Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Tack Gullan
Ja han blir bara snyggare och snyggare. Önskar bara han varit mer intresserad utav betet som att springa och fjanta sig.. Känner att hösten/vintern kommer bli ännu tuffare att hålla honom i hull. Vill ju inte kastrera honom.
Ja det är så roligt att se dem gå från ulliga små tussar till vackra svanar.
hm ja jag tänkte så med glampi att jag behöll han som hingst sålänge han inte var omöjlig att utfodra(höll hullet)/inte sprang runt och stress sprang och han gjorde inget utav detta men på våren blev han smalare men såfort betet kom så blev han normal igen.
Men man ska nog se till att fodra upp dem ordentligt på vinter så de nästan är tjocka så de har att ta av på våren men jag ville hålla honom i normal hull på vintern så han tappade ju lite på våren men det var inget som han inte tog igen sen på betet.
men jag tycker ert bete ser rätt magert ut??? och nedbetat dessutom han skulle ju behöva bästa möjliga bete han om någon skulle ju klara att gå på vall, men naturbete tycker jag är bäst men det måste vara sånt fint grönt lite högre gräs med mkt näring.
är det ston i närhten han blir stressad av?
bådar ju inte så gott om han redan börjar springa längs staketet kanske
när glampi var 2år tittade han knappt ens åt ston.
och som 3åring gick han i hingsthage mitt emot stona(3meter emellan) utan att bry sig.
det bästa är ju som sagt om han har mkt bra bete, sen får man kanske utfodra honom med lite kraftoder även på sommaren jag gav även mineraler på sommaren till glampi de första åren när han växte som mest och jag hade alltid mina på naturbeten så de inte skulle bli för tjocka tycker inte unghästar ska släpa på en massa övervikt, höll dem alltid i normalhull(Hade glampi och hans jämnåriga hingst brorsa hemma och tillgång till stora beten de kunde sträcka ut på och så släpptes de ihop med Thengill och romeo(som med var hingst) emellanåt så de fick en äldre förebild som uppfostrade dem).
såhär såg Glampi ut när han med var 2år.
de gick på ca 4hektar och busade runt hela dagarna
hingstarna leker
"mina" fina killar, det var så himla roligt att ha unghästar saknar den tiden.
Men hoppas det funkar för dig att ha han kvar som hingst för du ville visa han va?