Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Åhh, önskar att jag oxå hade ridhus!!! :love:

Även om jag har alla möjligheter i världen att flytta till stall med manege så nä, jag trivs så sjukt bra där jag står så inte värt det...inte en i alla fall !;)

Jag har ca tio minuters skritt till två ridhus, ett är tom. uppvärmt :O Jag håller mig dock i gamla 'plåt'. Billigare +att jag misstänker att raggisar skulle svettas ihjäl i det uppvärmda.

Jag har ca tio minuters skritt till två ridhus, ett är tom. uppvärmt :O Jag håller mig dock i gamla 'plåt'. Billigare +att jag misstänker att raggisar skulle svettas ihjäl i det uppvärmda.

Ja jag helrakar iof Jorunn så ett uppvärmt skulle itne sitta fel men de vi har är i plåt och duger ypperligt=)

Jag jobbar ju skift och tokiga tider och ridhus var nödvändigt för mig för att kunna hålla igång henne.

Jag gillar inte att rida varken i mörker eller vid regn och vet hur jag gör när de händer... jag rider helt eneklt inte... för feg=).:D

Vad fin han är ser härligt ut på sommarbetet han har stuckit iväg på längden tycker jag långa ben.

Tack Gullan :) Ja han blir bara snyggare och snyggare. Önskar bara han varit mer intresserad utav betet som att springa och fjanta sig.. Känner att hösten/vintern kommer bli ännu tuffare att hålla honom i hull. Vill ju inte kastrera honom.

Det är just det fetstilade jag menar! I FIPO kommer aktionen före formen - vilket alltså kan innebära att en häst med mycket "bensprattel" får höga poäng trots att den inte arbetar i en ändamålsenlig form... Och som jag förstod huvuddomaren var det också detta hon menade. Att bedömningen i gaedinga därmed är mer "hästvänlig".

Men en häst kan arbeta i ändamålsenlig form även om den inte går i direkt form, så länge den uppvisar en avspänd nacke utan att gå för högt och emot så är det en form att föredra framför en ihop dragen häst med tydliga spänningar.

Det är också så att en häst med mycket bensprattel även om takten är ok, faktiskt får poängavdrag om den går i för hög form eller mot handen.

Du får inte glömma ryggen, en bra form är där ryggen jobbar och inte tappas,
Allt hänger iof ihop
En galopp där hästen kör upp huvudet då har hästen tappat sin rygg och bakkärran.
En spänd häst går oftast orent..
Även 3 gångare har problem med oren gång när de går på spänning.Räcker med att hästen bli rödd och trippar och inte ritkigt kan slappna av efter detta och då kan galoppen bli4 taktig och traven likaså.

Vi har en 3 gångare i stallet hbl modell(korsning) som töltar när hon stressar upp sig rätt coolt och se=)

Jag ser dock sällan ute påtävling spända stela hästar som går som en påse skit faktum är att jag nog aldrig sett en.
Har väl haft tur=)

Jag ser mer flacka häsatr som springer på i 320 slängtrav och slänggalopp och de är väl mer för att hästen ite klara av att gå i samlad form och bibehålla takt och form.

Men jag ser också hästar som i mina ögon går sjukt fint, snygg tölt, bra trav i bra form och med rygg och bak som arbetar perfekt. Lika med galoppen

Tack Gullan :) Ja han blir bara snyggare och snyggare. Önskar bara han varit mer intresserad utav betet som att springa och fjanta sig.. Känner att hösten/vintern kommer bli ännu tuffare att hålla honom i hull. Vill ju inte kastrera honom.

Ja det är så roligt att se dem gå från ulliga små tussar till vackra svanar.
hm ja jag tänkte så med glampi att jag behöll han som hingst sålänge han inte var omöjlig att utfodra(höll hullet)/inte sprang runt och stress sprang och han gjorde inget utav detta men på våren blev han smalare men såfort betet kom så blev han normal igen.
Men man ska nog se till att fodra upp dem ordentligt på vinter så de nästan är tjocka så de har att ta av på våren men jag ville hålla honom i normal hull på vintern så han tappade ju lite på våren men det var inget som han inte tog igen sen på betet.

men jag tycker ert bete ser rätt magert ut??? och nedbetat dessutom han skulle ju behöva bästa möjliga bete han om någon skulle ju klara att gå på vall, men naturbete tycker jag är bäst men det måste vara sånt fint grönt lite högre gräs med mkt näring.

är det ston i närhten han blir stressad av?
bådar ju inte så gott om han redan börjar springa längs staketet kanske:crazy: när glampi var 2år tittade han knappt ens åt ston.

och som 3åring gick han i hingsthage mitt emot stona(3meter emellan) utan att bry sig.

det bästa är ju som sagt om han har mkt bra bete, sen får man kanske utfodra honom med lite kraftoder även på sommaren jag gav även mineraler på sommaren till glampi de första åren när han växte som mest och jag hade alltid mina på naturbeten så de inte skulle bli för tjocka tycker inte unghästar ska släpa på en massa övervikt, höll dem alltid i normalhull(Hade glampi och hans jämnåriga hingst brorsa hemma och tillgång till stora beten de kunde sträcka ut på och så släpptes de ihop med Thengill och romeo(som med var hingst) emellanåt så de fick en äldre förebild som uppfostrade dem).

28523115.jpg
såhär såg Glampi ut när han med var 2år.

28443014.jpg

28344386.jpg
de gick på ca 4hektar och busade runt hela dagarna:love:

28344357.jpg
hingstarna leker

28344358.jpg
"mina" fina killar, det var så himla roligt att ha unghästar saknar den tiden.

Men hoppas det funkar för dig att ha han kvar som hingst för du ville visa han va?

Syntes mina bilder jag la upp tidigare förresten???

dsc_1149_206927783.jpg

kan ni se denna bilden?
har satt lösen på min blogg därför jag frågar eftersom de är länkade därifrån.

Han är fin din Glampi! Blivit stor nu :)

På bilderna kanske det ser klent ut men där är gott om näring i gräset. Han går på Dalagården i Båstad på nästan 40 ha kuperade hagar med massa andra unghingstar så det är mycket bus.. En veterinär som har stället och jag känner mig väldigt trygg med att ha honom där :) Tror det finns fler här inne som kan intyga att det är ett riktigt kanonbete!

Håller helt med dig om att unghästar bör ha lite extra hull, speciellt under hösten/vintern. Masken är givetvis kollad också men där visade det 0.
Han kommer ta sig bättre med sommaren, men han är otroligt smäcker för att vara islandshäst.

Ja tanken är att visa honom som hingst och ge han en ärlig chans. Antingen av mig själv eller någon jag kan förlita mig på med meriter.

Senast ändrad:

Måste fråga utan bilder i inlägget, kan ni se mina bilder eller försvinner de i och med att jag satt lösen på min blogg nu?

De syns, men det kommer upp en irriterande ruta som är kopplad till din blogg där man ska uppge lösenord.

Vi var på lektion igår med pållarna och vår instruktör passade på att sitta upp och provrida och visa från ryggen vad hon menade så vi lättare skulle förstå vad det är vi ska försöka få till. Och gud så fin lilla fröken är när det är någon som vet vad hon pysslar med! Wow, vilken toppenhäst jag har :love: Ville bara säga det ;) Sen att vi (alltså jag) har en bra bit kvar för att bli så bra är ju en annan sak :D

på så vis, så rutan sitter mitt i vägen alltså?
kanske inte funkar att ladda upp dem där längre då om den är helt i vägen?

Nej, rutan kommer som en popup-ruta som man måste klicka "Avbryt" på 6 gånger innan den hoppar ner.
Bilden är dock vit med ett rött kryss i.

Knapplån!

Åhhh har jag sagt att jag älskar min nya sadel?? om inte säger jag de igen

Jag ääääälskar min nya sadel:love::love::love:
jösses jag vill aldrig hoppa av typ hon går så sjukt bra i denna sadel mestadels tror jag att de beror på att jag nu har fått tillbaks min fina sits och skänkelläge och balanden i sadeln.

Åhhh just ja kommer ut 3 tjejer här nästa vecka som ska provrida Jorunn.. håll tummar och tår att jag får tag på någon ny medryttare .
En hade tävlat upp till S:t G i dressyr..lovande0)

Gullan! Du har lösenord på din blogg, och det gör mig galen ettersom den frågar om det hela tiden här, antagligen har du lagt in bilder därifrån.

Kl*
Igår åkte jag till mamma i Emmaboda för att vara hos min kära mor på landet ett par dagar! Så Hnokki vilar tyvärr, men det kan han behöva då han behöver äta upp sig lite på betet.

Däremot!! Så gjorde jag premiärtur på världens underbaraste Ardenner! Mammas unghäst som jag lite spontant blev uppslängd på hihi. Fick även prova deras nya sällskap de har till henne, en avdankad travare som INTE ens JAG sätter mig upp på igen barbacka om jag vill överleva ;)

*kl* och lång uppdatering...

Idag har Pá fått en vargtand utdragen! En liten fjuttig en på höger sida. :D Jag hoppas att det är därför som han har varit lite tjafsig i munnen. Han är ju en känslig liten själ (:grin:), och meckig med sitt huvud (inte rädd, men just meckig), så det kan mycket väl tänkas att han kan ha blivit störd av även en så liten sak. I övrigt såg han jättefin ut i munnen, inga ojämnheter eller sår eller nånting. Så himla skönt! Men nu blir det bettlöst i ett par veckor.

Sen har jag fått hem en ny sadel, en Masterback dressage deep seat. Åkte naturligtvis av hästen första provturen. :p Min käre ligist gjorde en av sina specialare: blev rädd för ett mycket aggressivt och hotfullt hus (eller om det var soptunnan, det är oklart) och gjorde en 180-gradare. Jag fortsatte snyggt och prydligt åt andra hållet. Uppenbarligen hade huset/soptunnan lugnat ner sig vid det laget, för hästskrället ställde sig o käkade gräs och undrade vad i hela friden jag gjorde där nere i gruset.

Efter lite justeringar av sadel/paneler blev det mycket bättre, det är den enda sadeln jag haft på honom som inte glider fram, trots tjockismagen. För min egen del så krävs det balans- och styrketräning. Men, nu har vi skor, sadel, och tänderna är fixade. Nu är det bara att köra! Om ligisten tänker kliva ur sitt trots nån gång så vore det fint också.

*kl*

Min lilla börjar lära sig ta ut steget:

DSC_0314.jpg

Fotot taget precis efter passläggning så tempot är fortfarande rätt lågt, men känns lovande för framtiden. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar