Snålande, tjänstledighet och

Sv: Snålande, tjänstledighet och

Tre månaders uppsägning. Sa nyligen upp mitt ADSL hos Telia och använder nu bara mobilt (billigare OCH snabbare).

Jaha, men då är det inte lönt av den anledningen :) Har man uppsägningstid om man vill ändra form på sitt internet. Det är ADSL jag har tydligen.

Jaha, men då är det inte lönt av den anledningen :) Har man uppsägningstid om man vill ändra form på sitt internet. Det är ADSL jag har tydligen.

Du får ju kolla vad som står i ditt avtal, det kan vara olika bindningstider, uppsägningstider o.s.v. Ring Telia och hör imorgon.

Det verkar osmart att behålla en dyr leverantör (Telia) och be om sämre tjänst när du kan få andra leverantörers tjänster billigare?

Men det är inte säkert att andra leverantörer kan leverera lika bra tjänst. Och är det inte dumt att binda sig till ytterligare ett internet med bindningstid när jag ska flytta till/efter sommaren? Av de andra jag kan få är ju mitt mobila nog det bästa och jag har ju bevis att det funkar. Mamma har ett bredband, genom Boxer och det krånglar betydligt oftare än det mobila jag har. Det värsta jag vet är när internet krånglar. :cautious:

Så jag funderar på att säga upp telia och behålla det andra, men bättre hastighet.

Men det är inte säkert att andra leverantörer kan leverera lika bra tjänst. Och är det inte dumt att binda sig till ytterligare ett internet med bindningstid när jag ska flytta till/efter sommaren? Av de andra jag kan få är ju mitt mobila nog det bästa och jag har ju bevis att det funkar. Mamma har ett bredband, genom Boxer och det krånglar betydligt oftare än det mobila jag har. Det värsta jag vet är när internet krånglar. :cautious:

Så jag funderar på att säga upp telia och behålla det andra, men bättre hastighet.

Men - om det mobila funkar finns det väl ingen anledning i världen att ha det fasta kvar? (jag hade fattat det som om det mobila inte var något vidare..)

Säg upp det!

Men - om det mobila funkar finns det väl ingen anledning i världen att ha det fasta kvar? (jag hade fattat det som om det mobila inte var något vidare..)

Säg upp det!

Jamen jamen :nailbiting:

Du har rätt, nöjd nu :meh::D

Eller hur! Bättre ta det säkra före det osäkra :D

Jag har nu inlett operation att inte använda lampor :sneaky: Eller jo, men tjata om att de ska släckas och i kväll tvingas jag elda för varmvatten för att duscha. Det blir ett himla springande en gång i halvtimmen, men jag ska ju gå ner i vikt :D

Jag ska kolla mitt Teliaabonemang om bindningstiden och sedan säga upp det (sorg :arghh:) och ändra försäkringarna till halvårsbetalning och säga upp Barnfonden eller kanske tjata om att betala i sommar eller så, det kanske går! Jag vill ju ha kvar fadderbarnen egentligen, men om det bara är det som hindrar mig om helt tjänstledig så tror jag faktiskt att de nog får ha nån annan som fadder. Eller om jag kan "låna" ut dem till någon den här tiden :)

Jag har samma som du (tror jag), telia fast abonnemang hemma. Jag har sagt upp det en gång och sen återkommit för de mobila abonnemangen går inte att jämföra med telias. Ja, det är dyrt, men med mobilt som flämtar mellan 3 & 4g, kanske ibland inte alls får signal, och med begränsad mängd data som ju de mobila abonnemangen är, så känns det vansinnigt tryggt att ha telaabonnemanget hemma speciellt då jag är en sån som glatt kan konsumera enorma mängder data i säsongsmaraton på tex netflix.

...speciellt då jag är en sån som glatt kan konsumera enorma mängder data i säsongsmaraton på tex netflix.

Jag som levt extremsnålt i perioder tycker då att detta är en lyxkonsumtion som noga måste vägas in.

Sa upp bredbandet för att ta ett mobilt, som fylls på (innan man kunde surfa med mobilen som modem) just för att vara säker på att komma ner i kostnad. Vissa har sådan lyx att de kan köpa in sig på grannens trådlösa wifi, den turen hade tyvärr inte jag.

Att dra ner på kostnader handlar ju tyvärr om att väga varje krona på guldvåg, vad får jag för den och är det något som är nödvändigt/prioriterat?

Exakt, så är det, det handlar ju om prioriteringar. Men graden av lyx beror ju på hur prioriteringarna ser ut.

Det varierar ju vad som är bäst både med tiden och var man befinner sig.
Här, inte långt från dig, så är Tele2-4G det som fungerar bäst numera.
Om jag låser modemet på 4G så kommer jag upp i över 10Mbit i nerlänk och över 3Mbit i upplänk.
Telia ADSL kan bara ge max 2 Mbit här.

Men denna goda prestanda är bara några månader gammal.

Och hos mig är det så att där jag bor, har jag bara 3g i bästa fall, men 225 meter från mitt hus, har jag maxfart på 4g. Jag tog ett mobilt abonemang i tron att det skulle funka, men det gjorde inte det och jag fick efter täckningskontroll häva abonnemanget. Så det som funkar för en, funkar kanske inte för en annan lite längre ner på samma gata.

Och hos mig är det så att där jag bor, har jag bara 3g i bästa fall, men 225 meter från mitt hus, har jag maxfart på 4g. Jag tog ett mobilt abonemang i tron att det skulle funka, men det gjorde inte det och jag fick efter täckningskontroll häva abonnemanget. Så det som funkar för en, funkar kanske inte för en annan lite längre ner på samma gata.
Så är det här också, det som fungerar bäst för oss är 4g, men grannen 200 meter bort har inte alls lika bra 4g-täckning. När jag skulle övergå till mobilt lånade jag ett modem av en kompis och testade mig fram. Vårt 4g är rena drömmen mot det som vi fick som bäst med ADSL! (Jag är dock medveten om att det kan försämras ju fler som använder det).

Vad kostar fadderbarnen och hur lång tid rör det sig om? :idea:

460 kr och till och med maj i så fall .:)

Apliana, 10 år, bor i Indonesien och Rehima, 12 år, bor Etiopien. Har varit fadder till Apliana i snart 5 år och Rehima i 2 år, har jag för mig. Så jag vill ju inte vara en svikare samtidigt.

Mamma har hela tiden tyckt jag är dum som ens är fadder och från andra har jag fått kommentarer om att de pengarna kan jag lägga på mina barn. Mina barn som går i hela och rena kläder, får mat på bordet varje dag, kan titta på TV, spela nintendo wii, har cyklar och sönerna har fått en mobiltelefon var när de har fyllt år osv. Mina barn är visserligen inte bortskämd med nya saker, märkeskläder eller dyra saker, men det går ingen som helst nöd på dem. De pengarna tar jag däremot från det jag själv skulle behöva och borde ha och har alltid gjort. Och det känns rätt och riktigt och jag är glad att jag kunnat hjälpa två barn genom en så liten summa egentligen. Mamma visste inte ens om att jag hade ett fadderbarn förrän när jag haft ett i 2 år just för att jag inte orkade med tjatet om hur dum jag är.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka