Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Var på samma tävling som Minett och det var jättekul! Kvalade till SM i Gaedingakeppni i B-flokk men vet inte om jag ska våga mig till Norrköping...

Det känns som att man i gaedinga redan har den syn på betydelsen av hästens form som man önskar att FIPO-tävlingarna ska gå emot i framtiden.

Fast det håller inte jag med om, jag hoppas verkligen inte FIPO-tävlingarna går åt Gaedingahållet :D Jag tyckte också Gaedinga var jättekul, precis som Firmakeppni är jättekul, men jag tycker det är för oprecist och för lite fokus på just form, sits och "klassiskt god ridning".
Fart och fläkt och avelsvisnings-stajl är KUL, men jag önskar mig inte det reglementet på FIPO-tävlingar...

Ja verkligen,
det är ett väldigt jobb att föda upp dem på flaska och inte helt optimalt för deras uppfostran. När jag var ute nyss i stallet för sista kollen inför natten stod fölis och diade när jag kom, sen bockade hon runt lite i boxen. Adoptivmamma Perla tog det hela med ro och såg nöjd ut. :love:

Var på samma tävling som Minett och det var jättekul! Kvalade till SM i Gaedingakeppni i B-flokk men vet inte om jag ska våga mig till Norrköping...

Jamen såklart du ska åka, är ju superskoj!

Fast förstår hur du känner, är kvalad till "vanliga" SM och tvekade ett tag innan jag bestämde mig för att åka, men det är ju roligt att vara med hur som helst!

*kl*
Här laddar jag framförallt inför visning nästa vecka med femåringen. Det är MYCKET som skulle behöva befästas mer (och mycket päls som skulle behöva plockas bort :p ) men vi kör på visning nu och får väl försöka igen nästa år också om jag känner att utvecklingen går som jag vill under vintern. :)

Skönt att det löste sig för fölet och beklagar förlusten av sto:et:(

Vaki:love::love: Ska bli otrolig spännande att se vad det blir av den skönheten i framtiden, shit vad han kan röra sig:):)

*KL*

Igår orkade jag inte hålla mig längre. Sambon skulle ta en ridtur på Garpur så jag slängde mig upp före och skrittade ett varv runt huset! :D Äntligen fick jag sitta på en hästrygg igen :love:

Ja verkligen,
det är ett väldigt jobb att föda upp dem på flaska och inte helt optimalt för deras uppfostran. När jag var ute nyss i stallet för sista kollen inför natten stod fölis och diade när jag kom, sen bockade hon runt lite i boxen. Adoptivmamma Perla tog det hela med ro och såg nöjd ut. :love:

Vilken underbar häst, man blir lite rörd :love::love:

Fast det håller inte jag med om, jag hoppas verkligen inte FIPO-tävlingarna går åt Gaedingahållet :D Jag tyckte också Gaedinga var jättekul, precis som Firmakeppni är jättekul, men jag tycker det är för oprecist och för lite fokus på just form, sits och "klassiskt god ridning".
Fart och fläkt och avelsvisnings-stajl är KUL, men jag önskar mig inte det reglementet på FIPO-tävlingar...

Fast som huvuddomaren beskrev bedömningskriterierna för oss på ryttarmötet så handlade det om att prioritera lösgjorda hästar som rör sig harmoniskt framför ihopdragna hästar som kan vara på framdelen men har maximalt "bensprattel". Har för mig att man nyligen haft ett internationellt domarmöte (FIPO) där man diskuterat om dagens bedömningskriterier verkligen premierar hästar som arbetas i en för dem ändamålsenlig form. Många verkar tycka att så inte är fallet - men någon ändring kom man inte fram till nu utan diskussionen lär fortsätta. Och man har väl sett den diskussionen här också av och till?

*kl*

LYCKLIG TJEJ!!! :rofl:

Äntligen, efter över Ett år utan sadel har jag en sadel igen som både jag och Odinn älskar.
Den ligger sjukt bra på honom (men de visste ja att den skulle eftersom vi haft denna förut, men trodde han ogillade den men det var ju skadan som gjorde att ryggen krascha)!!

Idag tog vi en tur i den, han gick som aldrig förr, med lätta steg och arbetade med hela kroppen utan problem, sån skillnad.
Han har alltid varit skum att rida i sadel, vilket är förståligt nu när man förstår att han haft väldigt ont under lååååång tid, stackars pållen min!

Men nu jäklar blir de rida av igen, på riktigt lixom! :D :D
Det är en Globus Clic, Dressyr :)

Då har vi bara fått olika uppfattning om Gaedinga.
Och om FIPO-tävlingar.

Jag vill ha korrekt form, bakifrån och fram. Jag vill ha korrekta ryttarhjälper. Jag vill ha bensprattel, men inte bara framben ;). Och jag vill ha övergångar, samlat tempo, ökat tempo, hörnpasseringar. Och jag vill ha bedömning hela banan runt, och bedömning på allt.

Jag har uppfattat Gaedinga som mer avelsvisningsbedömning än sportbedömning, och därav hoppas jag att FIPO-tävlingar fortsätter vara FIPO-tävlingar, men med mer fokus på form och takt än aktion (och det kommer väl 2014?). Och Gaedinga fortsätter vara Gaedinga.

Den där överdomaren du träffade verkade ju ha ett intressant sätt att förklara?... "Mer lösgjordhet och harmoni än ihopdragna hästar på framdelen med bensprattel"- det ska väl inte vara ihopdragna hästar på framdelen på FIPO-tävlingar heller.......

Vad fin han är ser härligt ut på sommarbetet han har stuckit iväg på längden tycker jag långa ben.

Min bästa vän var här hela helgen och vi red och körde och hittade på en massa med hästarna.
Sen blev det mycket foton med.

dsc_1124_206843102.jpg

dsc_1115_206843161.jpg

dsc_0059_206843451.jpg

dscn1476_206843670.jpg

Då har vi bara fått olika uppfattning om Gaedinga.
Och om FIPO-tävlingar.

Jag vill ha korrekt form, bakifrån och fram. Jag vill ha korrekta ryttarhjälper. Jag vill ha bensprattel, men inte bara framben ;). Och jag vill ha övergångar, samlat tempo, ökat tempo, hörnpasseringar. Och jag vill ha bedömning hela banan runt, och bedömning på allt.

Jag har uppfattat Gaedinga som mer avelsvisningsbedömning än sportbedömning, och därav hoppas jag att FIPO-tävlingar fortsätter vara FIPO-tävlingar, men med mer fokus på form och takt än aktion (och det kommer väl 2014?). Och Gaedinga fortsätter vara Gaedinga.

Den där överdomaren du träffade verkade ju ha ett intressant sätt att förklara?... "Mer lösgjordhet och harmoni än ihopdragna hästar på framdelen med bensprattel"- det ska väl inte vara ihopdragna hästar på framdelen på FIPO-tävlingar heller.......

Det är just det fetstilade jag menar! I FIPO kommer aktionen före formen - vilket alltså kan innebära att en häst med mycket "bensprattel" får höga poäng trots att den inte arbetar i en ändamålsenlig form... Och som jag förstod huvuddomaren var det också detta hon menade. Att bedömningen i gaedinga därmed är mer "hästvänlig".

KL

Tävlade igår igen är riktigt nöjd med resultatet, hade som mål att få över 5 poäng och det lyckades vi med i tölten och skulle troligen ha gjort det i fyrgången om det inte skulle ha blivit fel galopp.
Fick i alla fall många 5,5 för ökad tölt även fast hon tog galopp i alla kurvor (var T3 och V2 så blev många kurvor ;) ). Fick även många 5,5 för kort tölt, vilket är en stor förbättring med tanke på att vi fick 4,0 för ca två veckor sen.

Så nu är det bara fortsatt träning som gäller här nu när det har nu börjat lossa lite mer :)

Aha. Fast jag har uppfattat det som att det är ännu mer aktion och stor gång som gäller på gaedinga. Och att formen gärna får vara öppen. Så visst vill man ha en lösgjord häst, men mer fart, mindre formkrav, mer gång. Mindre "precist och exakt", mer "Coolast häst vinner". ;)

Vi kommer få andra prioriteringar på FIPO-tävlingar också, om ett par år eller så.

Knapplån

Idag har jag städat ur Jorunns box och flyttat över allt till grannboxenPHU jobbigt, och flyttat över allt hö som var inne i grannboxen PHUUUU ännujobbigare. För nu skall stallet målas.Grått/vitt kommer de bli..kommer bli galet snyggt när det är klart. Bilder kommer sen så klart:D

Denna vecka har varit en lite halvvilovecka för Jorunn.Så imorgon kör vi igång igen hoppas påfint väder... skapligt trött pådetta pissväder nu..Blääää på regn¨.. tur man har ridhus:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar