inte djurskyddsinspektören att bry sig ett smack om att du köper mögligt hö av en oseriös stallägare. Han eller hon kommer att ta dig i örat och fråga ur i himmelens namn du kunnat vara så dum att du matat din stackars häst med ett foder som du vet är hälsovådligt.

Du är inte tvingad att stå kvar i stallet och du är inte tvingad att köpa hösilaget. Om du har köpt en vara men får en annan, icke likvärdig, är det ju snarare en rättsak. Eller ett fall för konsumentombudsmannen, inte vet jag.

I första hand måste du iallafall göra det som är rätt för din häst. Annars kan likaväl du bli anmäld för vanskötsel.

Analysens näringsvärde är nog skyhögt :idea: Finns mycket protein i möss.
Alltså, allvarligt, vad är det för jäkla svar? Silaget är av GRÄSLIG kvalitet! Undrar verkligen hur du bedömer silage i allmänhet och vad som är bra kvalitet och inte, kanske är jästsvamp, mögel och råttor ett extra tilltugg? :confused:

*kl*

självklart vet jag att det är hästägarna som valt att ge sina hästar av den dåliga maten, inte hästarna.

jag tolererar det inte-därför köpte jag eget. men jag har inte sagt att jag inte kommer anmäla. självklart ligger det till all rätt att anmäla, men det ska ske på rätt sätt och vid en anmälan så ska all fakta upp. därför har jag lite att kolla upp, mer vill jag inte nämna här. men en anmälan kommer ske.

att flytta min häst vore ett bra alternativ, vilket också kommer ske.

jag vill även passa på att tacka er som svarat och som hjälpt mig inse att det är med all rätt jag kommer anmäla. det känns svårt, då man känner att man både gör rätt och fel. men vem är det jag borde skydda-människorna som gör fel mot sina djur, eller djuren som far illa? å mitt svar är att det är djuren jag vill skydda.

Vad bra att det verkar lösa sig för några hästar i alla fall! Att stå kvar i det stallet och fortsätta mata sin egen häst med dåligt hö skulle jag aldrig göra - i första hand skulle jag flytta men om jag inte kunde göra det direkt skulle jag köpa eget hö tills dess.

Men knepigt folk finns det överallt! Det finns till och med inackorderingar som hellre matar sin häst med mögligt hö som stallägaren kasserat, trots tillsägelser och trots fri tillgång på fint hö!! Det hade kommit med några dåliga balar ibland, som stallägaren inte vill fodra med så de sorterades ut och förvarades på helt annan plats i väntan på att kunna köras iväg och eldas. Stallägaren informerade inackorderingen om detta och berättade vilket hö de skulle ta av! Men när inackorderingen gjorde iordning foder själv så tog den alltid av det dåliga höet!! För det var ju "så grönt och fint" och "det ser ju jättefräscht ut" :crazy: Denne fick många tillsägelser om att den ABSOLUT INTE FICK ta av det höet för det är MÖGLIGT, men den fortsatte ändå... :eek:

det är precis så det ligger till. jag kan inte flytta min häst än. mycket beror på att jag vet inte vart jag skulle flytta. så i väntan på att hitta en bra stallplats (tänker inte bara ta första bästa) så står jag kvar och ger min häst av den mat jag köpt in.

jag kan inte fatta att den finns såna som VILL ge av det mögliga höet :eek:
hemska tanke! vet man att det är mögligt och att det finns annat att ta så är man ju knäpp om man tar av det dåliga.

det är skönt att det har löst sig, i alla fall för min del. självklart tänker jag på resterande hästar, men de kommer också få det bra snart ;)

Analysens näringsvärde är nog skyhögt :idea: Finns mycket protein i möss.
Alltså, allvarligt, vad är det för jäkla svar? Silaget är av GRÄSLIG kvalitet! Undrar verkligen hur du bedömer silage i allmänhet och vad som är bra kvalitet och inte, kanske är jästsvamp, mögel och råttor ett extra tilltugg? :confused:

Tja, man kan ju undra vem det är som ger ett "jäkla svar"?? Människa...

När jag skrev mitt svar hade redan TS fått en massa svar om hur hon skulle beté sig om situationen var som hon beskrev den, och jag var helt säker på att hon skulle få ytterligare mga fler.

Har du varit ut på gården och sett silaget med egna ögon? Jag har då inte det.

Men de flesta som använder silage (förekommer även i höbalar) vet att det ibland av misstag kan komma in djur i silaget. Det är inte helt ovanligt och därför inget tecken på att silaget i stort är dåligt. De ordentliga kasserar hela balen, de mindre ordentliga plockar bort en del runt där djuret legat, och de riktigt slarviga ger av balen ändå.

De flesta som använder silage vet också att jäst tyvärr är ganska vanligt i balar. Plockar du bort lagret med jäst så kan du använda balen så länge balen är frisk i övrigt. Har man aldrig varit med om jästangrepp förut så är det otroligt lätt att tro att det är mögel. Det trodde jag också första gången jag stötte på det. Och baserat på antalet trådar här om fenomenet så är det ganska mga som fortfarande är osäkra (och det kan vara väldigt svårt att bedöma i vissa fall) på vad som är jäst och vad som är mögel.

Förhållandena kan vara precis så dåliga som TS beskriver. Men de kan också vara så att det inte är riktigt så illa som TS tror. Hur det ligger till i verkligheten har ju jag ingen aning om. Det är bara TS som kan ta ställning till det.

Och när TS har fått hundrafemtioelva svar som upplyser om hur hon skall göra om situationen är dålig, vad har hon då för nytta utav ännu ett?

Ju yngre du är desto lättare är det att misstolka situationer. Får du då en upplysning om hur det går att se på situationen med andra ögon så kan du själv sedan bli ytterligare stärkt i din uppfattning på endera eller andra hållet efter att du analyserat även de möjligheterna.

Jag slänger inte ur mig några självsäkra utsagor om hur TS verklighet ser ut. För att göra det så skall jag se det själv med egna ögon. Jag gav en motbild som TS själv kan fundera över och sedan komma fram till om den stämmer eller inte. Hur hon skall göra om den andra bilden stämmer har hon redan i multum fått reda på.
Däremot är det viktigaste, oavsett vilken verklighetsbild som stämmer, att försöka ta ett ordentligt snack med stallägaren först. Utifrån det får man sedan bestämma sig för hur man skall göra.

Att vara säker på sin sak och inte handla i affekt trodde jag var ngt som de flesta strävar efter... Och det finns inget som säger att man inte kan ta till säkerhetsåtgärder undertiden som man bestämmer sig för hur man ska agera framöver. Det är det fritt fram för och mga gånger klokt att göra medan man överväger vilka möjligheter man har.

Men att behöva förklara det här känns ju som att samtala med ett barn. Förvånande.

läs nya nummret av ridsport! där stog om en hästägare som fick böter på 10000 för att han gav sina hästar mögligt hö!!

blev nästan lite sugen på att anmäla vår stallägare.. har samma problem! råttor i silaget, mögligt och äckligt..
har köpt eget hö, men ingen avdrag på hyran.. till och med halmen är helt oanvändbar emellanåt!
vet inte vad jag ska ta mej till!
tittar givetvis på ny stallplats, men det är inte så lätt när man har två hästar att hitta ett bra stall med rimligt avstånd.. alla har bara plats för en häst..

Har inte läst igenom hela tråden utan bara ditt inlägg + några till... men jag tycker du antingen på något sätt, även om jag förstod att du har svårt att förvara höet bra, försöker köpa hö åt din egen häst. Säg till ägaren att du inte vill ge deras hö till din häst pga det ÄR dåligt, och att du kräver att du får förvara det någonstanns.
Annars, flytta din häst. Om ägaren beter sig på det sättet, påstår att höet är bra även om det inte är det, skulle inte jag lita på att min häst står säkert uppstallad där. Stallägaren verkar inte pålitlig.
Förstår att det kanske kan vara svårt att byta, finns kanske inte så många stall nära dig, vad vet jag. Men på nått sätt måste du lösa det här. Och inte ge det där höet till din häst! Grovfodret är otroligt viktigt!

Lycka till!

Tja, man kan ju undra vem det är som ger ett "jäkla svar"?? Människa...

När jag skrev mitt svar hade redan TS fått en massa svar om hur hon skulle beté sig om situationen var som hon beskrev den, och jag var helt säker på att hon skulle få ytterligare mga fler.

Har du varit ut på gården och sett silaget med egna ögon? Jag har då inte det.

Men de flesta som använder silage (förekommer även i höbalar) vet att det ibland av misstag kan komma in djur i silaget. Det är inte helt ovanligt och därför inget tecken på att silaget i stort är dåligt. De ordentliga kasserar hela balen, de mindre ordentliga plockar bort en del runt där djuret legat, och de riktigt slarviga ger av balen ändå.

De flesta som använder silage vet också att jäst tyvärr är ganska vanligt i balar. Plockar du bort lagret med jäst så kan du använda balen så länge balen är frisk i övrigt. Har man aldrig varit med om jästangrepp förut så är det otroligt lätt att tro att det är mögel. Det trodde jag också första gången jag stötte på det. Och baserat på antalet trådar här om fenomenet så är det ganska mga som fortfarande är osäkra (och det kan vara väldigt svårt att bedöma i vissa fall) på vad som är jäst och vad som är mögel.

Förhållandena kan vara precis så dåliga som TS beskriver. Men de kan också vara så att det inte är riktigt så illa som TS tror. Hur det ligger till i verkligheten har ju jag ingen aning om. Det är bara TS som kan ta ställning till det.

Och när TS har fått hundrafemtioelva svar som upplyser om hur hon skall göra om situationen är dålig, vad har hon då för nytta utav ännu ett?

Ju yngre du är desto lättare är det att misstolka situationer. Får du då en upplysning om hur det går att se på situationen med andra ögon så kan du själv sedan bli ytterligare stärkt i din uppfattning på endera eller andra hållet efter att du analyserat även de möjligheterna.

Jag slänger inte ur mig några självsäkra utsagor om hur TS verklighet ser ut. För att göra det så skall jag se det själv med egna ögon. Jag gav en motbild som TS själv kan fundera över och sedan komma fram till om den stämmer eller inte. Hur hon skall göra om den andra bilden stämmer har hon redan i multum fått reda på.
Däremot är det viktigaste, oavsett vilken verklighetsbild som stämmer, att försöka ta ett ordentligt snack med stallägaren först. Utifrån det får man sedan bestämma sig för hur man skall göra.

Att vara säker på sin sak och inte handla i affekt trodde jag var ngt som de flesta strävar efter... Och det finns inget som säger att man inte kan ta till säkerhetsåtgärder undertiden som man bestämmer sig för hur man ska agera framöver. Det är det fritt fram för och mga gånger klokt att göra medan man överväger vilka möjligheter man har.

Men att behöva förklara det här känns ju som att samtala med ett barn. Förvånande.

Men herregud, har du problem med humöret? Diskuterar du med mig eller använder mig som något slags slagpåse för hela tråden?
Du behöver inte tala om för mig hur jag ska se på hösilaget. Exemplet på vad de innehåller är FULLSTÄNDIGT tillräckligt för att ens analysera det. Spar på dina höga hästar, jisses.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 972
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat