Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

*KL*

I morgon hoppas jag att få rida!!! Ska på återbesök till BM och det borde inte vara några problem, men man kan aldrig va säker, men jag håller tummarna :)

Det är ett halvår den jag red Laukur sist så det kommer kännas som en främmande häst :P Ska nog låta han bralla lite innan jag sitter upp, min kropp är ju otränad efter graviditet och förlossning så jag vill ta det lugnt i början och träna upp mig och Laukur sakta :)

Bjuder på en bild på våra guldklimpar :love:

img_0509.jpg

ja utan hästar hade man varit jävulskt rik och säkert lagt alla pengarna på onödigt skräp som sitt eget utseende, kläder, smink, hår osv...eller kanske sånt skit som rökning.
men nu får man motion och komma ut i friska luften + psykolog på samma gång:love:[/QUOTE]

:bow::bow::bow::rofl:

åh va skoj! Kommer ihåg när det var dags för första gången igen efter grav=) Det var underbart! =) Nu vill man inte göra annat än att rida:rofl:

Vilka härliga bilder:)

hade inte han haft fång? kollade ni om han fått några rotationer då? låter ju lite som att han reagerat på att hovis tagit på hoven(även om han tog normalt mkt så kanske hovbenet är sänkt så att det är närmare sulan och han ömmar pga det).
Men sånt måste man ju röntga för att se exakt.
hoppas verkligen inte.

Men låter märkligt annars att han skulle bli öm bara av att få nya skor? hur ofta skor om ni hästarna egentligen?

Tack! :)

Jo, han hade fång två gånger under förra året samt en gång 2005. Dock röntgade vi sista gången han hade fång, och han hade inga rotationer alls utan det såg bra ut.

Han brukar inte ömma när han är nyskodd, lite snubblig kan han vara när han går och dagdrömmer men inte såhär snubblig som han är nu. Vi skor dem ca var 7:e vecka.

Så vi får se vad våran veterinär säger imorgon, hittar inte hon nåt fel åker vi in och röntgar igen.

Eller så har han känningar av fång, kan tyvärr komma smygande och uppträda som bl a snubblingar. Har ingen egen erfarenhet på häst av det, men väl bekanta som drabbats av liknande.:crazy:

Viktig information dock att det kan gå mögel i grus på en lösdrift på det sättet. Kunde inte ens föreställa mig det, men ska lägga det i bakhuvudet.

Vi har (än så länge) en väldigt snäll och lättvindig bäbis så många undrar om inte vi tänker skaffa en till direkt... Men nu vill jag rida :)

KL med lite bilder från ett soligt Landsmót i Reykjavík:

166035_10151874292810545_1162087525_n.jpg

Tävlingsbanan och uttagning i A-flokk

333424_10151874320750545_1676445503_o.jpg

Olil Amble på ett 4-årigt sto efter Orri som fick 9 i tölt. Det är helt galet att en så ung häst kan gå så fint och vara så utvecklad i kroppen!! Hur flott som helst och med en taktsäker tölt som inte var av denna värld.

Förutom att vädret är fantastiskt och stämningen på topp så är det så härligt att se fantastiska hästar förstås. Man blir så påmind om vad livet går ut på - att hålla på med dessa underbara djur!!

/Jonaz, som kommer att ha väldigt svårt att slita så från ön om knappa 9 dagar....

Kan inte annat än hålla med! Vi måste ju också nämna att vi har fyra duktiga svenska tjejer som gått vidare från uttagningen i ungmennaflokkur. Bra jobbat av Elsa, Julia, Helena och Elin. Vi håller tummarna för dem imorgon!

Knapplån!

Håller med alla andra, landsmot är kanon! Tittar på semifinalen i b-flokk o bilder på supercoola Loki kommer när jag hittar data :) Och nu kommer Gaski som jag har ridit en del förra våren, kanon!

Tycker syndom er som inte är här ;) solen lyser konstant dessutom!

Kl

Jag fick just besked att jag och min kusin skall på Eyjolfur-kurs om två veckor
:banana:

Jag skall bara vara fotfolk men kusinen skall rida. Vi stod på reservlistan som var nåra meter lång, men av någon underlig anledning kom många återbud!! Skall bli så kul!

O i augusti skall mina nya inackorderingar försöka få hit en Halldor Gudjonson, är det nån som hört talas om honom? Gått på holar, red tydligen B-flokk idag på landsmot :)

*KL*

Ibland har jag lust att göra korv av min häst och andra dagar så är hon bara så underbar. Mitt sto är ett sto ut i svanstoppen.....hon är på väg in i brunst och är hemsk att rida! Tur att hingsten kommer snart för hon vill uppenbarligen bli riden av något annat än mig just nu.....

Det enda hon "säger" under ridturerna är: I see dead people!

I det nya stallet finns det spöken överallt! Här om dagen var det paddocksladden som var fruktansvärd! Jag vann den fighten! Men det tog ett tag men efter att vi stegrat, ryggat, backat, hoppat, studsat, frustat och blåst upp oss som blåsfiskar så kom vi förbi den.

Idag var det skuggorna från stolparna som var hemska och ville såga av hennes ben med motorsåg. Fast idag var det inte lika hemskt som det var i söndags, idag hoppade vi visserligen av banan i full galopp men vad fasen det går framåt :D

Hon är så flott och har sådan potential men hästasatan slappnar inte av utan hon ska bara studsa jämfota och hoppa och åla sig när det blir för mycket för henne. Vi hade varit hejjare på slalom utan grindar...

Fast en fördel med detta är att jag får fruktansvärt bra balans, vältränade ben och snygga magmuskler! Jag behöver inget gymkort just nu ;)

Jag har blivit visare med åren också, jag kommer aldrig att rida en häst utan helskodda ridbyxor och sedan älskar jag mockasadlar.... en mockasadel och helskodda ridbyxor= sitter som en smäck i sadeln trots hopp, studs, blås, frust och stegringar....

Olil Amble på ett 4-årigt sto efter Orri som fick 9 i tölt. Det är helt galet att en så ung häst kan gå så fint och vara så utvecklad i kroppen!! Hur flott som helst och med en taktsäker tölt som inte var av denna värld.

/Jonaz, som kommer att ha väldigt svårt att slita så från ön om knappa 9 dagar....

Ja. Det är i min värld helt galet att en så ung häst är så mycket riden att den kan prestera på det sättet - och ridas på stångbett.
Jag undrar över hållbarheten om man fortsätter träna hästen lika hårt.

Men hästen är väldigt fin, det håller jag med om!:love:

Jag TROR att man på en sån häst rider mycket på bara naturlig kapacitet och att de får väldigt mycket viloperioder. (Eller, jag hoppas)
Stångbettet känns lite onödigt dock...

Personligen tycker jag dock det räcker bra om "proffs-hästarna" kan gå sådär som sexåringar. Det är då de får starta SM, som fyraåringar får de starta i avelsvisning och som femåringar får de tävlingsdebutera men inte gå på SM (nivå?). Och jag tänker mig att de gränserna är ganska bra:
4 år: Naturlig kapacitet, göra vad hästen själv bjuder på
5 år: Riktigt ridning, börja bygga inför framtiden
6 år: Rida "som vanligt" men ha i bakhuvudet att det ändå är en unghäst man sitter på
7 år: Nu är de vuxna, på riktigt.

Pja, lite individuellt då förstås. Vissa är ju unghästar en eviiiighet!

Som 5 åringar får dom tävlas upp till regional nivå om jag inte minns fel.
Dom får ej starta nationella, samt SM. Om inte minnet sviker helt, var ju 3 år sen jag var helt inne i den där världen.

Ang. visning av 4 åringar, så tycker jag att det är bra att man får ta fram dom redan då.
Men som du säger Ia, så bör man då rida på hästens naturliga kapacitet.

Jag undrar över hållbarheten om man fortsätter träna hästen lika hårt.

Fast du vet ju inte hur hästen är tränad, hur hårt den är riden eller hur den är riden överhuvudtaget.
Jag håller med om stångbettet men att kommentera med den meningen du gjorde där är lite onödigt när man inte vet exakt HUR hästen är riden.

*KL*

Igår var vi på en liten kurs i gaedingakeppni!
Intressant och jätteroligt!

Min lilla häst blev ganska spänd och lite stressad då hon inte är van att vara ute på jippon, men hon skötte sig jättebra. Lite väl taggad ett tag, men vem blev inte det efter en snabb galopp på en stor häftig travbana! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 548
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 541
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar