Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL
Alltså åh, jag svävar på moln efter dagens sista ridtur! Den bruna pärlan (6 år gammalt 5-gångssto med mycket pass, stora rörelser, väldigt mjuk och därmed även ännu rätt dålig balans under ryttare) gick helt fantastiskt! Hästen som helst springer fort, gärna i korsgalopp med passinslag (för att få rätt galopp har man tidigare fått ta galoppen från sluta, nästintill stillastående) och har haft väldigt svårt för höger galopp, fick jag idag att ta höger galopp från trav, för andra gången nånsin. Känns sjukt kul att börja få ordning på balansen! Till råga på det så dansade hon som aldrig förr i tölten, satte sig på arslet, lyfte framdelen, släppte i nacken och töltade nästintill på stället utan att jag hade nånting över huvud taget i handen. Snacka om att en häst kan göra en lycklig! :love:

Kl

Idag flyttade Vilja till ett annat stall. Jag ska låna ut henne till en kompis för betäckning och hon fick även prova henne. Hennes kommentar var: Hon har så mycket rörelse och långa ben att hon inte vet vart hon ska göra med allt.

Det här kommer bli bra för jag kommer fortfarande att kunna rida henne och ridvägarna i det hör stallet slår allt. Om vi säger så här, det var i det stallet jag påbörjade min islandshästbana så jag har kommit HEM igen :-) nu vill jag bara ha tillbaka mitt hus också ;-)

Ja nu jäklar är det träning som gäller!

Så himla taggad efter dagen roliga "explosiva" ridtur! :bump:

Idag har jag provat att rida på stång för första gången och det gick riktigt bra. Annars var det lydiga övergångar som det övades på idag...

Ja shit va peppad jag är!!!!

Jag har en känsla av att en viss liten vit ulltuss kommer att tokälska Gaedingakeppni. ;)

Åhh ska hon ut till Ängsö, ja jag hörde att de var sålt, och karantänregeln var borta:banana:
Så har tänkt åkt ut och rida lite känner också en som håller till där ute.För som du säger ridvägarna där ute slår hela västerås, Synd bara att det är så långt ut:crazy:

De flesta har inte sina Islandshästar som hopphästar, för mig och mina småskutt på 10-40 cm duger en dressyrsadel gott.

Det finns flera modeller av prestige både när det gäller dressyr och hoppsadlar och de bygger på andra bommar så de är ingen självklarhet att de ska passa samma hästar.

Nu bad jag iof inte om att få en uppläxning om att få hoppar sina islandhästar. Nu äger jag en av de få så what?;)

Ja jag får testa mig fram helt enkelt och ta ut sadelprovaren igen som får prova ut en hoppsadel/allround mot hopp till Jorunn.

Nu bad jag iof inte om att få en uppläxning om att få hoppar sina islandhästar. Nu äger jag en av de få så what?;)

Så tur att jag inte läxade upp dig då utan endast upplyste om ett faktum, att få hoppar sina islandshästar seriöst (underförstått att få kan svara på din fråga). Eller menar du att folk läxar upp dig för ditt intresse att hoppa genom att inte hoppa? Då är du mer än lovligt lättstött.

Naggur har en välgörenhetskeppni här i Skåne i slutet på sommaren. Men det är nog en firmakeppni, inte en Gaedinga :)

Funderade på att vara med, men vi är inget bra firmakepni-ekipage (knappt gaedinga heller :D), vi funkar nog bättre på fipotävlingar ;)

Så tur att jag inte läxade upp dig då utan endast upplyste om ett faktum, att få hoppar sina islandshästar seriöst (underförstått att få kan svara på din fråga). Eller menar du att folk läxar upp dig för ditt intresse att hoppa genom att inte hoppa? Då är du mer än lovligt lättstött.

Om du byter attityd mot mig så ska du se att även min attityd mot dig kommer drastiskt att ändras:p

Så det var din attityd i de du skrev och en extremt onödig information till mig som jag reagerade på.

Och vart har jag skrivit att jag hoppar seriöst med Jorunn?
ocg vad räknas som seriöst? är det höjden som räknas eller energin i de man gör?

Måste jag hoppa SM för att räknas som seriös i de jag gör?

Eller kan jag få räknas in som seriös om jag tränar på 30 cm hinder men verkligen gillar de jag gör och åker på träningar och tävlar lite då och då och när jag väl tävlar så är det med en glädje och ett levande intresse?

Jag tror på en allsidig träning med min häst jag vill inte bara tölta runt på en ovalbana trots att jag sitter på en islandshäst.
Och tycker det är tråkigt att andra islandshästmänniskor ska behöva titta ner/snett på mig bara för att jag vad andra anser är konstig och inte gör som alla andra islandshästryttare gör. Och framförallt komma med nerlåtande kommentarer om mitt val.

Jag vill ha en allroundhäst och har nog i mitt tycke en större öga för vad en islandshäst duger till. Det är en toppenras som man kan göra allt möjligt med.
Man kan tävla distans, lite western, lite gymkhana lite tölt, lite hopp, lite dressyr lite fälttävlan lite ponnygalopp man kan köra och tävla i de.

Jag menar hallå vi sitter och är ägare till en ras som är så OFANTLIGT allsidig.

och visst jag kanske inte vinner OS i någon gren det vet jag om, men jag tycker nog allt att jag ska kunna få kalla mig för seriöst intresserad endå trots att jag "bara" håller mig till lättare klasser.

När jag är ute och hoppar så är det 30-40 cm hinderbanor de klagar Jorunn av alldeles ypperligt, när vi tävlar tölt är de på lättklass och de klarar hon också av alldeles galant.
Jag är en lättklass människa för jaghar inte ett intresse av att spendera varje helg ute på tävlingsbanorna och samla poäng hit och döt för att kvala hit och dit.
Men nog tycker jag att man ska kunna klassas som seriös trots detta

Du läste in saker jag aldrig skrev och aldrig avsåg, och det blir liksom svårt att ändra attityd när min attityd sitter i din fantasi. Och nu är du där igen, jag har aldrig skrivit att du tänker hoppa seriöst med Jorunn (eller ens kommenterat din häst över huvudtaget), bara att flertalet Islandsryttare inte hoppar seriöst.

Och vad av denna utläggningen om vad som är seriöst, är det inte uppenbart att jag menar seriöst nog att skaffa en hoppsadel (jag skaffar då inte det för att klara en enstaka pinne eller ett dike och ingen annan i stallet heller)? Varför kan du inte bara läsa det man skriver och sluta fundera ut värsta möjliga tolkning efter du du lagt till en del mellan raderna?

Ja jag blir irriterad av dina fantasifulla tolkningar av mina inlägg (eller andras) och kan vara ironisk som här för att visa på att din tolkning är absurd.

Senast ändrad:

Men, Lobelia menade ju bara att eftersom SÅ FÅ av oss hoppar några högre hinder, eller speciellt ofta, så är det nog få som kan ge råd om en bra hopp/allroundsadel. Vi är bättre på dressyr/islandssadlar :)
Det lilla jag hoppat har jag gjort med dressyrsadel. Bekvämt är det inte :D
Min häst går ju med bomlös nu, hans rygg är verkligen inte gjord för bomsadel... tyvärr....
Annars är mitt tips att leta ponnysadlar!

Har ni ngn bra ridsportaffär där uppe? Jag har varit på ett par bra affärer här nere där man gratis får låna hem både nya och begagnade sadlar, ta med ett het gäng och prova helt enkelt! :)

Jag tror på en allsidig träning med min häst jag vill inte bara tölta runt på en ovalbana trots att jag sitter på en islandshäst.
Och tycker det är tråkigt att andra islandshästmänniskor ska behöva titta ner/snett på mig bara för att jag vad andra anser är konstig och inte gör som alla andra islandshästryttare gör. Och framförallt komma med nerlåtande kommentarer om mitt val.

Inte för att jag har i just den här diskussionen att göra.
Men jag tror, Niela, faktiskt inte att övriga ser ner på dig för dina val. Eller tittar snett på dig för att du väljer som du gör.

Det som jag tror att de flesta reagerar på är att du i dina inlägg uttrycker dig på ett sätt som kritiserar hur andra människor väljer.
Läs bara de två första raderna som jag citerat: det är lätt att tro att din uppfattning om andra islandshästryttare är att de "bara töltar runt på en ovalbana" och att du faktiskt ser ner på dem som gör det.
Och det är också mycket lätt att läsa in kritik mot hur övriga gör i ditt sätt att uttrycka dig.

Jag har knappast legat lågt med att jag blandar hästraser och stilar, och jag har beskrivit hur jag tränar - vilket också skiljer sig en del från hur andra personer här i tråden tränar.
Och jag har inte upplevt mig påhoppad eller snedtittad eller liknande. Kanske för att jag inte uttrycker mig lika kritiskt som du och därmed inte provocerar (även om jag då och då undrar om jag inte gör det genom att ständigt rasa iväg off topic och beskriv övningar som är stärkande - som jag rider på andra hästar än islänningar än så länge eftersom mina islänningar är för unga)?

För jag erkänner att även jag blir provocerad av att du uttrycker dig ganska kategoriskt och ensidigt många gånger - men jag tror att jag hittills har lyckats låta bli att bli sarkastisk i mina svar till dig.
Jag tror att du skulle ha lättare i den här tråden om du inte själv uttryckte dig så kritiskt om större delen av islandshästvärlden (det kanske inte är så du menar, men det är så man läser dina inlägg) och om du inte var riktigt lika intensiv med att uttrycka dina åsikter som en universell sanning.:angel:

Och detta är inte menat för att vara elak eller för att racka ner på dig.
Det är tankar kring varför du hamnar i så tråkiga diskussioner: du taggar upp och en del andra användare taggar upp och så är bråket i gång.

Knapplånar min egen ganska närgångna, personliga knapp från ett inlägg som jag antagligen borde ha låtit bli att skriva;)

Karl är knallhalt på ett framben. Han har lyckats skada sig i hagen i måndags, ett skärsår på baksidan vänster framben, halvvägs längs skenan. Benet svullet, häst kan stödja på det men avstår helst. Boxvila, dagliga omläggningar, alsolförband. Inte så kul. Trösten är att svullnaden om benet hade gått ner något igår kväll, så det vänder väl.

Det blir väl en månads vila misstänker jag.
Synd om hästen.
Bra för Karls skalle, trist för min skalle eftersom jag börjat komma igång med "riktig" töltträning i paddocken.
Trist för min skalle eftersom jag sett fram emot ett ridläger för en bra instruktör hemma hos mig i början av augusti och dit är det bara fem veckor så han kommer inte att vara ordentligt upptränad efter skadan då, och jag kan alltså inte rida Karl på den kursen.
Men jag har ju fler hästar att ta av, så Isa får väl gå kursen. Hon börjar också orka lite tölt i paddocken, även om det är betydligt sämre än Karl. Jag har ju lite svårigheter att jobba bakifrån och framifrån samtidigt på henne pga hennes psyke (herre gud vad jag tjatar men jag utgår från att ingen kommer ihåg vad jag har för galna hästar: möjligen ni har möjlighet här eftersom jag inte har fler än två islänningar som jag rider och skriver om) men nu börjar det bli bättre.

Har också varit ute (off topic- grovt) och ridit B-reining på min kbl-travare och kommit femma i andra försöket... B-nivå är nationell nivå, enda svårare är A som är internationell. Ställer krav på endast stångbett och enhandsridning på vuxen häst.
Reining består av galopp på volter, galoppombyten, spinn, roll-backs och sliding stop...
Stenkul och jag blir än mer inspirerad som vanligt. Tänk att jag ska reagera med ökad inspiration av allt jag gör med hästarna - vill bara ha fler och träna mer...

Ska förresten bli kul att börja rida in Snorri om ett år, han är född -09 och jag är för tung för att börja med honom än även om jag har hjälp en kompis att på en vecka rida in hennes -09:a till att klara skritt, trav och båda galopperna samt att börja sänka huvudet mot form i skritt...

Det är så kul att rida in hästar!:banana:

Oj varför rida in en 3åring på 1vecka bara?

För att en veckas ridning är lagom lite för en treåring.
Själv tycker jag att hästen är för ung för inridning vid tre års ålder, men en vecka klarar den av.
Jag tycker att det räcker gott att rida in en islänning som fyraåring eller femåring.
Å andra sidan är det bättre att jag, som är van att rida in hästar, gör det jämfört med att min kompis gör det vilket är skälet till min insats.

Kort ridtur (femton minuter) varje dag i en vecka. Stämma av att den fattar start, stopp, rygga, fram i trav, sakta ner från trav, fatta galopperna, sakta ner från galopperna), svänga, svara lite på bettet med att sänka nacken hinner man lätt på den tiden.
Sedan ställa av hästen två månader, sedan upprepa en vecka till, sedan ställa av.
Det blir inte så ansträngande för hästens kropp på det sättet.
Självklart var hästen markarbetad och van vid tygeltag sedan tidigare, både av mig och av ägaren.

Upprepning inom kort tid gör att man befäster det hela hos hästen: den förstår att proceduren med upp, ner, start, stopp et c görs och det blir ingen överraskning mer än första-andra dagen.

Jag tror att en häst som rids in genom att ridas exempelvis en gång per vecka och övriga sex dagar är vilodagar har svårare att lära sig vad som menas och också kan få svårare att acceptera det som görs. Och jag tror att den då behöver fler ridturer för att lära sig samma sak vilket i sin tur innebär större viktbelastning på en ung och växande individ.

Jag inser att det konceptet antagligen inte är så vanligt inom islandshästvärlden, men det fungerar bra i många andra sammanhang.
Syftet med den här "intensiv-inridningen" var att hästen ska förstå det allra mest basic och sedan få vila både kropp och knopp.
Om hästen reagerar stressat på att få springa (har inte hänt mig hittills med de hästar jag ridit in från grund) får man vara nöjd med start, stopp, svänga i någon veckas tid och gå lite långsammare fram med springandet. Dock har alla mina inridingar verkat nöjda och glada med den här typen av grundinridning.
När hästen sedan ska börja ridas "på riktigt" brukar jag påminna på liknande sätt under någon veckas tid, sedan vila ett par veckor, sedan börja rida korta turer två eller möjligen tre dagar per vecka.

Jag tror att bjudningen gärna kommer av sig själv när hästen redan från början blir uppmuntrad att få springa.
Jag gör mina inridningar huvudsakligen vid uteritt, eftersom det har en benägenhet att främja framåtbjudningen jämfört med att rida på ridbana.
Jag har förmånen att bo så till att jag har fina grusvägar som är helt otrafikerade bara jag kommer från gårdsplanen.

Jag har gjort liknande modeller med andra hästar jag ridit in av olika raser, och min westerntränare har ett likartat koncept på sina unghästar. Förutom att han kan ta dem flera gånger samma dag: på med sadel och träns, sitta upp, skritta några steg, stanna, skritta, stanna under loppet av fem minuter, sadla av hästen, göra om igen.
Repetitio est mater studiorum.

alltså jag tror säkert inte att det är skadligt för hästens kropp detta så lite som du verkar sitta på MEN det jag reagerade över var att det går så himla snabbt allts, jag upplever att de behöver tid på sig för att smälta saker och inte bara ship shop på med sadel träns och hoppa upp samma dag hästen står säkert still och fattar nada för att det går alldeles för fort.
men har det funkat för dig så fungerar det kanske men jag vet inte alla gör ju olika jag vill hellre att hästen ska vara med på noterna och repetion är min melodi med men det innebär att sadelvänja några gånger först, lära in tömkörning(stanna, gå fram, svänga), betträning(bettet sitter i men man använder bettlöst först) under längre tid för att de ska förstå och känna sig bekväma med vad man gör för något med dem.

jag vill ha en avslappnas häst där jag ser på dem att de accepterat sadeln osv kan absolut inte tänka mig att de kan ta in så mkt info på en vecka från att aldrig ha haft sadel och träns till att någon rider runt i galopp på dem.
men som sagt står de ut med det mesta och ofta fattar de inte vad som skett därför de är lugna.

western inridning är ju lite annorlunda minst sagt, de har de ju inget emot att "tvångsinrida" eller bryta ner unghästen eller vad detär de gör när de bara sätter på en sadel och hoppar upp på en vildhäst och låter den bocka tills den blir knäckt.
MEN detta hoppas jag innerligt att de inte gör nuförtiden.
men har fått för mig att de rids in väldigt tidigt och snabbt...

förstod inte riktigt, tyckte du man skulle rida in islandshästarna när de var 4-5år varför ville ägaren promt rida in denna 3åring?
och varför sådan brådska varför inte göra denna proceduren men lite mer utdragen(1månad minst vilket jag egentligen tycker är för kort med men bättre än 1vecka) när hästen är 4år? varför stress inrida den nu sen låta en stå och glo tills den är 4år?

hänger inte med riktigt(ta inte allt jag skriver på allvar nu har nog pms lr något haha, lite less på att alla bilderna försvann jag laddade upp)

Senast ändrad:

Jag vill också ha, och får, en avslappnad och obekymrad häst både vid inridning och vid senare ridning. Precis som du skriver att du ser att din häst accepterar sadel, ser jag det med mina hästar.

Eftersom mina hästar är väldigt hanterade innan inridning, och också - vilket jag skrev gällande kompisens häst - vana vid träns och tygeltag från marken, har de inget problem med mitt tempo. Mina egna hästar brukar få vänja sig vid sele och sadel som tvååringar, och ser inte sadel och schabrak som något konstigt den dagen jag sitter upp. Sadling kan vara en naturlig del av vanlig skötsel och rykt för mina hästar. En promenad iförd sadel och träns är inte konstig för mina unghästar.

Mina hästar förstår utifrån min sits vad jag ber dem om (vilket är fascinerande) utan svårigheter. Jag har inte behövt "smacka fram" en häst för att få den att förstå att jag vill ha trav. Det har hittills räckt att öppna bäckenet och kanske ge ett S-ljud, så har jag trav. Likadant har det räckt att slappna av mot skritt i sitsen för att få hästarna att sakta från trav till skritt. Motsvarande fungerar för galoppen. Väldigt fascinerande och en stor del av nöjet.
Så nej, mina hästar forceras inte fram och blir inte skrämda/chockade till lydighet.

Det jag försökte framföra är en beskrivning av en metod för inridning, detta är inte något försök från min sida att ändra din eller någon annans sätt att rida in hästar.

Kompisens häst: ja, varför hon vill ha en treåring inriden vet inte jag. Däremot vet jag att det är bättre att jag gör det, som vet vad jag håller på med, än att hon försöker. Min kompis är väldigt spänd och det kan ju försvåra en hel del för hästen.

Vad gäller din fördom om hur man rider in en westernhäst: det du beskriver om att tvinga sig på en häst och skrämma den och hoppa upp på en vildhäst och rida tills den blir knäckt, är ínte en korrekt beskrivning av hur inridning av westernhästar går till!
Möjligen i USA, kanske de till och med gör så i USA nu, men det är verkligen inte norm i Sverige.
Det är väl för övrigt så man red in hästar på Island också fram tills för inte så många år sedan, så långt jag hört?
Däremot tycker jag att många rider in sina westernhästar för tidigt, men det är en annan diskussion.
Jag hoppas verkligen att du är beredd att ta reda på hur man gör, och därmed revidera din grova missuppfattning om hur westernfolket rider in sina hästar:eek:

*kl*

Jag är på Island och har det SJUKT bra, hjälpt till med några inridningar, ridit några riktigt fina hästar och gjort en hel massa jobb på gården där jag jobbade i vintras. Sa jag att jag bara varit här i två dagar? :)

Men, innan jag åkte så tog jag lite bilder på Vaki och några av hans ston och han är verkligen fin, den där. :love:

IMG_0068-650x866.jpg

IMG_0085-650x487.jpg

IMG_0093-650x487.jpg

IMG_0097-650x486.jpg

IMG_0123-650x487.jpg

IMG_0142-650x866.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 552
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar