Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

*kl*

Haft en riktigt mysig eftermiddag med Odinn idag! :love:

IMG_7558.jpg

IMG_7559.jpg

IMG_7545.jpg

Vad var det för fel på din häst?

Har åkt in och ut från kliniker denna vår, även tagit ur veterinär, kiropraktor. Verkligen kollat upp honom.

Ridit igång, (lång) igångsättning, när vi börja på raktspår kom protester. Hälta i knä och kotled är behandlade.

När jag nästan hade gett upp, gjorde vi ett nytt försök och åkte till en klinik i Finland, inte så långt i från mig ca 24 mil. Där såg de på honom på ett helt annat sätt, enormt noga, klämde och kände verkligen igenom hela han.

Där konstatera vi att han ömmar i gaffelbandfästerna. Och var även lite svullen (de såg vi på ultaljudet) även vätskan i karpalleden var grumlig, den ska var klar. Men det tydde på att de var inflammation gaffelband fästet, fick nu rätt behandling, gaffelbanfästet, har jag tur så kommer denna behandling vi fått nu att hjälpa, och jag kan börja rida på som vanligt. Ska nu först rida igång honom.

Sen såg vi att han har en misstänk bentäthet västerfram, typ vid knäet, så när man rider på mjukt eller arbetarhårt, kan det slå ihop ben mot ben. Tror faktiskt att det är de som är vårat problem, att vi kommer att måsta operera. Men nu har jag iaf fått en förklaring på vad det är. Nu håller jag bara tummarna att han blir bra ! och att jag slipper operation !

KL

Idag förvandlades Sòl som förra veckan lekte barnponny med stallkompisarnas barn och uppförde sig som en riktig ängel. Ikväll var den Sòl bortblåst, istället hade jag en hormonstinn unghingst i änden av grimskaften när jag skulle hämta in henne på kvällen. Först flög hon ut ur hagen och svängde runt i en väldig fart. Fick vänt tillbaka henne och när hon skulle gå efter mig flög hon förbi mig med ett jätteskutt. Sen öppnades en dörr lite längre bort och hon gjorde ett jämfotahopp så gruset skvätte. På väg bort mot stallet dansade hon runt och flög upp i luften lite omvartannat.

Ibland undrar man vad som flyger i dem alltså. Får se vad det är för häst jag får med mig in imorgon. :cool:

aha okej usch hoppas verkligen att han blir helt bra håller tummarna för er.

Du behöver göra något åt bilderna/din blogg, det är enerverande med felmeddelanden hela tiden.

Det är svårt att säga så mycket mer än att hästarna är söta och att Glampis galopp ser trevlig ut!
Hade varit roligt med fler bilder på galopp, trav, tölt i "rätt" ögonblick s.a.s :)

Knapplån..
Wiii fick tag påen nymedryttare igen.Skänt det känns. Hon red Jorunn väldigt bra(storhästryttare) Och hittade knapparna väldigt snabbt måste jag säga.
Det gäller ju att komma på trav och töltläget och de tog inte lång tid alls.

Så nu slipper jag stressa ihjäl mig.
Svårt å ha häst och träna 6 dagar i veckan och ha hem och hund och jobb som skall hinnas.

KL

Min kära stallkompis (Hera här på buke) filmade häromdagen och jag hittade en film från i höstas innan Sol gick på vila. Jag har ju haft någon form av vanföreställning att Sol gick så kolossalt bra i höstas innan vilan och varit besviken på mig själv att jag tappat så mycket.
Men efter att ha sett båda filmerna får jag nog inse att vi har kommit en bra bit sen i höstas. Känns superkul!! Nu tror jag vi är på rätt väg. :)

Nu har vi dessutom hittat en tränare som funkar superbra så jag hoppas att det utvecklingen kommer fortsätta framåt i raketfart. :D

Här är gamla filmen (från november)
http://www.youtube.com/watch?v=ua_UOPqiiGI&feature=youtu.be

Och här kommer nya filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=MwxK04NlQGA&feature=youtu.be
(Hon är väldigt känslig i munnen och jag jobbar på att bli snabbare i mina reaktioner och våga hålla stadigt istället för att glappa och störa henne hela tiden.)

Senast ändrad:

Supermysiga bilder! Glampis galopp ser jättefin ut.

Däremot tycker jag skritten ser ut precis som den skritten Sol får när man säger bra till henne i paddocken :angel: Pladask ner och dö :o
Lite mera tryck och energi så tror jag att de hade blivit mycket bättre.

Vad skönt att du hittat någon! En bra medryttare är guld värt! :)

Åh tack!

Det känns som att vi är på rätt väg, nu ska vi "bara" försöka få med de där långa bakbenen lite bättre.
Jag är övertygad om att hon har växt en del sen jag köpte henne, tycker hon fått mycket längre ben :p

Är det vanligt att de växer när de är så gamla som 5-6 år? Sol blir ju 6 nu i sommar.

Ja, visst är det kul att få ett "kvitto" på arbetet man lagt ner?

Angående hur de växer så har jag hört att de växer till och med 6 års ålder, men jag kan inte bekräfta det för Rósa (som också är 6 år i sommar) har jag inte märkt att skulle växt något sedan jag fick hem henne när hon var 4½.

Vad duktiga ni är! Det går framåt :)

Jag skulle vilja se lite mer power och uppåt i galoppen!

Verkligen, och det är så himla nyttigt att få det på bild/film, för bilder ljuger ju inte. Jag har så himla lätt att tro att något var så himla bra eller så himla dåligt, då är det skönt att kunna se klart och tydligt hur det var.
Nu när jag tittar tillbaka så förstår jag också varför jag var så övertygad om att hon var halt. Syns ännu tydligare på en filmsnutt som inte är med i klippet. Helt otroligt att obalans och brist på styrka kunde få henne att gå SÅ orent.

Vad duktiga ni är! Det går framåt :)

Jag skulle vilja se lite mer power och uppåt i galoppen!

Ja, galoppen är fortfarande väldigt flack, även om det blivit bättre. Jag skulle vilka se mera power och uppåt i alla gångarter :p
Jag har fortfarande svårt för galoppen, hon funkar inte alls som alla andra jag ridit, utan lägger sig mer än gärna i pass om jag trycker på för mycket. Men jag har börjat lära mig, först måste jag få ner henne så hon nästan smyger fram och sen kan jag runda till henne. Om jag försöker få upp henne när hon galopperar i normalt tempo så gasar hon bara på och då går hon ibland över i pass istället. Men nu har jag hittat ett sätt som funkar till 98% i alla fall.

Jag tyckte ju att det hade varit perfekt att gymnastikhoppa lite med henne eftersom vi inte har några backar. Men hon förstår inte alls varför hon ska lyfta på fötterna, det går ju lika bra att springa igenom :angel:
Så vi tränar fattningar istället, och försöker korta upp så hon kommer upp lite bättre med framdelen. Ibland går det rätt ok ute ett par steg, så det finns ju där.
Ska bli så himla kul att komma igång med träningen, har redan börjat planera inför nästa lektion. Har bara ridit för tränare 3 gånger med henne och en av dem var så värdelösa så jag räknar inte med den alls :angel:
Nu har vi hittat en som funkar, förhoppningsvis kan vi få hit henne en gång i månaden. :banana:

Senast ändrad:

KL

Min kära stallkompis (Hera här på buke) filmade häromdagen och jag hittade en film från i höstas innan Sol gick på vila. Jag har ju haft någon form av vanföreställning att Sol gick så kolossalt bra i höstas innan vilan och varit besviken på mig själv att jag tappat så mycket.
Men efter att ha sett båda filmerna får jag nog inse att vi har kommit en bra bit sen i höstas. Känns superkul!! Nu tror jag vi är på rätt väg. :)

Nu har vi dessutom hittat en tränare som funkar superbra så jag hoppas att det utvecklingen kommer fortsätta framåt i raketfart. :D

Här är gamla filmen (från november)
http://www.youtube.com/watch?v=ua_UOPqiiGI&feature=youtu.be

Och här kommer nya filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=MwxK04NlQGA&feature=youtu.be
(Hon är väldigt känslig i munnen och jag jobbar på att bli snabbare i mina reaktioner och våga hålla stadigt istället för att glappa och störa henne hela tiden.)

Vilka steg frammåt, i första filmen hör man och ser hur hon travar väldigt obalanserat hon smider nästan hela tiden och de är ett tecken på obalanserad gångart.

Nu i traven går hon bättre även om jag skulel vilja se mer samling, nu är det mer att hon springer ifrån, men trooigen orkar hon inte gå kortare tempo så det är ju bara att jobba vidare till slut kan du kräva 1 steg kort trav och 1 steg blir 2.,3,4,4 och så vidare=)

Samma i galoppen den är fortfarande en del flack och springig och oren till å från men helt klart en förbättring mot förr vad jag ser.
Det är samam sak där jobba vidare så kommer styrkan och då kan du kräva mer samling.

Tölten ser åsså den ut att ha utvecklats massor. Fin pålle och vilken stooor paddock:love:

Ja hon har smitt jättemycket (hehe, det var först nu på träningen som jag fick lära mig att smällarna heter att hon smider :p Har aldrig hört de innan) och gör det en del fortfarande. Tränaren förklarade varför och jag fick göra lite övningar för att få bort det och det funkade kanon, men jag behöver mer träning. Hon har bautalånga kliv i traven, här går hon ändå hyfsat "kontrollerat", om jag låter henne ränna iväg så går det undan :angel:
Vi fick bland annat träna på att korta upp på kortsidan och länga på långsidan och det kändes mycket bättre. Jag har jobbat en hel del med det ute också, men vissa dagar är mer framåt än uppåt, hon trivs bättre när bakbenen får skjuta på. :p Så är det egentligen i alla gångarter, korta sträckor kan jag få till tölten lite bättre så jag känner att hon får med sig baken på ett helt annat sätt. Det har kommit nu de senaste veckorna, så jag blir glad för varje steg, känns skithäftigt! :D

Paddocken är extra bred, helt underbart när man har en häst som är lite obalanserad, blir lättare när man kan ta ut svängarna ordentligt på kortsidan och får plats med stoooora volter. Däremot är den inte fullängd, så dimensionerna blir ju fel när man ska rida snett igenom och så. Men det går ju bra ändå, får bara planera lite noggrannare.

Jag hinner inte skriva ett särskilt långt och välskrivet svar eftersom jag sitter på jobbet, men ville bara snabbt slänga in en kommentar om filmerna.
Tammefan så skillnad, snyggt jobbat! :)

Jag tycker Sols tölt ser otroligt bekväm ut. Vet att det är en lite udda kommentar om den skönaste gångarten i världen men jag tycker att vissa hästar helt enkelt ser bekvämare ut. :p Rörelsen är liksom mjuk och ser ut att gå genom hela hästen, just sådan tölt som man gärna skulle rida mil efter mil ute i terrängen.

Det enda jag lade märke till var det som du redan kommenterade om själv, dvs. händerna/stadigt stöd med tygeln. Men det var du redan medveten om så enough about that. :)
Good job, och Sol är sån sötnos! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 553
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar