Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Fast du vet ju inte hur hästen är tränad, hur hårt den är riden eller hur den är riden överhuvudtaget.
Jag håller med om stångbettet men att kommentera med den meningen du gjorde där är lite onödigt när man inte vet exakt HUR hästen är riden.

En häst som går i så trevlig form "måste" vara ganska mycket tränad.
Den ser välriden ut - men som fyraåring att gå i så fin form (tittar både på bakdel och huvud), då är den tränad.

Jag hoppas att man inte bara lagt på stång på en i princip otränad häst oavsett ålder och då antyder även betslingen att hästen är (för) mycket riden.

Och det är min åsikt, en åsikt bland alla andra, och den står jag för:angel:.
Jag är dock medveten om att man kan ha andra åsikter... och agera därefter.

Jag är också medveten om att trenden tycks vara inridning vid tre års ålder, särskilt gällande hingstar som "ska" visas under ryttare som fyraåring. Detta handlade dock om ett sto och då förstår jag inte brådskan.
Att trenden går åt det hållet gör inte att jag tycker att det är mer rätt.

Kl

Jag fick just besked att jag och min kusin skall på Eyjolfur-kurs om två veckor
:banana:

Jag skall bara vara fotfolk men kusinen skall rida. Vi stod på reservlistan som var nåra meter lång, men av någon underlig anledning kom många återbud!! Skall bli så kul!

O i augusti skall mina nya inackorderingar försöka få hit en Halldor Gudjonson, är det nån som hört talas om honom? Gått på holar, red tydligen B-flokk idag på landsmot :)

Han är grym på att rida, instruera vet jag inte men kolla in när han rider Natthrafn fra Dallandi :love:

Det är Olil Amble som rider så där behövs väl ingen närmare presentation. kan inte tänka mig annat än att den hästen går på vila efter Landsmot.

Sen det här med tidig inridning eller inte anser jag att du kan få en mindre hållbar häst oavsett om du gör inridningen s k 'snabb' eller långsam. Är du okunnig och rider in hästen sakta får du ju ändå problem framöver, bara att det blir mer utdraget.

En riktigt bra ryttare känner när h*n har pressat hästen för mkt.

Klokt skrivet! Kan inte annat än hålla med.

Som hästägare hoppas jag att man går efter individen man har.

Det som borde komma fram mer är att hästar kan ha orkeslösa eller helt enkelt en dålig dag. Där är det en enorm skillnad från häst till häst.
Tyvärr förstår inte alla ryttare det.

Eller så har han känningar av fång, kan tyvärr komma smygande och uppträda som bl a snubblingar. Har ingen egen erfarenhet på häst av det, men väl bekanta som drabbats av liknande.:crazy:

Det har jag varit jätteorolig över, att det skulle vara fång. Men nu har veterinären varit ute, och det var inte fång!

*kl*
Ja, nu har veterinären varit ute och kollat på Filipus. Jag var på jobbet, så jag kunde inte vara med men fick en telefonrapport efteråt. Filipus hade skött sig utmärkt, dock har han kotledsinflammation i vä fram.

Så nu ska han få butta i två veckor, och vila i en vecka. Sen ska han sakta skrittas igång igen.

Veterinären berömde oss för att hon har aldrig sett Filipus så fin i hullet som han är nu och hovarna såg verkligen kanonfina ut. Så det var kul att höra iaf! :)

KL

Jag slänger in några fler bilder från Landsmót om det är ok.

177152_10151877460120545_108358235_o.jpg

Vad sägs om traven? Förvisso är bilden lite sned à la Saddlebred-bilder men jag gillar den ändå. Och live var den här Glampisonen GALET flott!!

457081_10151877458725545_461633868_o.jpg

Den här var också superflott, men fick problem i galoppen och avslutade inte programmet. Vilka hästar det finns! Och vad trött man blir efter en hel dag med att se fina hästar. Ett synnerligen trevligt lyxproblem dock och nu efter en god natts sömn orkar jag med mer. Idag är dock en lite mindre viktig dag då det är mest ungdomar på sportbanan men några flotta avelshingstar jag åka och se.

/Jonaz

Ser ut att vara ett bra val att ge stoet lite hopplektioner:angel:;)

Men jag gillar dina hästar, särskilt Andi:love:

H
Haha, ja det var rätt häst att välja lära hoppa. Vi har faktiskt löshoppat lite idag i mindre skala. Trav över bommar och cavaletti med avslut två skutt över 50cm och hör o häpna - hon klarade båda hoppen galant, lagom avhopp och rev inte. Det finns hopp och det lilla vi tränat har gett resultat hitintills.

Red med min hopp-granne idag och förhoppningsvis åker jag med henne ner till lokala ridklubben och hoppar en Clear round ihop med ridskolebarnen till hösten. Det blir skoj!

Kl

Oh my gosh, nu har jag anmält mig till min första tävling! Blir en V5 och jag är skitnervös, men det ska bli superkul!!

Förhoppningsvis får jag med mig Hera och en till tjej från stallet. :laugh:

*kl*
Det har bildats en mindre sjö i en av hagarna i stallet av de senaste veckornas skyfall - utmärkt för Sokki som ogillar vatten. Vi dräpte draken! Perfekt att kunna rida i hagen och "bada" istället för att rida till sjön... :angel::D
DSC02099.jpg

*KL*

Vad krävs för att rida lätta klasser, tex V5?
Form-aktion-stora steg-ökningar osv osv

Vad ska häst och ryttare klara av för att vara väl förberedda till en sån klass?

Är det Lord på bilden?

Skimmeln heter Krít frá Miðhjáleigu och den svarta tror jag (rätta mig om jag har fel) är Hlekkur frá Þingnesi.

Idag kom regnet så jag var bara en kort sväng på området. Imorgon hoppas jag vädret är bättre så att jag får se fler fantastiska hästar och kan ta fler kort :)

*KL*

Blev godkänd hos BM igår så det blev en ridtur igår kväll!! :D

Men det som inte fick hända, hände....jag ramla av :p Vi hann inte ens av gården. Hästarna kom nära varann vid staketet och då tror jag Laukur blev sur och sparka åt Garpur så jag flög fram på halsen och då hoppa han åt sidan och jag hade inte en chans att sitta kvar. Det resulterade i ett ömt och stelt lår.

Men jag satt upp igen efter att sambon fångat honom på vägen(!!!) och så red vi en tur och då va han jättesnäll :) Blev mest skritt och lite trav. Jag lovade BM att ta korta, lugna turer till att börja med så jag tränar upp mig lagomt snabbt :)

Det är svårt att säga vad som krävs för en viss klass för att få ställa upp då kraven och grunden för poängbedömningen är lika i alla klasser, det finns ingen kvalgräns för att vara med. Det räcker mest att klara att rida runt banan och inte störa andra. Alla klasser har sitt program så man får läsa på vad som ska göras.

Men nä! vilken otur! men det var ju tur att det gick bra=)

kl
Fick några töltsteg men 08an igår när vi var ute på en tur. Jag passade på att utnyttja att det var hästar i hagen brevid vägen vi red på då han blev lite uppspelt och stissig! Så nu vet jag att det finns där iallafall. Å det var inte så svårt att få fram heller som jag trodde då han är så stark i traven.;)

Haha ja visst är det typiskt :) Jag som skämtade om att jag satt stadigt med nysmord sadel och helskodda ridbyxor:o Tji fick jag!

Men jag älskar verkligen att rida den hästen. Vi passar bra ihop känns det som :) Så nu ska vi försöka börja med ridturer ca 3 ggr i veckan och lugnt för att sen börja jobba mer och mer. Både jag och Laukur är otränade :)

Känns bra att dottern även tar flaskan så jag kan ta mig tid de dagar jag ska rida och jag vet att sambon kan mata henne också :)

Kl

Oh my gosh, nu har jag anmält mig till min första tävling! Blir en V5 och jag är skitnervös, men det ska bli superkul!!

Förhoppningsvis får jag med mig Hera och en till tjej från stallet. :laugh:

Och det fick du!
Jag tog dock två klasser för jag vill göra bort mig på riktigt :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 547
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 541
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar