Snålande, tjänstledighet och

Sv: Snålande, tjänstledighet och

Svarar alla här.

Sommartid har jag hushållsel och värmning av vattnet på ca 2000 kr.
Jag har vattenburen värme med elpatron, slår jag av elpatronen värmer jag med ved, båda kan inte vara igång samtidigt (som hyresvärden trodde).

Huset är på 100kvm, det är litet och fyrkantigt och fördelat på 5 rum och kök runt en skorsten i mitten, varav 2 rum på ovanvåningen. Jag har sol runt hela huset, det blir lite som typ ett växthus, varmt alltså när solen står på sommartid. Jag har alltså det varmare I huset än ute under många sommardagar. Tänk er 25-30 grader varmt ute, strålande solsken, hur varmt blir det inte inne då.

Antingen värmer jag huset med elpatronen eller med ved i vedpannan. Varmvattnet är kopplat till båda. Detta innebär att jag kan värma vattnet med elpatronen och ha ALLA element avstängda. Det innebär också att jag kan värma vattnet med ved, men då måste elementen vara igång, ALLA, annars blir pannan för varm. Sommartid lider vi utan elementen igång om vi inte har fönster och dörren öppen de varmaste dagarna och att elda för varmvatten då är verkligen hemskt, jag lovar! Därför använder jag helst elpatronen till varmvattnet sommartid.

Jag har ingen varmvattenberedare utan vattnet är varmt så länge jag eldar. När jag eldar får jag springa en gång i halvtimmen för att lägga i ved, kommer jag istället efter en timme är det bara lite glöd kvar och jag får börja om. Lägger jag i mycket i tron att det varar längre stiger temperaturen fort till närmare (och över om jag har otur) 100 grader. En gång under mina över 10 år här har jag fått pannan på tok för varm, så jag är noga, 80 grader siktar jag på och enligt sotaren är det perfekt. Jag har haft samma sotare i 10 år, en snygg och helt underbart rar man i 45- 50 års åldern :love: som mer än gärna har svarat på alla mina miljoner frågor om eldning, sotning, skorstenar, koks (det är en kokspanna) osv. när ingen annan vill svara.

Han är tyvärr gift..... :meh:

Så, är det lättare att förstå nu? :D

Jag bor på en gård, vi har elstängsel, garage, stall, diskmaskin, torktumlare, tvättmaskin, motorvärmare, varmvattenberedare som går på el och div leksaker till sambon.

På vintern, när vi använder en fläkt för nattvärme också, så är elen uppe i 1800kr/mån och då anstränger vi oss inte.

Kyl och frys är 8 år gamla, spisen 5 år och tvättmaskinen 6 år. Torktumlare har jag inte, torkskåpet använder jag inte alls. På ovanvåning är tre lampor, en lampa i vardera rum och en i hallen, de på rummet är i gång hela nätterna ibland vissa dagar också, hallampan är i gång när det är mörkt ute fram till ungefär 8 på kvällen, ibland längre. Toalettlampan är alltid igång då dottern inte når upp att tända. Ytterbelysningen har skymningsrelä och den är igång när det är mörkt bara, inte dagtid. I mitt rum finns en lampa som jag har igång när jag är vaken, i sonens rum finns två varav den ena är igång varje natt och han har ofta i gång båda två dagtid också pga rent slarv. I vardagsrummet finns tv, boxer, modem och min datorskärm som står igång (eller lyser rött, kommer inte på ordet det heter) alltid. Där är tre lampor som använda varje kväll. I köket är det en lampa och ett litet lysrör, lysröret är igång dygnets vakna tider och lampan när det är mörkt, men inte när det är natt. Detta är vad jag använder. Detta är hushållselen.

Jag tror inte jag får ner elkostnaden speciellt mycket. Det känns omöjligt.

Hur länge ska du bo kvar?

En liten varmvattenberedare på el kostar inte så himla mycket (mellan 1000 -2000 kr) Går det att koppla in en sådan? Så du slipper elen till patronen. Det torde vara billigare, mycket billigare, att värma bara vattnet. Rörmokarens installation kan inte heller vara speciellt dyr?

Någon duktig kanske kan räkna på det åt er? Eller ring en rörfirma och fråga?

Ajsingen så trist med brebandet.
Hoppas att ni får fiber, det är är välsignat.
Dottern har det. Billigt och över 40Mbit.
Vi kommer nog aldrig att få fiber här så det kan jag bara drömma om.

Hur länge ska du bo kvar?

En liten varmvattenberedare på el kostar inte så himla mycket (mellan 1000 -2000 kr) Går det att koppla in en sådan? Så du slipper elen till patronen. Det torde vara billigare, mycket billigare, att värma bara vattnet. Rörmokarens installation kan inte heller vara speciellt dyr?

Någon duktig kanske kan räkna på det åt er? Eller ring en rörfirma och fråga?

Jag står med halva foten på gatan redan. Hyresvärden vill ta över huset, har velat länge men eftersom jag inte fått lägenhet ännu och det är svårt att få så vill han inte säga upp mig ännu, så fort jag fått så flyttar jag. Jag skulle till och med slippa uppsägningsmånaderna ;) Men jag får ont i magen när jag bara ser hyresvärden eller hör honom när han ringer. Är det nu jag blir uppsagd? Men om han tröttnar på att vänta och jag inte fått nån annanstans att bo har jag med andra ord bostad i de tre månaderna.

Så, jag gör inget i det här huset eftersom jag inte vet hur länge jag ska bo kvar. Söker också lägenhet i Nyköping och får jag där innan skolan är klar så flyttar jag mitt bohag dit så får jag väl "bo" hos någon här under tiden. Jag hoppas att det blir så annars hinner jag inte bo på nästa ställe innan jag måste säga upp lägenheten för att flyttar till Nyköping ;) Så jag ber till Gud, mer eller mindre, att jag får en lägenhet. En sak jag kan göra är att ringa min hyresvärd och be honom säga upp mig och då ringa till socialen och säga att jag är uppsagd- ordna lägenhet. Min syster gjorde så och det gick bra. Å andra sidan är det inte samma kommun... och de vill nog inte sponsra boende i Nyköping heller....
Min hyresvärd har hyreshus också och vet om hur bostadsmarknaden ser ut, han säger nästan dagligen nej till folk som ringer och vill stå i kö hos honom. Det är inte lönt, säger han, den är för lång. I det kommunala bostadsbolaget säger de samma nästan. Visst stå i kö, men förvänta dig inget på bra länge.

Men jag vågar inte.

Så jag har en hyra jag inte kan påverka, elräkningar jag inte kan påverka med några större summor, tågkort jag inte kan påverka, hyra för hästen jag inte kan påverka och bensinkostnad som jag bara kan påverka lite- om jag får medryttare lördagar och söndagar så vi slipper köra den sträckan tex.

Det är så trist när internet inte funkar som det ska. I dag var en sådan dag, men det berodde nog på datorn. Dumma, dumma jag skrev ett arbete i går (till en redovisning i morgon), men sparade det bara på datorn. Tog med datorn till skolan, men först funkade inte min mus på datorn och inte min extramus och sedan loggade datorn inte in på internet vad jag än gjorde! :( Och mitt arbete behövde vi ju i dag när vi arbetade, de andra ville ju ha det och det gick ju inte att skicka till nån.
Tur internet här hemma funkar :D

Senast någon var här med eget mobilt bredband och tillhörande svordomar var i helgen, det gällde telia då. En granne använder tele 2s mobila i jobbet men kan inte jobba hemifrån på tillfredställande sätt, han beklagade sig senast idag, vi har blivit lovade fiber men det verkar dröja och han funderade på att ta in på ett hotell som finns i området som ska ha fiber draget. Vi har en statlig myndighetsfacilitet som grannar som vi ska haka på när de får sitt fiber.
I somras provade jag mobilt med Telia, Tele2 och Net1 med helt urusla resultat. Slutligen fick jag låna ett 3-modem (4g) och det var/är rena drömmen! Skönt för er att ni kan få fiber i framtiden, det är nog bara att glömma för oss här ute på vår egna lilla ö O_o

I somras provade jag mobilt med Telia, Tele2 och Net1 med helt urusla resultat. Slutligen fick jag låna ett 3-modem (4g) och det var/är rena drömmen! Skönt för er att ni kan få fiber i framtiden, det är nog bara att glömma för oss här ute på vår egna lilla ö O_o

Jag tror det är ganska olika var man bor i Sverige. Vissa platser funkar allt på och andra är det som för dig och honung. Det är rätt trist. När vi flyttade hit så kunde vi bara få Telias. Och sedan har det bara varit kvar.

Hur går det med nyköpingsplanerna? Har du börjat söka jobb där? Har du pejl på var i nyköping du vill bo?

Det är då som man skall ha en liten USB-sticka för att flytta filer med.
Eller Addidas-Protocoll som vi kallade floppy-diskar i datorernas barndom.

Det kan skilja på bara några meter.
Hemma hos oss är det olika i husets olika fönster.
Åt ena hållet så var Telenor bäst och åt andra Tele2.
Men sedan så slog de ihop sina nät.

Hur går det med nyköpingsplanerna? Har du börjat söka jobb där? Har du pejl på var i nyköping du vill bo?

Jag har sökt ett jobb, men har ju en termin kvar att gå så jag ska snart börja söka på allvar.

Jag vet var jag vill bo, men jag söker i hels staden. Jag kan vara kräsen. Med min nuvarande inkomst kan jag inte bo i området jsg mest vill bo i, men med annat jobb hoppas jag på att kunna bo där.

Jag tar examen i maj och tills dess är jag här och i Malmö tyvärr, men det har jag ju vetat om från början och planerat för. Jag vet att det finns de som inte tror att jag flyttar, men jag har ju bestämt mig. Jag står inte ut här längre än jag måste. Skulle det råka bli så att jag är fast här är ju hoppet helt ute för mig och det vägrar jag acceptera!

Varför skulle hoppet vara helt ute om du blev kvar i Skåne?

Jag tänkte inte på att använda mitt usb tyvärr och i dag märkte jag att en bit av texten till min redovisning fallit bort helt pga krånglet.

Å andra sidan hade det inte räddat min usla redovisning ändå. Jag suger verkligen på att redovisa, inte kändes det bättre av gruppens kritiska ögon och sura miner. vi är inte direkt vänner.....

Hör av dig om du behöver någon slags 'på plats-hjälp'. Jag bor ju inte i nypan själv, men har inte så långt dit så det händer att jag är där med jämna mellanrum.

Men jag får ont i magen när jag bara ser hyresvärden eller hör honom när han ringer. Är det nu jag blir uppsagd? Men om han tröttnar på att vänta och jag inte fått nån annanstans att bo har jag med andra ord bostad i de tre månaderna.

........

Min hyresvärd har hyreshus också .....

Du då så kan han inte få igenom en uppsägning av dig.
Om uthyrningen ingår i en affärsmässig hyresverksamhet med 3 eller flera bostäder så gäller inte regeln att man som hyresvärd kan få tillbaka sitt enfamiljshus för eget bruk.
Du behöver bara hänskjuta en eventuell tvist till Hyresnämnden så kan du sitta kvar för evigt om du vill.
Din hyresvärd borde köpa ut dig om du skall flytta.

Inte_Ung, Hyresvärd.

Du då så kan han inte få igenom en uppsägning av dig.
Om uthyrningen ingår i en affärsmässig hyresverksamhet med 3 eller flera bostäder så gäller inte regeln att man som hyresvärd kan få tillbaka sitt enfamiljshus för eget bruk.
Du behöver bara hänskjuta en eventuell tvist till Hyresnämnden så kan du sitta kvar för evigt om du vill.
Din hyresvärd borde köpa ut dig om du skall flytta.

Inte_Ung, Hyresvärd.

Men kan han inte säga upp mig med anledning av att hans son ska ta över huset? Han är till åren och vill dra sig tillbaka och de säger att sonen ska ta över huset och bo här. Först ska det renoveras dock, därför kan jag slippa uppsägningsmånaderna. Men varför gäller inte den regeln bara för att han har fler hus? Kan han hyra ut detta privat och de andra affärsmässigt? Jag tror han har 6 lägenheter han hyr ut.

Trodde detta var enda anledningen jag kan bli uppsagd (eftersom jag sköter mig utan några som helst klagomål från någon, betalar hyrorna i tid och sköter om huset).

Varför borde han köpa ut mig?

*host* han är inte precis fattigt, verkligen INTE... :p:D

Hör av dig om du behöver någon slags 'på plats-hjälp'. Jag bor ju inte i nypan själv, men har inte så långt dit så det händer att jag är där med jämna mellanrum.

Tack, det ska jag komma ihåg! :)

Men kan han inte säga upp mig med anledning av att hans son ska ta över huset?
Nej. (Ja säga upp kan han ju, men det är inte giltigt. Du måste dock hänskjuta tvisten till Hyresnämnden.)

Men varför gäller inte den regeln bara för att han har fler hus?
Därför att det står så i lagen om hyra. Jordabalken Kap 12.

Kan han hyra ut detta privat och de andra affärsmässigt?
2 år kanske, men definitivt inte mera och definitivt inte till flera olika hyresgäster i rad.

Varför borde han köpa ut mig?

Därför att ett förstahandskontrakt skall man inte släppa gratis.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat