Snålande, tjänstledighet och

Sv: Snålande, tjänstledighet och

Att företaget får dåligt rykte tror jag inte är ett giltigt skäl för arbetsgivaren att neka/skjuta upp ledigheten.
Det ska nog snarare till att du har en tjänst som absolut ingen annan kan sköta.
Lönetjejen har ingenting att säga till om i det här fallet, detta är mellan dig och arbetsgivaren.
Är det löneadministratör du letade efter (besvärligt ord i alla fall:D)?

Om du har rullande schema med fasta studiedagar så borde du nog kunna ta tjänstledigt mycket längre i förväg och ändå få dina lediga dagar.
Det är inte ditt problem att arbetsgivaren har dåliga vikarier - men är du som jag så känner man sig skyldig till att verksamheten ska fungera även om man är borta från jobbet. Knäppt, men så fungerar man ibland.

Jag har själv inte varit studietjänstledig, men i och med att jag är Handelsombud har jag hjälpt ett par arbetskamrater att få tjänstledigt för studier, och min chef var rätt ovillig först - det var dock innan jag visade vad som står i lagen.
Och mina kursledare påpekade att studieledighetslagen är bland de starkaste lagarna vi har i det här landet.

Jag påpekade också för min chef att han inte kan neka mig, men enligt honom är det tydligen så att han inte får neka om jag väljer ut fasta dagar att vara ledig på, det är just att det inte utfaller på samma dag eller ens lika många dagar från vecka till vecka, som gör att han kan neka. Det är nog det lönetjejen tjatar på honom om. Tack för ordet! Det var mycket riktigt det jag sökte :) Jag är så glömsk periodvis, speciellt språkligt.

Tyvärr är det ju så med schema att det inte alltid kommer ut i tid. Vi har fått schema inför vårterminen redan, men det är fel i det och så brukar det vara, därför har jag inte begärt mig något ledigt för januari eller februari. Brukar vara så här vid terminsstarterna. Han brukar få min ansökan 2-3 veckor innan den ska gälla och jag är öppen med att OM det inte går någon dag så får jag ta det. Nu blir det nära inpå men det känns bättre att göra det än att göra det tidigt och sedan behöva ringa och ändra hos h0onom, lönekontoret och han ska ringa vikarien och ändra.

Jag skäms över vikarierna, och det är jobbigt för mig också för när förra vikarien jobbat några dagar var det smutsigare än det ska vara för han hade slarvat så när jag kom tillbaka fick jag alltså mer att göra. Så var det hela tiden. Den andra städerskan i byggnaden (men som inte utför min städning utan har eget område där) vet precis när jag städat och när den andre hade städat. Det är också jobbigt att komma tillbaka till jobbet igen och behöva "stå till svars" nästan, för vad den andre gjort, det är ju inte all personal på området som märkt att det är nån annan och inte jag som varit där. Vem misstänker de då det är som städar uselt liksom :crazy: Jag kan inte förstå att man misssköter sitt jobb heller, det går ju ut över andra, inte bara vikarien själv och mig utan personal och barn på området! :mad:

Jag påpekade också för min chef att han inte kan neka mig, men enligt honom är det tydligen så att han inte får neka om jag väljer ut fasta dagar att vara ledig på, det är just att det inte utfaller på samma dag eller ens lika många dagar från vecka till vecka, som gör att han kan neka. Det är nog det lönetjejen tjatar på honom om. Tack för ordet! Det var mycket riktigt det jag sökte :) Jag är så glömsk periodvis, speciellt språkligt.

Tyvärr är det ju så med schema att det inte alltid kommer ut i tid. Vi har fått schema inför vårterminen redan, men det är fel i det och så brukar det vara, därför har jag inte begärt mig något ledigt för januari eller februari. Brukar vara så här vid terminsstarterna. Han brukar få min ansökan 2-3 veckor innan den ska gälla och jag är öppen med att OM det inte går någon dag så får jag ta det. Nu blir det nära inpå men det känns bättre att göra det än att göra det tidigt och sedan behöva ringa och ändra hos h0onom, lönekontoret och han ska ringa vikarien och ändra.

Jag skäms över vikarierna, och det är jobbigt för mig också för när förra vikarien jobbat några dagar var det smutsigare än det ska vara för han hade slarvat så när jag kom tillbaka fick jag alltså mer att göra. Så var det hela tiden. Den andra städerskan i byggnaden (men som inte utför min städning utan har eget område där) vet precis när jag städat och när den andre hade städat. Det är också jobbigt att komma tillbaka till jobbet igen och behöva "stå till svars" nästan, för vad den andre gjort, det är ju inte all personal på området som märkt att det är nån annan och inte jag som varit där. Vem misstänker de då det är som städar uselt liksom :crazy: Jag kan inte förstå att man misssköter sitt jobb heller, det går ju ut över andra, inte bara vikarien själv och mig utan personal och barn på området! :mad:

Har du specifika datum så kan du begära tjänstledigt just för dessa, oavsett antalet per vecka.

Om du inte har fått det så ska du dessutom ha ett årsarbetstidsschema (grundschema) i god tid, så där gör din arbetsgivare fel om han inte givit dig ett. Du ska typ i januari kunna veta hur du jobbar julen.
Vissa arbetsgivare tycker att det räcker med att schemat finns i chefens dator, men se det ska finnas tillgängligt när du vill ha schemat.
Och jag vet att många arbetsgivare inte vill ge ut ett årsarbetstidsschema, för "det är så krångligt när folk vill byta tider" eller när det kommer en röd dag och man måste minska/öka på personal.
Det blir ju dock problem om skolan strular med felaktiga datum.

Det dåliga jobbet som vikarierna gör är och har alltid varit arbetsgivarens problem, inte ditt eller mitt - men jag vet så väl att det är du/jag som får ställa det tillrätta igen och det är så svårt att ignorera det där dåliga samvetet.

Har du specifika datum så kan du begära tjänstledigt just för dessa, oavsett antalet per vecka.

Om du inte har fått det så ska du dessutom ha ett årsarbetstidsschema (grundschema) i god tid, så där gör din arbetsgivare fel om han inte givit dig ett. Du ska typ i januari kunna veta hur du jobbar julen.
Vissa arbetsgivare tycker att det räcker med att schemat finns i chefens dator, men se det ska finnas tillgängligt när du vill ha schemat.
Och jag vet att många arbetsgivare inte vill ge ut ett årsarbetstidsschema, för "det är så krångligt när folk vill byta tider" eller när det kommer en röd dag och man måste minska/öka på personal.
Det blir ju dock problem om skolan strular med felaktiga datum.

Det dåliga jobbet som vikarierna gör är och har alltid varit arbetsgivarens problem, inte ditt eller mitt - men jag vet så väl att det är du/jag som får ställa det tillrätta igen och det är så svårt att ignorera det där dåliga samvetet.

Jag hoppas att skolan skickar ut ett nyt korrekt schema på tisdag så jag kan bestämma vilka dagar jag måste vara ledig på. Du menar att jag kan medledning av mitt schema, bestämma specifika datum under tex 2 månader som jag vill vara ledig på? Det är ju så jag gör, när jag får schemat så ser jag ju vilka datum jag behöver vara ledig på och så skriver jag ner datumen på en lapp och ger chefen ( och får även skriva in det i ett ledighetsansökanpapper). Detta är det sätt som löneassistenten säger att han inte behöver bevilja mig.

Hoppas att du har rätt!:)

Årsarbetstidsschema har jag aldrig sett. Men jag jobbar ju alla vanliga dagar, samma tid varje dag, inga röda dagar.

Jag är inte bergsäker, är bäst att påpeka (men till typ 99%), men i och med att det rör sig om tjänstledighet för studier och inte en vanlig ledighet så kan arbetsgivaren inte neka, och lönekontoret har definitivt inget att säga till om.

Är det så att du har kollektivavtal på din arbetsplats så måste arbetsgivaren i princip ha överläggning med fackombudet om han inte vill ge dig tjänstledigt.
"Arbetsgivare har rätt att uppskjuta ledighet till senare tid än arbetstagaren har begärt enligt vad som sägs i 5 - 7 §§.
Vill arbetsgivaren uppskjuta ledigheten, skall han genast underrätta arbetstagaren om uppskovet och skälen för detta.
Om arbetsgivaren är eller brukar vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör, skall underrättelse om uppskovet genast lämnas förutom till arbetstagaren också till berörd lokal arbetstagarorganisation
."
Och då kan du inom en vecka begära möte med arbetsgivaren tillsammans med facket.

Säger han upp dig p.g.a. studietjänstledigheten ogillas uppsägningen.
Så, så stark är lagen.

Även om du jobbar alla vardagar så ska det finnas årsarbetstidsschema så att du kan kolla när de röda dagarna infaller.

Jag har ett tele2 mobilt internet också för 99 kr, som är tänkt att följa med när jag pluggar och så, men det är långsamt och teckningen här är lite surig. Men jag borde kanske bara ha det?

Har de inte gratis WiFi där du läser? Tänkte att då är kanske det bärbara lite onödigt om det är segt och du dessutom kan få (antagligen) bättre internett gratis :)

Det kan vara paragraf 7 som lönetjejen kollat på:
7 § Vid prövning enligt 6 § skall skälig hänsyn tagas såväl till arbetstagarens önskemål som till intresset av att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan allvarlig störning.
Paragraf 6 är:
Har arbetstagare ej fått påbörja sin ledighet inom två år efter det att framställning gjordes, har han rätt att påkalla domstols prövning av frågan om ledighetens förläggning.
Prövning som avses i första stycket får påkallas sedan ett år har förflutit efter arbetstagarens framställning, om ledigheten sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka.
Vad som nu har sagts gäller även om företag eller del av företag har övergått till ny arbetsgivare.

Men att din arbetsgivare anställer dåliga vikarier är fortfarande arbetsgivarens problem och kan inte anses som allvarlig störning av verksamheten.
Och att det ska gå ända till prövning är för mycket jobb för arbetsgivaren skulle jag tro.

Det är alltid trevligt om man kan ha en bra kontakt med arbetsgivaren, men i det här fallet så har du lagen på din sida så stå på dig.

Vad skönt! Där försvann en börda jag burit runt på hela den här terminen. Vikarien är avskedad så det är en annan nu som tur är. Men när vi hade den andre så kände jag att jag nästan var tvungen att åka dit på kvällen för att göra det han inte gjort. Jag ville inte heller klaga till chefen, utan det var i första hand kunderna som klagade på honom. Den andra städerskan på området, hon ville inte heller klaga på honom eftersom det skulle gå ut över mig. Så det känns verkligen bra att det inte kan göra det!

Men å andra sidan så skulle jag ju behöva vara ledig helt och det har jag inte hört något om att han skulle sätta sig emot, han kan ju inte och det vet han väl. Jag är absolut inte oersättlig, jobbar som städerska liksom, städa kan väl alla som är kloka nog att förstå instruktioner om hur man gör!

Måste fråga chefen om det där scehamt, intressant, jag har aldrig under mina 8 år där sett ett sådant!:)

Jo jag kom på det, men då hade jag redan skaffat det :) Tror att jag i första hand ökar hastigheten på det och ser om det funkar bra, annars får jag testa annat.

Förresten, någon som vet, jag har något som heter "Bredband 8" på Telia, jag kan ju kanske sänka hastigheten och få det billigare på så sätt? Måste kolla med dem om .. om jag har sån tid i vet, som man inte kan säga upp det på. Antingen har den tiden precis gått eller så har jag någon månad kvar, tror jag.

Tänkte söka bidraget igen. De beviljar inte studielån då jag har tagit ut allt man kan, bidraget har jag inte sökt, men ska göra det, tack för tipset! När någon säger studielån glömmer jag att man kan få bidrag. Kan man få bidrag om man inte får mer lån?

Nej tyvärr. Har du förbrukat alla veckor man har så får du inget mer, varken bidrag eller lån. :(

Vad dumt! Vad...SNÅLT! :D Men det förvånar mig inte.

En sak som är jätteviktigt vad du än gör - se till att få alla beslut/överenskommelser/ändringar på papper, som är daterat och underskrivet (helst två kopior med din och arbetsgivarens underskrift på).
Låter kanske lite löjligt, men det kan vara livsviktigt om det händer något och ord står mot ord.

Vad skönt! Där försvann en börda jag burit runt på hela den här terminen. Vikarien är avskedad så det är en annan nu som tur är. Men när vi hade den andre så kände jag att jag nästan var tvungen att åka dit på kvällen för att göra det han inte gjort. Jag ville inte heller klaga till chefen, utan det var i första hand kunderna som klagade på honom. Den andra städerskan på området, hon ville inte heller klaga på honom eftersom det skulle gå ut över mig. Så det känns verkligen bra att det inte kan göra det!

Men å andra sidan så skulle jag ju behöva vara ledig helt och det har jag inte hört något om att han skulle sätta sig emot, han kan ju inte och det vet han väl. Jag är absolut inte oersättlig, jobbar som städerska liksom, städa kan väl alla som är kloka nog att förstå instruktioner om hur man gör!

Måste fråga chefen om det där scehamt, intressant, jag har aldrig under mina 8 år där sett ett sådant!:)

Bra! :)
Visst är det svårt att klaga på något som man vet borde klaga på (för allas bästa egentligen).

Jag har städat så jag vet hur viktigt det är - så du är inte "bara en städerska", Enya. Du gör ett viktigt jobb, så det så! Och var stolt att du är bra på det du gör!

Du kan ju fråga om schemat så där lite förbifarten.
Vill det sig illa så kan han åka på böter om facket får reda på att det inte finns ett årsarbetstidsschema (om det nu är så).
En f.d. arbetsgivare som jag hade åkte på 10 000 i böter för att han inte sade upp schemat den lagstadgade månaden före det skulle sluta gälla. Inte riktigt samma, men jag tror att ett icke existerande årsarbetstidsschema ger ännu högre böter.

En sak som är jätteviktigt vad du än gör - se till att få alla beslut/överenskommelser/ändringar på papper, som är daterat och underskrivet (helst två kopior med din och arbetsgivarens underskrift på).
Låter kanske lite löjligt, men det kan vara livsviktigt om det händer något och ord står mot ord.

Jag är anställ på kommunen, är det lika viktigt då? Jag brukar fylla i ledighetsansökan där, vi är noga med det. :) Jag brukar ringa och be om ledigt de datumen och så kollar han upp det men tror att det ska gå bra och så skickar han hem en ledighetsansökan som jag fyller i och lämnar tillbaka så först får jag det muntligt och dagen efter eller så dimper det ner ett papper att fylla i :D

Det är viktigt oavsett arbetsgivare och oavsett vad du har för tjänst.

Säg att din chef går och dör (för att vara riktigt drastisk), och den nya chefen undrar varför du är ledig och rent av vill dra in din ledighet, då kan du visa papper på varför och vilka dagar du är tjänstledig.

Tar du kopior på dina papper efter du skrivit under och innan du skickar tillbaka till arbetsgivaren?
Om inte, så börja med det - omedelbums!
Det bästa är om du ger pappret till arbetsgivaren efter att du skrivit på och ser när han skriver under, och när han har gjort det så begär du en kopia om det är så att han inte vill låna ut pappret igen.

Senast ändrad:

Bra! :)
Visst är det svårt att klaga på något som man vet borde klaga på (för allas bästa egentligen).

Jag har städat så jag vet hur viktigt det är - så du är inte "bara en städerska", Enya. Du gör ett viktigt jobb, så det så! Och var stolt att du är bra på det du gör!

Du kan ju fråga om schemat så där lite förbifarten.
Vill det sig illa så kan han åka på böter om facket får reda på att det inte finns ett årsarbetstidsschema (om det nu är så).
En f.d. arbetsgivare som jag hade åkte på 10 000 i böter för att han inte sade upp schemat den lagstadgade månaden före det skulle sluta gälla. Inte riktigt samma, men jag tror att ett icke existerande årsarbetstidsschema ger ännu högre böter.

Med tanke på det här med hur städningen funkat på skolor som varit i hetluften på tv den senaste tiden så har han ju nog varit lite orolig at problemen med städningen och vikarien skulle skapa större problem än vad det annars skulle ha gjort. Nu har problemen inte varit så stora givetvis, men man vet aldrig vad missnöjda kunder kan få för sig.

Jag är stolt över att jag kan sköta mitt jobb bra! :) Jag får inga klagomål alls och de är väldigt nöjda med mig. När jag vänder mig om för att dubbelkolla att allt är gjort så kan jag ibland tänka "fan vad fint" istället för "har jag nu gjort allt?" :D

Det är viktigt oavsett arbetsgivare och oavsett vad du har för tjänst.

Säg att din chef går och dör (för att vara riktigt drastisk), och den nya chefen undrar varför du är ledig och rent av vill dra in din ledighet, då kan du visa papper på varför och vilka dagar du är tjänstledig.

Tar du kopior på dina papper efter du skrivit under och innan du skickar tillbaka till arbetsgivaren?
Om inte, så börja med det - omedelbums!
Det bästa är om du ger pappret till arbetsgivaren efter att du skrivit på och ser när han skriver under, och när han har gjort det så begär du en kopia om det är så att han inte vill låna ut pappret igen.

Tänkte inte så långt. Men jo, vi skriver ju ledighetsansökan,som han också beviljar och skriver på. Oftast när jag lämnar lappen så skickar han hem kopiorna sedan efter han skrivit på och kollat upp om det går att vara ledig. Om jag inte har helt fel för mig så lämnas en kopia till lönekontoret och en behålelr han och en får jag. :)

Nu ska jag ta min epilepsimedicin och gå och lägga mig, min hjärna vill inte riktigt samarbeta i kväll, jag tappar ord och stavningar hela tiden märker jag. :) Tack för dina svar!:bow:

Jag är stolt över att jag kan sköta mitt jobb bra! :) Jag får inga klagomål alls och de är väldigt nöjda med mig. När jag vänder mig om för att dubbelkolla att allt är gjort så kan jag ibland tänka "fan vad fint" istället för "har jag nu gjort allt?" :D

Bra, så ska det låta!:)
Tyvärr är det ju så lätt att nedvärdera sig själv och det man gör.

Jag jobbar i butik, sitter i kassan, plockar varor och städar hyllor - kort sagt ett nödvändigt men nedvärderat jobb precis som städning - men jag är j-vligt bra på det och tillåter mig att visa andra att jag är stolt över vad jag åstadkommer på mitt jobb.
En gång tog jag kort på hyllan jag just frontat och det kortet finns nu på butikskedjans hemsida som ett exempel på hur en snyggt frontad hylla ska se ut. :D
Ett annat bevis på att jag gör ett bra jobb är när kunderna kommer fram och frågar om jag varit ledig eller sjuk då de inte sett mig på några dagar (jag jobbar sent ena veckan och tidigt den andra).

Oj, förlåt för utvikningen från ämnet!

Nu ska jag ta min epilepsimedicin och gå och lägga mig, min hjärna vill inte riktigt samarbeta i kväll, jag tappar ord och stavningar hela tiden märker jag. :) Tack för dina svar!:bow:

Sov så gott!
Jag borde också sova, har jobbat idag, ledig imorgon sedan ska jag jobba elva dagar på raken (självvalt, så tyck inte synd om mig).

Jo jag kom på det, men då hade jag redan skaffat det :) Tror att jag i första hand ökar hastigheten på det och ser om det funkar bra, annars får jag testa annat.

Förresten, någon som vet, jag har något som heter "Bredband 8" på Telia, jag kan ju kanske sänka hastigheten och få det billigare på så sätt? Måste kolla med dem om .. om jag har sån tid i vet, som man inte kan säga upp det på. Antingen har den tiden precis gått eller så har jag någon månad kvar, tror jag.

Det verkar osmart att behålla en dyr leverantör (Telia) och be om sämre tjänst när du kan få andra leverantörers tjänster billigare?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka