Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det känns som att man i gaedinga redan har den syn på betydelsen av hästens form som man önskar att FIPO-tävlingarna ska gå emot i framtiden.
Var på samma tävling som Minett och det var jättekul! Kvalade till SM i Gaedingakeppni i B-flokk men vet inte om jag ska våga mig till Norrköping...
Var på samma tävling som Minett och det var jättekul! Kvalade till SM i Gaedingakeppni i B-flokk men vet inte om jag ska våga mig till Norrköping...
Ja verkligen,
det är ett väldigt jobb att föda upp dem på flaska och inte helt optimalt för deras uppfostran. När jag var ute nyss i stallet för sista kollen inför natten stod fölis och diade när jag kom, sen bockade hon runt lite i boxen. Adoptivmamma Perla tog det hela med ro och såg nöjd ut.
Fast det håller inte jag med om, jag hoppas verkligen inte FIPO-tävlingarna går åt Gaedingahållet Jag tyckte också Gaedinga var jättekul, precis som Firmakeppni är jättekul, men jag tycker det är för oprecist och för lite fokus på just form, sits och "klassiskt god ridning".
Fart och fläkt och avelsvisnings-stajl är KUL, men jag önskar mig inte det reglementet på FIPO-tävlingar...
Då har vi bara fått olika uppfattning om Gaedinga.
Och om FIPO-tävlingar.
Jag vill ha korrekt form, bakifrån och fram. Jag vill ha korrekta ryttarhjälper. Jag vill ha bensprattel, men inte bara framben . Och jag vill ha övergångar, samlat tempo, ökat tempo, hörnpasseringar. Och jag vill ha bedömning hela banan runt, och bedömning på allt.
Jag har uppfattat Gaedinga som mer avelsvisningsbedömning än sportbedömning, och därav hoppas jag att FIPO-tävlingar fortsätter vara FIPO-tävlingar, men med mer fokus på form och takt än aktion (och det kommer väl 2014?). Och Gaedinga fortsätter vara Gaedinga.
Den där överdomaren du träffade verkade ju ha ett intressant sätt att förklara?... "Mer lösgjordhet och harmoni än ihopdragna hästar på framdelen med bensprattel"- det ska väl inte vara ihopdragna hästar på framdelen på FIPO-tävlingar heller.......