Snålande, tjänstledighet och

Sv: Snålande, tjänstledighet och

Kolla upp vad du kan få för internet till bättre pris, jag tecknade precis mobilt bredband med Tele2, Large för 399kr/månad och då ingår ett trådlöst modem om man vill det.

Men det är kanske det jag har? Jag har för 99 kr i månaden, lägsta hastigheten och man kan ju höja, så jag tror vi har samma egentligen :)

Förutom länkarna som ameo skickade, prata även med din skola och med kommunen. Du är en studerande småbarnsmamma med ett låglöneyrke och har kommit långt i dina studier, du borde ha goda förutsättningar att få pengar.

Tackar! :bow: Ska kika in där! :)
Vill bara påminna om att du ska tolka alla fondernas krav till din fördel. Tycker du att du bara delvis eller kanske nästan inte alls uppfyller deras krav på sökande, så sök ändå!! Många stipendier har inga sökande alls och ibland kan de dela ut lite pengar bara för att de blir så glada för att någon ens söker....
Jag har en vän som fick ihop en bra slant på detta vis, så jag vet att det funkar!

Förutom länkarna som ameo skickade, prata även med din skola och med kommunen. Du är en studerande småbarnsmamma med ett låglöneyrke och har kommit långt i dina studier, du borde ha goda förutsättningar att få pengar.

Varför ska jag prata med skolan, vad kan de hjälpa med?

Men jag har ju jobb vilket gör att jag inte kan få något försörjningsstöd. Speciellt inte när jag har häst och bil ;)

Vill bara påminna om att du ska tolka alla fondernas krav till din fördel. Tycker du att du bara delvis eller kanske nästan inte alls uppfyller deras krav på sökande, så sök ändå!! Många stipendier har inga sökande alls och ibland kan de dela ut lite pengar bara för att de blir så glada för att någon ens söker....
Jag har en vän som fick ihop en bra slant på detta vis, så jag vet att det funkar!

Vad bra! Hade inte varit fel att få lite pengar så jag kan vara ledig mer, det tar enormt på mig att inte kunna ge 100 % varken på jobbet eller studierna. Jag missar så mycket i skolan och chefen pratar ofta om att vikarierna inte sköter sig riktigt och att han ju inte måste ge mig ledigt på det här viset och att han inte vet hur länge till han kan göra det. Funderar på att jobba på kvällen, men jag är säker på att jag kommer att gå in i väggen då istället. Barnen lär jag inte se heller och de mår inte bra av det, jag har ju tidigare både pluggat och sedan jobbat på kvällen, så jag vet hur det är.

Skolan har koll på om några särskilda stipendier finns för deras elever, och kommunen om det finns speciella stipendier för deras medborgare.

Försörjningsstöd har inget med stipendier att göra. Stipendier kommer oftast från pengar som folk har skänkt för att andra ska ha möjlighet att förverkliga sina drömmar.

Många stipendier är särskilt avsedda för folk som har fått kämpa lite extra och verkligen behöver pengarna.

Skolan har koll på om några särskilda stipendier finns för deras elever, och kommunen om det finns speciella stipendier för deras medborgare.

Försörjningsstöd har inget med stipendier att göra. Stipendier kommer oftast från pengar som folk har skänkt för att andra ska ha möjlighet att förverkliga sina drömmar.

Många stipendier är särskilt avsedda för folk som har fått kämpa lite extra och verkligen behöver pengarna.

Aha! Det visste jag inte! Visste att det finns fonder och så, men har inte haft närmare kontakt med det så jag kan alltså inget om det :)

Läser du på högskola? Kolla i så fall på lärosätets hemsida. Högst troligt finns det någonstans en lista över diverse stipendier man kan söka, både för lärare och forskare och för studenter.

Jag fick 10-30 000 om året under min studietid i olika stipendier, utan att jag behövde lägga särskilt mycket arbete på att söka dem. Mitt lärosäte hade så kallade "behovsstipendier", som typiskt gick till ensamstående studerande med barn att försörja.

Nej tyvärr inte, det är via Lernia, en hm... KY-utbildning, eller heter det inte så längre kanske. Det är inte högskola i alla fall, det vet jag.

Men jag kan höra med Lernia om de har något sådant!

Har du varit anställd i minst 6 månader de senaste 2 åren kan arbetsgivaren inte neka dig om du vill ta ledigt för studier.
Studieledighetslagen är en av de starkaste lagar vi har i Sverige.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm

Det du måste göra är att påbörja din tjänstledighet senast 6 månader (har jag för mig) från det datum du lade in ansökan om tjänstledigt, alltså inte från det datum kursen börjar.
Arbetsgivaren kan skjuta upp din tjänstledighet men inte neka dig, men arbetsgivaren måste ha väldigt bra skäl om denne vill skjuta upp din ledighet.
Och du har rätt att vara tjänstledig så länge studierna pågår.
Men skulle du behöva avsluta studierna i förväg så har du rätt att få tillbaka din tjänst.

Du kan även vara deltidstjänstledig, t.ex. om du jobbar fyra dagar i veckan och studierna är lagda på två av dessa dagar så kan du begära tjänstledigt för de två studiedagarna och jobba de andra två som vanligt.

(Tänkte om din arbetsgivare krånglar om/när du vill ha tjänstledigt).

Apropå försäkringar så kanske det kan finnas vilande varianter om man pluggar? Inget jag vet, mest som tips.

Senast ändrad:

Har du varit anställd i minst 6 månader de senaste 2 åren kan arbetsgivaren inte neka dig om du vill ta ledigt för studier.
Studieledighetslagen är en av de starkaste lagar vi har i Sverige.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm

Det du måste göra är att påbörja din tjänstledighet senast 6 månader (har jag för mig) från det datum du lade in ansökan om tjänstledigt, alltså inte från det datum kursen börjar.
Arbetsgivaren kan skjuta upp din tjänstledighet men inte neka dig, men arbetsgivaren måste ha väldigt bra skäl om denne vill skjuta upp din ledighet.
Och skulle du behöva avsluta studierna i förväg så har du rätt att få tillbaka din tjänst.

Du kan även vara deltidstjänstledig, t.ex. om du jobbar fyra dagar i veckan och studierna är lagda på två av dessa dagar så kan du begära tjänstledigt för de två studiedagarna och jobba de andra två som vanligt.

Ja tjänstledigt får jag ju och han har inte varit motstridig egentligen. Löne... vad heter det det, hon som jobbar på lönekontoret, har glömt ordet... hon säger i alla fall ibland till honom att han inte behöver ge mig ledigt om det stör verksamheten och det har det gjort eftersom vikarierna inte skött sig. Om jag förstått honom rätt så har han inte skyldighet att ge mig ledigt så som jag fått, alltså ledig vissa dagar men inga bestämda. Jag ser ju schemat och ser då att jag tex har föreläsning säg onsdag och torsdag denna veckan, då har jag begärt mig ledigt. Jag har begärt för minst en månad fram och så fort jag sett schemat så han har ju fått tid på sig att fixa vikarie så jag ansöker med andra ord inte precis innan. Men det är alltså rullande dagar så att säga, onsdag och torsdag en vecka och tosdag och fredag en annan osv.

Han hade inte haft invändningar om vikarierna inte missköttsig, men när städpersonalen inte sköter sitt jobb så får ju han som arbetsgivare lite dåligt rykte och de kan förlora ....uppdraget, heter det nog (jag har en dålig dag i dag, minnet strejkar). Nu fick vi in en kille som verkar ta det på allvar, och som jobbade när jag var ledig 5 veckor pga LIAperioden, men om han inte fortsätter göra sitt jobb så vil chefen inte ge mig ledigt alls mer. Då är det kört för mig.

Så du har helt rätt i att han inte kan neka mig ledighet, men samtidigt så måste jag då ha fasta dagar att vara ledig på.

Där sa du nåt! Om försäkringar alltså! Vet inte om det finns vilande, men jag betalar ju månadsvis! Jag kan ju kanske ändra till halvårsvis? :) Jag tar examen i slutet av maj och juni,juli och halva augusti jobbar jag heltid på mitt jobb (jag jobba vanligtvis halvtid men till sommarn är det storstädning). Om jag inte flyttat och fått nytt jobb innan dess :)

Att företaget får dåligt rykte tror jag inte är ett giltigt skäl för arbetsgivaren att neka/skjuta upp ledigheten.
Det ska nog snarare till att du har en tjänst som absolut ingen annan kan sköta.
Lönetjejen har ingenting att säga till om i det här fallet, detta är mellan dig och arbetsgivaren.
Är det löneadministratör du letade efter (besvärligt ord i alla fall:D)?

Om du har rullande schema med fasta studiedagar så borde du nog kunna ta tjänstledigt mycket längre i förväg och ändå få dina lediga dagar.
Det är inte ditt problem att arbetsgivaren har dåliga vikarier - men är du som jag så känner man sig skyldig till att verksamheten ska fungera även om man är borta från jobbet. Knäppt, men så fungerar man ibland.

Jag har själv inte varit studietjänstledig, men i och med att jag är Handelsombud har jag hjälpt ett par arbetskamrater att få tjänstledigt för studier, och min chef var rätt ovillig först - det var dock innan jag visade vad som står i lagen.
Och mina kursledare påpekade att studieledighetslagen är bland de starkaste lagarna vi har i det här landet.

Hm... jag vet inte? :o Bredband och modemet? Tror jag! :D

Jag har ett tele2 mobilt internet också för 99 kr, som är tänkt att följa med när jag pluggar och så, men det är långsamt och teckningen här är lite surig. Men jag borde kanske bara ha det?

Men jag älskar ju Teliainternetet, det har jag haft i 10 år och det har aldrig krånglat. Jo tre gånger, två gånger när blixten slog ner i modemet :meh: och en gång för nån vecka sedan då jag inte kunde komma ut på det på säkert 2 timmar! I övrigt ALDRIG problem! :D

Men jag borde inte tänka så va? :cautious:

Jag har Bredbandsbolaget via ADSL och betalar ca 300 i månaden och då ingår virusskydd för 39 kr. Modemet betalar man inte för. Det lånar man, gratis.

Att du älskar Telia verkar bero på att det är driftsäkert? De flesta andra bolag är också driftsäkra. Det är inget bra argument för att hålla fast vid något så dyrt tycker jag :) Mitt är också driftsäkert. Jag har i stort sett alltid tillgång till nätet. Händer att de slår ur om det är oväder men oftast räcker det att starta om modemet så är det igång igen. Men det är verkligen inte varje månad, snarare nån enstaka gång per år.

Mobilt bredband kan du ju ha. Frågan är bara om 99 kr är det billigaste som finns? I och med att du inte använder det så ofta?

Skulle jag inte ha mitt teliainternet så skulle jag ju ha mitt mobila, alternativt om jag höjde... vad det nu heter så det inte är så långsamt.

Telias har inte ens krånglat när vi haft stormar, inget alltså :D Anledningen till att vi valde Telia när vi flyttat hit var för att inget annat funkade här, men nu har över 10 år gått och jag borde nog säga upp det. Hur lång uppsägningstid har man? Jag har ju haft funderingar på att säga upp det när jag flyttar eftersom det på flera ställen "ingår" att ha intenet via bostadsbolaget, tydligen, man får betala för det givetvis.

Kollade på min faktura och i min kostnad ingår bredband, nätavgift och Telia Smart, som ju är modemet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka