Snålande, tjänstledighet och

Sv: Snålande, tjänstledighet och

Då har han nog tur att jag vill flytta betydligt mer än vad han vill att jag flyttar, så han lär bli av med mig så fort det går. Gärna fortare än så.:D De senaste året har jag inte gjort mer än vantrivts nåt så fruktansvärt. 10 år på landet i det här huset utan körkort är 8 år för mycket egentligen. Alla favorit- och fördelarna med att bo här har sedan länge blivit negativt och nackdelar!

Vad skulle ett förstahandskontrakt i så fall kosta honom?

Men jag har nog inte hjärta att kräva något sådant från honom. Han är en bra hyresvärd för det mesta. Trots att han har en "klappa-på-huvudet"attityd mot mig... Dessutom är goda referenser från en hyresvärd som jag haft i 10 års tid mycket värt. Innan vi flyttade hit när jag var 23 så hade vi bott på 4 olika ställen utan att kunna rota oss. Jag stod inte ens på kontrakten så jag antar jag har bara honom att hänvisa till.

Men du kanske kan ta en diskussion med hyresvärden om att han köper en varmvattenberedare som sedan blir kvar i huset? Eller om han inte går med på det att du istället köper en som han sedan köper av dig när du flyttar? Du hade ju förmodligen tjänat in en varmvattenberedares installationskostnader redan första månaden så även om han säger nej och du sedan säljer den på blocket när du flyttar så har du förmodligen tjänat på det.

Någon som betalar min elräkning den månaden? ;) För jag kan inte ha båda på samma månad eftersom jag jobbar just så lite att jag klarar mig, då måste jag jobba mer för att få mer i lön och kunna ha råd med båda!:) Och då missar jag mer i skolan!

Jag tror personligen inte att jag hinner tjäna in summan så att det ska vara värt det. Hyresvärden ska renovera när jag flyttat, tycker inte det är lönt innan, och då åker både köket och uppvärmningen blir på nåt annat vis. Pannan från 1950 sitter med andra ord inte kvar här länge till. Det är nästan synd, tycker att den är söt och trevlig! :)

Men du betalar ju mindre i elräkning om du installerar en varmvattenberedare ;) så då går det kanske på ett ut den månaden. Annars får du bjuda ner nån ;) så fixar han det säkert på nolltid betydligt billigare.

Det går ju att köpa en bättre begagnad varmvattenberedare också och låta någon kunnig sätta in den. Den dagen du flyttar kan du ju lämna kvar den eftersom du sparat in så mycket pengar, eller så plockar du ut den och säljer den igen ifall du inte behöver den.

Men du betalar ju mindre i elräkning om du installerar en varmvattenberedare ;) så då går det kanske på ett ut den månaden. Annars får du bjuda ner nån ;) så fixar han det säkert på nolltid betydligt billigare.

Jag betalar elen månadsvis och den måste alltså betalas även om jag köper och installerar en varmvattenberedare en månad. Visst kan jag spara in på elen lite grann, men jag har fortfarande dubbelt den månaden, minst.

Det går ju att köpa en bättre begagnad varmvattenberedare också och låta någon kunnig sätta in den. Den dagen du flyttar kan du ju lämna kvar den eftersom du sparat in så mycket pengar, eller så plockar du ut den och säljer den igen ifall du inte behöver den.

Jag tror inte alls att jag på några få månader sparar in så mycket pengar att det tjänar något till att stå med betydligt fler tusenlappar att betala en månad.

På sommaren antagligen, men då så skall ju du inte bo kvar längre.

Då har jag också högre lön eftersom jag jobbar heltid under sommaren och inte har någon skola. Men det är ju nu jag behöver den. Och inte ska jag bo kvar, jag vill ju helst flytta nu.

kl

Om vi bortser att hyresvärden troligen faktiskt skulle ha några åsikter om det... så kanske en varmvattenberedare begagnat skulle gå på ca 1000 kr, lägg där till kostnad för att låna bil med drag, hyra släp och bensinkostnad och sedan en installation av densamme för ja vad vet jag, 2000 kr, tror inte min hyresvärd kan sätta in den (han må vara byggmästare med om min vedpanna kan han inget i alla fall)? Och också att jag har elräkningen denna månaden, det skulle bli för dyrt på en och samma månad att göra så. Visst skulle jag kunna ringa elbolaget och skjuta på elräkningen till månaden därpå, men då har jag dubbel summa ändå för varmvattenberedaren hinner inte betala för sig direkt så. Ska jag sedan plocka ner den igen kostar det en massa pengar och det får jag inte igen när jag säljer den.

Hyresvärden skulle inte betala den och han skulle inte heller behålla den när jag flyttat.

Så såvida inte någon installerar den gratis, hämtar den gratis och köper den gratis så får jag avstå. Anser jag. För till sommaren ska jag inte bo kvar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka