Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Appropå hoppning o islandshästar, Jag har ju precis börjat hoppträna!
kvhopp5l.jpg

kvhopp3l.jpg

Men jag hoppar faktiskt i vår bomlösa.... Något man ju inte rekommenderas, men om jag hoppar 50cm enstaka hinder varannan vecka på babynivå så lär inte Kveikjas rygg ta nån skada. Träningen får vi hjälp med av min kära granne som har en c-,ponny som utbildas. Dvs hästarna är nästan på samma nivå. Eller det var nog att ta i, men vi klarar att göra de övningar dom gör hyffsat, och får tips o råd. T.o.m. Thea 7år(grannens barn) står brevid o säger till mig att driva, sitta eller förhålla. Det är lite fräckt!!

Jag tycker hoppningen är superkul, men skulle nog inte köpa en speciell sadel för det. Sannolikheten att hitta en sadel-vilken sort somhelst- är hopplös till henne... På vår nivå funkar våran vanliga "islandssadel".

Jag hoppas vi skall bli så duktiga att vi kan åka på en pay n jump nångång!

härligt hur du matchat bommarna med schabraket;)

ett tips angående hoppingen.
hon hoppar kanske bättre om du testar att rättuppstående två bommar med en galopp bom innan(lika långt ifrån hindret som hindret är högt) thengill hoppar mkt bättre på det än kryss jag tror de lätt blir förvirrade av någon anledning.
annars ska ju krysset göra så de lättare hoppar i mitten men jag tycker thengill blir mer osäker och kan lättare fibbla till det med benen då.
rättuppstående så hoppar han ordentligt sen har jag märkt att han hoppar bättre när det är lite högre.

här kan man se skillnaden.

32906329.jpg

kryss och han hamnar för nära hindret i upphoppet även om han har bra teknik för hoppning så blir han mer osäker.

32906331.jpg

Men här med ett högre och rättuppstående hinder dessutom med galoppbom(avsprångs bom) innan hindret så hoppar han av mycket bättre och med ännu bättre teknik och rygg. bommen ligger lite närme hindret än vad hindret är högt här.
i början får man ha det lite närmre om det är ett högt hinder för annars kan det blir för jobbigt att hoppa både långt och högt om de inte har så bra teknik.

Min fina lilla hopphäst hihi han älskar att hoppa men får bäst vilja om han löshoppar eller om man hoppar terräng hinder i skogen och han stannar aldrig.

påtal om terränghoppning, red en kompis häst i måndags på en långritt och vi hoppade en stor stock, det var högre än jag brukar hoppa fasta hinder men riktigt kul även om hästen gjorde ett riktigt helikoptersprång haha.

Senast ändrad:

bra teknik= då viker de in frambenen under sig men knäna ska upp mot hakan och de ska hoppa med en välvd och höjd rygg och lång fin överlinje i en mjuk båge över hindret. de ska inte överhoppa sig men ha lite marginal till bommen.

bra teknik= då viker de in frambenen under sig men knäna ska upp mot hakan och de ska hoppa med en välvd och höjd rygg och lång fin överlinje i en mjuk båge över hindret. de ska inte överhoppa sig men ha lite marginal till bommen.

Men din häst hoppar typiskt för islänningar/hästar som inte tränats tidigare i hoppning. De tar språnget mycket tidigt, ofta alldeles för långt från hindret, det kompenseras just genom att dra åt sig benen genom att hoppet blir långt och flackt.

Vad menar du med att islänningar hoppar av tidigt?
Jag förstår inte aaaalls vad du påstår ;)
hoppandi.jpg

:rofl: :rofl: :D :angel:

267285_2191197747905_6785455_n.jpg

Bloffe förstår inte heller vad fan ni snackar om.... :angel:

( Egentligen är han rätt duktig på att hoppa, men ibland så går det lite tokigt... :p )

Så himla rolig bild, minns du hur det gick? Landade han mitt i hindret eller klarade han av det?

Dom brukar klara det galant, just eftersom hoppet blir lågt/flack men väldigt långt.

Ja, det gör de säkert, men just det hoppet är ju väldigt långt ifrån. Ser ju ut som att han kommer slå i med bakbenen.

Inte för att jag har i just den här diskussionen att göra.
Men jag tror, Niela, faktiskt inte att övriga ser ner på dig för dina val. Eller tittar snett på dig för att du väljer som du gör.

Det som jag tror att de flesta reagerar på är att du i dina inlägg uttrycker dig på ett sätt som kritiserar hur andra människor väljer.
Läs bara de två första raderna som jag citerat: det är lätt att tro att din uppfattning om andra islandshästryttare är att de "bara töltar runt på en ovalbana" och att du faktiskt ser ner på dem som gör det.
Och det är också mycket lätt att läsa in kritik mot hur övriga gör i ditt sätt att uttrycka dig.

Jag har knappast legat lågt med att jag blandar hästraser och stilar, och jag har beskrivit hur jag tränar - vilket också skiljer sig en del från hur andra personer här i tråden tränar.
Och jag har inte upplevt mig påhoppad eller snedtittad eller liknande. Kanske för att jag inte uttrycker mig lika kritiskt som du och därmed inte provocerar (även om jag då och då undrar om jag inte gör det genom att ständigt rasa iväg off topic och beskriv övningar som är stärkande - som jag rider på andra hästar än islänningar än så länge eftersom mina islänningar är för unga)?

För jag erkänner att även jag blir provocerad av att du uttrycker dig ganska kategoriskt och ensidigt många gånger - men jag tror att jag hittills har lyckats låta bli att bli sarkastisk i mina svar till dig.
Jag tror att du skulle ha lättare i den här tråden om du inte själv uttryckte dig så kritiskt om större delen av islandshästvärlden (det kanske inte är så du menar, men det är så man läser dina inlägg) och om du inte var riktigt lika intensiv med att uttrycka dina åsikter som en universell sanning.:angel:

Och detta är inte menat för att vara elak eller för att racka ner på dig.
Det är tankar kring varför du hamnar i så tråkiga diskussioner: du taggar upp och en del andra användare taggar upp och så är bråket i gång.

Första raden säger jag bara att JAG inte har lust att bara tölta runt i en ovalbana bara.....
läs det 30 ggr till så ska du nog se att efter 30 gånger kommer du fortfarande läsa samma rad jag lovar den kommer inte ändra sig.
Raden säger att JAG inte bara vill tölta runt på en ovalbara, jag vill inte bara lägga all fokus på tölten Tölten för MIG är inte den viktigaste gångarten
Vad andra gör och tänker de skiter jag fullkomligt i.
ANDRA får tölta i 10 timmar varje dag om de vill de struntar jag fullkomligt i.
Om du och andra sedan lägger till och TROR saker i mina meningar och tolkar fel är inget jag kan ta ansvar för på något vis.

Då kan man med ett vänligt bemötande mot mig fråga Du niela bara så jag inte missuppfattar dig här nu hur menade du nu här? och så frågar man på.

Då kommer jag också att svara på lika vänligt sätt:grin:

Men om man tror och misstolkar och börjar gorma och skrika elaka saker åt mig ja då kommer man också att få samma bemötande tillbaks jag är inte svårare än så faktiskt.

Sedan måste ju jag kunna få säga de jag SER och har varit med om i mitt liv UTAN att folk ska hacka ihjäl mig och bli elaka eller hur??

Om jag nu ser en islandshästryttare rida baklänges med en sadel bakåfram så måste jag väl kunna få säga de här.
Utan att jag får det uppslängt i ansiktet att jag bara har så sjuka fördomar mot isisfolket att de rider baklänges och sadlar sadeln bak och fram??

Ja nu tog jag ju SJÄLVKLART bara upp ett exempel som jag hoppas ni fattar.

Och ja jag får faktiskt den uppfattningen att de flesta här inne töltar mestadels på sina isisar efter vad de själva skriver
I en tråd så skrev flertalet ATT de töltade varje dag och tränade just tölten specefikt just för de tävlade töltgren som mest och inte V5.
Flertalet svarade att ja de töltade varje ridpass.. de hade ju en islandshäst inte för intet.

Alltså gör det inget för vissa om traven är lite oren bara tölten är ren eftersom det bara är tölten de tävlar med.

Sen hur vida de är bra eller dåligt de skiter jag i men JAG skulel inte rida träna så de är vad jag kan säga och jag måste väl kunna få ha en åsikt utan att folk ska hugga huvudet av mig?
Bara för jag säger att ja de eller de ridsättet är inget JAG skulle förespråka betyder det ju itne att jag har en fördom eller ser ner på andra som rider så.

Herregud man måste väl få tycka olika utan att bli mobbad på ett forum??

Får folk inte ha åsikter kan vi ju stänga ner denna sida helt.

Jag är en otroligt öppensinnad person och en person som inte bara vill hålla på med en sak.
Spelar ingen roll om jag köper mig en flott toppstammad dressyrhäst... är jag fördömd att för all framtid enbart rida dressyr då??
Kan jag inte få hoppa lite?
Kan jag inte få köra lite wester?
Kan jag inte få köra in hästen ochköra lite?
Kan jag inte få tävla lite distans

Kanjag inte få göra allt detta utan att folk ska hacka på mig att du har fel häst köp dig en hopphäst om du ska hoppa eller distanshäst/arab) eller en quarter för western osv.

Nu äger jag en isis och håller på lite allt möhligt med henne, jag är och kommer aldrig bli en tävlingsmänniska.Jag kan vara den gladaste på en tävling trots att jag kommer sist.
Men jag är nöjd över hur jag och hästen presterade mot oss själva tävling skall va kul och i mitt öga inge måste och stress.
Jag har inge mål om att bli bäst så i allt jag gör gör jag de på mkt lätt nivå men bara för jag inte satsar på att bli bäst är jag självklart seriös i allt jag gör och går in helhjärtat med 100% fokus.

och superroligt att se att fler här inne gör lite annat med sina isisar fina hoppbilder på kveika(stavas?) Hon är så fin:love:

Toklängtar tills vi får paddocken i stallet klar med hindermaterialena

Visst skulle jag kunna hoppa i min globus gloi men nu vill jag inte göra de och frågade här inne om någon isis människa hade en allroundsadel till din häst.Men inser att här inne kommer jag aldrig få någe vettigt svar på den frågan.

Senast ändrad:

Jag vill så gärna bara skrika va fan snackar du om, för jag känner inte igen mig alls. Men... Jag håller faktiskt med dig. Jag har också träffat massa som i stort sett bara töltar, och som i stort sett aldrig galopperar förutom när det är fullt ös medvetslös, på framdelen och fyrtaktigt som fan. Och jag har sett kurser som går ut på att tölta runt, runt oavbrutet. Okej om man har fokus på en särskild gångart som man behöver extra hjälp med, men att bara tölta i en halvtimma känns sådär tycker jag. Man kan väl i alla fall lägga in några övergångar och byta varv mer än en gång i halvtimman.

Jag tror inte det är så jättemånga av användarna här inne som rider på det sättet, och jag tror att problemet är att de tror att du tror att de rider så. Och vi vill ju lika lite som du bli stämplade med den stämpeln ;):angel:

Knapp

Igår var jag iväg på rehab med Fylkir, tyvärr visar han hälta vid böjprov så det blir veterinären för honom.. :(
Óskadís är betäckt :bump:
Skuggi går heeeeelt normalt (pappar peppar) och det är återbesök för honom nästa vecka. Förhoppningsvis får jag börja sätta igång honom!! :banana:

Förövrigt får ni ha en bra midsommar.
251947_3801164545036_2008715343_n.jpg

På bilden är det min underbara lillasyster och jag!

Men din häst hoppar typiskt för islänningar/hästar som inte tränats tidigare i hoppning. De tar språnget mycket tidigt, ofta alldeles för långt från hindret, det kompenseras just genom att dra åt sig benen genom att hoppet blir långt och flackt.

Det är inte konstigt alls att hästar som inte tränats i hoppning inte lärt sig att taxera det är ju just därför jag tipsade om bommen framför hindret för att underlätta och lära hästen att taxera! Annars har thengill väldigt bra naturlig teknik som inte är lika lätt att träna upp dvs att han är rädd om frambenen och håller ihop och upp med dem plus hoppar med höjd rygg och stark överlinje vilket inte är så typiskt för islandshästar.

Måste bara fråga dig då varför du anser att det är bättre att trava varje ridpass än att tölta varje ridpass?

Måste bara fråga dig då varför du anser att det är bättre att trava varje ridpass än att tölta varje ridpass?

Det undrar jag också. Men det kan jag väl få fortsätta undra.

Jag rider lika mycket tölt som trav. Och galopp, och skritt.
Mer fokus på skritt kanske, minst nötande i galopp, tränar mest fattningar och nedtagningar just nu.
Tölt och trav, ja, det blir lika mycket. De är ju lika viktiga! Mer tölt om hästen behöver det. Mer trav om hästn behöver det.

Min häst har FYRA gångarter. Inte TRE PLUS EN.

Jag jobbar på det stora hela som du, just nu med fokus på trav med 01:an eftersom hon knappt har trav alls.

Ja, och då måste man ju lägga mer fokus på traven!
Ett tag travade jag inte alls. Visserligen bara två veckor. Men ändå.

Oftast blandar jag friskt! Jag vill åtminstone känna av alla gångarter varje gång, om det inte är skrittrunda bara.

I en tråd så skrev flertalet ATT de töltade varje dag och tränade just tölten specefikt just för de tävlade töltgren som mest och inte V5.
Vilken tråd var det? Jag måste ha missat den totalt och så kan man fråga sig varför de fåtal som endast tävlar tölt skulle samlas på Buke, kolla startlistor från tävlingar så inser du att det endast är ett fåtal som endast tävlar i tölt.

Flertalet svarade att ja de töltade varje ridpass.. de hade ju en islandshäst inte för intet.
Ja flertalet svarde att de använde både tölt och trav varje pass.

Alltså gör det inget för vissa om traven är lite oren bara tölten är ren eftersom det bara är tölten de tävlar med.
Har du verkligen sett någon skriva det? Jag har aldrig varken hört eller läst att någon som tävlar hävdat något i den stilen, mer än du då.

Visst skulle jag kunna hoppa i min globus gloi men nu vill jag inte göra de och frågade här inne om någon isis människa hade en allroundsadel till din häst.Men inser att här inne kommer jag aldrig få någe vettigt svar på den frågan.
Nej chansen att du får tips är minimal, det är bättre du frågar under utrustning eller hoppning, där hänger folket som hoppar med sina hästar oavsett ras. Få eller ingen här har en hopp eller allroundsadel.

Senast ändrad:

kl

Idag har jag haft första riktiga stalldagen ihop med en av mina absolut bästa vänner, som varit i Canada ett år o jobbat med islandshästar! Jättehärligt, vi har så kul ihop! O nu kan hon ju räknas som hästtränare så då servar jag henne med hästar o så rider hon! Perfekt :D

Fast Kveikja fick jag rida själv halva passet. Hon diggade nog inte sadeln helt, fick pröva kompisens splajdans nya TP jr (en bomvidd större än vår gamla) på henne. Den låg hyfsat kvar, men Kveikja slängde mer med huvudet än vanligt vilket jag skuylle kunna tro är för att bomsadel inte är så bekvämt när man är van vid bomlöst.

Men visst var vi fint matchade Jag o min lilla Barbie-häst :angel:
kvoktrav.gif

kvkritt.gif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 552
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar