Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Måste ju oxå visa småtjejerna! De fick träna på att stå uppbundna (med specialgummisgrimskaft från Gilo, gjort för att lära unghästar sitta fast).

De var så duktiga sååå!
rabund.gif

mejbund.gif

Brevid fick trygga farbror Andi stå o inge lugn. Han vet alltid när han skall sköta sitt jobb! :love:

Jättefin bild på Kveikja!!

Och inte för att jag kan något om avel eller exteriör, men Meyja ser ju ut att bli en otroligt tjusig häst! :love:

KL

Är det någon som har erfarenhet av att värma om sadlar?

Min har blivit för smal (jippie, den passade ju i hela tre månader! :cool:) men den är omvärmningsbar så jag tänkte jag skulle kolla vad som går att göra åt den i första hand eftersom jag trivs väldigt bra med den annars och den pasar bra till Sol för övrigt.

Undrar mest över hur det går till, provar de sadeln på hästen och kollar vad som kan/behöver göras eller får man bara säga vilken bomvidd man vill ha och hoppas att det blir bra?

Har inget svar på din fråga men har konstaterat att min blivit för vid för båda hästarna. Efter typ tre månader. Lillhäst har växt och tunnat ur lite, storhäst (01:an) har gått ner i vikt som hon gör varje sommar (brunstar + ingen matro när det ska betas och gnager gärna på träd). Har insett att jag måste ge henne extra kraft på sommaren men men, nu är det som det är och jag får padda och krångla med båda hästarna. *suck*

Har du den där sadelgjorden som ska undvika att sadeln glider fram? Hur tycker du den funkar?? :)

Den är helt superb! Allt glider fram på min lilla grå, men med den sadelgjorden klarar det sig mycket längre och i kombination med vår bomlösa kan jag(äntligen) rida alla gångarter och hela ridturer utan att sitta av o lägga bak sadel.

Mycket hellre att sadeln hade varit lite för vid, det går ju alltid att trixa till.

Vi kanske ska byta ett par månader istället :p;)

Vad har du för sadel? Går den också att värma om?

En Tekna, men har ingen koll om den går att värma om. Tanken var att den bara skulle vara lillhästs men den passade båda så har inte köpt någon åt 01:an, men det kommer det med. Men det känns lite hopplöst med bomsadel. Ridit bomlöst länge innan så hade glömt hur snabbt det kan förändras :/

Jag har värmt om min Prestige!
Tar du med både häst och sadel till en omvärmare som också är sadelutprovare så kan de säkert bestämma hur mycket som ska värmas om.
Jag bad bara om att press ut min till bristiningsgränsen :angel: Den var en 37:a, dvs bredaste, och de gjorde den någon storlek större.

Kolla bara så att de låter sadeln sitta kvar i maskinen läääänge, gärna ett dygn, så att bommen får svalna. Annars drar den ihop sig igen.
Många säger att en omvärmd inte är lika bred som original, alltså en omvärmd 36'a är mer som en 35,5. Eftersom de gärna drar ihop sig lite efter värmning.

Hur bred är den nu?

Hade inte du en sensation? :)

Jo då, den hänger där och nu har jag äntligen bestämt mig för att den ska få ett nytt hem hos någon som kan ha glädje av den.

Har malt och malt, för jag gillar verkligen sadeln, men på Sol funkar den inte och det känns ju löjligt att ha en sadel hängande för att jag kanske, möjligtvis, nångång i framtiden skaffar en häst som sadeln passar bättre på. :o
Det är alldeles för många om för att det ska kännas som ett skäligt beslut att behålla den. För hos mig gör den tyvärr ingen nytta alls, och det är ju jättetråkigt.

Ok, det låter ju vettigt. För min del får det gärna ta lite tid, och jag kan även tänka mig att göra den aningens pyttelite vidare än vad hon behöver just nu, för det är bara en tidsfråga innan hon breddar sig ytterligare. Hellre rida med ullpad en månad och förlänga tiden till nästa omvärmning.

Jag har ingen aning om vad det är för bomvidd egentligen, på butikens egna lapp stod det "33, känns vidare", så jag vet inte. Men jag har fått reda på att det går att se om den är omvärmd tidigare, så jag ska kolla om jag kan hitta någon stämpel (stod att det skulle stå under kåpan, men min är ju singelkåpa så det kanske finns på baksidan).

Men det känns lite hopplöst med bomsadel. Ridit bomlöst länge innan så hade glömt hur snabbt det kan förändras :/

Visst blir man bortskämd med bomlöst.

När jag äntligen hittade den perfekta sadeln som passar den inte på min perfekta häst :p
Förutom Sol har den legat kanonbra på alla andra hästar förutom en... Sols bror :cool: Men å andra sidan passade hon ju perfekt i Prestigen som jag också blev lite kär i när jag provsatt den på bocken (vågade knappt prova den på Sol efter att jag provat 11 andra sadlar som inte passade, var tvungen att prova den tre gånger innan jag vågade inse att den faktiskt passade :rofl:) så jag ska inte klaga :D

Jo då, den hänger där och nu har jag äntligen bestämt mig för att den ska få ett nytt hem hos någon som kan ha glädje av den.

Har malt och malt, för jag gillar verkligen sadeln, men på Sol funkar den inte och det känns ju löjligt att ha en sadel hängande för att jag kanske, möjligtvis, nångång i framtiden skaffar en häst som sadeln passar bättre på. :o
Det är alldeles för många om för att det ska kännas som ett skäligt beslut att behålla den. För hos mig gör den tyvärr ingen nytta alls, och det är ju jättetråkigt.

Det är jättesvårt, jag har en Bomlös TopReiter dyna hängande. Jag har tvingats inse att 01:an är för tunn och har fel form på ryggen för den och på unghästen vill jag ha bom och stabiltet så i nuläget har jag ingen användning av min dyna :/ Men jag har älskat den såååå.

Härliga bilder, du får verkligen en lodrät sits i den sadeln.
har ridit i en sån med gillade den skarpt men gillar inte att kanalen är så smal men man sitter tack vare det väldigt smalt.

Hur gammal är hon nu?

*kl*
Kan bara meddela att Island är fantastiskt, jag har spenderat dagarna hittills på hästryggen och givetvis på Flugas. Jag vet inte om ni minns stoet som jag blev så kär i men som visade sig ha skuggor på röntgen när hon skulle exporteras.
Är så kär i den hästen, hon verkar rätt kär i mig också som det verkar. Vi är som gjorda för varandra hon och jag. :love::cry:

Nåja, här är lite bilder
fluga1-680x906.jpg

Fluga

fluga2-680x510.jpg

Fluga

island1-680x510.jpg

island2-680x510.jpg

Jag och en fyraårig hingst efter Saer, väldigt fin!

island7-680x510.jpg

island8-680x510.jpg

:love:

Oh vad underbart längtar tillbaka till Island, ser ut att vara fint väder med för ovanlighetens skull:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 549
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30