Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja så är det, det bästa betet egentligen är ett övervuxet bete för där kan de tugga för glatta livet utan att det sker något dramatiskt. Näringen har liksom runnit ut stråna, det är kort och nyvuxet eller växande och ffa efter regn när solen kommer fram som sackarosen ställer sig som högst.

Har inte sett hööks bomlösa, men jag skulle definitivt inte använda deras pad. Den har jag sett och det var inte mycket att hänga i granen. Om du har en bra pad tror jag att det funkar ok med i stort sett vilken soffkudde som helst, bara den ligger bra på hästen och är bra sydd, dvs. rak och inga hårda delar som kan trycka.

Om det bara är för en kort period så tror jag inte det är så farligt. Man kan ju försöka att inte lägga för mycket tyngd i stigbyglarna, för jag tror det finns många bomlösa som ger lite väl mycket punkttryck.

Det man ska tänka på är ju att manken och ryggraden ska gå fri, och att det inte får bli något tryck för långt bak på ryggen. Många bomlösa är ganska långa och om de inte är stela och inte ligger bra så kan det ge tryckpunkter som ju inte är bra. Utöver det spelar det nog inte så stor roll vad det är för märke, man får ju lyssna på hästen och prova ut sadeln lika noga som med en bomsadel, bara att man inte kollar på exakt samma saker.

Ja så är det, det bästa betet egentligen är ett övervuxet bete för där kan de tugga för glatta livet utan att det sker något dramatiskt. Näringen har liksom runnit ut stråna, det är kort och nyvuxet eller växande och ffa efter regn när solen kommer fram som sackarosen ställer sig som högst.

Hade väl för mig att de va nåt sånt. Minns att jag sett nåt schema över vad som påverkar sockerhalten i gräset och när det är som högst. Kan ha varit i Plancks bok?

Jo, avbetat och 'stressat' gräs innehåller mer socker än lite äldre längre gräs. Hästar föredrar egentligen att äta toppen av plantan och inte hela växten, som de tvingas göra när det bara är gnag kvar.

KL*

NU är äntligen absolut sista versionen av vårt examensarbete inlämnat för betygsättning:banana:

Har gjort en studie på hästars hälsobringande effekter. Påvisade bla en kraftig stressreducerande effekt av att vistas i stall och bland hästar hos de personer vi nådde ut till med vår enkät. Känns superkul! Så ni får hålla utkik om den publiceras någonstans ;)

Har även fått ett litet sug efter att på något sätt slå ett slag för ridsporten, och kanske jobba/forska för att få det att ingå i friskvårdspengen och liknande. Att få det på avdrag kanske kan få fler att söka efter dessa positiva effekter hästarna ger oss, och det vore väl häftigt om ridsporten för en gångs skull skulle behandlas med den värdighet den förtjänar som andra största sport i Sverige!

Den friskvårdspengen har jag väntat på i många år. Nu kommer jag att bli för gammal för att hinna få den men jag hoppas ni yngre får chansen.
Nu tillbringar jag hela min dag i stallet i stället :D

Nämen, är du pensionär?

Konstigt hur man samtidigt som man inte har någon bild av användare här kan bli förvånad över vissa saker. På något sätt har jag nog ändå nån slags generell föreställning av personerna. Lustigt de där.

Jag har aldrig heller träffat en häst som är i närheten av denna... Det är faktiskt bara på huvudet man kan röra henne utan att hon tycker att det är obehagligt. Inte bara rykt och sadling utan även en sådan sak som att spänna täckesgjordar (även resår) eller t o m rätta till täcket framme vid bogen gör damen arg. Att knäppa bogspännen är ingen hit - hon tycker det är obehagligt och dessutom är man ju verkligen inom "bithåll" då. Jag har ett fleecetäcke med "halspolo" för att undvika spännen - och på övriga täcken har jag bogspännena stängda hela tiden och drar täcket över halsen på henne när jag tar på och av.

I början ställde jag alltid upp henne mellan dubbla kedjor för att undvika hennes tänder, men sedan har jag noterat att det går bättre om hon får stå lite mer fritt - antagligen för att hon inte känner sig lika trängd då. Att smälla till henne har inte just någon effekt - även om jag har gjort det de gånger hon lyckats bita mig. Men jag har hittat ett sch-ljud som hon tycker är obehagligt som jag använder som markering. Vi har en deal att det är OK om hon biter i grimskaftet eller hugger i luften BORT från mig. Men om hon biter i något annat eller hugger mot mig markerar jag med sch-ljudet. (Vilket jag brukar få göra någon gång varje dag - det är som om hon alltid måste kolla om regeln fortfarande gäller. Men numera brukar det räcka med en gång.) Men jag har ALLTID ett öga på var hon har tänderna... och är noga med att se till att ingen annan människa eller häst står inom bithåll när jag grejar med henne.

Hon är faktiskt så kittlig att när hon fick föl för ett par år sedan så lät hon inte fölet dia. Och det trots dagliga injektioner med hormon som skulle stärka hennes moderskänslor. Om man inte stod och höll upp ett ben på henne så sparkade hon bara efter fölet... :crazy:

Jag har träffat på någon enstaka kittlig häst förut, som kunnat sparka vid rykt på någon viss fläck på kroppen. Men aldrig någon som kommer i närheten av detta. Det är tur för henne att hon har så fantastiska ridegenskaper så man förlåter allt så snart man sitter i sadeln! :D

Min Tindra är likadan.
Nu lät hon sitt föl dia, men de första 2 dagarna var det under protest och ständigt pipande. Första dygnet nästan bodde jag i hagen och höll i henne när han skulle dia.
Sedan lät hon honom alltid äta sig mätt, men aldrig "myssnutta". När han ätit det han behövde föste hon bestämt iväg honom.

Hon har aldrig gillat att bli borstad och det räcker att man tittar på hennes mage för att hon skall ge mig en varnande blick.
Henne funkar det också absolut bäst att ha stående lös och göra i ordning. Hon får hugga i luften och ruska på huvudet men aldrig hugga mot mig.
Om blir hon riktigt arg på ett ställe (oftast under magen) fortsätter jag lugnt borsta på det stället i samma rytm tills hon står helt stilla. Fungerar väldigt fort - hon vet vad som gäller.
Sadelgjordar, täckesgjordar - urk.
Tack och lov inga problem med bogspännen.

Kittlighet är ju också en sorts spänning och Tindra är kollad upp och ner. Hennes tidigare fodervärd är hästmassör så hon har fått myyycket massage i sina dagar och det har aldrig gjort någon skillnad på just kittligheten.
Men hon är i allmänhet också en väldigt utåtagerande häst och en "drama queen" av stora mått.

/Malin

Nämen, är du pensionär?

Konstigt hur man samtidigt som man inte har någon bild av användare här kan bli förvånad över vissa saker. På något sätt har jag nog ändå nån slags generell föreställning av personerna. Lustigt de där.

Om ett par år så men jag jobbar inte nu. Det är många här som är jätteunga i mina ögon men som är vuxna, sen finna ju motsatsen också:)

Men hon är i allmänhet också en väldigt utåtagerande häst och en "drama queen" av stora mått.

/Malin

Hi, hi - låter precis som en beskrivning av min Lára! "drama queen" är bara förnamnet!

Hennes ridegenskaper är fantastiska, men från marken... Testade markarbeta henne för första gången under en kurs för Eyjolfur i mars. Och han gav henne genast epitetet: "bulldozern". Då var matte inte så stolt... :crazy: Hennes första reaktion är hela tiden att VRÄKA undan den där människan som står bredvid och besvärar...

Stolt fick jag däremot vara på Atlikursen här om veckan, när vårt arbetstempo tölt fick Atli att le från öra till öra och t o m fota oss! :D Så jag skulle ALDRIG byta bort henne! Brukar säga: "Hon är ungefär som en hundvalp: hon kan bitas men är söt ändå!"

*kl*

Igår hade jag min första riktigt UNDERBARA ridupplevelse på Snorri. Klart att alla söta "första ridturen" och "första töltsteget" var mysiga, men igår töltade han SOM F-N! Han har börjat få tryck och aktion och tempo! Och travar gör han minsann också.

Har fått kanonbra råd av älskade Michis :love: Och de i kombination med ny sadel, smalare ryttare (inte utbytt, bara bantad ;)) och mer tid för träning ger RESULTAT!
Mamma har lovat att vara fotograf i eftermiddag, så jag ska bara äta, kolla på lite tv-serier oc hsova middag först (för jag är 75, inte 25....), sen jäklar ska ni få se! :bump:

Vad fel man kan ha. Jag har ju bara sett Tindra på bild och nångång på stenholmen (tror jag) på tävling. Men jag hade bilden av att hon var en genomsnäll häst som fann sig i allt :)

Bus i hagen idag=)

tetur-och-figge-busar1.jpg

teitur-på-bakbenen1.jpg

teitur-och-figge-springer.jpg

*kl*

Nu har jag haft snäll mammafotograf :D

Resten lägger jag i gångartstråden där de hör hemma. Jag :love: Sensation-sadeln. Och min häst! :D:love:

Senast ändrad:

Knapplån.

Länge sen jag har hunnit uppdatera. Allt händer på ön! Visningarna har kommit och gått, kvalen till LM kom och gick och ja på måndag smäller de, hurvida jag kommer in på sista året på Hólar! Aldrig varit så många sökande som i år och så många bra sökande.
Och om de inte vore nog så vägrar galna tanten sammarbeta med mig så denna vecka har de blivit få sovtimmar och flera biltimmar för att provrida fina pållar som kanske skulle kunna ta mig in på skolan, men dom är svårfunna... Har efter dagens ridpass dock valt att låna med en förstaklasshingst som jag hittils hunnit rida 1gång, han har kass skritt och är jäkligt hingstig (skrikig och hoppig) men i övrigt en kanonhäst och trots hingstigheten så är han lite mer stabil än Gamla tanten. Så imorgon ska alla pållarna (3st) veterinärbesiktas och sen beger jag mig till Króken och tränar där i helgen för att på måndag ge gärnet och visa vad jag kan, sen får vi bara hoppas att alla andra är sämre så jag kommer med ;)

I övrigt lyser solen på ön och har så gjort sen ja jag kommer inte ihåg sist de var dåligt väder :)

VILKA KOMMER PÅ LANDSMÓT BTW??????

//Världens mest stressade Petronella

Lycka till på måndag Nella!
Vi ska till Landsmót och åker över redan på tisdag, så kul!

Vad spännande (kanske lite väl spännande? ;))

Stort lycka till med intagningsproven, håller tummarna för er.

I övrigt lyser solen på ön och har så gjort sen ja jag kommer inte ihåg sist de var dåligt väder :)

DET är inte ofta! Har vädret blivit helt crazy? :D

Inget LM för mig... tror jag... fast jag vill... Och jag har ju ett brorsbarn i Reykjavík som säkert vill träffa sin faster. Och en vän som säkert har en soffa till utlåning :angel:

LYCKA TILL!

Jag ska till Landmót, vi är 7 tjejer som åker :)

KL

Måste visa min fina lilla Prisma
prisma_206596998.jpg

prisma2_206597015.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 543
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025