Men varför får de extra grovfoder när de går på bete?
hade det inte funkat med bete bara då?
Ja du, jag undrar detsamma. Det hade räckt alldeles utmärkt med det betet som är där nu. Men tidigare har det varit otroligt lite bete så därför har de stödfodrats för att de ska få tillräckligt med fibrer. Men nu har det som många av er märkt sagt POFF och hela hagen är full med gräs. Godi gick upp i vikt på betydligt mindre utan att stödfodras. Sol går som sagt bara ute dagtid och hon får "bara" 3-3.5 kg inne. De andra som går ute får ju betet hela natten plus 2 kg silage. Så det blir ju betydligt mer och för mycket för Sol som inte behöver gå upp mer i vikt. Hon hade tvärtom kunnat tappa ett par kg.
Hur ligger ni i träckprovs kollen och så när ni använder samma bete?
De "gamla" i stallet rutinavmaskar utan att göra koll. Jag och jag tror ett par av de nya, gör prov ett par gånger om året. Godi hade jag där så kort tid så jag hann inte se om det ökade eller minskade på honom. Sol har gått här sen augusti och hon hade inget i våras när hon kollades. Men då ville vet. avmaska ändå pga magen. Det var i samband med diarren som de tog prov och i just det fallet tyckte hon att det kunde vara värt att avmaska trots att provet inte visade nåt behov av avmaskning. Nu är det snart dags för provtagning igen, får se vad det visar.
Annars mockas hagarna varje sommar så förhoppningsvis håller de nere spridningen något.
Jag lät mitt sommarbeta vila i år så den hagen ska stå ett helt år extra, då blir betet helt maskfritt med + att det behövde växa på sig.
Vi har inte tillräckligt stora marker/hagar för att kunna växla. Alla hagar används året om i stort sett. Vi flyttar runt hästarna efter behov för att anpassa efter vikt och så. Nu går stona på det magraste betet för de är fetast. Vilket jag är jättenöjd med
Men efter avmaskningen så får de alltid nya rena hagar.
Glampi hade 0 EPG i år och Thengill gick från 0 från förra året till 250epg detta året men troligen betar han närmare bajshögarna än Glampi.
Så behövde bara avmaska Thengill
.