Jag har aldrig heller träffat en häst som är i närheten av denna... Det är faktiskt bara på huvudet man kan röra henne utan att hon tycker att det är obehagligt. Inte bara rykt och sadling utan även en sådan sak som att spänna täckesgjordar (även resår) eller t o m rätta till täcket framme vid bogen gör damen arg. Att knäppa bogspännen är ingen hit - hon tycker det är obehagligt och dessutom är man ju verkligen inom "bithåll" då. Jag har ett fleecetäcke med "halspolo" för att undvika spännen - och på övriga täcken har jag bogspännena stängda hela tiden och drar täcket över halsen på henne när jag tar på och av.
I början ställde jag alltid upp henne mellan dubbla kedjor för att undvika hennes tänder, men sedan har jag noterat att det går bättre om hon får stå lite mer fritt - antagligen för att hon inte känner sig lika trängd då. Att smälla till henne har inte just någon effekt - även om jag har gjort det de gånger hon lyckats bita mig. Men jag har hittat ett sch-ljud som hon tycker är obehagligt som jag använder som markering. Vi har en deal att det är OK om hon biter i grimskaftet eller hugger i luften BORT från mig. Men om hon biter i något annat eller hugger mot mig markerar jag med sch-ljudet. (Vilket jag brukar få göra någon gång varje dag - det är som om hon alltid måste kolla om regeln fortfarande gäller. Men numera brukar det räcka med en gång.) Men jag har ALLTID ett öga på var hon har tänderna... och är noga med att se till att ingen annan människa eller häst står inom bithåll när jag grejar med henne.
Hon är faktiskt så kittlig att när hon fick föl för ett par år sedan så lät hon inte fölet dia. Och det trots dagliga injektioner med hormon som skulle stärka hennes moderskänslor. Om man inte stod och höll upp ett ben på henne så sparkade hon bara efter fölet...
Jag har träffat på någon enstaka kittlig häst förut, som kunnat sparka vid rykt på någon viss fläck på kroppen. Men aldrig någon som kommer i närheten av detta. Det är tur för henne att hon har så fantastiska ridegenskaper så man förlåter allt så snart man sitter i sadeln!