Snälla hjälp mig, måste få svar! anmälan?

Sv: Snälla hjälp mig, måste få svar! anmälan?

Jag har svårt att tänka mig att ensilaget skulle vara av så dålig kvalité att det skulle vara ett fall för miljöinspektörerna. Har hästarna blivit sjuka? Hostar?

Är du sedan säker på att det är mögel? Det kan nämligen bli jästtillväxt i ensilagebalar som är lätt att förväxla med mögel.

Hur luktar balen?

Att bonden dessutom tar analys på sitt grovfoder är ännu ett tecken som gör att jag inte tror att ensilaget är så dåligt som du tycker. De riktigt oseriösa som ger sina hästar dåligt foder skulle för det mesta inte komma på tanken ens att göra en analys.

Det kan stämma det du säger, men jag tycker att du ska läsa lite av de trådar här på buke där frågan om det är mögel i balen har diskuterats. Det är nämligen lätt att tro att det är mögel fast att det inte är det.

När hästarna blir sjuka så kan det ju vara så dax! En "liten släng" av botulism är ju inte vad man önskar! Har man råttor och möss i balarna så är det utan tvekan högriskbalar!

Visst kan man vara oseriös trots att man tar analys. Stallägaren vill ju tydligen avyttra fjolårets numer dåliga balar till hyresgästerna, då är man inte seriös i mina ögon. Foder som jag inte vill ge våra mjölkkkor eller kvigor och kalvar, ger jag inte heller till mina hästar eller mina hyresgästers hästar! Att ge fjolårets balar är ju inget problem bara den hygieniska kvallan är ok.

Och även om det inte är mögel utan endast jästsvamp, så fodrar man inte med en sådan bal hur som helst. Vid liten tillväxt så är det ju bara att ta bort det angripna partiet med råge och fodra. Vid större angrepp kasseras balen! Även om det är ofarligt i sig så påvisar det att något inte är bra i balen.

Kicki :)

måste hålla med "tant ester".

Visst, jättetråkigt att du får dåligt hösilage av stallägaren och att han/hon inte vill dra av fodret på stallkostnaden om du köper eget.

Men jag skulle aldrig i hela mitt liv(och jag är inte rik)låta min häst äta dåligt foder om jag visste om att det var dåligt.
Aldrig,aldrig.

Kosta vad det kosta vill och har man inte råd så får man kanske byta stall istället. Du verkar ju missnöjd med en hel del saker där så det vore väl kanske värt att tänka över.

Har själv nyligen bytt stall pga miljön i stallet. Enbart för hästens skull. Själv trivdes jag bra med alla människor i stallet. Men hagar, grovfoder och stallluft höll inte den kvalitén som jag anser att det ska.
Fick längre att åka samt dyrare hyra.
Men med tanke på vad jag tjänar in i eventuella veterinärkostnader och en glad och lycklig/välmående häst så är det värt varenda krona!

måste hålla med "tant ester".

Visst, jättetråkigt att du får dåligt hösilage av stallägaren och att han/hon inte vill dra av fodret på stallkostnaden om du köper eget.

Men jag skulle aldrig i hela mitt liv(och jag är inte rik)låta min häst äta dåligt foder om jag visste om att det var dåligt.
Aldrig,aldrig.

Kosta vad det kosta vill och har man inte råd så får man kanske byta stall istället. Du verkar ju missnöjd med en hel del saker där så det vore väl kanske värt att tänka över.

Har själv nyligen bytt stall pga miljön i stallet. Enbart för hästens skull. Själv trivdes jag bra med alla människor i stallet. Men hagar, grovfoder och stallluft höll inte den kvalitén som jag anser att det ska.
Fick längre att åka samt dyrare hyra.
Men med tanke på vad jag tjänar in i eventuella veterinärkostnader och en glad och lycklig/välmående häst så är det värt varenda krona!

Saker och ting är inte alltid som det låter...

Nej, men man måste ju utgå från att TS beskrivning av fodret är sant. Det är bara utefter detta som man kan göra en bedömmning eftersom man inte själv varit där och tittat. Och då är min bedömmning att sådant foder fodrar man inte med! Hanterar tusentals ton ensilage per år i både bal och strumpa. Och vi har i princip aldrig "smådjur" i fodret, mögliga balar kasseras, feljästa balar kasseras samt även balar med för stort svampangrepp. Och trots att det är en rejäl mängd foder så är det ytterst lite som kasseras av ovanstående orsak. Så ser allt foder ut på detta vis som ges i TS stall så är det under all kritik!

Jag kan bara hålla med tidigare inlägg, jag hade köpt eget foder och sett till att hästen fått den. Jag är för rädd om mina hästar för att mata med foder som jag tror är dåligt, även om jag vet att de faktiskt tål en del- som några också sagt tidigare. Men det är så dumt att chansa om du upplever det illa! Kan kosta dig väldigt mycket - inte bara ekonomiskt!

Jag matar med små(45kg) hösilagebalar till mina eftersom de inte gör av med en större och då jag tycker att det är enkelt att hantera och förvara den storleken. Detta är mitt tips till dig! Köp små hösilagebalar- du kan förvara dom oöppnade utomhus och bara ta in en i taget- tar ingen plats! De är dyrare än de större men fördelarna får överväga det!

Jag förstår att du har det jobbigt i ditt stall- har varit med något liknande så jag vet att det är svårt at anmäla. Men, jag tror inte att du kommer att må bättre/ få det bättre i stallet om du anmäler ägaren. Det blir säkert bara jättejobbigt för alla som har sina hästar där. Flytta istället!! Efteråt kan du välja att anmäla- om du tycker det finns grund för det -då slipper du vara mitt i tumultet själv. Dessutom kan dina stallkompisar andas ut, mitt tips är att du inte är anonym- utan står för vad du tycker- så slipper de kvarvarande få jobbigt.

Tänk på er, dig och din häst, det ska vara roligt att syssla med hästar och att vara i stallet! Du verkar inte tycka att det är så roligt där just nu...

Lycka till!

Helt rätt. Så länge det inte innehåller döda möss eller är mögligt :crazy:

Immer

Många här vill inte ha förra årets grovfoder utan verkar redan ha fått in årets skörd trots att det bara är 4 jan. Tips önskas:bump:

Mvh QP

Vi pratar ju om att glas in hela Skåne (se Senior), det borde väl göra att växthuseffekten slår fullt ut - möjligt att skörda året om? ;)

Allvarligt, tråden skapades den 2 januari. Det är många (som t ex TS och jag själv) som inte hänger med i svängarna riktigt och inser att det har blivit ett nytt år.:cool:

Man kanske ska säga säsongens/förra säsongens hösilage istället - blir det bättre då?

Immer

Senast ändrad:

Allvarligt, tråden skapades den 2 januari. Det är många (som t ex TS och jag själv) som inte hänger med i svängarna riktigt och inser att det har blivit ett nytt år.:cool:

Man kanske ska säga säsongens/förra säsongens hösilage istället - blir det bättre då?

Immer

För mig brukar det ta ett bra tag innan jag är inkörd på det nya året. Skriver bl.a. tidigare år i datum i flera månader. Så jag kommer nog att säga "fjolårs" ett bra tag till! ;)

Till alla.

Ja, det blev ju lite roligt :bump:.

Vad som inte är roligt är ju däremot att vara mer eller mindre livegen hos en stallägare som inte "kommer ihåg" att man kommit överens om vissa regler. Och det är ju där TS är.

Det var en av anledningarna till att jag köpte egen gård, och så är det nog för de flesta.

Inte alla har möjlighet att flytta sin häst från en dag till en annan, man kanske har uppsägningstid och inte lust att betala dubbla hyror t ex.

Då får man kanske stå kvar under uppsägningstiden som kan vara upp till tre månader och då är ju redan skadan skedd om hästen t ex börjat hosta.

Mvh QP

*kl*

igår när jag stod och packade hösilage i mina kassar så låg det en stor jävla råtta (!!) i hösilaget! samt att balen hade mögel samt jästsvampar överallt.
vi gav självklart inte hästarna det utan tog från en annan bal. stallägaren tog däemot av den balen trots att vi sagt att vi hittat en råtta i den, som vi även visade upp. stallägarens komentar var; äh, det skiter jag i med ett leende på läpparna.

men det har löst sig för mig nu, samt 3 andra tjejer i stallet som var med på att hämta hö från annat håll. så idag körde jag å en till av tjejerna och hämtade ett lass. vi ska även hämta ett lass till imorgon. så det har löst sig :banana:
tycker synd om de andra hästarna i stallet som får stå ut med den äckliga maten men jag frågade ägarana om de ville vara med å köpa annat-vilket alla dom avböjde till.

känns såååå skönt att min häst ska få börja äta riktig mat nu!

Vad hemskt, jag är förvånad at ingen av hästarna blivit ordentligt sjuka än.Skulle ändå ringa & anmäla så att en inspektör iaf kommmer & kontrollerar,säg åt dem att speciellt kolla höet & fråga varifrån de köper höet för kontroll där med:devil:
Stallägaren har ju uppenbarligen bara skithö & när denna har många djur men inget bra foder att visa upp så måste ju inspektörerna fatta att det inte står rätt till.
Visst, aknske inte så stor chans men ändå en liten varning för stallägaren.

jag skrev en inlägg innan ikväll om att det har löst sig för oss. vi har hämtat hö idag. men alla ville inte vara med å köpa så det gäller bara vi som ville ha annat till våra hästar. men nu är det löst i alla fall!

Men det gäller ju era hästar inte de andra stackrarna som måste äta skiten.

dom andra hade ju ett val. antingen vara med och köpa eget, eller fortsätta ge det andra. dom valde att ge det andra. vissa av ekonomska skäl.
sedan att man fortfarande kan anmäla är en annan sak.

Du menar att de andra hästägarna hade ett val.
De hästar som fortfarande måste äta det dåliga hösilaget har ingen talan :mad:

Immer

Du menar att de andra hästägarna hade ett val.
De hästar som fortfarande måste äta det dåliga hösilaget har ingen talan :mad:

Immer

Nej tyvärr:devil:
Hoppas verkligen folk tänker längre än enbart på sina egna djur.
Ett klokt ordspråk jag tycker andra borde tänka på är att det inte är människors grymhet som är den värsta utan folks tystnad.

det inte är människors grymhet som är den värsta utan folks tystnad.

:bow::bow:
Väl talat!

Det är så lätt att strunta i saker när det inte längre gäller sig själv! Önskar att fler hade lite civilcourage och vågade tala upp även om det kan orsaka dem själva problem...

Jag tycker att TS skall anmäla - utan pardon! Bara för att de andra hästägarna inte har råd att utfodra sina med foder av bra kvalité ska man inte stå vid sidan av och låtsas som ingenting... Då är de lika dåliga som stallägaren. :mad:
Och varför tolerera en sådan behandling av stallägaren?? :devil:

"Don´t get mad - get even!"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 972
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat