Snålande, tjänstledighet och

Sv: Snålande, tjänstledighet och

Jag har samma som du (tror jag), telia fast abonnemang hemma. Jag har sagt upp det en gång och sen återkommit för de mobila abonnemangen går inte att jämföra med telias. Ja, det är dyrt, men med mobilt som flämtar mellan 3 & 4g, kanske ibland inte alls får signal, och med begränsad mängd data som ju de mobila abonnemangen är, så känns det vansinnigt tryggt att ha telaabonnemanget hemma speciellt då jag är en sån som glatt kan konsumera enorma mängder data i säsongsmaraton på tex netflix.

Det är just detta jag är rädd för. Krånglande internet när jag behöver det som bäst, det ÄR ju så att jag behöver i mitt skolarbete, det hade inte funkat utan helt enkelt och så har jag mitt sociala liv via skype och mail. Och buke inte att förakta. Faccebook använder jag inte just nu. Får se hur länge jag står ut utan det sociala där med några vänner, gick bara en vecka en gång, men under den veckan hade jag ingen kontakt med vänner ens :wtf: SMS, mail och skype verkar vara antikt, nu är det bara fb som gäller! :D

Jag som levt extremsnålt i perioder tycker då att detta är en lyxkonsumtion som noga måste vägas in.

Sa upp bredbandet för att ta ett mobilt, som fylls på (innan man kunde surfa med mobilen som modem) just för att vara säker på att komma ner i kostnad. Vissa har sådan lyx att de kan köpa in sig på grannens trådlösa wifi, den turen hade tyvärr inte jag.

Att dra ner på kostnader handlar ju tyvärr om att väga varje krona på guldvåg, vad får jag för den och är det något som är nödvändigt/prioriterat?

Netflixa gör jag inte, tidigare laddade jag ner ett tv-program i veckan när det sändes i USA men nu har kanal 9 tagit sitt förnuft tillfånga och sänder det, världens bästa tv-serie och så tog de svenska kanalerna inte in det. TV 11 hade det förut men den kanalen har inte jag. Men kanal 9 har jag och det är favoritkanalen! Förutom The Walking Dead :love: så sänder de Top Gear :love: och Law and order special victims unit (stavas det så) :love:

Jag har boxer och basutbudet där och mamma har tvillingkort jag betalar 100 kr för i månaden så den summan är ju inte så hög :)

Vet inte om du är medlem i facket, men åtminstone Unionen har ett studiestöd och du kan få tillbaka pengarna för kurslitteraturen - frekvent utnyttjat av mig när jag pluggade tidigare :)

Nej jag är inte det tyvärr. Inte A-kassan heller, mycket dumt! :nailbiting::banghead:

Är det per månad? Jag pluggar själv nu och törs inte binda upp mig på hela summan eftersom jag ska ha praktik och måste ut med pengar för pendlarkort - men kanske kan vi gå ihop några bukefalister och dela? Jag ställer upp med en tredjedel.

Är det per månad? Jag pluggar själv nu och törs inte binda upp mig på hela summan eftersom jag ska ha praktik och måste ut med pengar för pendlarkort - men kanske kan vi gå ihop några bukefalister och dela? Jag ställer upp med en tredjedel.

Japp, per månad!

Vore ju jättesnällt :D Jag har några vänner jag ska fråga också, tänkte jag :D

Tågkort ja, det är inte billigt, men som student betalar jag bara 805 kr som tur är! Annars kostar det 1190. Eller vänta, det har nog höjts för studenter också :eek: Jag har bara haft för studenter sedan i höstas, betalade vanligt ett helt år, för att jag var korkad :o

Jag älskar min häst. Jag försöker gå ner i vikt så jag kan rida henne, saknar faktiskt det. Och om vi ska se rent krasst på det så kostar avlivning också och det är ju något jag inte skulle ha råd med om jag inte jobbar, eller hur.
Fast det finns andra alternativ än att ha henne kvar. Ge bort henne till någon som söker en sällskapshäst? Lägg ut en annons och sälj henne billigt? Lägg ut en annons om fodervärd? Gör något för att slippa den kostnaden.

Sen är det kanske så att det just nu inte är en bra tid att ha häst. När det passar bättre skaffar du en annan häst. När du ändå inte rider denna hästen, eller egentligen använder henne till någonting, har hon ju ändå inget större syfte. Om du saknar att rida, skaffa då en medryttarhäst som kan bära din vikt och som du litar på - som du faktiskt rider!

Så efter en diskussion förut så har han lovat att göra sitt bästa för att inte glömma släcka sin lampa.
Sätt en timer på lampan. Den får lysa från och med att klockan ringer på morgonen tills han åker iväg till skolan, dvs 30-60 minuter på morgonen. Sen får den lysa på eftermiddagen när han kommer hem och den släcks automatiskt när det är sovdags.

Stänga av tvn, menar du på själva tv eller dra ut sladden?
Stänga av allting på knapparna. Att dra ut sladden spelar ingen roll på det viset. Men många röda små lampor som lyser drar ju sin el.

Sen undrar jag om du inte får elräkningarna själv?? Är det hyresvärden som säger till dig hur mycket du ska betala? Ser du aldrig räkningen själv? När du skriver som du gör får jag en känsla av att han låter dig betala elen för alla fastigheter han har. Det är helt orimligt att ha 6000:- i elräkning på ett normalt avtal när det gäller ett såpass litet hus som du har.

Fast det finns andra alternativ än att ha henne kvar. Ge bort henne till någon som söker en sällskapshäst? Lägg ut en annons och sälj henne billigt? Lägg ut en annons om fodervärd? Gör något för att slippa den kostnaden.

Sen är det kanske så att det just nu inte är en bra tid att ha häst. När det passar bättre skaffar du en annan häst. När du ändå inte rider denna hästen, eller egentligen använder henne till någonting, har hon ju ändå inget större syfte. Om du saknar att rida, skaffa då en medryttarhäst som kan bära din vikt och som du litar på - som du faktiskt rider!

Sätt en timer på lampan. Den får lysa från och med att klockan ringer på morgonen tills han åker iväg till skolan, dvs 30-60 minuter på morgonen. Sen får den lysa på eftermiddagen när han kommer hem och den släcks automatiskt när det är sovdags.

Stänga av allting på knapparna. Att dra ut sladden spelar ingen roll på det viset. Men många röda små lampor som lyser drar ju sin el.

Sen undrar jag om du inte får elräkningarna själv?? Är det hyresvärden som säger till dig hur mycket du ska betala? Ser du aldrig räkningen själv? När du skriver som du gör får jag en känsla av att han låter dig betala elen för alla fastigheter han har. Det är helt orimligt att ha 6000:- i elräkning på ett normalt avtal när det gäller ett såpass litet hus som du har.

Jag har haft flera annonser ute på henne. Om säljes, foder, medryttare vid flera tillfällen. Igen är intresserad. Jag har vid flera tillfällen inte ens skrivit något pris på henne, men jag kan förstå att hon inte är intressant för folk som vill ha ridhäst eller ens sällskap, shettisar är billigare i drift än en travare som börjar bli till åren.

Ingen vill ha en tjockis som medryttare. Möjligtvis om hästen vore en shire eller clydesdale eller nåt. Min häst protesterar inte på några som helst vis, men jag har gått upp mer i vikt än tidigare och jag tycker inte det är ok att utsätta henne för det.

Timer var en bra idé.

Jo, elräkningarna får jag själv, men han är nyfiken på vad jag använder. Eller hur mycket. Han gör så med sina andra hyresgäster också. Ringer den första januari varje år och vill ha mätarställningen. Men jag får mina räkningar själv och jag betalar dem själv.

Fast orimligt eller ej, det är så det ser ut!

Jag har haft flera annonser ute på henne. Om säljes, foder, medryttare vid flera tillfällen. Igen är intresserad. Jag har vid flera tillfällen inte ens skrivit något pris på henne, men jag kan förstå att hon inte är intressant för folk som vill ha ridhäst eller ens sällskap, shettisar är billigare i drift än en travare som börjar bli till åren.
Tyvärr är det ju så att en avlivning kostar. Med svensk lantbrukstjänst lär det väl kosta ca 5000:-. Hos veterinären lite till, men det går ju att ringa runt och fråga.

Men mellan januari-maj kommer hästen att kosta 6500:- i bara stallhyra. Så du kommer ju att spara 1500:- i den kostnaden. Plus att du slipper oväntade utgifter. Hon kan ju faktiskt bli sjuk eller skadad.

Tyvärr är det ju så att en avlivning kostar. Med svensk lantbrukstjänst lär det väl kosta ca 5000:-. Hos veterinären lite till, men det går ju att ringa runt och fråga.

Men mellan januari-maj kommer hästen att kosta 6500:- i bara stallhyra. Så du kommer ju att spara 1500:- i den kostnaden. Plus att du slipper oväntade utgifter. Hon kan ju faktiskt bli sjuk eller skadad.

Fast jag vill inte avliva. Jag vill ha kvar min häst och drar inte in på henne, då jobbar jag hellre. Man kan ha en häst utan att rida henne. Dessutom "rider" dottern henne lite nu också.

Jag har en viss summa avsatt för sjuka djur, som jag aldrig rör så länge jag har djur. Jag har satt en gräns för vilken kostnad de får kosta innan det blir avlivning.

Har du provat alla operatörer?
De har litet olika täckning då de har master på olika ställen.
Telia 4G fungerar inte här.

Har du provat alla operatörer?
De har litet olika täckning då de har master på olika ställen.
Telia 4G fungerar inte här.

Haha, nej jag har verkligen inte provat alla operatörer, men jag har gott om grannar så samlad erfarenhet säger att det är en operatör som ger bästa resultat, och då snackar vi alltså inte 4g utan 3g. Vi kan ju inte rulla ut våra hus ut på gärdena där mottagningen är bättre utan man får ta det som fungerar bäst och just här är det inte mobilt som fungerar bäst, snarare sämst.

Jag bor på en gård, vi har elstängsel, garage, stall, diskmaskin, torktumlare, tvättmaskin, motorvärmare, varmvattenberedare som går på el och div leksaker till sambon.

På vintern, när vi använder en fläkt för nattvärme också, så är elen uppe i 1800kr/mån och då anstränger vi oss inte.

Jag tror också att det går att göra jättemycket på elen. Jag misstänker att Enya värmer sitt hus med direktel? Det äter verkligen pengar. Kanske inte går att göra så mycket åt om inte alternativ finns, men det kan omöjligt vara bara hushållsel i de 3000:- per mån. Omöjligt.

Jag tror också att det går att göra jättemycket på elen. Jag misstänker att Enya värmer sitt hus med direktel? Det äter verkligen pengar. Kanske inte går att göra så mycket åt om inte alternativ finns, men det kan omöjligt vara bara hushållsel i de 3000:- per mån. Omöjligt.

Ja, verkligen helt omöjligt. Är det vattenburen värme med elpatron månne? Ingen möjlighet att elda med något annat?

Fast jag begriper inte hur det kan vara så dyrt under sommarhalvåret när det inte är någon värme inblandad?

Vi har något liknande hemma hos oss.
Stort hus som värms med luft/luft-värmepump och direktverkande el.
Och så massor av motorvärmare och kupévärmare.
Det går strax över 1500:- varje månad och då är det en hel Camping på det under sommaren.

Men min gård som jag inte bor på drog nästan 10 000:- i el i oktober.
Visserligen på 3 hus med ett hushåll i varje och ett stall, men vad tusan gör de?
Alla 3 husen har luft/luft-värmepumpar.
Jag betalar tyvärr elen.

Haha, nej jag har verkligen inte provat alla operatörer,....

Det har faktiskt jag.
Man får anstränga sig litet om man skall få till det.
Och som sagt det ordnade sig inte ordentligt förrän i augusti 2013.

När provade du sist?
De gjorde en stor migration och slog ihop nät i höstas och det gjorde verkligen susen både här och där.

Senast någon var här med eget mobilt bredband och tillhörande svordomar var i helgen, det gällde telia då. En granne använder tele 2s mobila i jobbet men kan inte jobba hemifrån på tillfredställande sätt, han beklagade sig senast idag, vi har blivit lovade fiber men det verkar dröja och han funderade på att ta in på ett hotell som finns i området som ska ha fiber draget. Vi har en statlig myndighetsfacilitet som grannar som vi ska haka på när de får sitt fiber.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka