Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ohh, inte alls abstinens efter att du lagt upp dom bilderna! Såg Landsmót-trailerna och jag är riktigt avundsjuk på dom som far dit! En annan får stilla sitt Islands-begär i september när man åker tillbaka dit.... ;)

Underbart! Längtar till slutet p Juli, då är det min tur :D

*kl*
Avlesbedömningstråden är ju låst men jag var ju på Gerstorp med min 07:a och lyckades sen bli diskad pga för tunga boots. Otroligt klantigt (och ja, pinsamt också för den delen :p ) av mig som inte kontrollvägde men också otroligt illa av Top Reiter som tydligen har producerat så pass många "avelsboots" som väger mer än vad som står på förpackningen, att det råder nån slags lynchstämning i Tyskland... Delar med mig i hopp om att andra kan lära sig av mitt misstag! Väg ALLTID era boots! Detta innebar att jag inte fick rida öppna visningen vilket hade varit en bra övning, träningsmässigt var hon inte alls klar, vilket avspeglades i poängen... :p (osäker i takten och osäker i framåtbjudningen och blev inte bättre när banan var en mindre sandhög... ). Exteriören blev i alla fall 7.75 och har utvecklingspotential (mer musklad rygg tex).

Nu går mina hästar på lite vila och jag är i sommarstugan utanför Grebbestad och myser!

KL.
ÄNTLIGEN!!
Ridningen på 01:an har gått sådär ett tag. Hon kräver en närmast perfekt sits för att överhuvudtaget fundera på att gå vettigt och idag hittade jag det! Har ridit utan stigbyglar några gånger för att verkligen sitta på rumpan ordentligt och ha både sittbenen i sadeln oavsett vad vi pysslar med.
Viker mig gärna i sidan annars och lättar på höger sittbenet i vänster varv. Vänstervarvet är både hennes och mitt sämsta varv. Fin form och bra takt i traven, saknas ordentligt tryck i traven på böjt spår, men det är på väh :) (Femgångare som inte travar utan ryttare.)

Lite bilder på min gulle
33136188.jpg
vad tycker ni om tränset han provade?:love: hihi gullegubben.

33136182.jpg

han älskar verkligen att kela:love:.

Igår cyklade jag med honom det älskar han med, riktigt glad och pigg blir han och har börjat dra på rejält i galoppen.
men han drar sig gärna emot och håller sig för nära, tips på hur man ska få han att sluta med det?

har tränat lastning med honom mkt nu senaste tiden igår var han så duktig så han t.o.m kunde gå på transporten när mellanväggen var i mitten(dvs gå på smalt)
står och borstar och fejar så han inte ska känna någon brådska eller stress, nu står han lugnt och försöker inte gå ut/trampar runt direkt han kommer ombord.
han kan även stå uppbunden bra och lyssnar om han börjar backa och går direkt fram igen.
målet är att kunna köra båda tillsammans med två trygga hästar som inte känner någon som helst stress.

tränade även flytta bog, framdelsvändning och skänkelvikning vid hand(från marken) igår med.
framdelsvändningarna sitter som en smäck bara jag är tydlig nog(och håller in honom så han inte går framåt).

Han har en sådan underbar färg Glampi!

Kl

Idag har jag bokat tid för Kveikja på Helsingborgs djursjukhus. Hon skall få träffa Jeppson o se om han kan hitta något "vajsing" med henne. Hon snubblar så väldigt, igår 8ggr på en timme. Jag har två teorier, skoningen(som i vårt fall skevat iväg något väldigt det sista året) eller/och ryggen. Ny hovslagare är fixad till nästa gång och så är det lika bra att kolla henne resten oxå. Känns bra! Även om det var hårt att säga upp hovslagarn efter 8 år! Men fötterna ser så fel ut så nu kan jag inte lita på att det är rätt längre...

Idag skulle jag in till en hästbutik i stan o köpa ridbyxor, men nu blir jag tveksam pengarna rullar ju iväg ändå... O därtill Igår beställde jag ett isländskt stångbett till henne oxå, skall testa o kan inte för mitt liv hitta vårt gamla stångbett... Men jaja, vad skulle man göra om man inte hade häst? :D

Men jaja, vad skulle man göra om man inte hade häst? :D

Man skulle ha mycket mer pengar, mycket mer tid och mycket tråkigare;)

Karl skadade sig i hagen i måndags och blev trebent. Har antagligen fastnat i tråden med ena benet, fått ett skärsår på baksidan VF. Såg ganska trist ut, men jag kände och klämde på den stackars hästen och kom fram till att det inte var djupt. Har tvättat och lagt om och häst fick boxvila med ett par timmars utevistelse per dag.
På midsommarafton var han uppenbart uttråkad: hittade havresäcken på logen (jodå, dit hittade han alldeles själv), hittade in i pannrummet och vände (det slamrade en del när jag pratade i telefon så jag var tvungen att kolla vad som hände; drar vattenslang från pannrummet till hagarna för att fylla på badkaren)
hittade in i köket (jag satt på verandan och läste och drack te och hade dörren öppen för katterna - och tydligen för Karl också som gick uppför trappen och in genom dörrn innan jag hann resa på mig), bråkade med hundarna om morötter (hundarna snodde morötter från mulen på honom:rofl:), försökte äta upp gräsklipparen, försökte gå med mig in i magasinet när jag skulle bära stolar.
Jaja, han är visserligen fortfarande lite halt men betydligt bättre så någon större fara är det inte med honom. Såret väldigt mycket finare, svullnaden nästan helt borta på benet.
Och midsommaraftonens äventyr gav upphov till en hel del skratt, både hos mig och hos mina kompisar när de fick höra talas om vad han gjort.

Jag måste bara... Den här bilden är det absolut sötaste jag sett:D. Han strålar ju av stolthet:love:

Är det din egen bild, har du hittat den någonstans eller är det photoshop? (Hoppas inte på det sista;))

Vad menar du med att islänningar hoppar av tidigt?
Jag förstår inte aaaalls vad du påstår ;)
hoppandi.jpg

:rofl: :rofl: :D :angel:

Så företagsam som han är kan man ju tycka att han borde hjälpa till lite mer på gården. Sätta stängselstolpar kanske vore något? Hjälpa till att fixa mat till de andra.;)

Ja, man kanske skulle köra in honom så han kan sladda paddocken om inte annat.

Jag mötte grannen härom dagen då de var ute och körde sin ursöta shettis och blev körsugen. Funderar på att prova att köra in Snorri. Han är ju tre år, och går i hagen och dräller. En sällskaplig herre som säkert skulle må bra av att få jobba lite med skallen. Jag har en bröstsele och en enkel rockard: kan vara ett kul projekt när semestern börjar om tre veckor. Fram tills dess lär det bli övertid eftersom chefen misslyckats med att få in vikarie vilket innebär att jag inte kommer att kunna sluta tidigt de dagar jag normalt sett gör det. Alltså ingen tid att köra in löjlig unghäst.
Köra in är jag inte så bra på, så det lär ta längre tid än min grundinridning...
handlar om osäkerhet från min sida.
Snorri är åtminstone trafiksäker vilket underlättar.
Jag som inte är så van vid körning upplever att jag har betydligt mindre kontroll bakom hästen än ovanpå (och det stämmer förstås på så sätt att jag från ryggen kan rama in hästen med skänklarna också - med hela min sits) vilket gör att jag inte känner mig lika orädd.
Har dock vettiga vägar för inkörning: kan börja med att gå några varv runt gårdsplanen som är lämpligt utformad för det.

Idag har jag bokat tid för Kveikja på Helsingborgs djursjukhus. Hon skall få träffa Jeppson o se om han kan hitta något "vajsing" med henne. Hon snubblar så väldigt, igår 8ggr på en timme. Jag har två teorier, skoningen(som i vårt fall skevat iväg något väldigt det sista året) eller/och ryggen. Ny hovslagare är fixad till nästa gång och så är det lika bra att kolla henne resten oxå. Känns bra! Även om det var hårt att säga upp hovslagarn efter 8 år! Men fötterna ser så fel ut så nu kan jag inte lita på att det är rätt längre...

Hoppas det går bra!

Även jag har en häst som blivit extremt snubblig på senaste tiden, så bokade idag tid med veterinären som kommer på onsdag fm.. Dock har vi den bästa hovslagaren man kan ha och hovarna ser jättefina ut så det är nog nåt annat fel. :crazy:

*kl*

Längesen jag uppdaterade här, men just nu är jag orolig över Filipus. För ett tag sedan blev han snubblig när vi red, så hovis kom ut och kollade om det berodde på skorna. Framskorna var slitna, så vi skodde om honom och bytte skor, han har haft sidokappor förut och nu fick han med tåkappa för att testa och se hur han blev.

Efter hovisen varit på besök var han ganska ömfotad och fick vila, sen efteråt var han bra igen. Snubblade inte, ömmade inte. Fram tills nu, nu snubblar han och ömmar då o då. Dock endast under ridning, inte när han går i hagen. :crazy:

Så på onsdag fm kommer vet ut och undersöker honom. Jag är skitorolig att det ska vara nåt allvarligt..

Älskade gammelgubbe! :love:

Jag måste bara... Den här bilden är det absolut sötaste jag sett:D. Han strålar ju av stolthet:love:

Är det din egen bild, har du hittat den någonstans eller är det photoshop? (Hoppas inte på det sista;))

Visst gör han? Han älskar att få göra rätt, oavsett vad han gör o han får beröm för det så kråmar han lite med nacken o ser sååå stolt ut! O sen försöker han igen ;)

Det är alltså min häst, min bild och jag tror iofs jag Photoshopade bort snöret vi 'stänger in' löshoppningsbanan med, men annars är den original! Han tycker det är superkul med hoppning, fast han har spatt så på senare dar får han bara hoppa några få språng. Men han är rolig, om man rider o hoppar så tvärnitar han efter hindret o vill ha godis, då tycker han att han är duktig! O jag kan inget mer göra än skratta åt honom. Som sagt, han älskar beröm och att göra rätt o han skulle gå genom eld för det!
loshopandibom.jpg

loshoppvackraste.jpg

Vackraste tjocksmocken Andi :love:

Men lille gubben, han hoppar ju inte över bommen, han dyker över den:rofl:

Vilken ambitiös häst:bow::love:

Kul att höra om honom. Jag har visat din första bild för ett par bukekamrater som ägnar sig åt hoppning på stora bruna, de blev lika imponerade som jag:D

Förresten, den första bilden, den som jag frågade om - mina hoppande vänner undrar förstås var han landade!

KL

Hihihihi, gissa vem som ska vara med på sin första tävling!?!!! :D:eek:

Det blir en liten inofficiell skojtävling och bara för att jag nu bestämt mig för att vara med på en så kliar det lite i fingrarna att anmäla mig till en "riktig" tävling också. Funderar på en inofficiell sponsportävling, så får jag känna på om det är något för mig och i så fall kan jag lösa licens för hösten och vara med på några fler då.

Oavsett så blir det en skojtävling i alla fall och de ska bli så grymt kul, vet inte alls vad det kommer handla om än, ska försöka forska lite. :p

Han har en sådan underbar färg Glampi!

Kl

Idag skulle jag in till en hästbutik i stan o köpa ridbyxor, men nu blir jag tveksam pengarna rullar ju iväg ändå... O därtill Igår beställde jag ett isländskt stångbett till henne oxå, skall testa o kan inte för mitt liv hitta vårt gamla stångbett... Men jaja, vad skulle man göra om man inte hade häst? :D

ja den är bra härlig gillar hans bläs mycket till det lite mörkare huvdet.

nej vad trist men bra att kolla upp det kanske kan de se varför sadeln kasar fram så mycket? om hon har ont någonstans kanske hon rör sig på ett sätt så den lättare flyttar sig framåt, lät som en rätt dålig teori men endå haha.

oj har du någon bild på hovarna? hade varit intressant att se, ja sånt kan verkligen ställe till det.
jag hade en riktigt dålig hovslagare som gångarts skodde honom(utan att berätta för mig) så han hade korta hovar bak och väldigt långa fram med låga trakter så han blev gallig i frambenen och snubblade lätt.

sen bytte jag till en väldigt skicklig hovslagare och nu har han korta tår runt och riktigt prydligt skott och se där, inga gallor alls.

du måste ju kunna bada i ridtröjor och ridbyxr;)

ja utan hästar hade man varit jävulskt rik och säkert lagt alla pengarna på onödigt skräp som sitt eget utseende, kläder, smink, hår osv...eller kanske sånt skit som rökning.
men nu får man motion och komma ut i friska luften + psykolog på samma gång:love:

Ta hjälp med inkörningen kan gå riktigt galet annars och gå kurser i körning så du blir en van kurk för det första.
Annars är det ju som att försöka sig på att rida in en häst när man aldrig suttit på en hästrygg.
Körningen är ju mkt farligare då man spänner fast en vagn på hästen, skenar den in i skogen vill man inte veta vad som händer:(.
i början ska du hålla dig i paddocken och du kommer behöva 3 medhjälpare vid vissa delar av inkörningen(en som leder, du tömkör, två på var sida som håller skaklarna på vagnen och hela tiden är beredda att lossa ifall något skulle hända) och större delen av inkörningen behöver ni vara minst 2personer i alla fall så absolut inget man gör själv.
Inkörningen sker i många olika moment som upprepas.
Först ska hästen vara van vid tömkörningen och kunna alla kommandon + ha bra tålamod och lära sig stå stilla(för att senare kunna selas för vilket tar några minuter).

Senast ändrad:

Vilka härliga bilder:)

hade inte han haft fång? kollade ni om han fått några rotationer då? låter ju lite som att han reagerat på att hovis tagit på hoven(även om han tog normalt mkt så kanske hovbenet är sänkt så att det är närmare sulan och han ömmar pga det).
Men sånt måste man ju röntga för att se exakt.
hoppas verkligen inte.

Men låter märkligt annars att han skulle bli öm bara av att få nya skor? hur ofta skor om ni hästarna egentligen?

Förresten, den första bilden, den som jag frågade om - mina hoppande vänner undrar förstås var han landade!

Just det hoppet klarade han faktiskt. Men det händer ju att han kraschar i hindret när han hoppar av så tidigt... Han e lika glad ändå :) Hade hans bakben varit att lita på så hade han fått vara den som tog med mig på hopplektionerna. Jag har ju efter 20år nu börjat hoppa lite lätt, men lotten föll ju på en av mina andra hästar. O hennes hoppteknik hade varit något för dina hoppkompisar att diskutera :D

loshoppkvstortar.jpg

Fast det har funkat bättre med ryttare som väl är :angel:

*KL*

Nu kan jag snart va med här och uppdatera igen!! :D
Min häst har råkat ut för enn allergisk chock den 30 maj och hade det MYYYYCKET jobbigt med andningen. Togs prover som inte visade något... fått behandling med flutide i inhalationsmask, 16 puffar två gångerom dagen sedan dess.
Efter ett lungsjöljprov som togs förra tisdagen fick jag äntligen svar på vad det berodde på. Hon har gått på lösdrift och inte fått någon annan mat än gräs så damm och mögel räknades bort och jag och vat trodde då at det va pollen. Proverna visar tveklöst att det va mögel och svamp hon reagerat på...:confused:
Det var bevisligen vindskyddet som det hade gått mögel i golvet på... Stampat jordgolv med grus som topplager. Trodde inte grus kunde mögla men visst va det så. Luktade ganska stakt mögel till och med när man fått bort allt löst och började spätta i den packade ytan:crazy::cry:
Vindskyddet blev sanerat samma dag som provsvaren kom coh nu är hon, iof med full medicinering, symtomfri och med normal andning.

När det var som värst var hon uppe i 64 andetag per minut och bukandades kraftigt. Igårkväll var andingen norlam och hon hade endast 8 andetag mer minut:banana::love:

Pratade med vet igår och idag ska jag börja skritta henne:love:

Finns det någon här inne som vill mäta andningen på sin häst innan riding och efter ca 15 min kravlös skritt? Mest så jag har något att jämföra med:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 549
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar