Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det beror väl på de som anordnar kursen. Vi lyckas i alla fall ha det billigare här fastän vi har en jämrans dyr resekostnad (å andra sidan håvar jag ju inte in några stora summor som arrangör).
Du bor väl inte så långt bort från Hinni, lasta hästen och åk dit vettja så kommer du billigare undan.

Han ÄR himla bra! En superpedagog som har något att tillföra alla ekipage.

Men varför får de extra grovfoder när de går på bete?
hade det inte funkat med bete bara då?

Ja du, jag undrar detsamma. Det hade räckt alldeles utmärkt med det betet som är där nu. Men tidigare har det varit otroligt lite bete så därför har de stödfodrats för att de ska få tillräckligt med fibrer. Men nu har det som många av er märkt sagt POFF och hela hagen är full med gräs. Godi gick upp i vikt på betydligt mindre utan att stödfodras. Sol går som sagt bara ute dagtid och hon får "bara" 3-3.5 kg inne. De andra som går ute får ju betet hela natten plus 2 kg silage. Så det blir ju betydligt mer och för mycket för Sol som inte behöver gå upp mer i vikt. Hon hade tvärtom kunnat tappa ett par kg.

Hur ligger ni i träckprovs kollen och så när ni använder samma bete?

De "gamla" i stallet rutinavmaskar utan att göra koll. Jag och jag tror ett par av de nya, gör prov ett par gånger om året. Godi hade jag där så kort tid så jag hann inte se om det ökade eller minskade på honom. Sol har gått här sen augusti och hon hade inget i våras när hon kollades. Men då ville vet. avmaska ändå pga magen. Det var i samband med diarren som de tog prov och i just det fallet tyckte hon att det kunde vara värt att avmaska trots att provet inte visade nåt behov av avmaskning. Nu är det snart dags för provtagning igen, får se vad det visar.
Annars mockas hagarna varje sommar så förhoppningsvis håller de nere spridningen något.

Jag lät mitt sommarbeta vila i år så den hagen ska stå ett helt år extra, då blir betet helt maskfritt med + att det behövde växa på sig.

Vi har inte tillräckligt stora marker/hagar för att kunna växla. Alla hagar används året om i stort sett. Vi flyttar runt hästarna efter behov för att anpassa efter vikt och så. Nu går stona på det magraste betet för de är fetast. Vilket jag är jättenöjd med :)

Men efter avmaskningen så får de alltid nya rena hagar.
Glampi hade 0 EPG i år och Thengill gick från 0 från förra året till 250epg detta året men troligen betar han närmare bajshögarna än Glampi.
Så behövde bara avmaska Thengill:).

Jag är jättenoga med maskkontroller, tycker det är skrämmande med resistensutvecklingen och tycker inte att det känns sådär jätteroligt att de andra avmaskar allihopa utan att ta några prover. Men det är ju deras beslut.
Jag fortsätter i alla fall och köper ett gäng prov varje år vid Eurohorse-mässan, skitbilligt!! Betalar 100 kr per provpåse, helt perfekt!

Ja jag tycker det verkar lite skumt.. Men vore ju jätte skönt om det inte var någon människa som gjort detta. En till obduktions rapport om fölet ska väl komma lite längre fram. Läste även att fölet hade underlivs skador, undrar hur de uppkommit?

Jag brukar betala 1200 kr inkl. ridhushyra och lunch för två ridpass för Hinni och 2500 kr för tvådagarskurserna.
Jag tror Hinni tar samma kurspris oavsett var han håller kursen och sedan är det upp till den som ordnar kursen att ta betalt av de som rider. Om det är få med på kursen blir det dyrare per person.

Malin

Ja jag tycker det verkar lite skumt.. Men vore ju jätte skönt om det inte var någon människa som gjort detta. En till obduktions rapport om fölet ska väl komma lite längre fram. Läste även att fölet hade underlivs skador, undrar hur de uppkommit?

Kråkfåglar/korpar äter på kadaver och de börjar nästan alltid med ögon och... Anus/könsöppning. Dvs OM fölet dött en naturlig död så skulle skadorna runt/i könsorganet bero på vassa fågelnäbbar som tog enklaste vägen till en måltid.

Äckliga djur, de äter ju t.o.m. på djur som är för sjuka för att protestera o på t.ex. nyfödda lammungar som inget fattar.

Men va det 750 kr för en lektion ensam med honom eller red ni två och två? Jag har betalat 350 kr för en lektion men då rider vi två och två i 40 min. Kan hålla med Mist, han är toppen att rida för! :)

*kl*

Skönt att höra att det är fler hästar som ser ut som uppsvullna ballonger :S min val och ungstoet går på väldigt nerbetat, så de får lite grovfoder varje dag för att hålla magarna igång och få i sig lite fiber. stoet ser ok ut, men hon är inte ständigt hungrig som valacken, han skulle nog kunna äta ihjäl sig om det vore så... Hörde av en hovslagare att det va väldigt många hästar som fått fång i år, så kanske det är nåt med gräset?

Hinni är värld varenda krona:) Tror vi brukar betala 2200kr för 2dagars och då rider vi 2och 2, då ingår uppstallning och lunch samt fika. Sen betalar vi om vi vill sova över och få midda och frukos. Mycket pengar men helt klar värlt varenda krona, inte bara för hinni utan vi som kursar brukar ha super kul ihop och VÄLDIGT god mat så det blir som en liten mini semester:):)

Sen rider jag för Sara Ljung som är minst lika bra om inte snäppet bättre (för mig) och då betalar vi 310kr inkl ridhus hyra per lektion ensam i ca 30 min så visst kan det skilja men...

Åk och prova rid för Hinni en gång så får du se själv:D Han är lättsam snäll och väldigt pedagogisk med väldigt enkla lösningar:)

Bara för att det är nerbetat betyder det inte att de inte får i sig strån.

Jag tror att vi ofta oroar oss i onödan för att hästarna inte får mat nog. Det vanliga för islandshästar (åtminstone i mina trakter) är att de får för mycket mat.
Ett nerbetat bete måste ju vara optimalt: de kan hålla på hela tiden och tugga och plocka men får inte så hemskt mycket kalorier i sig.

Var ute på en tur med Isa igår, och hon var riktigt trevlig trots att vi var tre ekipage i sällskap. Har inte riktigt "vågat" rida i sällskap och högre tempo förrän igår. Visst taggade hon igång när vi red i bredd, men när jag lyckades bromsa henne och vi fick fem meters avstånd till de andra, slappnade hon av och tickade på i sin långsamma tölt medan de andra töltade fort resp galopperade iväg från oss. Riktigt trevligt!

*KL*

Häromdagen var jag och min kompis som har sin häst här i stallet och pyssla med hästarna. Då kommer min sambo ut med vår dotter som är 1 månad gammal och han sätter henne på ryggen på hästarna :) Hon såg riktigt liten och löjlig ut i kompisens Top reiter JR haha.

Nu kan min dotter säga att hon satt på en häst första gången när hon var en månad gammal haha :p

KL

Kan inte säga något annat än att min häst är underbar just nu :love: Vet inte riktigt vad som plötsligt har hänt, men hon har nu plötsligt gått framåt igen jäätemycket. Var igår och red henne och har ingenting att klaga på. Hon var helt ren i tölten och arbetade bra, kunde trava med eftergift (stoooort framsteg för oss) och galopperade bra. Helt underbart :D Massören kommenterade även idag att hon är i mycket bra skick, enda spända stället är lite framför korset som är hennes problemområde.
Löshoppade även henne i förrgår och där gick det också bättre än förra gången, hon klarade den här gången även hela 60 cm ;) Men med lite snyggare stil än senast.

Men suck, är meningen att jag ska tävla på lördagen men nu kom startlistorna och jag finns inte med där. Så måste ringa dit imorgon och fixa det. Anmälde mig helt i tid, men använde en blankett på nätet (som ska fungera) som först går via SIHY (finska islandshästföreningen) och så ska de skicka den vidare. Men det har då tydligen inte fungerat denna gång...

Neilas nuvarande medryttare har mycket i skolan, har jag läst.

Jag har funderat lite på medryttare till min ena eller båda. Men insett att till 01:an iaf är det kört. Satt upp en ryttare i veckan som tävlat LA på en riktigt svårriden tjurig ridskolehäst. Men hästfan gick i masktempo och vägrade låta sig styras :confused: Hon ville bara inte och ryttaren är verkligen duktig. Hon rider just nu ett extremt känsligt sto som jag inte klarar av alls, och jag är inte totalmiffo när det kommer till ridning men den hästen är för svår för mig. Men som sagt 01:an ville bara inte :crazy:

08:an är bara snäll och söt så till henne skulle de gå, men då vill jag ha nån seriös som vill träna och utvecklas med hästen. Tid och pengar har jag men mer utbildningstid och träning vore ju inte fel :)

Ja hon hade massor i skolan samt att hon skulle genomgå en stor och omfattande operation som gjorde att hon inte fick rida på bra många många månader typ närmare 1 år.

Men som någon sa var jag riktigt nöjd med henne, en medryttare som man inte ens märkte av att man hade, så ska de va för då sköter dom om hästen precis som jag gör med andra ord=)

Men hoppas hitta en snart igen Jorunn behöver någon som rider henne förutom jag så hon inte blir så där enmanshästig av sig som hon kan bli om bara jag rider.

Knapplån..

Jorunn har ju nästan alltid bråkat vid uteritter när man rider ut själv aldrig när man rider ut med andra.
Men nu har jag ridit ut säkert 5 gånger och hon har inte gjort ett skit:banana: senast idag vart det en barbacka tur på långa tyglar i sooooolen och värmen.Underbart satt bara och njöt av sommarens alla dofter.

Vi mötte cyklister, mc, bil som körde som en galning, bilar med släp folk som gick och hon bara gick på=)

Ingen är gladare än jag som äntligen inte alltid behöver ha någon med mig för att rida ut:banana:

*kl*

Varit ute på en dunder mysig skogstur med Odinn idag.
Han var så pigg och glad och mysig, min lillskrutt. :love:

Ja, nu jäklar ska han igång, det lilla fettot!
Blev en del klättrande och en hel del trängskrittande idag, han fick lyfta ordentligt på benen, kände hur fettet brändes bort *poff* :angel:

Ja, vi har ingått en pakt jag å pållen min......
Han ska ner ca 60 kg å jag ska ner ca 25 kg. :bow:
Ja, vem som blir klar först återstår att se, haha, tävla mot sin häst, why not? :D

IMG_7315.jpg

IMG_7317.jpg

Senast ändrad:

Bete är en svår fråga,
vill man ha sin häst i tävlingskondition och slimmad i kroppen under sommaren går det inte att ha framförallt ponnier på bete.
Då får man en fet ponny och visst kan man tävla men njaa inte snällt mot lederna tycker jag att tex hoppa hinder med 50-100 kilos övervikt.
Och det är svårt att orka när man är fet helt enkelt.

Men för de som mestadels hobbyrider ut i mark och skog tar ett litet lättare dressyrpass då och då funkar det alldeles utmärkt med att ha en lite fetare häst under sommaren.

Jag som nu till tävla och träna seriöst och vill ha min häst i tävlingskondis och slimmad har valt att inte ha henne på bete.
Dessutom är det tydligen ett fångår väldigt många isisar och andra raser med som fått fång i år.
Och det är ocskå en av orsakerna till varför jag ej vill ha henne på fri tillågng på kraftigt bete eller mycket gräs i snarare!

Fick jag välja hade jag haft en lite större hage påtyp 100x100 meter som man hade klippt med gräsklipparen så gräset är kort men hon ändå har lite att sysselsätta sig med om dagarna.

Ute om natten vill jag inte ha idagsläge då vi har varg i området som även går på hästar:crazy:

Mitt hbl jag hade kunde jag ha påbete hon hade så mkt fullblod i sig att hon vart aldrig fet. bekvämt som bara de.

Visst kan jag sakna de där att slippa mocka och billigt att inte behöva köpa varesig hö eller spån under 5 månader om året. Men just nu vill jag tärna och tävla och då kan jag inte få båda delarna utan jag får välja.
Om det är ett år jag inte vill träna och tävla så lätt att jag ska ha henne på bete då ett magert dock. men ändå släppa ut henne på bete typ 10 maj och ta in 1 oktober... billigt och hur skönt som helst å slippa mocka p åså länge=)=)

Oj, nu vaknade min nyfikenhet!
Har aldrig mött en kittlig häst ( hästar som ogillar att sadlas pga. obehag osv. räknar jag inte med ) så jag undrar hur du "diagnostiserat" att hon är kittlig? Och hur har du arbetat med problemet/tagit det i beaktan i vardagen? :) ( är alltså bara sjukt nyfiken, no judgement here!)

Jag har bara en gång i livet mött en häst som visade obehag av ryktning, och det vara under hennes brunst. Då blev hon plötsligt galet känslig och man fick rykta och sadla henne med ett spö i andra handen för att inte bli biten och sparkad blå och gul. :crazy:

Jag har aldrig heller träffat en häst som är i närheten av denna... Det är faktiskt bara på huvudet man kan röra henne utan att hon tycker att det är obehagligt. Inte bara rykt och sadling utan även en sådan sak som att spänna täckesgjordar (även resår) eller t o m rätta till täcket framme vid bogen gör damen arg. Att knäppa bogspännen är ingen hit - hon tycker det är obehagligt och dessutom är man ju verkligen inom "bithåll" då. Jag har ett fleecetäcke med "halspolo" för att undvika spännen - och på övriga täcken har jag bogspännena stängda hela tiden och drar täcket över halsen på henne när jag tar på och av.

I början ställde jag alltid upp henne mellan dubbla kedjor för att undvika hennes tänder, men sedan har jag noterat att det går bättre om hon får stå lite mer fritt - antagligen för att hon inte känner sig lika trängd då. Att smälla till henne har inte just någon effekt - även om jag har gjort det de gånger hon lyckats bita mig. Men jag har hittat ett sch-ljud som hon tycker är obehagligt som jag använder som markering. Vi har en deal att det är OK om hon biter i grimskaftet eller hugger i luften BORT från mig. Men om hon biter i något annat eller hugger mot mig markerar jag med sch-ljudet. (Vilket jag brukar få göra någon gång varje dag - det är som om hon alltid måste kolla om regeln fortfarande gäller. Men numera brukar det räcka med en gång.) Men jag har ALLTID ett öga på var hon har tänderna... och är noga med att se till att ingen annan människa eller häst står inom bithåll när jag grejar med henne.

Hon är faktiskt så kittlig att när hon fick föl för ett par år sedan så lät hon inte fölet dia. Och det trots dagliga injektioner med hormon som skulle stärka hennes moderskänslor. Om man inte stod och höll upp ett ben på henne så sparkade hon bara efter fölet... :crazy:

Jag har träffat på någon enstaka kittlig häst förut, som kunnat sparka vid rykt på någon viss fläck på kroppen. Men aldrig någon som kommer i närheten av detta. Det är tur för henne att hon har så fantastiska ridegenskaper så man förlåter allt så snart man sitter i sadeln! :D

Ja, vi har ingått en pakt jag å pållen min......
Han ska ner ca 60 kg å jag ska ner ca 25 kg. :bow:

Kör hårt:bump:
Jag är också igång i en liten deff, kommit in i världens träningsfas! När man väl kommer igång är det så galet kul!!

Nu börjar det bli bra väder igen här, and i like it!
317934_10150857656471814_1738347501_n.jpg

178976_10150855650361814_579311573_n.jpg

Var även något norrut förra helgen och lämnade av en fin liten häst som numer skall bo där.
51578_1339442577.jpg

79510_1339442537.jpg

Therna_akte_till_sitt_nya_hem_i_Munkfors_Superfint_stalle_har_kommer_hon_trivas_prima_Hon_visade.jpg

81969_1339442558.jpg

*kl*
Slänger in en fråga för en vänns räkning:

Kan ni rekoemndera en billig men endå hyffsad bra bomlös sadel, som hon kommer använda under en kort tid, lite då och då, för att ha något att rida i medans hon bantar ner sin häst? Hästen har varit utlånad och nu kommit tillbaka, men betydligt fetare en vad hon va när hon åkte och sadeln passar inte längre, men då det är en dyr bomsadel som legat som en smäck på henne, vill hon inte sälja den, inte en i alla fall.

Hon vill först banta ner ner pållen till sitt ursprungliga jag, men behöver nått att rida i så länge, och vill då gärna ha en bomlös.
Så, några tips? Den de har på H**ks, skulle dom duga för en kortare tid tro? Med en vettigare padd under dock en va de säljer där?
Det är en Islandshäst det handlar om.

Tack på Förhand! :D

Du kan få av mig!

Jag har x antal hektar som jag ännu inte har hunnit hägna in, skitkul för jag ser ju inte ens stolpen som är nedslagen! :cool:

Och tänk vad tjocka de små liven ska bli när de går ut där!

Haha, blir väl bra sysselsättning att gå ut och spana stolp ;)
Tackar och tar emot!! Vore ju kul om betet räckte ett tag.

Fick jag välja hade jag haft en lite större hage påtyp 100x100 meter som man hade klippt med gräsklipparen så gräset är kort men hon ändå har lite att sysselsätta sig med om dagarna.

Bara en allmän parentes, är inte klippt gräs det absolut värsta gräset för feta hästar?
Jag har för mig att jag läst att det är otroligt hög sockerhalt i klippt, kort gräs och att det "bästa" gräset för tjockisar egentligen är lite övervuxit för att näringen i gräset minskar när det släppt frön. Då blir gräset även mer fiberrikt.

På långt gräs får ju hästen i och för sig i sig mer bete, så jag kan tänka mig att det blir samma eller värre. Men om man har så pass kraftigt bete att hästen inte hinner med att beta av utan man måste klippa det, då tror jag att de får i sig en hel del gräs ändå, mer än "gnag" i alla fall.
Båda Godi och Sol har klarat sig alldeles utmärkt på "gnag", Godi gick till och med upp i vkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 966
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 544
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar