Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL.
Min toffla :love:
33126340.jpg

33126341.jpg

33126342.jpg

Sen gör jag en fuling.
Här är Muninn!
33126343.jpg

Va fin hon är! :) Rör sig rätt lika min Laukur.

*KL*

Längtar efter att få sätta igång och rida! Både jag och Laukur behöver det :)

dsc_0022-2.jpg

Michisar FÅR göra fulingar :D

Åh, jag är kär i den bilden. Sådär tänkte jag han skulle gå som SÄMST om ett år eller så ;)

Och din lavadrake är suveränt fint. Ska bli kul att se live!

Appropå inget alls så sitter jag och laddar för stalljobb, måla nya boxdörrar, och börja förbereda för alldeles nya fina staket. Fy vilket jobb, trästaket + elband. Men det blir fint!
Idag får djuret stå, jag red igår och tränade galoppfattningar och nedtagning till skritt. SUR Snorri ;) Men det gav helt klart resultat! Vänstergaloppen är fyrtaktigare, men jag tror det är styrka, styrka, styrka som gäller. Och att piloten gör rätt. Tölten känns superbra. Traven tränar vi låååångsamt-ökning-lååångsamt, och skänkelvikningar och öppnor under nedsittning. Skrittslutor. Kort och mellan ("ökat") tempo tölt, och sidvärts i tölt. Mycket böja-rakrikta-böja. Min häst är skoj :love:

KL
Idag fick 08:an skor och jag drog med henne som handhäst. Det är något speciellt att ha med båda sin hästar ut på tur :love:

Någon som vet om det sänds något från avelsbedömningarna från Gerstorp som är idag och ett par dagar till fram över? Och vart man hittar till sidor som sänder större arrangemang? Jag vet att jag såg en tävling i vintras men har ingen aning om hur jag hittade det på nätet.

Tack, va himla gulligt!

Hon har faktiskt väldigt bekväm tölt, när den flyter på och hon får in de där stegen där man bara känner wow, då är de bara att sitta och njuta (eller ja, jag får ju jobba lite för att behålla den så länge som möjligt, men hon flyter på så himla gött). Idag hade hon en väldigt bra töltdag, då är det bara att glassa på. Igår däremot var det inte lika glassigt.

Idag töltade jag henne till och med lite barbacka, slängde av sadeln när jag skulle skritta av och Sol tyckte att tölt var en betydligt bättre gångart, så det blev en liten snutt tölt. Det är sådär så benen bara hänger och dallrar som gele. :p Då töltar hon bra.

Så himla fin, vilken taktkänsla hon hade till musiken också :D

Hon tränar på taktkänslan redan nu inför kommande liv som tävlingshäst ;)

Ja hon har smitt jättemycket (hehe, det var först nu på träningen som jag fick lära mig att smällarna heter att hon smider :p Har aldrig hört de innan) och gör det en del fortfarande. Tränaren förklarade varför och jag fick göra lite övningar för att få bort det och det funkade kanon, men jag behöver mer träning. Hon har bautalånga kliv i traven, här går hon ändå hyfsat "kontrollerat", om jag låter henne ränna iväg så går det undan :angel:
Vi fick bland annat träna på att korta upp på kortsidan och länga på långsidan och det kändes mycket bättre. Jag har jobbat en hel del med det ute också, men vissa dagar är mer framåt än uppåt, hon trivs bättre när bakbenen får skjuta på. :p Så är det egentligen i alla gångarter, korta sträckor kan jag få till tölten lite bättre så jag känner att hon får med sig baken på ett helt annat sätt. Det har kommit nu de senaste veckorna, så jag blir glad för varje steg, känns skithäftigt! :D

Paddocken är extra bred, helt underbart när man har en häst som är lite obalanserad, blir lättare när man kan ta ut svängarna ordentligt på kortsidan och får plats med stoooora volter. Däremot är den inte fullängd, så dimensionerna blir ju fel när man ska rida snett igenom och så. Men det går ju bra ändå, får bara planera lite noggrannare.

ska bli kul å se en ny film om 1 år och gämföra=)

Eller hur! Finns inget roligare än att svart på vitt se hur man utvecklas. Det är ju den ständiga utvecklingen som är det största nöjet med ridningen. Sen är det ju så härligt att bara umgås med hästar utöver ridningen också såklart. Finns inget som får en att slappna av som en dag i stallet :love::bow:

Vilken skillnad på filmerna! Ffa tölten och traven, hon ser mkt trevligare ut med lite mer tempo :) om matte bara får en stabilare hand (vet hur svårt det är, har själv samma problem) och ni får mer tryck i galoppen kommer hon fixa den med!

Tack, ja det är ju det där med gamla ovanor, så himla svårt att bryta. Det är ju helt klart jag som är den svaga länken, men Sol är en himla rolig och bra häst att träna på/med så de ska nog gå att få ordning på mig också.:p

Vad kul med sådan skillnad, det är verkligen riktigt roligt med unghästar för de utvecklas så fort och får balansen så fort.
Hördes ju tydligt hur hon smidde i traven och var väldigt obalanserad och där fick man vara glad om hon höll takten alls och inte tog tölt och nu kan hon t.o.m börja söka sig ner i form med:)
Jättebra.
tölten såg lite passig ut på första men mkt renare på andra filmen.

de flesta reagerade över handen men det jag reagerade mer över var skänkeln, att du(kanske omedvetet och det är värre) driver på henne i varje steg, det kan lätt bli tjatande så att hon inte går framåt om du inte driver hela tiden.
du ska bara driva henne framåt sen ska hon gå kvar där man ska inte behöva driva i varje steg, eftergiften/berömmer är att man slutar driva när de går i den farten man ber om sen väntar de på ett nytt kommando.
om man behöver drivningen för samling ska man väl försöka driva mer med sitsen i så fall nu är det hälarna som gnatar lite väl mycket:).

jag reagerar över detta då jag gjort samma misstag själv och det är inte kul med en häst som inte går framåt om man inte driver i varje steg:(.
till slut slutar de lyssna på det med.

jag tyckte galoppen såg bra ut, inte alla unga 5gångare som går sådär balanserat och i så låg fart efter så lite träning tycker inte det går att rida på i ett mer kraftfullt tempo i en paddock på böjt spår sådär eller mer kraft såklart men inte mer fart det ska vara sådär lugnt annars blir det för springigt och hon orkar inte hålla balansen då.
Men ju starkare hon blir destå mer rund kommer galoppen bli, träna galoppfattningar kanske?
halt-galopp-halt stärker bakdelen.

Knapplån.
Någon här inne som har allroundsadel till sin islandshäst?
Har för mig jag sett en iallafall som har men kommer inte ihåg vem.
Jag har ju bara en dressyrsadel med superstöd så den kan man inte korta lädrena på alls. Och så min gloi som man iof kan korta rätt mkt och hoppa i men är väl inte det optimala direkt.
Tänkte köpa en allroundsadel mot hopp som man kan ha när man åker runt på hoppträningar/tävlingar sedan nämnligen.

Jag har ju prestige nu dressyr torde ju samma sadel fast i hopp passa med tycker man.. men det kanske inte funkar så.

De flesta har inte sina Islandshästar som hopphästar, för mig och mina småskutt på 10-40 cm duger en dressyrsadel gott.

Det finns flera modeller av prestige både när det gäller dressyr och hoppsadlar och de bygger på andra bommar så de är ingen självklarhet att de ska passa samma hästar.

Jag hade en allroundsadel, en Lewa Comet. Skulle hellre haft dressyr eller island för jag hoppade inte men vid klättring är det trevligt med kortare stigläder.

Ja det stämmer att tölten var väldigt passtaktig tidigare, och det är fortfarande ganska passigt till och från. Hon har en stor förkärlek till pass, men även väldigt stark trav så jag har lite svårt med tölten. Jag "kan" ju egentligen inte tölta, utan jag rider mest som jag tycker känns bra och nånting måste ju bli rätt eftersom det blir tölt, men det är ju stor skillnad när någon duktig rider henne, då tickar hon på så himla fint varv efter varv, och när jag sitter upp tappar jag henne i trav så fort vi kommer till en vattenpöl :angel:. Jag börjar hitta tekniken, jag har svårt att hitta rätt spänning, spänna på rätt ställe och på rätt sätt men jag känner ju direkt när jag gör rätt för det är då hon töltar så himla mycket bättre. Jag har så himla lätt för att antingen bli en pösmunk eller en skyltdocka i tölten, så jag försöker hitta balansen där.
Smider gör hon som sagt fortfarande (även på den nya filmen) men det har ju helt klart blivit bättre.

Ang. skänkeln så håller jag faktiskt inte med dig riktigt. Kollade igenom filmen igen bara för att se om jag gjort det omedvetet (hade inte varit första gången), och jag kan förstå vad du ser men jag som har en annan förkunskap ser det lite annorlunda. Jag har väldigt överrörliga vrister så när jag reser mig i lättridningen så glattar foten iväg (blir ju inte bättre för att sitsen inte är perfekt och trycket inte kommer helt jämnt uppifrån utan skjuter bak underskänkeln). Sen jag bytte sadel har det blivit otroligt mycket bättre, jag kunde verkligen inte rida med den andra. Sol har väldigt mycket rörelse i ryggen, särskilt i traven. I den förra sadeln pendlade mina fötter som en skridskoåkare ungefär om jag slappnade av i skänkeln (på gamla filmen är jag jättespänd och hon travar ju inte direkt heller).
I tölten ser jag faktiskt inget direkt med skänkeln, tycker mest den guppar med liksom.
I galoppen däremot har jag jätteproblem med hela sitsen, jag kniper och drar upp benen. Inte bra! Försöker tänka låååååånga ben, men helt klart har jag glömt bort det på denna filmen :angel:

Annars har jag väldigt mycket problem med mina skänklar, de åker upp, för långt bak etc. Men att de driver hela tiden håller jag faktiskt inte med om, även om de inte ligger stilla så bonkar de inte i sidan på hästen i alla fall.

Tycker du satte huvudet på spiken vad gäller galoppen, det går inte att öka farten, då blir det springit och hon tappar balansen och takten helt och hållet. Däremot är målet att hon ska få mer lyft och bära sig bättre i galoppen. Gärna kunna korta upp steget något. Galoppträningar övas flitigt i perioder, nu är en sån period där galoppen nöts lite extra. Och jag har även bestämt mig för att det inte får bli fler perioder där träningen sackar efter för att de är så trevligt att lunka på en liten ridtur. Har varit en hel del sånt det sista och det funkar ett par dagar sen blir både jag och Sol frustrerade och måste ut och springa och köra ett hårdare träningspass. Nu är det slut på lunkandet :p

Ja nu jäklar är det träning som gäller!

Så himla taggad efter dagen roliga "explosiva" ridtur! :bump:

Idag har jag provat att rida på stång för första gången och det gick riktigt bra. Annars var det lydiga övergångar som det övades på idag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 553
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar